Středa 13. srpna 2025 15:12
reklama
Fintokei 10 000 000 Kč
reklama
Purple trading patterns
reklama
RebelsFunding NEW
reklama
InstaForex ebooks

Mladí hledají v byznysu smysl, nejen peníze, ukazují průzkumy

13.08.2025 12:58  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

V příštích deseti letech dosáhne důchodového věku 330 tisíc českých podnikatelů. Jejich firmy představují významnou část ekonomiky, je tedy nejvyšší čas začít myslet na nástupnictví. Generace Z se však do podnikání příliš nehrne, ať už v Česku, nebo napříč Evropou. Z průzkumů dále vyplývá, že této generaci schází nejen finanční, ale i mentoringová podpora. Poradenská skupina Talers vidí v této situaci jak výzvu, tak příležitost pro strategické řešení mezigenerační kontinuity v českém podnikání.

Mladí lidé mají chuť podnikat, ale často postrádají potřebnou oporu. V Česku by podnikání podle průzkumů upřednostnilo mnoho mladých mezi 18-30 lety, ale realita je jiná – mezi podnikateli je jich jen 11 %. Aktuální průzkumy také ukazují, že 40 % mladých Evropanů by raději podnikalo, než se nechalo zaměstnat, ale reálně podniká či rozjíždí firmu jen 9 %, tedy každý desátý. Klíčovou překážkou přitom není jen nedostatek kapitálu, ale i chybějící přístup ke zkušeným mentorům, právní a ekonomické orientaci či k dlouhodobému vedení.

„Začít podnikat není jen otázka osobní odvahy, ale i dobré přípravy. Právě v tom může dobře nastavený mentoring sehrát klíčovou roli. Ani důvěra mezi generacemi totiž nevzniká automaticky. Zakladatelé potřebují čas na výstup z vedení, mladí zase prostor a oporu,aby zvládli převzít firmu zodpovědně a bez zbytečných chyb. To vše vyžaduje plánování, systematickou přípravu a dobré poradenství,“ vysvětluje Zdeněk Mikuláš, zakládající partner skupiny Talers.

Mladým chybí opora v začátcích

Vlastní podnikání by přitom pro mnoho mladých lidí mohlo představovat svobodu i naplnění ambic a společenské odpovědnosti. Průzkum společnosti Deloitte ukazuje, že pro 80 % Čechů z generace Z je klíčová smysluplnost práce, nikoliv honba za ziskem. Pouhých 34 % z nich momentálně vnímá podnikání jako činnost s pozitivním dopadem na společnost – výrazně méně než v dalších zemích napříč kontinenty, kde je to 49 procent. I to je jedním z důvodů, proč mladí s podnikáním váhají.

„Vstup mladých lidí do podnikání je pro českou ekonomiku zásadní. Přinášejí inovace, čerstvou energii a nové pohledy. Ale bez podpory a strategie je jejich podnikání často zbytečně zranitelné. Pomáháme mladým podnikatelům budovat firmu jako systém – ne jako osobní projekt, který jednou zanikne, ale jako něco, co má šanci přežít je samotné,“ říká Zdeněk Mikuláš.

Statistiky dokazují, že mladých podnikatelů u nás přibývá jen pomalu. Na konci roku 2024 podnikalo v Česku celkem 222 291 fyzických osob ve věku 18–30 let, o 3 % více než v roce předchozím. Z celkového počtu podnikatelů ale generace Z tvoří pouhých 11 procent. Nejvíce podnikají lidé ve věku 36–55 let, téměř 1,2 milionu lidí, tedy 62 % z celkového počtu podnikajících fyzických osob. Dalších 318 tisíc podnikatelů je starších 60 let.

Podle dat Ministerstva průmyslu a obchodu dosáhne v příštích 10 letech důchodového věku bezmála 330 tisíc současných podnikatelů. Již nyní je přes 180 tisíc podnikatelů starších 65 let. Proto velká část z nich myslí na budoucnost svých firem. Průzkum agentury IPSOS mezi majiteli rodinných firem ukazuje, že 18 % z nich plánuje předat podnik v nejbližších 5 letech, 24 % v horizontu 10 let a 33 % do 20 let. Prodej firmy třetí straně zvažují aktuálně pouze 4 procenta majitelů. „Je přirozené, že majitelé, kteří budovali firmu 30 let, ji netouží primárně prodat. Je to jejich dítě. Tato generace podnikatelů firmy nezakládala jako projekt s tím, že ji zhodnotí a jednoho dne dobře prodají. Výzkumy mezi touto generací podnikatelů proto často ukazují nízkou touhu firnu prodat. Realita je ale jiná. Průzkumy ukazují, že polovině těch, kteří touží firmu předat potomkům, tato touha nevyjde a v tom lepším případě pak končí prodejem firmy. Prodej firmy přitom není ostudou, neúspěchem. Někdy jde o nejlepší řešení nejen pro podnikatele samotného, ale pro celou jeho rodinu,“ popisuje Zdeněk Mikuláš.

