Čtvrtek 25. září 2025 17:09
reklama
RebelsFunding AUTMN30-zari2025
reklama
Purple trading  Fair Value Gap
reklama
Purple trading patterns
reklama
RebelsFunding AUTMN30-zari2025

Fidelity International: „Létající auta“ slibují novou éru dopravy. Ale vzlétnou?

25.09.2025 13:38  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Společnosti po celém světě se snaží proměnit sen o létajících autech ve skutečnost. Analytik společnosti Fidelity International Reggie Panov přináší díky zkušebnímu letu v Číně pohled na to, jak by mohla vypadat budoucnost dopravy.

Jako analytik akciového trhu jsem absolvoval mnoho cest po Asii. Od výstav robotů v Tokiu po největší duty-free obchod na světě na čínském ostrově Hainan. Žádný z nich však nebyl tak dobrodružný a futuristický jako tento: zkušební let v elektrickém dvoumístném letadle – tedy nejblíž, jak se můžeme k létajícímu autu dostat.

Je deštivé letní odpoledne a já se nacházím v testovacím středisku společnosti EHang Holdings u Perlové řeky v jihočínském městě Guangzhou. Tato společnost je prvním výrobcem eVTOL (elektrických letadel s vertikálním vzletem a přistáním) na světě, který získal licenci ke komerční přepravě cestujících. Letoun poháněný bateriemi může vzlétnout a přistát jako vrtulník a létat jako letadlo. Model, který testuji, je EH216. Má elegantní oválnou kabinu a osm párů motorů připevněných na konci osmi ramen, jako obrovský dron. Kabina má dvě sedadla, ale já budu jediný na palubě. Ano, toto plně autonomní vozidlo nemá pilota!

Nastupuji do eVTOL a připoutávám se bezpečnostním pásem. Poté, co technici zavřou dveře, začínám pociťovat úzkost. Stejně jako většina lidí jsem dosud létal pouze obyčejnými komerčními letadly, která jsou mnohem větší než tohle a mají alespoň jednoho pilota. Co když se tam nahoře něco pokazí?

Sen několika generací

Hladké a bezproblémové letecké taxi je snem futuristů již od dob bratří Wrightů a Henryho Forda. V posledních pěti letech se společnosti po celém světě, jako Joby Aviation a Archer Aviation v USA, předhánějí v tom, aby sny proměnily ve skutečnost. Čínská zdatnost v oblasti bateriových technologií, vyspělý dodavatelský řetězec elektrických vozidel (EV) a podpůrné regulační orgány pomohly místním společnostem k rychlému růstu. Podle odhadů odvětví Čína tvoří přibližně 50 % světových modelů eVTOL.

Vrtule se začínají otáčet a rychlost nabírá obrátky. Nemohu si pomoci a vykřiknu, když letadlo poskočí nahoru. Pohybuje se vzduchem tak hladce, že bych mohl držet šálek čaje, aniž bych rozlil jedinou kapku. Moje obavy mizí a já si začínám užívat výhled. Letadlo stoupá asi do 60metrové výšky. Déšť ustal a já vidím lodě, které se pomalu plaví po řece Perlové. V dálce se rozprostírá rozlehlá městská krajina Kantonu. Slyším hluk motorů, ale je tišší než u vrtulníku. Můj hlas se bez problémů nese strojem a není třeba nosit sluchátka.

Ekonomika malých výšek

Létající auta jsou jen jednou ze součástí takzvané „ekonomiky malých výšek“, kterou Čína intenzivně prosazuje jako nový motor hospodářského růstu. V některých městech doručování pomocí dronů dosáhlo vysoké úrovně. V Hongkongu, kde žiji, si lidé, kteří se procházejí po promenádě Ma On Shan, mohou nechat doručit pizzu nebo hamburgery pomocí dronů z restaurací na druhé straně zálivu. Je to mnohem rychlejší než doručení lidským kurýrem. V Šen-čenu, čínském technologickém centru vzdáleném pouhé čtyři míle od Hongkongu, lze pomocí dronů doručovat například i bublinkový čaj a horkou polévku.

eVTOL krouží ve vzduchu asi tři minuty a pak pomalu klesá k zemi. Přistání je hladké, zejména ve srovnání s těmi drsnými přistáními, jaká známe z komerčních letadel.

Vystupuji z letadla, plný nadšení. Jsem si jistý, že inovace, kterou jsem právě zažil, změní způsob, jakým cestujeme. eVTOL jsou ekologičtější, tišší a pohodlnější než vrtulníky se spalovacím motorem. Jsou praktickou volbou pro prohlídky památek a pro volnější pohyb lidí v přetížených městských oblastech nebo mezi sousedními městy. A jsou také ekonomičtější: výroba a údržba těchto strojů je levnější než u tradičních letadel a pro přistání a vzlet je potřeba méně infrastruktury.

