Pátek 29. březen 2024 08:15
reklama
Purple MT4 platforma nova
reklama
InstaForex Ebook
reklama
Fintokei SwiftTrader
reklama
InstaForex Ebook

Automotive – analýza trendů

27.08.2017 13:59  Autor: Globtrex  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Automotive

Budoucnost bude pro automobily, které nedokáží zlepšit návratnost kapitálu, kamenitou stezkou do záhuby.

Globální automobilový průmysl je mnohem náročnější než si mnoho lidí, včetně vrcholových managerů, uvědomuje. Na první pohled, což často mate, je výkon i potenciál trhu silný. Celosvětový prodej dosáhl v roce 2016 rekordních 88 milionů vozů, což představuje nárůst o 4,8 procenta oproti předchozímu roku a zisky pro dodavatele a výrobce automobilů (také známé jako výrobci originálních zařízení nebo OEM) dosáhly 10 letého maxima. Nicméně, viděno prostřednictvím focusu na dvě kruciální kritéria, výkonnost, průmysl je ve vážných potížích.


Za prvé, celkový výnos akcionářů (TSR):

Za posledních pět let dosahovaly roční míry návratnosti dosažené pro investory (včetně dividend) hodnoty S & P 500 a Dow Jones Industrial Average 14,8%, resp. 10,1%. V tomto období byl průměrný TSR výrobce automobilů pouze 5,5%.

Za druhé, návratnost vloženého kapitálu:

V roce 2016 byla návratnost vlastního kapitálu pro top 10 výrobců OEM na úrovni anemických 4 procent, což je zhruba polovina výrobních nákladů. Prvních 100 dodavatelů na tom bylo o něco lépe, když snížili své náklady na kapitál na minimum, aby získali malý pozitivní růst, po mnoha letech záporných čistých výnosů.

Tato čísla téměř převáží nad pozitivními výsledky prodeje a zisků. Celkový obraz sektoru resultuje ve fakt, že je méně atraktivním, nebo méně lukrativním místem pro investice než jiné průmyslové odvětví. Toto hodnocení naznačuje, že v automobilovém průmyslu bude v příštích pěti letech a později poměrně málo vítězů. Ti, kteří se vymykají, budou společnosti, které využívají své omezené kapitálové zdroje tvůrčími způsoby; inovace, nové trhy, etc.

Je pravda, že míra návratnosti kapitálu je po dlouhá léta problémem, který je pro automobilový průmysl endemický, což je jeden z důvodů mnoha bankrotů – nebo téměř likvidací – mezi výrobci OEM a dodavateli, zejména v uplynulém desetiletí. Přežívající automobilové společnosti se snaží, aby ušetřily a minimalizovaly náklady na každý automobil nebo součástku, které vyrábějí. Situace se však stále zhoršuje: Náklady na kapitál se pravděpodobně nesníží ze svých již nízkých úrovní, které jsou dále devalvovány inflací, a nové výdaje na kapitál směřují do nových oblastí, například propojené automobily a autonomní jízdní technologie.

To, co je zvláště pozoruhodné v souvislosti s aktuální vlnou inovace v automobilovém průmyslu, není rychlost, s jakou se objevila (i když je to pozoruhodné) jako šíře inovací – jak moc tyto inovace mění základní kontury a rysy tradičního automobilu a nárůst obtížnosti a nákladnosti výroby automobilů. Všudypřítomná elektronika, řada digitálních služeb a nové pohonné systémy a systémy konektivity zrychlují potřebu drahých nových součástí, komponent a funkcí. U výrobců OEM je nárůst výrobních nákladů enormní – až o 20 procent vyšší než cena předchozí generace automobilů.

Velké změny proběhly v oblasti interiéru vozu, který byl až donedávna poměrně stabilní konstrukční část s předem definovanou cenou (poměrem ceny na celkových nákladech). Nyní jsou vnitřní plochy potenciálními oblastmi pro ambiciózní zlepšení bezpečnosti nebo zábavy. Nové technologie, jako jsou 3D laminované sklo, haptické senzory a rozšířená realita heads-up displeje – které nabízejí upozornění řidiče, bezpečnostní pomůcky a varování na neviditelných obrazovkách zabudovaných do čelního skla – vstupují do slovní zásoby tradičních dodavatelů. Velké navigační a zábavní displeje na palubní desce nabízejí informace a média na webu, stejně jako datová pole uploadovaná ze silničních informačních sítí a jiných vozů. Autonomní vůz bude v brzké budoucnosti běžnou součástí dopravy. Změní se tak i rozměr „životního prostoru“ automobilových interiérů. Přední sedadlo může být přeorientováno směrem k zadnímu sedadlu, takže cestující mohou konverzovat stejně jako v obývacích pokojích, zatímco auto cestuje do cíle. Nebo sedadla mohou využívat čelního skla, které se stane velkou obrazovkou. Není tedy divu, že elektronika vozidel může v příštích dvou letech představovat až 20 procent hodnoty vozu, a to z pouhých 13 procent v roce 2015.

