Čtvrtek 22. únor 2024 14:17
reklama
Purple Investiční příležitost pro rok 2024 (webinář)
reklama
Dukascopy new
reklama
Swissquote Bank
reklama
Instaforex ebook

Česká e-commerce pomalu snižuje ztrátu, Češi ale nakupují víc. Jak si mohou naši obchodníci opět získat jejich pozornost?

07.02.2024 11:58  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Vánoční sezona a povánoční výprodeje jsou za námi a zázrak nepřišel. Dle očekávání skončila v roce 2023 česká e-commerce opět v propadu – 6 %. A leden zatím nenaznačuje, že by došlo k nějaké výrazné změně. Češi přitom neutráceli méně, ba naopak, i po započtení inflace útrata mírně vzrostla. Kam se tedy poděly české peníze? Tam, kde zákazníci dostali lepší poměr ceny a výkonu. Pohltily je marketplaces a zahraniční obchodníci – podle našich dat dosáhly zahraniční transakce skoro pětiny celkového objemu. Takže je potřeba si přiznat – je to new normal a obchodníci, kteří nechtějí bojovat cenou, na to musí jít chytře – získat si zákazníka službami tak kvalitními, že hodnotou překonají ušetřené peníze. Největší potenciál pro zlepšení je v logistice, platbě a co největší personalizaci.

Předloni klesly tržby v e-commerce o 12 %, loni o 6 %. Nálada na e-commerce scéně je kvůli tomu napjatá, přitom jen došlo k přirozené korekci abnormálního nárůstu z let ovlivněných pandemií. Ani Vánoce nedopadly špatně – podle našich dat zákazníci čerpali prostřednictvím služeb Skip Pay přibližně o 10 až 15 % více než loni. Po odečtení průměrné inflace 10,7 % jde o nárůst v nižších jednotkách procent. Celkově transakce jen přes naši platební metodu Skip Pay v loňském roce dosáhly objemu téměř 2 miliardy korun. Kde tedy zákazníci utráceli? Odpověď se skrývá v tom, jak utráceli.

Český zákazník se naučil utrácet chytře – pro lepší poměr cena/výkon jde na marketplace, za hranice, zkrátka k jinému obchodníkovi. Kupní síla se tříští.

Už podzimní průzkum zákaznického chování Skip Pay ukázal, že 64 % zákazníků vyměnilo některý ze svých oblíbených e-shopů za jiný, především kvůli ceně. Český trh už má s levným molochem v podobě AliExpressu zkušenost. Loni to ale bylo poprvé, co lowcost Goliáš přišel za českým zákazníkem domů a naučil se mluvit jeho jazykem. A především mu ukázal rozdíl mezi českou a zahraniční marží. Pokud prodáváte za 1 500 a někdo na marketplace za 1 200, nemůžete cenou vyhrát. A když obchod neprodává unikátní zboží, není významným hráčem svého segmentu nebo neposkytuje unikátní servis, nakonec bude stejně stát před dilematem, jestli přejít pod křídla marketplace nebo zabalit poslední objednávku a pak to zabalit sám.

Úzký segment, lákavé USP

Pokud máte unikátní sortiment, jste ve výhodě – nadšenecké e-shopy se zbožím, které jinde neseženete, sice neobrátí vzhůru nohama tabulku top nejvýkonnějších e-shopů, ale vždy si najdou dostatek zákazníků – kompatibilní alpine podrážku k lyžákům aby člověk pohledal. Stejně tak vlastní značka, spojená v očích zákazníků s kvalitou, má na trhu vždy své místo.

Nebo si pomocí mikrosegmentace můžete vytvořit unikátní trh. Prodáváte úzkou výseč zboží, ale v takovém rozsahu, že se váš obchod sám stane v podstatě synonymem svého odvětví díky unique selling proposition (USP – čím vaše značka vyniká nad ostatními). Když se zeptám, kde online koupit spodní prádlo, kolik z vás okamžitě nenapadne Trenýrkárna.cz? Pamatuji si úvodní vstup Ruslana Skopala v panelové diskuzi na našem Skip Pay Housewarmingu, když jsme slavili stěhování do budovy ČSOB, která za námi stojí. Po vzletných komentářích ostatních diskutérů se chopil mikrofonu a pronesl: „Můj job je prodávat trenýrky.“ A já si nemyslím, že to někdo v Česku dělá líp. Trenýrkárna totiž pokryla poptávku po tomto druhu zboží tak moc dopředu, že až příště otevřete marketplace, vůbec si nevzpomenete, že byste tam mohli hledat i spodní prádlo.

