Daniel Kahneman

Intuitivní myšlení z pohledu psychologie | Marek Horňanský
16.09.2025 Intuice je fascinující schopnost lidské mysli, která nám umožňuje rychle a bez vědomého uvažování dospět k rozhodnutím či závěrům. Z psychologického hlediska představuje intuice komplexní proces, v němž se propojují zkušenosti, podvědomé vzorce a emoční reakce. Psychologové ji často zkoumají jako alternativní formu poznání, která doplňuje racionální myšlení.

Certainty effect: Toto je zabiják pořádných zisků
16.09.2025 Tento fenomén dokáže výrazně promluvit do ziskovosti a není snadné se ho zbavit.

Lidé nejsou racionální, ale systematicky iracionální | Marek Horňanský
02.08.2025 Ukazuje se, že lidská mysl je fascinujícím, avšak nedokonalým nástrojem, který je vystaven mnoha kognitivním zkreslením a emocím. Bez ohledu na úroveň vzdělání či zkušeností se těmto odchylkám většinou nevyhneme, avšak můžeme se je naučit rozpoznávat a zmírňovat jejich dopad.

Behaviorální ekonomie z pohledu psychologa | Marek Horňanský
31.07.2025 Tradiční ekonomie dlouho předpokládala, že lidé se rozhodují racionálně a logicky, vždy ve svém nejlepším zájmu. Skutečný život však ukazuje, že naše rozhodnutí jsou mnohem složitější. Jsme ovlivňováni nejrůznějšími faktory. Od emocí, minulých zkušeností, prostředí, ve kterém se nacházíme, po drobné detaily, které si často ani neuvědomujeme. Často podléháme tzv. kognitivním zkreslením, tedy systematickým chybám v myšlení, které nás vedou k chybným závěrům.

Pohled do budoucnosti – trendy v chování spotřebitelů (7. díl)
09.05.2024 Článek se zabývá trendy v chování spotřebitelů a jejich vlivem na ekonomiku a investice. Čtenář se dozví o změnách preferencí a vkusu spotřebitelů, sociálních a kulturních vlivech, technologickém pokroku a roli sociálních médií při formování spotřebitelských preferencí. Zohledňuje se také faktory jako ekonomické podmínky, demografie, sociální a kulturní změny, média a psychologické aspekty, které ovlivňují trendy ve spotřebitelském chování.

Iracionálne rozhodnutia - súčasť investičného diania
22.02.2024 Iracionálne rozhodnutia vo svete tradingu a investovania sú bežným javom, ktorý môže mať vážne dôsledky na finančné portfóliá jednotlivcov, ale aj inštitucionálnych investorov. V zákutiach investičného sveta sa odohrávajú príbehy, ktoré spájajú ľudí a ich rozhodnutia s pohybom trhu. Niekedy sú to emócie, ktoré tancujú medzi ziskom a stratou. Strach, chamtivosť, panika – tieto pocity sa môžu zmocniť aj najskúsenejších obchodníkov, vyvolávajúc lavínu neuvážených rozhodnutí a prešľapov.

30 tvrdení v oblasti manažmentu rizika
16.11.2023 Manažment rizika je neodmysliteľnou súčasťou našich životov, bez ohľadu na to, či ide o osobné, profesionálne alebo finančné rozhodovanie. Prechádzame rôznymi fázami rizika, od zváženia možných neistôt až po prijatie rozhodnutí, ktoré nám pomáhajú minimalizovať nepredvídateľné situácie. Psychológia hrá v tejto oblasti dôležitú úlohu, keďže riziko je často prepojené s našimi mentálnymi procesmi, rozhodovacím mechanizmom a emocionálnymi reakciami. Preto som sa rozhodla spísať vám 30 pútavých tvrdení a výrokov o manažmente rizika od rôznych psychológov a expertov na túto tému, ktoré vám pomôžu pochopiť jeho podstatu a dôležitosť.

Strach v investovaní
10.07.2023 Psychológia strachu v tradingu a investovaní je fascinujúcou a dôležitou témou. Emócie, ako je strach, môžu mať zásadný vplyv na naše rozhodovanie a správanie sa pri investovaní. Je preto dôležité porozumieť, ako strach funguje a ako ho riadiť, aby sme dosiahli lepšie výsledky a minimalizovali riziká.