Inovativní vývoj softwaru může způsobit, že zítřejší vozidla budou výjimečně drahá: výrobci OEM a dodavatelé musí vyčlenit prostředky na získání nových technologií a získávání zkušených technických talentů. Mnohé z nových funkcí, které přicházejí do automobilů, vyžadují odborné znalosti softwarových inženýrů, kteří dávají přednost zdánlivě dynamičtějšímu pracovnímu prostředí začínajících společností v Silicon Valley než v automobilovém průmyslu. V důsledku toho byly provedeny některé nedávné fúze a akvizice v automobilovém průmyslu, které vedly ke zvýšení vlastních technických znalostí a schopností. Například německý dodavatel ZF Group, který v roce 2015 zaplatil 12,4 miliardy amerických dolarů, aby získal TRW za účelem rozšíření na trh elektronické bezpečnosti a konektivity, získal v roce 2016 podíl ve výši 40% na dodavateli radarových systémů pro automobily Ibeo Automotive Systems.

Z globálního hlediska, výzvy spojené s inovacemi přetvářejí tradiční struktury a vztahy v automobilovém průmyslu – zejména tím, že ohrožují stávající distribuci zisku a hranice mezi OEM a dodavateli tier 1 nebo tier 2, stejně jako mezi automotive a tech společnostmi. Někteří dodavatelé zaniknout, protože jejich podnikání úplně zmizí a jiní se budou potýkat s velkými problémy, protože změny v technologickém obsahu přinese OEM nebo dodavatele mimo automobilový trh na jejich trhy jako nové konkurenci. Rozhodnutí o investicích a průmyslových aliancích, které se nyní provádějí, určují dominantní postavení zítřka.

Rostoucí náklady na bezpečnost a environmentální předpisy jsou také obavou pro průmysl. V USA se potenciální regulační uvolnění v rámci nové správy přineslo potenciální možnost zpomalení přijetí přísnějších emisních limitů a tím by vyšší náklady spojené se zpřísněnými emisními normami mohly přicházet pomaleji nebo dokonce by se jim dalo zabránit. Existuje však otázka, zda změna ve federálních amerických předpisech bude znamenat výrazný rozdíl, protože jednotlivé státy USA – a celá Evropa – mohou i nadále prosazovat přísnější normy. Kromě toho regulační požadavky v jiných částech světa rychle dohánějí regulační požadavky ve více regulovaných zemích. Například Čína má nyní standardy pro emise pro velká města podobné evropským, s krátkou (jednou nebo dvouletou) dobou odkladu pro menší města. Navíc skutečné environmentální výzvy, na nichž tyto trendy stojí, neodcházejí a nakonec jim USA budou muset čelit. Stejně tak tomu je i u případného vývozu automobilů; evropský trh je leaderem v bezpečnosti a environmentálním vývoji, čehož jsou důkazem aktuální skandály velkých výrobců, neboť legislativa v EU je, zdá se, přísnější, než aktuální schopnosti výrobců, resp. než nákladové rovnice, které za současných cen neumožňují automobilkám příliš inovovat. Změnu lze ale očekávat na stran výrobců, protože je jen obtížně myslitelné, že by EU ze svých postů stran ochrany životního prostředí slevila. Dále se mnohá města i země jako celek rozhodly vytlačit spalovací motory, primárně dieselové z provozu v relativně krátkém horizontu několika let, což postaví prodejce a výrobce před nové výzvy problémy.

Nová cestovní mapa

Vzhledem k těmto rozdílným tlakům na náklady, neexistuje jednoduchý vzorec, který by OEM nebo dodavatelé mohli využít ke zlepšení návratnosti kapitálu. Řešení pravděpodobně vznikne kombinací akcí. Část odpovědi spočívá v konsolidaci, která snižuje kapitálové požadavky v průmyslu tím, že eliminuje konkurenci a kombinuje dvě výrobní a návrhové stopy do jednoho. Do jisté míry tyto cíle vysvětlují robustní objem M&A dodavatelských firem, fúzí a akvizic v roce 2016, který pokračoval u roku 2015, jak o tom svědčí zpráva PwC?s Global Automotive M&A Deals Insights Year-end 2016 report.

