Mladí Češi

Mladí chtějí žít ve svém, koupi vlastního bydlení ale považují za velkou výzvu
25.09.2025 Bydlet ve vlastním nechtějí pouhá tři procenta mladých Čechů. Pořízení vlastní nemovitosti však většina z nich (62,1 %) vnímá jako značnou výzvu. I proto mají problém osamostatnit se od rodičů.

Téměř 40 % mladých nevěří, že si někdy pořídí vlastní ideální bydlení. Často kvůli tomu odkládají i založení rodiny
23.09.2025 Bytová krize dopadá zejména na mladé. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Indexu prosperity a finančního zdraví, podle kterého téměř 40 % Čechů ve věku 18–29 let nedosáhne na své ideální bydlení. Podle průzkumu, který společně realizují datový portál Evropa v datech a Česká spořitelna skrze platformu Ipsos, navíc více než polovinu mladých odrazuje současná situace i od založení rodiny. Krátkodobé řešení, které by mohlo vyřešit jednu z příčin vysokých cen bytů, by mohlo být omezení skupování bytů investory. Nasvědčují tomu i data ČNB, hypotéky se totiž na celkové koupi bytů podílejí jen z poloviny, zbytek lidí platí v hotovosti, případně jiným typem úvěru, což často připadá právě na investory.

Většina mladých si přivydělává brigádou. Láká je především finanční nezávislost a svoboda
21.07.2025 Jen méně než desetina mladých Čechů si nevydělává. Ti, kteří ještě studují, si přivydělávají brigádami. Populární jsou především ty celoroční.

Osamostatnit se je pro mladé těžší než dřív. Peníze od rodičů jim mohou pomoci postavit se na vlastní nohy
29.05.2025 Většina dětí v Česku dostává od svých rodičů a prarodičů peníze. Pokud si dokážou alespoň část z nich odložit, mohou se v dospělosti snáze osamostatnit. V Česku je to však kvůli nízké dostupnosti bydlení složité. Proto platí, že každá koruna se počítá.

Nadace České spořitelny spustila revoluční interaktivní vzdělávací platformu Skoala. Pomůže učitelům s výukou finanční gramotnosti
18.03.2025 Nadace České spořitelny spustila vlastní digitální platformu Skoala zaměřenou na finanční vzdělávání pro základní a střední školy. Skoala reaguje na dlouhodobě chybějící metodické materiály k výuce finanční gramotnosti a pomáhá učitelům začlenit toto klíčové téma do školní praxe. Ambice rozvíjet finanční znalosti souvisí i s výsledky aktuálního průzkumu společnosti Ipsos pro Nadaci České spořitelny, v němž 39 % mladých Čechů ve věku 15-25 let zhodnotilo úroveň své finanční gramotnosti známkou 3 a horší. Platforma Skoala obsahuje na 100 hodin výukových materiálů pro učitele a tematicky pokrývá oblast finančního vzdělávání pro žáky ve věku od 6 do 19 let.

Takřka 7 z 10 mladých Čechů investuje. Starší generace zůstává pozadu
29.10.2024 Mladí Češi se investic nebojí. Investují pravidelně, sází na nové technologie a nebojí se riskovat, vyplývá to z průzkumu investiční platformy InvestBay. Zatímco mezi českými zástupci generace Baby boomers investuje přibližně polovina, u generace Z je to přes 67 %. Průzkum dále ukázal na rozdíly v přístupu k investování. Ačkoli obě generace preferují jistotu, mladí lidé jsou častěji ochotni zariskovat s vidinou vyšších zisků. Podobně se liší i využívání investičních platforem. Oproti zástupcům starší generace, kteří z více než 77 % využívají tradiční bankovní platformy, sahají mladí lidé i po online brokerech, kryptoměnových burzách či aplikacích určených pro mikroinvestice.

Partners Banka: 6 z 10 Čechů má problém spravovat vlastní finance. Přiznávají nedostatek času i strach z pochybení
13.08.2024 Podle nejnovějšího průzkumu Partners Banky se tři čtvrtiny Čechů starají o své finance samy, většina ale přiznává, že při tom často naráží na problémy. Pravidelně kontrolovat příjmy a výdaje zvládá jen pětina lidí. Mladí Češi jsou v tomto směru nejaktivnější, třetina z nich sleduje své finance denně. Překvapivě ale i ti, kteří se považují za finančně gramotné, často nediverzifikují své investice. Nejoblíbenějším produktem mezi Čechy zůstává spořicí účet.