Bez záruk

Komercializace eVTOLů však čelí řadě výzev. První z nich je regulace. Ačkoli čínské regulační orgány jsou nakloněny tomuto projektu, dosud nevydaly zelenou pro prodej letenek veřejnosti, a to ani poté, co schválily sériovou výrobu modelu EH216 společnosti EHang. Druhou výzvou je technologie. Největším problémem jsou pravděpodobně baterie. Baterie eVTOL vyžadují mnohem vyšší energetickou hustotu (množství energie uložené na jednotku hmotnosti) než baterie elektromobilů. Musí být lehké a zároveň poskytovat dostatek energie pro let. Způsob, jak zlepšit účinnost baterií a zabránit jejich přehřívání, bude klíčový pro vývoj eVTOL s delším doletem nebo větší nosností pro náklad či cestující. A nakonec vnímání veřejnosti. Stejně jako u každého nového druhu dopravy bude klíčové přesvědčit lidi o jeho spolehlivosti.

Zdá se však, že sen o létajícím autě, který byl dlouho považován za nereálný, je nyní na dosah. Ačkoli v dohledné době ještě nad městy ještě „autoletadla“ neuvidíme, letadla jako eVTOL od společnosti EHang by mohla být brzy využívána pro turistiku, přepravu nákladu, hašení požárů nebo dodávky zdravotnického materiálu, kde je méně technických a regulačních překážek. Ve střednědobém horizontu, jakmile se regulační orgány s touto myšlenkou sžijí, by mohly poskytovat služby krátkodobé přepravy.