Konsolidace však není jediným řešením a ve skutečnosti ani atraktivním řešením pro společnosti, které se snaží financovat nové inovace. Zvláště automobilový výrobci budou muset prozkoumat další strategické cesty pro optimalizaci. Výrobci OEM by měli zvážit tři kroky:

1. Sdílení platforem a výroby.

Je-li cílem zlepšit efektivitu výdajů na kapitál, je dobré začít s investicemi do platformy (nebo podvozku) a pohonnými hmotami. Nyní, když každý výrobce automobilů navrhuje a vyrábí vlastní motory, převodovky a související zařízení, je množství duplikací v rámci odvětví mimořádné. To je zvláště nákladné, protože spotřebitelé zřídka kupují automobily pro platformu – namísto toho se zaměřují na takové atributy, jako je styling, kvalita a spolehlivost. Mnoho výrobců OEM, samozřejmě, již „vylepšuje“ platformy napříč značkami a modely. Sdílení platformy mezi výrobci OEM je však vzácné. Jedním z mála příkladů je dohoda společnosti Nissan s Daimlerem o společném vývoji platformy MFA, která se používá u modelů Nissan Infiniti QX30 a Mercedesů CLA a GLA. V USA GM a Ford společně navrhují nový 10stupňový převod (jejich druhá generace spolupráce na převodové skříni). V obou případech očekávají společnosti úspory nákladů, zejména v oblasti výzkumu a vývoje a nákupu materiálů.

Pokud by auto makers rozvíjeli své společné úsilí, průmysl by se stal v podstatě inteligentním systémem, obdobně jako odvětví výroby letadel má svou dlouhou historii v této oblasti. Na samém začátku letectví si bratři Wrightové a společnosti, které rostly v jejich nitru, vyrobily vlastní motory. Zanedlouho se objevila skupina oddělených firem, které vyráběly motory, z nichž každý soutěží o zdokonalení a vylepšení zařízení. Vzhledem k tomu, že technologie leteckých motorů se rychle rozvíjela, proudové motory se staly dominantním designem – a to, že řada společností, které vyrábějí stejnou součást, se ukázala jako nákladná, odvětví reagovalo konsolidací, což vedlo k několika nezávislým výrobcům leteckých motorů a k efektivnějšímu trhu Supply Chain.

Podobnost s mnoha výrobci OEM a dodavateli, kteří vyrábějí prakticky stejné převodovky, je jasná. Přístup, který aplikoval letecký průmysl, může vést k potenciálně cennějším partnerům v oblasti automobilového průmyslu než je sdílení platformy, a to ke společné výrobě vozidel. To se také, v ojedinělých případech, děje. Obtížnost produkovat zisky z malých automobilů už dávno přiměla společnost Toyota a společnost Groupe PSA ke sdílení výroby v závodě v Kolíně v České republice. Tato cesta je signifikantní pro trhy s malým volume poptávky a s relativně velkou konkurencí. Například Renault, Nissan a GM spolupracují při výrobě některých lehkých užitkových vozidel, prakticky identických výrobků prodávaných pod třemi různými značkami.

Tím, že odstraní přebytečnou kapacitu a soustředí se na nabídku, nabízí tato společná řešení stejné výhody jako konsolidace v odvětví – zejména zlepšení kapitálové efektivity a návratnosti kapitálu.

2. Přenechání vývojových prací dodavatelům technologií.

Mnoho automobilových společností se velmi podílí na vývoji nových technologií, které chtějí jejich zákazníci – ať už jde o rozhraní člověk-stroj pro zábavu, autonomní prvky nebo komponenty pro elektrifikaci. OEM potřebují určit, které aspekty digitálních funkcí vozidla mohou předat partnerům z tech průmyslu, kteří mají více odborných znalostí v navrhování a výrobě digitálních komponent a softwaru.

V těchto vztazích se společností v Silicon Valley si výrobci OEM mohou udržet vlastní patenty na rozhraní, stejně jako na systémy konektivity a infotainment, které je odlišují od konkurence. Některé počáteční iniciativy (např. BMW i Ventures, fond rizikového kapitálu založený v Silicon Valley a společnost Toyota Connected, partnerství s Microsoftem) nabízejí pohledy na to, jak by auto-tech ekosystém mohl fungovat.

3. Redesign distribučních modelů.

Až 15% nákladů na auto se obvykle rozděluje mezi články distribuční sítě. Existuje samozřejmě určitá variace podle země a segmentu; Například prodej vozového parku je levnější než maloobchod. Avšak procento je obecně vyšší, než je třeba, ačkoli výrobci OEM jsou zablokováni v obchodních vztazích, v USA i Evropě, složitými pravidly, měli by začít zkoumat a lobovat přístupy, které sníží náklady tím, že budou využívat efektivnější kanály k oslovení kupujících. Tyto změny v distribučním systému by se měly nakonec zaměřit na snížení nákladů, minimalizací počtu a výdajů maloobchodních prodejen a využívání technologií pro lepší kontrolu zásob Supply Chain Management).