Úloha štastia v tradingu a investovaní
26.06.2023 Šťastie a jeho úloha v tradingu a investovaní je jednou z najkontroverznejších tém, ktorá zaujíma mnoho investorov a traderov. Niektorí veria, že úspech na finančných trhoch je hlavne otázkou šťastia a náhody, zatiaľ čo iní zdôrazňujú dôležitosť systematického prístupu, analýzy a správneho riadenia rizika. V tomto článku sa budeme venovať dôležitej otázke: Aký vplyv má šťastie na trading a investovanie? Preskúmame, ako náhoda a náhodné udalosti ovplyvňujú výkonnosť a výsledky jednotlivcov na finančných trhoch.
Další články k tématu Daniel Kahneman

Esther Duflo je nejmladší držitelkou Nobelovy ceny za ekonomii
14.10.2019 Nobelovu cenu za ekonomii získali Abhijit Banerjee, Esther Duflo a Michael Kremer za experimentální přístup k řešení chudoby v rámci rozvojové ekonomiky. Jejich práce pomáhá rozkládat komplexní otázky, tak aby na ně šlo spolehlivěji odpovědět. Díky tomu lze snáze řešit palčivý problém chudoby. Mezi laureáty je Esther Duflo, která se stala nejmladší osobou a teprve druhou ženou s tímto oceněním.

Neúspěch v tradingu – pachatel známý
26.08.2019 Dnešním článkem bych rád volně navázal na můj předchozí článek: „Diskreční obchodování - pohled z druhého břehu“, ve kterém jsem se snažil s pomocí Daniela Kahnemana a jeho knihy „Myšlení rychlé a pomalé“ nastínit pohled na využitelnost obchodníkovy zkušenosti (intuice) v diskrečním obchodování. Dnes bych rád ještě jednou a naposledy využil myšlenek z výše uvedené knihy k hledání možných příčin neúspěchu některých obchodníků v tradingu. Pokud jste někdy sledovali detektivní seriál Columbo, tak víte, že kvalitní detektivka neutrpí tím, že od počátku znáte pachatele. Naším „pachatelem“ je náš mozek, jeho způsob myšlení a interpretace světa.

Diskreční obchodování – pohled z druhého břehu
13.05.2019 Jedním z možných dělení způsobů obchodování je na obchodování diskreční a mechanické. Osobně se považuji za přívržence mechanického obchodování a rád bych poskytl můj subjektivní pohled na obchodování diskreční. Na pomoc si vezmu nositele Nobelovy ceny Daniela Kahnemana a jeho knihu „Myšlení rychlé a pomalé“, která v některých závěrech silně souzní s (v těchto kruzích možná známější) knihou „Černá labuť“ od Nassima Nicholase Taleba. K vysvětlení, proč můj článek věnuji stylu, který nepreferuji, použiji první citaci z výše uvedené knihy: „Je mnohem snadnější, a taky mnohem příjemnější, identifikovat a pojmenovávat omyly jiných než rozpoznávat své vlastní.“