Namítnete, že na marketplaces je to zboží také? Ano, ale nezískají si vás zákaznickým přístupem. Když objednáte zboží, nebude další den na výdejním místě. Nedostanete slevu na další nákup, která stojí za řeč. A tuctový nezajímavý e-mailing vás nepřiměje k tomu, abyste na něj klikli.

Kdo svého zákazníka zná, ten si ho získá těmi nejlepšími službami

A právě úroveň služeb je to, s čím se dá pohnout vždycky. Velký marketplace a už vůbec ne zahraniční obchodník totiž neznají svého zákazníka a jeho potřeby tak dobře jako domácí obchodníci. Ačkoli podle našich dat až 18 % nákupů proběhne u zahraničních obchodníků, ti v drtivé většině případů lákají cenou, ne službami. Naproti tomu český obchodník dokáže ve spojení s těmi správnými partnery nabídnout zákazníkovi takové služby, že za ně zákazník rád přidá něco na marži. Maximální volnost při výběru doručení, platební metody, férový přístup při reklamaci nebo vrácení zboží.

Buď jak buď, kromě obratu české e-commerce loni klesl i počet e-shopů, a to z 50 100 na 49 900. Uplynulé dva hubené roky po těch výživných pandemických proklestily e-shopovou scénu. Zůstává tu tak spousta zákazníků, kteří vám rádi letos dají vydělat, pokud jim nabídnete něco lepšího než levnější konkurence – perfektní služby. Logistika, platební metody, UX vašich prodejních kanálů – to vše rozhodne, jestli vaše zákaznická základna poroste, nebo odejde ke konkurenci. Kupní síla neubývá, jen se tříští.

