Pátek 29. březen 2024 16:41
reklama
CapXmaster
reklama
InstaForex Autochartist
reklama
Swissquote Bank
reklama
CapXmaster srovnani

Automobily v Česku zdraží o dalších minimálně 15 procent, nejen kvůli chybějícím kabelům z Ukrajiny

24.04.2022 08:26  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

V pandemii fabriky na auta zavřely, případně omezily výrobu. Přišel čipový hladomor. Nyní zase kvůli válce na Ukrajině nejsou kabelové svazky. Autoprůmysl čelí „kabelovému hladomoru“.

Stačí když chybí jediný čip, a moderní vůz jich má v sobě stovky, a stačí, když chybí jediný svazek kabelů, jediná součástka, a dnešní auto jich má v sobě tisíce, a vůz prostě nelze dokončit. Takže počet vyrobených aut klesá, čekací doba se protahuje. Za „starých časů“ by automobilky část pracovníků propustily. Právě kvůli omezení výroby. Proč držet zaměstnance, kteří nic nedělají?

Jenže „staré časy“ minuly, nyní se tisknou biliony peněz a prohlubuje se rekordně dluh, přičemž se vzniklé peníze shazují z pomyslných helikoptér mezi lidi i firmy.

Takže nejsou vyrobená auta, ale zato máme nově vytištěné peníze. Neexistují propuštění zaměstnanci, ale existují nové vytištěné peníze. Nemáme čipy, ani kabely, ale máme nově vytištěné papírky. Samozřejmě, když vznikají peníze, ale nikoli jejich protihodnota, peníze méně a méně odráží reálnou produkci ekonomiky. Takže jejich kupní síla klesá. A to je z definice inflace. Současně nedochází k propouštění, takže se poptávka drží uměle vysoko. Za „starých časů“ by v důsledku propouštění ochabla poptávka, takže by se zmírnila i inflace. Jenže dnes raději udržujeme „zombie“ pracovní místa jako za socialismu. Nepropouštíme. Na dluh držíme iluzi nízké nezaměstnanosti.

Od posledního pandemického roku zdražila auta v Česku o zhruba 25 procent. A za rok touhle dobou mohou být minimálně o dalších patnáct procent výše. Tedy alespoň o inflaci. Ekonomiku prostě neošálíme. Tištěním papírků bohatství nevzniká. Peníze samy o sobě nejsou žádnou hodnotou, pokud nemají krytí v podobě vyprodukované protihodnoty.

Rapidní inflace to nyní „srovnává“, nejen u aut. Světový ekonomický systém skrze inflaci hledá novou rovnováhu, která vybalancuje nově vytištěné biliony s výrobou, jež za tištěním propastně zaostává.   