Většina mladých Čechů si přivydělává kvůli finanční nezávislosti
06.08.2024 Ani ne 10 % mladých Čechů do 25 let nemá žádný vlastní příjem. Většina z těch, kteří na brigády chodí, svůj výdělek zcela neutratí a dokáže si odkládat stranou. Jak hospodařit s penězi, se mladí lidé dozvídají hlavně z internetu. Vyplývá to z průzkumu investiční platformy Portu ve spolupráci s organizací Nekrachni, která pomáhá mladým lidem finančně dospět a zlepšuje jejich finanční gramotnost. Sběr dat provedla agentura IPSOS.

Mladí Češi nedůvěřují podnikatelům. Jenže ne všichni jsou jako Boesky, předobraz filmového Gordona Gekka, který v pondělí zemřel
26.05.2024 Chamtivost je zdravá a dobrá. Ale všeho s mírou. Zemřel Ivan Boesky, předobraz filmového Gordona Gekka.
Další články k tématu Mladí Češi

Zájem o zelené bydlení roste, Češi však stále váhají s využitím dotací
23.05.2024 Zelené bydlení je téma, které rezonuje mezi českou populací. Ačkoli se o zelenější a úspornější bydlení zajímá více než 60 % Čechů, skutečně státní dotace využilo zatím pouze 14 % dotazovaných. Zájem o zelené bydlení mají nejčastěji mladí Češi z menších měst. Vyplývá to z průzkumu společnost NMS Market Research pro Raiffeisenbank.

Nejoblíbenější bankovní inovací je platba QR kódem, mladí Češi uvažují o víceměnových účtech
29.05.2023 Platba mobilem, přihlášení do bankovnictví otiskem prstu nebo úhrada jídla v restauraci naskenováním kódu. Bankovní inovace usnadňují manipulaci s penězi, QR kódy používá na placení skoro polovina (44 %) Čechů. Víceměnové účty vlastní 15 % zákazníků, z těch, kteří jej nemají, láká jejich založení především mladé dospělé mezi 18 a 24 lety. Data vyplynula z reprezentativního průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank.

Mladí vs. staří: jak by Češi naložili s rychlou půjčkou 80 tisíc korun? Výsledek je překvapivý
22.01.2025 Na co by Češi použili rychlou půjčku 80 tisíc korun, kdyby ji měli okamžitě k dispozici? A lišila se nějak preference nakládání s těmito penězi u lidí do 30 let a starších? Právě to se pokusila zjistit fin-tech společnost FlexiFin z průzkumu formou Omnibusu, což je pravidelně se opakující průzkum zahrnující více témat a oblastí od různých zadavatelů. FlexiFin jím oslovil tisícovku lidí napříč všemi kraji, věkovými kategoriemi, dosaženým vzděláním a velikostí obce, v níž bydlí. Výsledek je velmi překvapivý. Kdo by očekával, že mladší ročníky peníze bezmyšlenkovitě rozhází za zábavu a starší je utratí uvážlivě, hodně by se mýlil. Je to vlastně úplně naopak.

Index investiční gramotnosti: Investiční gramotnost v Česku roste, sebevědomí také. Přesto si v investicích stále nevěří přes dvě třetiny Čechů
29.01.2024 Češi a Češky se v investičních znalostech rok od roku zlepšují. Investiční gramotnost se zlepšuje také napříč generacemi, nejrychleji své aktuální manko ve znalostech dohání mladí lidé do 35 let. Stále nám však chybí sebevědomí – za nepříliš nebo zcela neznalého investora se označují dvě třetiny Čechů. Vyplývá to z posledního Indexu investiční gramotnosti, který vypracovala investiční platforma Portu na základě výzkumu agentury IPSOS.