Grafika a barvy
13.08.2021 Zespoda tento obrázek má smysl, shora má smysl, jako celek je to nesmysl. Ano, grafika má své kouzlo.
Související klíčová slova:
Ziskový obchod | Thinking, Fast and Slow | Aktiva | Zkušenosti | Obchodník | Překážky | Teorie pravděpodobnosti | Richard Thaler | Kdo to řídí | Co to ovlivňuje? | Nositel Nobelovy ceny | Trend | John Maxwell | Psychologie spotřebitelů | Politické a regulační změny | Spojení | Pravděpodobnost | Peter L. Bernstein | Certainty effect | Jedinečná příležitost | Nové odvětví | Porozumění | Pověst značky | Ekonomické podmínky | Group | Certainty | Manažment rizika | Psychologie davu | Analytické myšlení | Úrokové sazby | Přijetí | Kognitivní zkreslení | Dopad na ekonomiku | Pandemie COVID-19 | Psychologie investování | Inflace | Chování lidí | Faktor udržitelnosti | Krizové řízení | Nezaměstnanost | Vlastnost | Malé zisky | Strach | David Schwartz | Jesse Livermore | Analýzy | Michael Armstrong | Teorie efektivních trhů | Investoři a tradeři | Howard Marks | Ekonomiky | Očekávání | Mezinárodní dohody | Investujeme | Pohled do budoucnosti | Růst | Příležitosti | Charles Schwab | Covid | Profesionální deformace | Způsob obchodování | Mysl | Chamtivost | Hospodářské recese | Rozhodnutí centrálních bank | George Soros | Vliv trendů ve spotřebitelském chování na ekonomiku | Chování | Pověst | Juliána Mochnaľová | Paul Tudor Jones | Portál FXstreet.cz | Jason Zweig | Problémy | Náhoda | Trh | Centrální banky | Zkušenost | Trendy v chování spotřebitelů | Nabídka | Zpracování informací | Psycholog | Peter Drucker | Nadnárodní vlivy | Niall Ferguson | SEBA | Analytické schopnosti | Pandemie COVID | Strach a panika | Předsudky | Tudor | Jack Canfield | George Akerlof | Disciplína | Psychika | Úroveň vzdělání | Obchodní války | Bohatství | Vyhledávání rizika | Behaviorální ekonomie | Finance | Pozornost | Oblečení | Vice | Podnikání a inovace | Studium psychologie | Společnosti | Psychológia | Znalost | Ralph Waldo Emerson | Úspěch v investování | John C. Bogle | Kognitivní disonance | Poptávka | Obchodníci | Aspekty týkající se trendů v chování spotřebitelů | Plánování | Peter T. McIntyre | Irving Janis | Heuristiky | Recenze | Gustave Le Bon | Podnikání | Technologický vývoj | Vývoj | Kiyosaki | Voltaire | První dojem | Odvětví | Ekonomové | Konkurenceschopnost | Vliv na ekonomiku | Paul C. Brown | LEN | Pandemie | Edward | Měnové politiky | 3М | Your Money and Your Brain | Vliv krizových situací | Racionální rozhodování | Bernstein | Německé banky | FAST | Volby | Výnosy | Nabídka a poptávka | Nobelovy ceny | Profesionální investoři | Lidský mozek | Marek Horňanský | Vzpomínky | Tudor Jones | Sazby | Dale Carnegie | Trading | Strategické plány | Investovat | James Surowiecki | Firmy | Panika | Averze k riziku | Carl Richards | John C. Maxwell | Investování | Psychologický faktor | John Templeton | Charles Munger | Faktory ovlivňující trendy v chování spotřebitelů | Hry | Trhy | Dosáhnout úspěchu | Strach v investování | Mark Zuckerberg | Rizika | Benjamin Graham | Investiční rozhodnutí | Barbara Fredrickson | Emoční reakce | Regulační změny | Cena aktiva | Adam Smith | Společnost | FXstreet | Globalizace | Obchod | Tradeři | Úspěšný investor | Riziko | Taleb | Nástroj | Buffett | Mali | Inovace | Pocity | Ceny | Recese | Pokles | Války | Centrální banka | Praxe | Intuice | Výnosy z investic | Optimalizace | Cena akcií | Zisk | Sociální média | Obchodování | Vzdělání | Kontext | FXstreet.cz | Obchody | Jakub Matis | Ukotvení | Portfólia | Mobilní aplikace | Psychologické faktory | Behaviorální | Situace | Robert Kiyosaki | Psychologie | Trader | Ekonom | Optimismus | Rozhodování | Dolar | Nassim Nicholas Taleb | Zdraví | Ztráty | VIAC | Podniky | Elektronické obchodování | Celebrity | Filantrop | Mezinárodní kontext | Úspěchy | Výsledky | Růst trhu | Lidská mysl | Investice | Pro investory | Konkurence | Vnímání | Známý investor | Psychologické aspekty | Demografie | Zisky | Online recenze | Hospodářský růst | Iracionální | Robert Shiller | Munger | Média | Plány | COVID-19 | Amos Tversky | Rychlý vývoj | Myšlení | Fenomén | Mozek | TIM | Myslenie, rýchle a pomalé | Investiční | Nálada | Obchodovanie | Rozhodovací proces | Asociace | Výkonnost | Cena akcií firmy | Krize | Rozbor | JDE | Cena | BAT | Ekonomické teorie | Odpovědnost | Schwab | Úspěch | Bezpečnost | Banky | Nižší hodnoty | Vlády | Šance | Ray Dalio | Analýza | Jak fungují trendy spotřebitelského chování? | Nicholas Taleb | Pozice | Portfolia | Hospodářské cykly | Důležité informace | Větší zisky | Potencionální ztráty | Spokojenost | Služby | Lepší pochopení | Technologický pokrok | Dění na trhu | Investoři | Spotřebitelé | Emoce | Nové příležitosti | Peter Lynch | Produkty a služby | Warren Buffett | Ekonomická teorie | CZ | ANO | Ekonomie | Martin Klass | Break Even | Doporučení | Body | Charlie Munger | ROCE | Paul Samuelson | Cykly | Materiály | Investor | Ovlivňování | Banka | Zvýšený zájem | Chování spotřebitelů
Nejčastější klíčová slova:
USD | EUR | Pozice | USA | Index | Výhled | Trh | Rezistence | Růst | Obchodování | Banka | Pokles | Reuters | Trading | Banky | ČTK | Indikátor | 3М | Cena | Pivot