Pozitivní signál přinášejí data o nově vzniklých podnikatelských aktivitách. Z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) vyplývá, že vloni začalo podnikat 82 893 lidí, o 14 % více než v roce předchozím. A přes polovinu z nich tvořili mladí ve věku 18–30 let.

Úspěch mladé generace můžou usnadnit systémové změny

Zásadní legislativní změnou by mohlo být mimo jiné daňové zvýhodnění pro začínající podnikatele do 30 let — například snížení minimálních odvodů v prvních dvou letech podnikání nebo daňová uznatelnost nákladů na vzdělávání a odborné poradenství. Tyto kroky by mohly snížit tlak na mladé lidi, kteří se snaží rozjet první byznys.

Ani na mentoring a koučovací programy nelze zapomínat. Mladým lidem by strategické budování silné a stabilní firmy mohly usnadnit dotace na programy zaměřené na leadership a strategii, stejně jako státem alespoň částečně hrazené služby certifikovaných poradců. 

Důležitou systémovou změnu by mohly představovat také akcelerační programy a systematická výuka základů podnikání a právních principů na středních a vysokých školách. Tím by se podařilo podpořit nejen ambiciózní podnikatele, ale také ty, kteří stojí před rozhodnutím, zda převzít rodinnou firmu.

Mezigenerační důvěru je třeba budovat

Talers pomáhá podnikatelům v různých etapách jejich cesty a propojuje právní, daňové
a byznysové know-how a specializuje se na mezigenerační obměny ve firmách. Mladým lidem nabízí pomoc se strategií a právní strukturou firmy, nastavením realistických cílů a plánů nebo poradenství v důležitých rozhodnutích. Zavedeným firmám zase nabízí diagnostiku připravenosti firmy na předání, právní a daňové nastavení převodu i podporu podnikatelů při výstupu z vedení.