Úspory mohou pocházet z prodeje prostřednictvím webových kanálů. V USA je výrobcům OEM zakázáno obcházení obchodních zastoupení, což je zákaz, proti kterému firma Tesla protestuje a vede kampaň proti takovéto regulaci. Změna distribučních kanálů je aktuálně důležitější pro klasické výrobce automobilů, než pro superinovativní Teslu; Výrobci OEM zjistili, že zákazníci využívají internet k vyhledávání nákupů osobních automobilů. Zájemci nyní navštěvují mezi jedním a jedním a půl dealery před nákupem auta, ve srovnání s návštěvou čtyř nebo pěti prodejců v předchozích letech. Pomocí analytických nástrojů pro posouzení těchto údajů pro demografické trendy a trendy v oblasti lokalizace výrobci doufají, že získají úspory z řízení zásob a prodejen. Mohou se cíleněji zaměřit zákaznické preference a umístit vhodnou kombinaci maloobchodních formátů do správných oblastí.

Zlepšení dealerského modelu by znamenalo pro výrobce OEM úspory a úlevu pro zákazníky, kteří chtějí obecně bezproblémový a jednoduchý zážitek – a zdá se, že ho nenajdou. To je důvod, proč se v USA stal oblíbený program prodeje automobilového klubu Costco, který zastupuje spotřebitele v jednáních s prodejci automobilů. Společnost Costco pomohla v roce 2015 téměř na půl milionu kupujícím, což je srovnatelné s objemem v některých nejvýznamnějších prodejních skupinách v zemi.

Obecně řečeno, výrobci OEM mají větší prostor než dodavatelé k tomu, aby implementovali aspekty této cestovní mapy – převážně proto, že se nacházejí na špici potravinového řetězce a mají silnější vliv na základní pravidla než na ty, které jsou pod nimi. Vzhledem k těmto omezením by se dodavatelé měli zaměřit na dvě oblasti.

Za prvé, měli by se postavit do ziskové části ekosystému vozidel. Ať už je konečný výrobek diferencovaný nebo komodita, dodavatelé musí mít jistotu, že mají nejlepší organizační a provozní schopnosti v rámci své současné a budoucí struktury.

Za druhé, potřebují optimalizovat svůj obchodní model. U dodavatelů komodit se jedná o neúnavné zaměření na minimalizaci nákladů. Pro další dodavatele, kteří jsou schopni rozlišovat své výrobky nebo operace – prostřednictvím technologických inovací, patentů, výhodných výrobních stop či špičkových logistických a dodavatelských řetězců – je potřeba vybudovat na těchto aktivitách jejich kreativní modernizaci, přičemž se těší výhodám pojistné ceny. Stručně řečeno, dodavatelé musí uznat svět, ve kterém žijí, a ujistit se, že jej mohou efektivně ovládat.

Velký počet výrobců OEM (a dodavatelů) v mnoha segmentech v minulosti vytvořili různé typy partnerství, ať již investicí v jednom z podniků, nebo na úrovni mimo právnickou osobu. Špatná rozhodnutí byla učiněna ve snaze vyhnout se spíše konkurenci spíše než udržovat logickou a vhodnou cestu růstu. V mnoha případech by OEM mohli slyšet o horkém trhu a vytvořit tam závod nebo distribuční rameno, jen aby zjistili, že jejich modely a značky nejsou pro daný region vhodné. Automobilky často vynakládají příliš mnoho energie a peněz na návrh vozidel a součásti vozidel, které mají malý vliv na rozhodnutí zákazníků. (To je důvod, proč když výrobce automobilů opustí neuspokojivý trh, jak GM, doufá, že zajistí prostřednictvím prodeje svých aktiv návrat kapitálu – což se zpravidla nestane)

EM

2016 byl smíšený pro prodej lehkých vozidel na rozvíjejících se trzích: zatímco růst pokračoval napříč většiny rozvíjejících se Asijsko-Tichomořských států, největší trhy ve východní Evropě, Latinské Americe a Středního východu a Afriky se pod tlakem nepříznivých makroekonomických podmínek zpomalovaly, nebo měly zápornou out-preformance. Nicméně rok 2017 by pravděpodobné měl potvrdit fakt, že se trhy těchto zemí opět dostaly do kladných čísel a pokles v roce 2016 bude ukončen a práv tyto trhy převezmou vůdčí úlohu a naopak růstové trhy zpomalí kvůli nasycení.