Rok dobrodružství: Češi si jdou letos plnit sny ze svých seznamů přání
01.04.2025 Češi letos míří za vysněnými zážitky víc než kdy dříve. Podle nového průzkumu Mastercard se 66 procent českých spotřebitelů chystá v roce 2025 investovat do jedinečných zážitků, které jim přinesou vzpomínky na celý život a nový pohled na svět. Většina Čechů plánuje utratit za cestování a turistiku více než 25 000 Kč. To potvrzuje, že cestování, příroda a gastronomické zážitky letos patří mezi největší priority. Přibližně 56 procent Čechů chce navíc v nadcházejícím roce navštívit alespoň jednu velkou sportovní akci nebo festival.

Češi mají doma příslušenství k mobilním zařízením za více než 42 miliard korun, nejvíce za něj utrácí generace Z
21.08.2025 Češi mají ve svém mobilním příslušenství uložené miliardy korun. Ukázal to průzkum Instant Research pro českou společnost FIXED.zone. Podle něj vlastní lidé ve věku 18–65 let příslušenství k mobilním telefonům, tabletům a nositelné elektronice za více než 42 miliard korun. Nejvíce do něj investují mladí lidé a muži. Největší část těchto peněz připadá na sluchátka, nabíječky a powerbanky.

Češi nevěří, že se o ně stát dokáže v důchodu postarat. Největšími pesimisty jsou mladí z generace Z
10.11.2025 Na státní důchod se plně spoléhá jen 3,7 % Čechů ve věku 18 až 60 let. Celých 74 % lidí je přesvědčeno, že se o ně stát v penzi dostatečně nepostará. Mladší generace proto sází na vlastní úspory – více než polovina z nich počítá s tím, že osobní úspory budou tvořit většinu jejich finančního zajištění ve stáří. Alarmující je fakt, že téměř každý desátý Čech nemá žádný finanční polštář na důchod a ani ho neplánuje. Vyplývá to z průzkumu, který pro investiční platformu Portu zpracoval Ipsos.

Za Dušičky letos Češi utratí hodně přes miliardu. Z ekonomického hlediska jsou stále významnější než Hallowen, který slaví spíše jen mladí
01.11.2019 Zítřejší Dušičky jsou z ekonomického hlediska stále čtvrtým nejvýznamnějším svátkem v Česku. Po suverénně vedoucích Vánocích, Silvestru a Velikonocích. Letos Češi u obchodníků nechají za svíčky, hřbitovní květiny typu chryzantém, věnce a další předměty uctívající památku zesnulých v průměru 140 korun za osobu. Celkově pak přes miliardu korun (viz tabulka níže). Jsou ale lidé, kteří za dušičkové předměty utratí i několik tisíc. Pak jsou však i tací Češi, těch je zhruba dvacet procent, které svátek zcela míjí.

Na co by Češi nejčastěji využili 250 tisíc korun, pokud by si je mohli obratem půjčit?
28.04.2025 Při možnosti snadné a rychlé půjčky ve výši 250 tisíc korun by Češi investovali především do rekonstrukce nebo vybavení svého bydlení. Vyplývá to z aktuálního průzkumu agentury Data Collect pro společnost FlexiFin. Tuto možnost zvolilo 42,9 % dotazovaných. Nejmenší zájem byl o investice do zdraví nebo na dovolenou.

