Společnosti Apple a Amazon dnes po uzavření amerických trhů zveřejnily své čtvrtletní výsledky a obě se zdají být na dobré cestě k dosažení nových historických maxim. Amazon byl v uplynulých čtvrtletích trhem vnímán jako zaostávající hráč, a to mimo jiné kvůli pomalejšímu růstu tržeb v segmentu Amazon Web Services (AWS) oproti konkurentům Google Cloud a Microsoft Azure, stejně jako kvůli vyšší citlivosti na opatrnější spotřebitele v USA. Nyní však společnost očekává, že růst prodeje cloudu v příštím roce zrychlí na 22 % meziročně, a zároveň hlásí pozitivní dopady svých investic do umělé inteligence.
Tržní kapitalizace Amazonu po výsledcích za třetí čtvrtletí vzrostla téměř o 240 miliard USD, což bylo podpořeno meziročním růstem zisku na akcii (EPS) o 36 % a nárůstem tržeb o 13 %. Ve srovnání s předchozím čtvrtletím vzrostl EPS o 16 % a tržby o 7 %. EPS dosáhl 1,95 USD, čímž překonal očekávání Wall Street ve výši 1,58 USD o více než 25 %. Tržby dosáhly 180,17 miliardy USD oproti očekávaným 177,82 miliardy USD, zatímco AWS přinesl 33 miliard USD ve srovnání s konsenzem 32,39 miliardy USD. Výhled na příští čtvrtletí počítá s tržbami 213 miliard USD, což je nad očekáváním trhu (208 miliard USD). Tato kombinace silných výsledků a pozitivního výhledu způsobila, že akcie Amazonu po uzavření trhu vystřelily téměř o 10 %, když se investoři začali připravovat na silné vánoční čtvrtletí.
Apple: Smíšený obrázek za lepšími než očekávanými výsledky
Akcie společnosti Apple po zveřejnění výsledků nejprve klesly téměř o 5 %, ale následně se rychle zotavily a uzavřely zhruba o 3 % výše v rámci obchodování po uzavření trhu. Pozitivní signály byly vyváženy několika zklamáními – především slabšími tržbami v Americe, které nedosáhly očekávání analytiků. Meziročně vzrostl zisk na akcii (EPS) o 13 % a tržby o 8 %, zatímco ve čtvrtletním srovnání vzrostl EPS o 18 % a tržby o 9 %.
Technologický gigant z Cupertina oznámil EPS ve výši 1,85 USD, mírně nad očekávanými 1,77 USD, a tržby 102,47 miliardy USD oproti očekávaným 102,19 miliardy USD – tedy jen úzké překonání odhadů. Tržby z iPhonů vzrostly o 6,1 % meziročně na 49 miliard USD. Prodeje produktů dosáhly 73,72 miliardy USD, čímž překonaly odhady 73,49 miliardy USD, zatímco segment služeb – který se stává stále důležitější součástí byznysu Apple – vzrostl na 28,75 miliardy USD oproti očekávaným 28,18 miliardy USD.
Tržby z iPadů očekávání mírně minuly, zatímco prodeje Maců naopak překonaly prognózy. Firma však hlásí meziroční pokles tržeb z Číny o 4 %, pravděpodobně v důsledku ztráty podílu na trhu ve prospěch domácích značek. Je možné, že obchodní napětí mezi USA a Čínou ovlivnilo spotřebitelské chování čínských zákazníků, kteří dávají přednost místním produktům. Tento efekt však může být částečně kompenzován vyšší poptávkou po Applu na západních trzích, zejména v Evropě a Americe.
Prodeje v Číně dosáhly 14,49 miliardy USD oproti očekávaným 16,43 miliardy USD, zatímco tržby v Americe činily 44,19 miliardy USD oproti odhadům 44,45 miliardy USD. Provozní náklady byly mírně vyšší, než se čekalo.
Generální ředitel Tim Cook uvedl, že pokles tržeb v Číně byl způsoben omezeními v dodavatelském řetězci, a dodal, že nelze odhadnout, kdy se situace zlepší. Apple očekává návrat k růstu v prvním čtvrtletí roku 2026, který by měl být tažen především prodeji iPhonů. Některé modely iPhone 17 jsou podle společnosti stále nedostatkové. Naopak v Evropě Apple zaznamenal 15% meziroční růst tržeb, v Japonsku 12% růst a solidní výsledky v Asii mimo Čínu.
Obavy z ocenění: Silné výsledky za vysokou cenu
Navzdory silným výsledkům se zdá, že ocenění společnosti Apple je čím dál napjatější. Wall Street je nyní ochotna platit téměř 40násobek ročního zisku za firmu, jejíž souhrnný zisk na akcii (TTM Net EPS) za poslední čtyři čtvrtletí se od roku 2021 téměř nezměnil – což naznačuje stagnaci ziskovosti. Zdá se, že investoři jsou jednoduše ochotni za akcie Applu přeplácet, podobně jako spotřebitelé trvale utrácejí za nové a drahé iPhony.
V současném tržním prostředí může být tato prémie stále obhajitelná díky výjimečné kvalitě produktů, které svět nadále používá a netrpělivě očekává. Pokud však chce Apple znovu získat dominantní postavení na Wall Street, bude potřebovat víc než jen „solidní výsledky“. Možná to bude chtít zcela novou produktovou kategorii – nebo hlubší integraci umělé inteligence do stávajícího ekosystému. Prozatím se zdá, že Wall Street tento optimistický scénář už započítala do ceny akcií. Otázkou je – nepředčasně?
Eryk Szmyd, Financial Markets Analyst, XTB