Dynamický hospodářský růst na velkých rozvíjejících se trzích, jako je Čína a Indie, výrazně zlepšil ekonomické vyhlídky pro populačně silné země, ale výnosy z příjmů a především bohatství se soustředily na minimum populace – vrchol příjmového trojúhelníku, kdy základna s nejnižšími příjmy zůstává stále velmi chudá a posilování nejdůležitější střední třídy je jen pozvolné, oproti nárůstu bohatství špičky trojúhelníka. Tomu odpovídá zjištění statistik OECD kdy bohaté domácnosti značně zvýšily procentní růst svých příjmů od recese v roce 2008, převážná většina obyvatelstva je soustředěna na dně příjmových a majetkových měr.

Geografické členění a potenciál nárůstu bohatství napříč třídami potvrzuje velký dlouhodobý potenciál pro pokračující motorizaci, ale pro rok 2017 a bezprostřední budoucnost to znamená omezené adresné publikum, resp. koupěschopná poptávka pro nové automobily, což povedou k pravděpodobnému zpomalení růstu v zemích jako je Indie, Čína a Indonésie.

Nerovnost příjmů a bohatství je společným rysem rozvíjejících se trhů (jak ukazují statistická data, tak nůžky mezi nejbohatšími a nejchudšími se prudce rozevírají i ve vyspělých zemích a současně chudne střední třída, což je pro ekonomický růst zem stěžejní negativní faktor) a činí tyto trhy obzvláště náchylné k makroekonomickým šokům. Malá, ale rostoucí střední třída je závislá na rychlém ekonomickém růstu pro akumulaci bohatství nezbytného pro růst spotřeby a nákupy statků, jako jsou automobily. Zhoršení makroekonomických vyhlídek a politická nestabilita má okamžitý nepříznivý vliv na prodej lehkých vozidel, jelikož spotřebitelé nemají zdroje vzniklé odloženou spotřebou k absorbování otřesů. Ekonomický pokles byl hlavním příběhem některých z největších rozvíjejících se trhů v Latinské Americe, na Středním východě a v Africe, stejně jako v Rusku a Thajsku, kde toxická směs trvale nízkých cen komodit a politických faktorů výrazně omezila schopnost spotřebitelů nakupovat a tlačit tak ekonomiku spotřebou (když tento typ růstu je z obecného pohledu dlouhodobě neudržitelný, je oblíbený zejména mezi vládními garniturami).

Zamezení eskalace politického napětí v klíčových regionech by mělo resultovat v stav, kdy se makro-životní prostředí začne stabilizovat, což povede k tomu, že se na automobilovém trhu uskuteční prudký růst poptávky, čímž se růst v zemích jako Rusko, Brazílie, Thajsko a Jižní Afrika vrátí zpět na pozitivní úroveň. Oživující se střední třída na těchto trzích bude mít za následek urychlení růstu poptávky po levných SUV  běžných značek, jako jsou Kia a Hyundai. Růst poptávky domácností střední třídy na rozvíjejících se trzích bude jedním z klíčových hnacích sil pro pokračující nárůst celosvětového prodeje SUV, jehož roční obrat by měl do roku 2021 27,6 milionů kusů, což by znamenalo zvýšení o 30% proti stavu v roce 2016.

Thor Industries Inc (THO)

Price: $103,59

Exchange: NYSE
Shares Outstanding: 52.59M
Market Cap: 5.44B
EPS: 3,80
P/E Ratio: 16,14
Div & Yield: 1,32 (1,30%
Pre-Tax Margin: 7.63
Net Margin: 5.11
Operating Margin: 5.11
Return On Equity: 24.83
Return On Assets: 13.87
Inventory Turnover (TTM): 12.83
Sales Growth (MRQ): n/a
Price/Earnings (TTM): 16.16
Price/Book (MRQ): 3.70
Price/Cash Flow (TTM): 17.15
Book Value (MRQ): 27.99
Quick Ratio (MRQ): 1.04
Current Ratio (MRQ): 1.63
Total Debt/Equity (MRQ): 0.20
Total Assets (MRQ): 2.6 B
Total Liabilities (MRQ): 1.1 B
Shareholders? Equity (MRQ): 1.5 B
Total Revenue (Annual): 4.6 B
Net Income (Annual): 256.5 M
Industry: Automotive
Sector: Consumer Goods
Employees: 10,450
Website: www.thorindustries.com

Základní informace
Společnost Thor Industries se zabývá výrobou vozidel ve Spojených státech a prodává tato vozidla ve Spojených státech a Kanadě. Její segmenty jsou pracovní a osobní vozidla.
Graf 1.: THO

01_THO

Vlastní kapitál asi 2,5 násobně převyšuje celkové závazky. Celková aktiva jsou cca 4x vyšší než celkové závazky. Čistý zisk společnosti byl 4,98%, což s dividendou 1,3% signalizuje konzervativní společnost se solidní ekonomickou základnou.