„Mezigenerační kontinuita v podnikání není jen otázkou jednotlivých rodin, ale strategickou výzvou pro celou ekonomiku. Firmy vybudované během několika dekád představují významnou hodnotu – znalosti, zkušenosti, obchodní vztahy. Jejich udržení a rozvoj vyžaduje promyšlený přístup k přípravě nové generace podnikatelů,“ dodává Zdeněk Mikuláš.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Místo tří sazeb DPH jen dvě. Kdo na to doplatí?
    Ministr financí Zbyněk Stanjura zběsile hledá nové příjmy do státního rozpočtu. Už před delší dobou avizoval, že zruší stávající tři sazby daně z přidané hodnoty (DPH) a místo nich zavede sazby jen dvě. Původně tvrdil, že důvodem je zjednodušení systému daní, nikoli vyšší inkaso.
  • Místo válečné daně, která oživuje Marxe, by vláda měla vyjednat pozastavení emisních povolenek
    Takzvaná válečná daň, kterou chystá zavést Fialova vláda, je druhem sektorové daně. Co hůř, vláda, která sama sebe označuje jako středopravou, by zavedením válečné sektorové daně přijala za své učení Karla Marxe.
  • Místo zvyšování mezd se bude propouštět
    „Zaměstnanci se začínají bát o práci a přestávají žádat zaměstnavatele o zvyšování mezd. Zaměstnavatelé zas přichází o zakázky a musí hledat úspory. V důsledku tohoto vývoje se sníží tempo růstu mezd. Mnohým zaměstnancům dokonce v důsledku vysoké inflace klesne reálná hodnota mezd,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • MISTROVSTVÍ SVĚTA VE FOTBALE: EXISTUJÍ PARALELY MEZI FTSE A ANGLICKÝM FOTBALEM? A CO SE MOHOU INVESTOŘI NAUČIT OD FOTBALOVÉHO MISTRA?
    Hlavní body: • Skutečný stav fotbalu v Anglii se patrně nehodnotí dle síly národního týmu, ale kvality anglické Premier League. Její rozmanitost je zdrojem trvalé síly. Totéž lze říci i o akciovém indexu FTSE All-share. • Od slavné „otočky“ Johana Cruyffa uplynulo už několik desetiletí. Byla to taková ukázka fotbalového mistrovství, že podle legendy soupeř Cruyffa na hřišti stále hledá. Ve finančních kruzích je „otočkou“, kterou investoři vyhlíží, potenciální pivot amerického Federálního rezervního systému (Fed). • Jaké scénáře se mohou odehrát na turnaji? Jak daleko se Anglie dostane tentokrát? Budou Nizozemci hledat inspiraci u dávných hrdinů, jako byl Cruyff? A co Brazílie? Mohou Francouzi dosáhnout dalšího finále? A přišel konečně čas Lionela Messiho?
  • Mistrovství světa v hokeji je strojek na peníze. Svaz i stát na něm vydělají nemalé stovky milionů, celkově by to mohlo být více, než se uvádí – tři miliardy korun
    Když se v Česku konalo mistrovství světa v hokeji konalo naposledy, v roce 2015, jeho pořadatel, Český svaz ledního hokeje, předpokládal, že mu vydělá desítky milionů korun. Nakonec to bylo o řád více. Stovky milionů. Přesněji bezmála půlmiliardy korun. Podobné pozitivní překvapení se může konat i letos.
  • 🏆 Mistr světa v tradingu
    Jeho schopnost číst soupeře a předvídat trhy ho činí výjimečným řečníkem na téma trading. Nepropásněte možnost poslechnout si trojnásobného mistra světových tradingových soutěžích a bývalého špičkového šachistu a pokerového hráče Jana Smoleňe, již tuto sobotu 23. 3. od 13:00 na Online trading konferenci.
  • Mít pravdu nestačí, i tak nevyděláte ❌ Trhy rostou a snílci přibývají
    Týdenní videokomentář: akcie, indexy, Forex, komodity a kryptoměny.
  • Mitsubishi UFJ koupí filipínskou a indonéskou divizi Home Creditu
    Japonská společnost Mitsubishi UFJ Financial Group koupí zhruba za 600 milionů eur (14,2 miliardy Kč) filipínskou a indonéskou divizi společnosti Home Credit Group BV, která patří české finanční skupině PPF. S odkazem na zdroje o tom informovala agentura Reuters a server japonského listu Nikkei. Home Credit informaci nekomentoval.
  • Mizerná nálada v americkém průmyslu rozšířila sérii slabých dat
    Pomalu už to přestává být náhoda. Jedno slabší americké číslo střídá druhé a trvá to pěkných pár seancí v řadě. Naposledy včera touto řečí promluvil index podnikatelské nálady v americkém průmyslu (ISM), který se nedokázal odrazit z pásma resece výše. Minulý týden jsme na tomto místě psali o tom, že podezřelá divergence mezi relativně dobrými tvrdými daty a nepříznivě se vyvíjejícími se měkkými čísly musí dříve či později narovnat. Jaká je po pár seancích realita?
  • Mladí Češi nedůvěřují podnikatelům. Jenže ne všichni jsou jako Boesky, předobraz filmového Gordona Gekka, který v pondělí zemřel
    Chamtivost je zdravá a dobrá. Ale všeho s mírou. Zemřel Ivan Boesky, předobraz filmového Gordona Gekka.
  • Mladí chtějí víc než jen plat. Generace Z mění firemní kulturu