Lukáš Kovanda
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Automobilky kvôli vyšším mzdám zo Slovenska neodídu. Lebo sú tu z iného dôvodu
    Všemožné reakcie na štrajk vo Volkswagene ma utvrdili v tom, že tu panuje jeden veľký mýtus tom, že automobilový priemysel je u nás taký veľký pre to, lebo sa v západnej Európe jedného krásneho dňa spakovali fabriky kvôli mzdám a odišli na Slovensko (nehovorím len o automobilkách, ale aj o subdodávateľoch). Keďže slovenskému automobilovému priemyslu spomedzi európskych investorov dominujú tí nemeckí, tak by podľa tejto logiky malo v Nemecku ubúdať pracovných miest v automobilovom priemysle.
  • Automobilky Nissan a Renault dosáhly dohody o úpravě aliance
    Japonský výrobce automobilů Nissan Motor a jeho francouzský partner Renault dosáhli konečné dohody o úpravě své aliance. Povede to k vyrovnání podílů, které podniky jeden ve druhém vlastní, oznámily dnes firmy. Dodaly, že Nissan v rámci dohody investuje až 600 milionů eur (zhruba 14,5 miliardy Kč) do nové divize Renaultu pro výrobu elektromobilů.
  • Automobilky pod tlakem konkurence a změn
    Ostrá konkurence ve světě automobilek tlačí dolů marže a zisky. Jakási nestabilní rovnováha trvá již řadu let. Peníze mizí v nenávratnu, neboť jejich návratnost neodpovídá nákladu kapitálu. Mnoho automobilek svůj náklad kapitálu ani z daleka nepokrývá a jejich zisky jsou mnohem nižší, než by měly být zisky odpovídající tomu, kolik bylo do firmy investováno peněz. Mnoho z nich je i přímo ve ztrátě. Jen pár z nich náklad kapitálu pokrývá.
  • Automobilky se smířily se zákazem spalovacích motorů, vadí jim Euro 7
    Tuzemští výrobci aut i jejich dodavatelé se s úplným zákazem prodeje vozů se spalovacími motory již smířili. Jako hlavní problém v současnosti však vidí navrhovanou emisní normu Euro 7/VII, která podle nich může nastavený proces elektrifikace vozidel zásadním způsobem zkomplikovat. Mohlo by jít například o předčasné vyřazování vozů zejména nižších kategorií z trhu nebo přesměrování omezených zdrojů na vývoj a výzkum. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v reakci zaslané ČTK.
  • Automobilky v srpnu stáhly průmysl do záporu
    Průmyslová produkce v ČR v srpnu po očištění o sezónní vlivy oproti červenci klesla o 3,2 %. To bylo plně v souladu s naším odhadem. Nicméně v časové řadě došlo ke změnám v meziročním srovnání. Průmysl tak rostl o pouhých 1,4 %, zatímco my jsme počítali s růstem kolem 4 %. Tržní očekávání bylo v průměru lehce nad 5 %, nicméně rozptyl odhadů byl velmi vysoký od 1,9 % do 8,5 %, což napovídá o vysoké nejistotě vývoje průmyslové produkce. Současně lze také říci, že průmyslová výroba v srpnu byla pod všemi odhady. Srpnovému výsledku navíc pomohla meziroční kalendářní výhoda v podobě jednoho pracovního dne navíc. Po standardním očištění o tento efekt odhaduje statistický úřad pro meziroční srovnání dokonce záporných 1,4 %.
  • Automobilový průmysl napříč globálním trhem
    Rok 2019 se neprojevuje v kladných číslech zejména u automobilky Volkswagen. Produkce automobilového průmyslu se loni naopak zvýšila na Slovensku.
  • Automobilový průmysl sráží výsledky celého odvětví
    Průmyslová výroba se v srpnu oproti červenci snížila o 3,2 %, proti loňskému srpnu byla nižší o 1,4 %. Hlavním důvodem slabších srpnových čísel byly jednoznačně slabší výsledky automobilového průmyslu. Pravidelnou letní odstávku doplnilo i nucené zastavení výroby v důsledku nedostatku komponent nutných k finalizaci automobilů.
  • Automobilový průmysl zajišťuje Evropě týdenní zisk; dnes vládne Valeo
    Evropské trhy drží v mírném zisku poblíž svých šestiletých maxim. Na vyšší hodnoty se ale neodhodlaly. Futures na amer...
  • Automobilový sektor v ohrození
    Akciové indexy v Európe a v USA majú za sebou negatívny týždeň vďaka pokračujúcej neistote týkajúcej sa koronavírusu. Bezpečné prístavy, ako sú drahé kovy zaznamenali nárast, pričom cena sa priblížila k úrovni 1650 dolárov za uncu. Spomínaná neistota podnietila investorov, aby presúvali svoje peniaze do bezpečných prístavov, čo spôsobilo pokles výnosov na dlhopisoch, pričom výnosy na 30-ročných amerických dlhopisoch sa dostali na historické minimá.
  • Automobily poslaly zahraniční obchod do hlubokého deficitu
    Dubnová bilance zahraničního obchodu skončila se schodkem téměř 27 miliard korun, což ve srovnání se stejným obdobím loňského roku představuje zhoršení o 43 miliard. Hlavním důvodem bylo výrazné zhoršení salda motorových vozidel, které meziročně propadlo o 36 miliard. Vývoz aut klesl o 70 mld. CZK. To se, vzhledem k tomu, že výroba automobilů klesla meziročně o více než 80 %, dalo očekávat. Výraznému poklesu se ale nevyhnuly ani ostatní kategorie zahraničního obchodu. Zhoršení bilance v rozmezí 3-5 miliard zaznamenal i obchod s počítači, elektrickými přístroji, plastovými výrobky či textiliemi. Od ještě většího deficitu bilanci naopak zachránil vývoj cen na světových komoditních trzích. Vliv měla i nižší poptávka po komoditách z důvodu výpadku výroby u řady průmyslových podniků. Deficit s ropou a zemním plynem byl tak o 6,5 mld. CZK nižší, o necelých 5 miliard byla nižší i bilance se základními kovy.