Winnebago Industries Inc (WGO)

Price: $34,55
Exchange: NYSE
Shares Outstanding: 31.59M
Market Cap: 1.09B
EPS: 1,50
P/E Ratio: 27,70
Div & Yield: 0,40 (1,20%)
Pre-Tax Margin: 6.59
Net Margin: 4.39
Operating Margin: 5.48
Return On Equity: 20.01
Return On Assets: 9.71
Inventory Turnover (TTM): 8.23
Sales Growth (MRQ): n/a
Price/Earnings (TTM): 13.80
Price/Book (MRQ): 2.61
Price/Cash Flow (TTM): 18.03
Book Value (MRQ): 13.18
Quick Ratio (MRQ): 0.87
Current Ratio (MRQ): 1.68
Total Debt/Equity (MRQ): 0.66
Total Assets (MRQ): 890.4 M
Total Liabilities (MRQ): 474.1 M
Shareholders? Equity (MRQ): 416.3 M
Total Revenue (Annual): 975.2 M
Net Income (Annual): 45.5 M
Industry: Automotive
Sector: Consumer Goods
Employees: 2,900
Website: www.wgo.net

Základní informace
Winnebago Industries Inc je výrobce motorových vozidel třídy A, B a C nebo rekreačních vozidel. Společnost se rovněž zabývá výrobou specializovaných speciálních vozidel a dílů a služeb dle požadavků zákazníka.
Graf 2.: WGO

02_WGO

Celková aktiva převyšují celkové závazky cca 2,8 krát. Celkové závazky tvoří 64% podíl na celkovém kapitálu. Čistý zisk byl 4,2% spolu s konzervativní dividendovou politikou řadí tuto společnost do zdravého stabilního průměru s dlouhodobou perspektivou.

Fiat Chrysler Automobiles N.V. (FCAU)

Price: $14.85
Exchange: NYSE
Shares Outstanding: 1537.29B
Market Cap: 22.74B
Div & Yield: N.A. (N.A)
Operating Margin: 2.71
Return On Equity: 15.69
Return On Assets: 2.98
Inventory Turnover (TTM): 7.50
Sales Growth (MRQ): n/a
Price/Earnings (TTM): 6.94
Price/Book (MRQ): 1.02
Price/Cash Flow (TTM): 2.41
Book Value (MRQ): 14.35
Quick Ratio (MRQ): 0.51
Current Ratio (MRQ): 0.78
Total Debt/Equity (MRQ): 0.70
Total Assets (MRQ): 107.2 B
Total Liabilities (MRQ): 85.2 B
Shareholders? Equity (MRQ): 22.1 B
Total Revenue (Annual): 122.6 B
Net Income (Annual): 2.0 B

Graf 3.: FCAU

03_FCAU
Podíl celkového dluhu k celkovému kapitálu je 70%, podíl celkových závazků na celkových aktivech je 79%. Čistý zisk 2 mld. USD. Solidní, výkonná společnost.
Podle analytiků napříč spektrem mezi aktuálně nejzajímavější společnosti v automotive patří dále
TESLA
TOYOTA
GOOGLE
GENERAL MOTORS
MERCEDES-BENZ
HONDA
FORD
NAVDY
FOMUNDS
Graf níže ukazuje podíl jednotlivých společnost automotive segmentu na inovacích, jako je autonomní řízení, nebo konektivita.