Autor: David Filippov, Skip Pay

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Červnový růst indexu PX pokračuje, dnes mu pomohl především ČEZ
    Pražská burza čtvrtý den v řadě posilovala. Index PX dnes stoupl o 0,33 procenta na 1178,61 bodu. K růstu mu pomohly hlavně akcie energetické společnosti ČEZ a operátora O2. Vyplývá to z údajů na burzovním webu. Posilovala rovněž koruna, a to vůči oběma hlavním světovým měnám.
  • Česká aukce dluhopisů 2014 přinesla růst výnosu o 22 %. Německo, Británie i Portugalsko naopak hlásí zlevnění půjček
    Ministerstvo financí ČR se dnes kvůli získání 8 miliard korun v aukci dvouletých...
  • Česká aukce přilákala nabídky za 18 mld. Kč a dodala sílu koruně. Španělsko prodalo více, než si předsevzalo a dařilo se i Francii
    Ministerstvo financí po dnešní aukci opět může být spokojeno. Prodalo totiž inve...
  • Česká BSC slaví úspěch. S TBC Bank postavila nejlepší mobilní banku světa
    Společnost Banking Software Company (BSC), která je českou jedničkou na poli vývoje bankovního softwaru, slaví úspěch. Gruzínská banka TBC Bank, které BSC pomohla vyšvihnout se na technologickou špičku a dobýt gruzínský trh, totiž získala titul nejlepší mobilní banky světa, a to v rámci jubilejního 20. ročníku soutěže prestižního magazínu Global Finance o nejlepší digitální banku světa. Soutěže se zúčastnilo na 300 bank z celého světa.
  • Česká burza dnes výrazně ztrácela
    Hlavní index pražské burzy PX dnes klesal v průběhu celé seance a zakončil v blízkosti denního minima. Nakonec ztratil 1,42 % a uzavřel na 857,71 bodech. Objem obchodů dosáhl na 237,8 mil. Kč. Bankovní sektor vymazal včerejší zisky a dnes naopak zaznamenal nejvyšší ztráty. Komerční banka ztratila 2,76 %, Erste Bank přišla o 1,95 % a Moneta zakončila seanci ve ztrátě 1,83 %. Nedařilo se ani dalším evropským indexům. Německý DAX (DE30) ztrácel po 16. hodině 0,5 % a obchodoval se na 12 660 bodech. Španělský index IBEX (SPA35) ztrácel 1,3 %.
  • Česká burza jako na houpačce, rostla nejvíce od půlky listopadu, Moneta (MONET.CZ) +4,79 %
    Česká akcie reagovaly pozitivně na pokles rizikové averze na globálních trzích a index PX(CZKCASH) smazal značnou část včerejších ztrát. Vzrostl o 2,44 % na 1001,9 bodů. Jednalo se o nejvyšší růst od 16. listopadu, kdy se finanční trhy vezly na "vakcínovém" optimismu. Celkový objem obchodů na pražské burze dosáhl na 290,3 mil. Kč. Včerejší nejvyšší ztráty dnes přetavil bankovní sektor v nejvyšší zisky z celého indexu. Z blue chips nejvíce vzrostly akcie banky Moneta (MONET.CZ;+4,79 % na 67,80 Kč) a Erste Bank (RBAG.CZ;+3,41 % na 648,40 Kč). Komerční banka (KOMB.CZ) nabídla růst akcií o 2,25 % na 636 Kč. ČEZ (CEZ1.CZ) nabídl pouze mírný růst o 0,2 % na 492 Kč. Vzhledem ke včerejší umírněné ztrátě a cenové rally z minulého týdne se však nejedná o zklamání. Zajímavý byl také růst dividendového titulu Philip Morris (TABAK.CZ;+1,23 % na 14 840 Kč).
  • Česká burza začala nový rok pozitivně, nejvyšší růst předvedla MONETA (MONET.CZ)
    První seance v novém roce se evropským indexům vydařila. Růst předvedla také pražská burza, i když k dopoledním ziskům se index PX v závěru seance už nepřiblížil. Vzrostl o 0,21 % na 1029,27 bodů. Obchodovaný objem pro dnešní den dosáhl na 226,9 mil. Kč. Nejvyšší růst předvedla MONETA Money Bank (MONET.CZ;+2,5 % na 69,70 Kč). Výkon dalších bank v indexu však byl o poznání mdlejší. Komerční banka (KOMB.CZ) přidala 0,15 % na 658 Kč a Erste Bank (RBAG.CZ) zakončila na otevírací hodnotě 660 Kč. Dobrý výkon předvedl také Philip Morris (TABAK.CZ;+1,2 % na 15 140 Kč). Naopak akcie energetické společnosti ČEZ dnes ztratily (CEZ1.CZ;-0,58 % na 512 Kč). Index PX má za sebou úspěšné seance. Od poloviny prosince klesl pouze 2x. Dnes krátce po otevření se PX dostal na nejvyšší intradenní úroveň od konce února.
  • Česká burza znovu klesala, ztrácela většina titulů
    Česká burza dnes potřetí v řadě ztrácela, index PX odepsal 0,67 procenta na 988,30 bodu. Klesaly nebo stagnovaly všechny tituly kromě telekomunikační O2 a pojišťovny VIG. Aktivita na trhu byla nižší, celkový objem obchodů byl podprůměrných půl miliardy korun. Vyplývá to z údajů burzovního webu.
  • Česká centrálna banka
    Znižuje odhad rastu českej ekonomiky z 2,2% na 1,8% v tomto roku. Toto bude mať ne...
  • Česká data potvrzují pokračující růst ekonomiky
    Středoevropské měny vykazovaly v průběhu minulého týdne podobné tendence, volatilita kurzu české koruny ale byla tradičně...
  • Česká e-commerce před největší příležitostí za 20 let, promění ji jen někteří