Mladí mají náskok, ale nevyužívají ho. Přitom stačí jen pětistovka měsíčně
28.05.2025 Dlouhodobý investiční produkt (DIP) měl být revolucí v tom, jak si Češi spoří na důchod. Jenže podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro ČPP Servis o něm třetina lidí nikdy neslyšela a další dvě pětiny netuší, jak funguje. Přitom právě DIP může být klíčem k finančně jistějšímu stáří – a začít se dá už s pár stovkami měsíčně.
Související klíčová slova:
Peabody & Company | Bankéř | Sběr dat | Zkušenosti | Rostoucí ceny | Diverzifikace | Prokurátor | Výnosy | Dovednosti | Snížení cen | Investiční banky | Spořící účet | Převis poptávky | Prosperity | Nové hypotéky | Partners Banka | Daně z nemovitosti | Bydlení | Brigádníci | NIM | Kryptoměnové burzy | Marek Ditz | Horší výsledky | Finanční vzdělávání | Asociace pro kapitálový trh | Poplatky | Chorvaté | Siegel | Strach | Nezaměstnanost | Makléřské firmy | Posílení | Zájem o investování | Vlastní bydlení | Stavební spořitelny | Tomáš Odstrčil | Nižší poplatky | Economist | Peníze | Peabody | Slušné peníze | Realita | Hypotéky v Česku | Růst | Ceny bydlení | Akademie věd | Příležitosti | Nové technologie | Investiční platforma | Chování | Developerské projekty | Analýzy | Pověst | Trh | Zkušenost | Výdaje | Spořící účty | Nedostupnost bydlení | Kapitálový trh | Index | Studie | Berkeley | Předobraz filmového Gordona Gekka | InvestBay | Baby Boomers | Nabídka | Unie | Lukáš Kovanda | Chamtivost | Náklady | Léto | Migrace | Budoucnost | Ipsos | Pochybení | Koruna | Cvičení | Finsko | Partners apky | Výkonná ředitelka | Rostoucí ceny nemovitostí | Research | Společnosti | Finanční gramotnost | Platformy | Portu | Domácnosti | Vice | Opatření | Kidder | Měsíční příjem | Investiční platforma Portu | Dluhová služba | Finance | Michal Skořepa | Magnát | MAGA | Poptávka | Finanční poradce | Podnikání | Starší generace | Problémy | Rizikovost | Analytik Portu | Ivan Boesky | Finanční zdraví | Ceny nemovitostí | Zhodnocování peněz | Hobby | ZEN | Platforma | Výzva | 3М | Růst mezd | Zvýšení daně | Daniel Rajnoch | Investovat | Generální ředitel | Hotovost | Průzkum | Firmy | Ředitel Partners Banky | Životní náklady | Investování | Vlastní finanční prostředky | Mikroinvestice | Deloitte | Poradenské společnosti | Hry | Hlavní ekonom | Aktuální stav | Rudy Giuliani | Boesky | Rizika | Vánoce | Dlouhodobější cíle | Vyšetřovatelé | Úspory | Dánsko | Vysoké ceny | Ředitelka | Příjmy domácností | Poradenství | Hospodaření | Evropa v datech | Analytik | Zvýšení daně z nemovitosti | Trinity | Nástroj | Lukáš Raška | Ceny | Financování | Praxe | Energetické úspory | Odborníci | Důchod | Podcast | CEO | Trinity Bank | Cena akcií | Malta | Douglas | Vyšší hodnoty | ČNB | Vklady | Obchodování | Vzdělání | Marek Pokorný | Evropa | Byty | Kupující | Údaje | Spoření | ProCent | Mobilní aplikace | Chorvatsko | Situace | Startup | Ekonom | Instant Research | Zdanění | Zdraví | Finanční plán | Výhody | ZIL | Štěstí | Motivace | Nedostatek financí | Finanční rezervy | Češi | Převis | Realitní magnát | Technologie | Daně | Ceny bytů | Výsledky | Investice | Finanční produkty | Nezávislost | Vnímání | Čistý příjem | Ukazatel | Burzy | Investiční bankéř | Poradce | Zhodnocení | Česká spořitelna | Praha | Mladší generace | Hypotéky | 21. století | TIM | Energie | Investiční | Ženy | Příjmy | Ekonomické dopady | Půl milionu | Rozvoj | Asociace | Přehled | Krize | Nízká nezaměstnanost | Zakladatel | JDE | Podpora | Cena | Německo | Finanční prostředky | Partners | Co bude | Rezervy | Práce | Finanční nezávislosti | Certifikace | Cíle | Likvidní | Banky | Rychlost | Investiční platformy | Wall Street | ČR | Současná situace | Soud | Spokojenost | Investoři | ZS | Vzdělávání | Generace Z | Úročení | Legislativa | Dominik Stroukal | Rakousko | ANO | Nemovitosti | Pořízení vlastního bydlení | Nová generace | Příjmy a výdaje | Ziskovost | ROCE | Navýšení | EU | Dostupnost bydlení | Materiály | Poradci | Základní sazba | Banka | Jana Brodani | Výzvy
Nejčastější klíčová slova:
USD | EUR | Pozice | USA | Výhled | Index | Trh | Rezistence | Růst | Obchodování | Pokles | Banka | Trading | Reuters | 3М | Indikátor | Banky | ČTK | Cena | Pivot