Graf 4.: Technologický vývoj v Automotive

Zebricek

Jak bylo výše uvedeno, v blízké budoucnosti se strhne lítý boj o pozice na trhu.  Hlediska investora je podle našeho názoru vhodné kombinovat silné klasické společnosti s vysoce inovativními a nebát se případně i start up společností. Bez diskuse se svět automobilového průmyslu mění, stejně jako jiné sektory průmyslu a je nutné neustále sledovat trendy a vyhledávat akcie, které mohou v následujících letech poskytnout nadprůměrné výsledky. I zde ale platí, že základ by měl být v tradičních, reaktivně bezpečných a ověřených cenných papírech a jen malou část kapitálu pak investovat do rizikových aktiv.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Automobilky se smířily se zákazem spalovacích motorů, vadí jim Euro 7
    Tuzemští výrobci aut i jejich dodavatelé se s úplným zákazem prodeje vozů se spalovacími motory již smířili. Jako hlavní problém v současnosti však vidí navrhovanou emisní normu Euro 7/VII, která podle nich může nastavený proces elektrifikace vozidel zásadním způsobem zkomplikovat. Mohlo by jít například o předčasné vyřazování vozů zejména nižších kategorií z trhu nebo přesměrování omezených zdrojů na vývoj a výzkum. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v reakci zaslané ČTK.
  • Automobilky v srpnu stáhly průmysl do záporu
    Průmyslová produkce v ČR v srpnu po očištění o sezónní vlivy oproti červenci klesla o 3,2 %. To bylo plně v souladu s naším odhadem. Nicméně v časové řadě došlo ke změnám v meziročním srovnání. Průmysl tak rostl o pouhých 1,4 %, zatímco my jsme počítali s růstem kolem 4 %. Tržní očekávání bylo v průměru lehce nad 5 %, nicméně rozptyl odhadů byl velmi vysoký od 1,9 % do 8,5 %, což napovídá o vysoké nejistotě vývoje průmyslové produkce. Současně lze také říci, že průmyslová výroba v srpnu byla pod všemi odhady. Srpnovému výsledku navíc pomohla meziroční kalendářní výhoda v podobě jednoho pracovního dne navíc. Po standardním očištění o tento efekt odhaduje statistický úřad pro meziroční srovnání dokonce záporných 1,4 %.
  • Automobilový průmysl napříč globálním trhem
    Rok 2019 se neprojevuje v kladných číslech zejména u automobilky Volkswagen. Produkce automobilového průmyslu se loni naopak zvýšila na Slovensku.
  • Automobilový průmysl sráží výsledky celého odvětví
    Průmyslová výroba se v srpnu oproti červenci snížila o 3,2 %, proti loňskému srpnu byla nižší o 1,4 %. Hlavním důvodem slabších srpnových čísel byly jednoznačně slabší výsledky automobilového průmyslu. Pravidelnou letní odstávku doplnilo i nucené zastavení výroby v důsledku nedostatku komponent nutných k finalizaci automobilů.
  • Automobilový průmysl zajišťuje Evropě týdenní zisk; dnes vládne Valeo
    Evropské trhy drží v mírném zisku poblíž svých šestiletých maxim. Na vyšší hodnoty se ale neodhodlaly. Futures na amer...
  • Automobilový sektor v ohrození
    Akciové indexy v Európe a v USA majú za sebou negatívny týždeň vďaka pokračujúcej neistote týkajúcej sa koronavírusu. Bezpečné prístavy, ako sú drahé kovy zaznamenali nárast, pričom cena sa priblížila k úrovni 1650 dolárov za uncu. Spomínaná neistota podnietila investorov, aby presúvali svoje peniaze do bezpečných prístavov, čo spôsobilo pokles výnosov na dlhopisoch, pričom výnosy na 30-ročných amerických dlhopisoch sa dostali na historické minimá.
  • Automobily poslaly zahraniční obchod do hlubokého deficitu
    Dubnová bilance zahraničního obchodu skončila se schodkem téměř 27 miliard korun, což ve srovnání se stejným obdobím loňského roku představuje zhoršení o 43 miliard. Hlavním důvodem bylo výrazné zhoršení salda motorových vozidel, které meziročně propadlo o 36 miliard. Vývoz aut klesl o 70 mld. CZK. To se, vzhledem k tomu, že výroba automobilů klesla meziročně o více než 80 %, dalo očekávat. Výraznému poklesu se ale nevyhnuly ani ostatní kategorie zahraničního obchodu. Zhoršení bilance v rozmezí 3-5 miliard zaznamenal i obchod s počítači, elektrickými přístroji, plastovými výrobky či textiliemi. Od ještě většího deficitu bilanci naopak zachránil vývoj cen na světových komoditních trzích. Vliv měla i nižší poptávka po komoditách z důvodu výpadku výroby u řady průmyslových podniků. Deficit s ropou a zemním plynem byl tak o 6,5 mld. CZK nižší, o necelých 5 miliard byla nižší i bilance se základními kovy.
  • Automobily v Česku zdraží o dalších minimálně 15 procent, nejen kvůli chybějícím kabelům z Ukrajiny