    Do roku 2003 většina e-commerce odborníků věřila, že čínský e-commerce trh bude brzy patřit hráčům s americkým kapitálem. eBay zde podporoval EachNet, zkušenosti lokálních firem s B2C e-commerce byly mizivé. Jenže pak se „něco stalo“. A pár měsíců poté se dominantním hráčem čínské e-commerce trhu stala Alibaba, původně B2B obchodní společnost, následovaná do té doby málo známou společností JD.com, která ještě nedávno prodávala cédéčka a vypalovačky. To něco byla epidemická krize způsobená první vlnou SARS. Onemocnělo jí 5000 lidí a po sobě zanechala 350 mrtvých.
  • Česká ekonomika a hranice možností
    Bankovní asociace v polední době zhoršila odhad růstu hospodářství a tvrdí, že příští rok spadne pod 3 %. Půjde o 3,3 % z dubnových 3,6 %.
  • Česká ekonomika byla i loni „jako cedník“. Z okolních zemí zůstala jedinou, z níž lidmi vytvořené bohatství masivně mizelo bez náhrady do zahraničí, vyplývá z dat Světové banky
    Loňský rok jednoznačně potvrdil postavení české ekonomiky jako vysoce „odtokového“ hospodářství. Objem vytvořeného bohatství, které z České republiky bez náhrady mizí do zahraničí, je v posledních letech tak značný, že zemi náleží nelichotivé přední příčky ve světovém žebříčku podle právě rozsahu odtoku bohatství.
  • Česká ekonomika dál na hraně recese
    České HDP bylo po vzoru německého v prvním kvartále revidováno směrem dolů a nakonec pouze stagnovalo (0 % mezikvartálně a -0,4 % meziročně). Skončilo tak lehce za naším odhadem i za poslední květnovou prognózou ČNB (+0,1 % mezikvartálně). Technicky vzato se tak česká ekonomika dál pohybuje na hraně recese. Z pohledu centrální banky je to zpráva, která by měla spíše tlumit obavy jestřábů v bankovní radě ČNB. A to ne pouze kvůli revizi HDP směrem dolů, ale i kvůli jeho struktuře. Za slabým výkonem hospodářství na začátku roku je dál domácí poptávka.
  • Česká ekonomika – dobrý start do 2022...ale
    Český statistický úřad vydal předběžný odhad vývoje české ekonomiky v Q1´22. Výsledek je dobrý: +0,7 % k/k oproti mediánu odhadu +0,4 %. V meziročním srovnání se jedná o svižný růst o 4,6 %, ovšem zde výsledek pozdvihuje nízká srovnávací základna ze začátku loňského roku. Problém ale je, že dobře našlápnuté ekonomice už stojí v cestě negativní dopady spojené s válkou na Ukrajině, a takto vysoké HDP číslo letos pravděpodobně už neuvidíme.
  • Česká ekonomika chřadne. Hospodářský růst ztrácí sílu
    „Období vysokého růstu příjmů státního rozpočtu pomalu končí. Politici by se s tím měli smířit a adekvátně k tomu přizpůsobit výdaje státního rozpočtu. Určitě by se měli vyvarovat navyšování daní, které by hospodářský růst ještě více utlumilo. Naopak je vhodné zaměřit se na snižování zbytných výdajů státního rozpočtu,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Česká ekonomika jasně zpomalila
    Zpřesněná data o HDP potvrdila, že česká ekonomika ve třetím čtvrtletí zpomalila a toto zpomalení bylo nepatrně menší, než ukazovala předběžná data. Ekonomika zpomalila na mezičtvrtletní tempo růstu 0,4 % z předchozího růstu o 0,6 %. V meziročním srovnání ekonomika zpomalila na 2,5 % z předchozího tempa 2,7 %, což ukazoval už předběžný odhad.
  • Česká ekonomika je dle analýzy Bloombergu nejvíce v Evropě ohrožena výpadky čínské výroby způsobené koronavirem. I proto letos ČR poroste nejpomaleji ze zemí Visegrádu
    Česká ekonomika loni rostla druhým nejpomalejším tempem ze zemí Visegrádské skupiny. Přidala 2,4 procenta, jak plyne z dnes zpřesněných údajů ČSÚ. Slovensko rostlo tempem 2,3 procenta, Polsko ale zato přidalo 4,1 procenta, a Maďarsko dokonce 4,9 procenta. Letos poroste velmi prevděpodobně dokonce nejpomaleji ze zemé Visegrádu, právě i kvůli koronaviru, který celkovou relativní ekonomickou pozici Česka v rámci dané skupiny zemí ještě dále zhoršuje.
  • Česká ekonomika je ještě závažněji nemocná, než se dosud myslelo. Její výkon se propadá nad očekávání hluboko
    Německý deník Die Welt nedávno označil českou ekonomiku za „nemocného muže Evropy“. To ale ještě jeho novináři neměli k dispozici data, která dnes zveřejnil Český statistický úřad. Podle nich se tuzemské hospodářství v letošním třetím čtvrtletí propadlo meziročně o 0,7 procenta a mezičtvrtletně pak o 0,5 procenta. Jedná v obou případech o hlubší propad, než jaký drtivá většina analytiků čekala. Česko je tudíž ještě „nemocnějším mužem Evropy“, než se dosud mínilo. Koruna proto v důsledku zveřejnění zpřesněných údajů k HDP oslabila.
  • Česká ekonomika je stále „jako cedník“. Z okolních zemí zůstává jedinou, z níž lidmi vytvořené bohatství masivně mizí bez náhrady do zahraničí, vyplývá z dat Světové banky
    Aktuální data jednoznačně potvrzují postavení české ekonomiky jako vysoce „odtokového“ hospodářství. Objem vytvořeného bohatství, které z České republiky bez náhrady mizí do zahraničí, je v posledních letech tak značný, že zemi náleží nelichotivé přední příčky ve světovém žebříčku podle právě rozsahu odtoku bohatství.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Fintokei ProTrader