A pak snad přijde den, kdy budu moci nasednout do leteckého taxi z mé kanceláře v Hongkongu, vznést se nad přeplněné město a svištět směrem k letišti, kde začne moje další cesta.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Fidelity International: Jak se orientovat na amerických trzích v roce 2025
    Po období velmi dobré výkonnosti nyní americké trhy vstoupily do období zvýšené volatility, protože trhy řeší chování současné administrativy. USA i tak zůstávají pro investory atraktivním trhem.
  • Fidelity International: Jaký bude rok 2025 – nevyhnutelnost změn?
    Nadcházející rok slibuje finančním investorům odlišné prostředí, je však zřejmé, že se zisky v mnoha oblastech zlepší a globální nálada zůstane pozitivní.
  • Fidelity International: Japonské společnosti na rekordních úrovních ve zpětném odkupu akcií
    Odkupy akcií oznámené japonskými společnostmi letos zřejmě dosáhnou rekordních úrovní. Více společností také zvýšilo výplatu dividend. Pomohou tyto výsledky podnikových reforem v zemi japonským akciím překonat obavy z oslabení jenu?
  • Fidelity International: Je čas na investování v Asii
    Podle analytiků Fidelity International je čas soustředit se na fundamenty, zejména u asijských investic. Investoři, kteří chtějí efektivně využít nabízejících se výnosů dosud trvajícího býčího trhu, by měli být připraveni pružně alokovat svá aktiva. Makroekonomické faktory skrze široké spektrum indikátorů naznačují, že je na čase hledat základní hodnoty. Asie je tím místem, kde se může dařit je nalézt. Analytici Fidelity International očekávají pro tento region růst zisku na akcii ve výši 11,8 % pro rok 2017 a 7,3 % pro 2018.
  • Fidelity International: Je „vyšší s delší splatností“ nově normální u korporátních dluhopisů?
    Náklady na financování pro firmy letos v důsledku rostoucích úrokových sazeb prudce stouply a v dohledu není cesty, jak z toho ven. Možná by bylo nejlepší se nyní připravit na nové prostředí, které jsou úroky vyšší a splatnost delší.
  • Fidelity International: Jsou připravené „ingredience“ pro cenově-mzdovou spirálu?
    Vyvolávání přízraku stagflace 70. let minulého století je již delší dobu oblíbené, jak mezi investory, tak mezi politickými ekonomy. Příběh – dobře známý i těm, kteří v tomto období nepracovali (nebo se dokonce nenarodili) – vypráví o přetahování se mezi prací a kapitálem, aby na sebe zaměstnanci nenaložili hlavní tíhu cenového šoku z ropy, což vyústilo v cenově-mzdovou spirálu.
  • Fidelity International: Komentář Anny Stupnytské k zasedání FEDu
    Včerejší setkání FEDu proběhlo bez zvláštních událostí a vyhlášení následných kroků nepřineslo výraznější překvapení. Celkový tón byl optimistický i vzhledem k silnému růstu ve druhém čtvrtletí letošního roku a ostatním faktorům, které jsou s tím konsistentní. Ukazatele trhu práce zůstávají solidní, a to i přes mírný nárůst míry nezaměstnanosti v červnu. Data ohledně výroby jsou také silná, jak dokládá současný průzkum průmyslové výroby připravený organizací Institute for Supply Management. Inflace se přibližuje cíli, i když velmi pomalu. Vzhledem k tomu všemu neexistuje žádný zřejmý důvod, proč by Federální výbor pro volný trh (FOMC) měl změnit svou politiku nebo se odklonit od té stávající. Obchodní válka je sice důvodem k obavám, avšak doposud nebyl dostatek důkazů, které by naznačovaly, že cla mají negativní dopad na ekonomiku. Sentiment byl do jisté míry ovlivněn, avšak obavy mezi členy FOMC se v oficiálním prohlášení dosud neobjevily.
  • Fidelity International: Komentář k dnešnímu zasedání Fedu a k dalším krokům
    Podle Kevina O?Nolana, portfolio managera ve Fidelity Solutions, trhy i nadále podceňují riziko zvýšení úrokových sazeb americkým Fedem. A to i přes to, že se centrální banka snaží investory na další zvyšování připravit.
  • Fidelity International: Komodity za „extra ceny“ znamenají změnu v investování
    Poptávka po některých aktivech, která byla v průběhu pandemie opomíjena, by mohla prudce vzrůst, protože svět přechází na nové, udržitelnější paradigma. Jinde to ale bude bolet.
  • Fidelity International: Kurzové riziko USD/EUR klesá s délkou investičního období
    Při dlouhodobém investičním horizontu by se investoři neměli obávat investic do měn jiných průmyslových zemí, protože při dlouhodobém investování mají změny měnových kurzů obecně minimální vliv. Zatímco koncem roku 1990 stálo jedno euro 1,3633 amerických dolarů, o 25 let později byl směnný kurz 1,0887 amerických dolarů.
  • Fidelity International mění název fondu, zaměřuje se na budoucnost konektivity
    Fidelity International přejmenovává svůj fond Fidelity – Global Communication Fund na Future Connectivity Fund. Nový název lépe odráží větší zaměření fondu na konektivitu a její budoucnost, tedy na trend, který mění způsob života i práce.
  • Fidelity International mění systém poplatků
    Fidelity International je jednou z prvních společností na trhu, která celosvětově zavádí nový variabilní poplatek za správu fondů. Změna přinese klientům snížení ročního poplatku za řízení fondu a nastavení proměnlivé výše poplatku závislé na výkonnosti fondu. Klienti tak celkově zaplatí částku, která se nachází v předem definovaném pásmu.
  • Fidelity International: Měsíční přehled fondů ETF – červenec 2025
    Tým Fidelity zaměřený na ETF analyzuje toky do tržně obchodovaných fondů v Evropě za poslední měsíc a rozebírá, do jakých konkrétních tříd aktiv, témat či regionů investoři směřovali své prostředky v kontextu širších událostí na trhu.
  • Fidelity International: Metaverzum – Je to meta?
    Kolem "metaverza" se strhl velký humbuk. Technologie, která by z něj mohla udělat (virtuální) realitu, se blíží, a internetoví giganti na jeho úspěch hodně sázejí. Ale platí vše, co se o tom říká? A je to "meta" pro investory?
  • Fidelity International: Modré dluhopisy a mezery v investicích do oceánů
    Modré dluhopisy, které investují do ochrany oceánů, mohou nakonec zopakovat úspěch svých zelených (suchozemských) protějšků. Vítězství však není zaručeno – existují překážky, které blokují rozvoj trhu a jeho schopnost zaplnit mezeru v investování do oceánů.
  • Fidelity International: Nárazník pro zadlužený trh
    Jak může dopadnout rostoucí počet nesplacených úvěrů na evropském trhu naznačeno bylo. Ale i kdyby míra ztrát dosáhla nejpesimističtějších předpovědí, trh bude pravděpodobně stále nabízet značné úvěrové spready oproti hotovosti.
  • Fidelity International: Nastává čas, kdy zazáří rozvíjející se trhy?
    Jak vstupujeme do druhé poloviny roku, zvyšuje se tlak na fiskální politiku USA. Dolar výrazně oslabil a výhled globálního růstu je nejistý. V této situaci portfolio manažer Chris Tennant vysvětluje, proč je nyní ten správný čas, aby investoři znovu zvážili třídu aktiv, která byla dlouho v nemilosti: akcie rozvíjejících se trhů.
  • Fidelity International: Návrat do budoucnosti s hybridními elektromobily
    Spotřebitelé si oblíbili hybridní elektromobily (EV) kvůli nižším nákladům a možné delší době jízdy než v případě bateriových elektromobilů. Poptávka po hybridech by však mohla skončit, jakmile se v příštích několika letech vylepší technologie baterií. Výrobci automobilů, státy a investoři sázející na rozvoj energetiky by měli zpozornět.
  • Fidelity International: Návrat poměru 60 ku 40?
    Historicky negativní korelace mezi dluhopisy a akciemi, která byla během Covidu narušena, naznačuje obnovení a oživuje představy o tom, jak má vypadat tradiční portfolio 60 na 40.
  • Fidelity International: Německá medvědí data jsou příznivá pro německé státní dluhopisy
    Dynamika inflace a hrozby pro růst jsou přesvědčivým argumentem pro německé dluhopisy.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
Broker EX-CAP
TFIFX
DeGiro
reklama
RebelsFunding NEW