    V pandemii fabriky na auta zavřely, případně omezily výrobu. Přišel čipový hladomor. Nyní zase kvůli válce na Ukrajině nejsou kabelové svazky. Autoprůmysl čelí „kabelovému hladomoru“.
  • Automotive a sázka na “nejistotu”
    Průmyslová výroba v posledních měsících začala klopýtat a jediným světlým bodem zůstává produkce automobilů. Meziroční dynamika zvolnila z necelých 3 % na 1,2 %, což by samo o sobě asi nevypadlo nijak špatně. Problém je v tom, že ji zásadním způsobem pomohl právě sektor automotive, který meziročně rostl po sezónním očištění o 30 %. Kromě automotivu, farmaceutické produkce a výroby elektrických zařízení všechna ostatní klíčová odvětví včetně strojírenství meziročně klesala.
  • Automotive výrazně pomohl k lepšímu výsledku průmyslu
    Průmyslová produkce v Česku rostla úctyhodným meziročním tempem a proti loňskému srpnu stoupla o 7,2 % (bez kalendářního očištění o 10,3 %). Potvrzuje se tak naše domněnka, že měsíční výsledky budou dále rozkolísané, zejména v důsledku vývoje v automobilovém sektoru. Ten samotný díky nízké srovnávací základně přidal k růstu přes 6 procentních bodů a byl hlavním důvodem úspěchu.
  • Autoprůmysl táhl v březnu export i průmyslovou výrobu
    „Růst vývozu automobilů opět pomohl českému exportu, a zahraniční obchod České republiky tak již potřetí za sebou skončil v přebytku. Podle aktuálních dat dosáhla v březnu bilance zahraničního obchodu přebytku 15,9 mld. Kč. V únoru byl přitom zahraniční obchod opět díky exportu aut v přebytku 14,3 mld. Kč. Nesmíme však zapomínat, že porovnáme s loňským obdobím, kdy byl autoprůmysl v hlubokém útlumu zejména vinou zpřetrhání dodavatelských řetězců a nedostatku čipů.
  • Autor knihy Bohatý táta, chudý táta říká, že se blíží sleva BTC
    Robert Kiyosaki, autor knihy Bohatý táta, chudý táta říká, že plánuje nákup bitcoinů za výrazně zlevněné ceny.
  • Autor knihy ,,Bohatý táta, chudý táta” varuje před velkým propadem trhu
    Autor knihy ,,Bohatý táta, chudý táta” , Robert Kiyosaki varuje před propadem trhu a říká, že potenciálním východiskem jsou Bitcoiny, Ethereum, Solana a zlato.
  • Autostat: Prodej aut v Rusku se v červnu meziročně zvýšil téměř o 152 procent
    Prodej nových aut v Rusku se v červnu zvýšil meziročně o 151,8 procenta na 82.407 vozů, což je nejvíce od loňského března. Ruský automobilový trh tak pokračoval v oživení po prudkém propadu v roce 2022. Uvedla to dnes analytická společnost Autostat, která vychází z údajů od své partnerské konzultační společnosti PPK.
  • Autostat: Prodej osobních aut v Rusku v červenci vzrostl o 168,8 procenta
    Prodej osobních automobilů v Rusku v červenci vzrostl o 168,8 procenta na 95.654. Částečně se tak zotavil z loňského propadu, uvedla dnes analytická agentura Autostat. Zpráva přichází krátce poté, co ruský prezident Vladimir Putin vyzval státní orgány, aby přestaly používat auta zahraniční výroby a daly přednost domácím vozů.
  • Avalanche získává téměř 15 % navzdory 3% korekci Bitcoinu
    Pád bitcoinu do blízkosti 70 000 USD způsobil pullback mezi většinou altcoinů, ale zatím se tato úroveň brání a akcie Microstrategy (MSTR.US) odolávají poklesu, což naznačuje, že trh neočekává hlubší korekci kryptotrhu. Kryptoměna Avalanche se obchoduje na nejvyšších úrovních za téměř 2 roky a šplhá na úrovně, které nebyly k vidění od jara 2022.
  • Avast a CME dnešními hvězdami pražského parketu
    Evropské akcie navázaly na vývoj v Asii i svoji včerejší seanci a odepisují další dvě desetiny procenta. Nejhůře se daří informačním technologiím (-1,9 %), kde se největší měrou na tomto výsledku podepsaly akcie německé softwarové společnosti SAP, které reagovaly na horší hospodářské výsledky propadem o více jak 5,5 %. Druhým nejhorším sektorem jsou těžaři a zpracovatelé komodit (-1,1 %), kde varování ohledně zisku vydal německý producent cementu HeidelbergCement a jeho akcie padají o 8,5 %.
  • Avast: Akcionáři na valné hromadě schválili dividendu ve výši 11,2 centů
    Akcionáři Avastu schválil na včerejší valné hromadě finální dividendu ve výši 0,112 USD (2,4 CZK) na jednu akcii ze zisku minulého roku.
  • Avast: Akcionáři Nortonu schválili akvizici Avastu
    Včera na valné hromadě schválili akcionáři společnosti NortonLifeLock akvizici celého Avastu.
  • Avast: Akcionáři schválili fúzi s Nortonem
    Na včerejší valné hromadě podle očekávání schválili akcionáři Avastu fúzi se společností NortonLifeLock.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
FXDD
Sunbird FX
Capital.com
reklama
Dukascopy new