    Generace Z přináší na pracovní trh nový pohled na práci, hodnoty i očekávání. Vyrůstala s technologiemi a digitálními standardy, zažila pandemii, ekonomické otřesy i návrat války do Evropy. Nyní se stává jedním z hlavních motorů proměn ve firemní kultuře, přičemž klade jedinečný důraz na duševní pohodu, flexibilitu a otevřenost v komunikaci. Podle analýzy společnosti Alma Career, která provozuje zaměstnaneckou platformu Atmoskop.cz, vnímají zaměstnavatelé změny v přístupu mladé generace stále silněji – a ti, kteří se jim dokážou přizpůsobit, získávají výraznou výhodu.
  • Mladí investují do kryptoměn třikrát více než starší lidé
    Mladí lidé do 35 let, tzv. mileniálové, investují do kryptoměn zhruba třikrát více než starší generace nad 52 let. Celkem 58 procent mileniálů investovalo do kryptoměn více než 500 dolarů (11.290 Kč) a 29 procent přes 1000 USD (22.580 Kč). Vyplývá to z letošní studie společnosti SurveyMonkey ve Spojených státech.
  • Mladí investují zodpovědně. Udržitelným společnostem věří 63 % z nich
    Investování do společností bojujících s klimatickou změnou se těší oblibě hlavně mezi mladými lidmi do 26 let. Vedle zajímavého zhodnocení je volí zejména z osobního přesvědčení. Třetina Čechů však na poli zodpovědného investování stále tápe a není si jistá, jakou roli mohou tyto investice hrát v jejich portfoliu. Jak ukázal průzkum pro ČSOB Asset Management, mladí začínají s investováním i při menším objemu svých úspor, nejvíce si oblíbili alternativní investice.
  • Mladí lidé přestávají věřit bitcoinu, objevují kouzlo stabilnějších investic typu zlata. Salvador jim zatím důvěru nevrací
    Bitcoin už mladé lidi tolik netáhne. Vadí jim značná nestabilita jeho cenového vývoje, jakou lze pozorovat i právě v těchto hodinách, v souvislosti se zaváděním bitcoinu jako zákonného platidla v Salvadoru.
  • Mladí lidé, rozčarovaní z fiat měn, nacházejí novou naději v kryptoměnách
    „Svoboda, kterou získáte ve světě kryptoměn, bude i nadále přitahovat lidi, kteří z fiat systému nemají takový užitek“.
  • Mladí mají náskok, ale nevyužívají ho. Přitom stačí jen pětistovka měsíčně
    Dlouhodobý investiční produkt (DIP) měl být revolucí v tom, jak si Češi spoří na důchod. Jenže podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro ČPP Servis o něm třetina lidí nikdy neslyšela a další dvě pětiny netuší, jak funguje. Přitom právě DIP může být klíčem k finančně jistějšímu stáří – a začít se dá už s pár stovkami měsíčně.
  • Mladí milionáři pokračují v investicích do kryptoměn
    Průzkum zpravodajského kanálu CNBC zjistil, že mileniálové si v roce 2021 mimořádně oblíbili kryptoměny. Zvlášť ti, kteří se zařazují do kategorie mladých milionářů.
  • Mladí Němci chtějí, aby vládla Levice a Alternativa pro Německo. Chtějí zhusta ještě více toho, co ekonomické problémy Německa – a jejich vlastní – způsobuje
    Pokud by v zítřejších německých volbách rozhodovali výhradně mladí lidé, zvítězí Levice a Alternativa pro Německo. Sociální sítě již tyto strany ovládly (viz grafy). Vždyť nejoblíbenější političkou na TikToku je Heidi Reichinneková, jež Levici spolušéfuje v německém parlamentu, v Bundestagu. Nejvíce sledujících na TikToku a Instagramu dohromady má zase pro změnu Alice Weidelová, spolušéfka Alternativy pro Německo, kandidátka této strany na kancléřku. Lídři stran současné vládní koalice kancléře Olafa Scholze za těmito političkami na sociálních sítích poměrně výrazně zaostávají. V oblíbenosti na TikToku citelně ztrácejí dokonce i na Sahrou Wagenknechtovou, další levicovou lídryní. Bývalá členka Levice dnes vede stranu Aliance Sahry Wagenknechtové.
  • Mladí vs. staří: jak by Češi naložili s rychlou půjčkou 80 tisíc korun? Výsledek je překvapivý
    Na co by Češi použili rychlou půjčku 80 tisíc korun, kdyby ji měli okamžitě k dispozici? A lišila se nějak preference nakládání s těmito penězi u lidí do 30 let a starších? Právě to se pokusila zjistit fin-tech společnost FlexiFin z průzkumu formou Omnibusu, což je pravidelně se opakující průzkum zahrnující více témat a oblastí od různých zadavatelů. FlexiFin jím oslovil tisícovku lidí napříč všemi kraji, věkovými kategoriemi, dosaženým vzděláním a velikostí obce, v níž bydlí. Výsledek je velmi překvapivý. Kdo by očekával, že mladší ročníky peníze bezmyšlenkovitě rozhází za zábavu a starší je utratí uvážlivě, hodně by se mýlil. Je to vlastně úplně naopak.
  • Mlékárna Olma loni zvýšila zisk o 31 pct na rekordních 282,3 milionu korun
    Mlékárna Olma loni zvýšila čistý zisk o 31 procent na rekordních 282,3 milionu korun. Tržby olomoucké mlékárny v roce 2023 vzrostly na 4,447 miliardy korun z předloňských 4,418 miliardy korun. Loňské tržby byly také nejvyšší v historii této společnosti. ČTK dnes informaci získala z výroční zprávy Olmy, která patří do skupiny Agrofert.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
TradeStation
FxPro
TopForex
reklama
RebelsFunding NEW