  • Automotive a sázka na “nejistotu”
    Průmyslová výroba v posledních měsících začala klopýtat a jediným světlým bodem zůstává produkce automobilů. Meziroční dynamika zvolnila z necelých 3 % na 1,2 %, což by samo o sobě asi nevypadlo nijak špatně. Problém je v tom, že ji zásadním způsobem pomohl právě sektor automotive, který meziročně rostl po sezónním očištění o 30 %. Kromě automotivu, farmaceutické produkce a výroby elektrických zařízení všechna ostatní klíčová odvětví včetně strojírenství meziročně klesala.
  • Automotive výrazně pomohl k lepšímu výsledku průmyslu
    Průmyslová produkce v Česku rostla úctyhodným meziročním tempem a proti loňskému srpnu stoupla o 7,2 % (bez kalendářního očištění o 10,3 %). Potvrzuje se tak naše domněnka, že měsíční výsledky budou dále rozkolísané, zejména v důsledku vývoje v automobilovém sektoru. Ten samotný díky nízké srovnávací základně přidal k růstu přes 6 procentních bodů a byl hlavním důvodem úspěchu.
  • Automotive – analýza trendů
    Globální automobilový průmysl je mnohem náročnější než si mnoho lidí, včetně vrcholových managerů, uvědomuje. Na první pohled, což často mate, je výkon i potenciál trhu silný. Celosvětový prodej dosáhl v roce 2016 rekordních 88 milionů vozů, což představuje nárůst o 4,8 procenta oproti předchozímu roku a zisky pro dodavatele a výrobce automobilů (také známé jako výrobci originálních zařízení nebo OEM) dosáhly 10 letého maxima. Nicméně, viděno prostřednictvím focusu na dvě kruciální kritéria, výkonnost, průmysl je ve vážných potížích.
  • Autoprůmysl táhl v březnu export i průmyslovou výrobu
    „Růst vývozu automobilů opět pomohl českému exportu, a zahraniční obchod České republiky tak již potřetí za sebou skončil v přebytku. Podle aktuálních dat dosáhla v březnu bilance zahraničního obchodu přebytku 15,9 mld. Kč. V únoru byl přitom zahraniční obchod opět díky exportu aut v přebytku 14,3 mld. Kč. Nesmíme však zapomínat, že porovnáme s loňským obdobím, kdy byl autoprůmysl v hlubokém útlumu zejména vinou zpřetrhání dodavatelských řetězců a nedostatku čipů.
  • Autor knihy Bohatý táta, chudý táta říká, že se blíží sleva BTC
    Robert Kiyosaki, autor knihy Bohatý táta, chudý táta říká, že plánuje nákup bitcoinů za výrazně zlevněné ceny.
  • Autor knihy ,,Bohatý táta, chudý táta” varuje před velkým propadem trhu
    Autor knihy ,,Bohatý táta, chudý táta” , Robert Kiyosaki varuje před propadem trhu a říká, že potenciálním východiskem jsou Bitcoiny, Ethereum, Solana a zlato.
  • Autostat: Prodej aut v Rusku se v červnu meziročně zvýšil téměř o 152 procent
    Prodej nových aut v Rusku se v červnu zvýšil meziročně o 151,8 procenta na 82.407 vozů, což je nejvíce od loňského března. Ruský automobilový trh tak pokračoval v oživení po prudkém propadu v roce 2022. Uvedla to dnes analytická společnost Autostat, která vychází z údajů od své partnerské konzultační společnosti PPK.
  • Autostat: Prodej osobních aut v Rusku v červenci vzrostl o 168,8 procenta
    Prodej osobních automobilů v Rusku v červenci vzrostl o 168,8 procenta na 95.654. Částečně se tak zotavil z loňského propadu, uvedla dnes analytická agentura Autostat. Zpráva přichází krátce poté, co ruský prezident Vladimir Putin vyzval státní orgány, aby přestaly používat auta zahraniční výroby a daly přednost domácím vozů.
  • Avalanche získává téměř 15 % navzdory 3% korekci Bitcoinu
    Pád bitcoinu do blízkosti 70 000 USD způsobil pullback mezi většinou altcoinů, ale zatím se tato úroveň brání a akcie Microstrategy (MSTR.US) odolávají poklesu, což naznačuje, že trh neočekává hlubší korekci kryptotrhu. Kryptoměna Avalanche se obchoduje na nejvyšších úrovních za téměř 2 roky a šplhá na úrovně, které nebyly k vidění od jara 2022.
  • Avast a CME dnešními hvězdami pražského parketu
    Evropské akcie navázaly na vývoj v Asii i svoji včerejší seanci a odepisují další dvě desetiny procenta. Nejhůře se daří informačním technologiím (-1,9 %), kde se největší měrou na tomto výsledku podepsaly akcie německé softwarové společnosti SAP, které reagovaly na horší hospodářské výsledky propadem o více jak 5,5 %. Druhým nejhorším sektorem jsou těžaři a zpracovatelé komodit (-1,1 %), kde varování ohledně zisku vydal německý producent cementu HeidelbergCement a jeho akcie padají o 8,5 %.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
CapXmaster