Úterý 12. srpna 2025 15:58
reklama
Swissquote Bank
reklama
InstaForex broker
reklama
InstaForex ebooks
reklama
InstaForex ebooks

Mladí chtějí víc než jen plat. Generace Z mění firemní kulturu

12.08.2025 12:57  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk


Generace Z přináší na pracovní trh nový pohled na práci, hodnoty i očekávání. Vyrůstala s technologiemi a digitálními standardy, zažila pandemii, ekonomické otřesy i návrat války do Evropy. Nyní se stává jedním z hlavních motorů proměn ve firemní kultuře, přičemž klade jedinečný důraz na duševní pohodu, flexibilitu a otevřenost v komunikaci. Podle analýzy společnosti Alma Career, která provozuje zaměstnaneckou platformu Atmoskop.cz, vnímají zaměstnavatelé změny v přístupu mladé generace stále silněji – a ti, kteří se jim dokážou přizpůsobit, získávají výraznou výhodu.

Generaci Z tvoří lidé narození zhruba mezi lety 1995 a 2010. V Česku je dnes přibližně půl milionu lidí z Generace Z ve věku 15 až 24 let, kteří se buď chystají vstoupit na trh práce, nebo v něm právě začínají působit. Z hlediska demografie jde o populačně slabší generaci – ve srovnání s tzv. Baby Boomers, tedy silnými ročníky narozenými po druhé světové válce, je jejich počet zhruba poloviční. „Když k tomu přičteme lepší možnosti práce v zahraničí a jazykovou vybavenost mladé generace, je jasné, že zaměstnavatelé mají před sebou výzvu. A pokud budou přehlížet, co tahle generace chce, přijdou o talent i konkurenceschopnost,“ říká Michaela Filipčíková, marketingová manažerka platformy Atmoskop.cz.

Technologie jako standard a důraz na smysluplnou práci

Generace Z je první, která vyrůstala s internetem a chytrým telefonem jako přirozenou součástí života. Ovládají moderní nástroje, běžně využívají umělou inteligenci a očekávají totéž od zaměstnavatelů. Zásadní je ale i duševní pohoda, otevřenost a důvěra. Častěji preferují hybridní režim, očekávají flexibilitu a přímou komunikaci.

„Na Atmoskopu vidíme, že mladí zaměstnanci se mnohem častěji než starší kolegové vyjadřují k atmosféře v týmu, vztahům na pracovišti nebo vedení. Hledají prostředí, kde budou slyšet, kde dostanou zpětnou vazbu a kde jejich práce bude dávat smysl,“ vysvětluje Filipčíková.

Podle dat JobsIndexu z roku 2024 změnilo v předchozích 12 měsících zaměstnání 21 % lidí ve věku 18–24 let – nejvíce ze všech generací. Zároveň jde o skupinu nejvíce otevřenou novým nabídkám: každý třetí by odešel hned, pokud by přišla lepší nabídka.

Jiný přístup ke vzdělání i debatě o mzdě

Tato generace se méně orientuje na akademické tituly. Větší váhu přikládá reálným dovednostem a zkušenostem. Mnozí její zástupci nacházejí inspiraci spíše v online světě než v tradičních kariérních vzorech. Klíčová je pro ně autenticita, možnost růstu a férové zacházení.

To se promítá i do jejich přístupu k tématu mezd. Podle ankety portálu Platy.cz, který je součástí Alma Career, označilo 47 % respondentů z Generace Z diskuzi o výplatě za příjemnou, zatímco jen 13 % ji vnímá negativně. Pro srovnání: mezi lidmi nad 45 let považuje debatu o mzdě za příjemnou pouze 29 % a více než pětina ji označuje za nepříjemnou.

Na platformě Atmoskop.cz pak mladí zaměstnanci aktivně komentují nejen benefity a atmosféru v týmu, ale také férovost v odměňování. Transparentnost v oblasti mezd i pracovních podmínek pro ně představuje samozřejmý standard – nikoliv výjimku.

„Hodnocení od lidí do 30 let v posledních letech přibývá – firmy díky tomu získávají zpětnou vazbu nejen na mzdy a benefity, ale především na důvěru v nadřízené a kvalitu vztahů na pracovišti. Zkušenosti ukazují, že tam, kde je slyšet hlas mladých, roste i loajalita a motivace celého týmu,“ doplňuje Filipčíková.

Co z toho plyne pro firmy?

Firmy, které chtějí mladou generaci oslovit a udržet, by se měly zaměřit nejen na benefity, ale především na kvalitu vedení, atmosféru v týmu a prostor pro sdílení názorů. Generace Z chce vědět, že její práce má smysl, že ji někdo vnímá a že firma naslouchá.

Na Atmoskopu mladí zaměstnanci často oceňují například férový přístup nadřízených, otevřenou komunikaci nebo možnost pracovat alespoň částečně na dálku. Negativně naopak vnímají formální přístup bez zpětné vazby, nejasná očekávání nebo nedostatek autonomie.

Tipy pro personalisty a HR manažery:

·         Dejte práci smysl. Mladí lidé chtějí vědět, proč dělají to, co dělají – a jaký má jejich práce dopad.

·         Naslouchejte a komunikujte. Pravidelná zpětná vazba a prostor pro sdílení názorů jsou pro tuto generaci klíčové.

·         Buďte flexibilní. Nabídka hybridního režimu, možnost přizpůsobit si pracovní čas nebo důraz na work-life balance hrají důležitou roli.

·         Budujte důvěru. Otevřenost v odměňování a transparentnost ve fungování firmy posilují důvěru i loajalitu.

·         Nezapomeňte na osobní růst. Generace Z klade důraz na možnost se rozvíjet, učit a zkoušet nové věci.

„Přestože Generace Z zatím netvoří většinu zaměstnanců, její vliv na firemní kulturu je už dnes znatelný – a do budoucna bude dál sílit. Ti zaměstnavatelé, kteří to pochopí včas, získají nejen mladé talenty, ale i modernější, otevřenější a konkurenceschopnější organizaci,“ dodává na závěr Filipčíková.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Místo tří sazeb DPH jen dvě. Kdo na to doplatí?
    Ministr financí Zbyněk Stanjura zběsile hledá nové příjmy do státního rozpočtu. Už před delší dobou avizoval, že zruší stávající tři sazby daně z přidané hodnoty (DPH) a místo nich zavede sazby jen dvě. Původně tvrdil, že důvodem je zjednodušení systému daní, nikoli vyšší inkaso.
  • Místo válečné daně, která oživuje Marxe, by vláda měla vyjednat pozastavení emisních povolenek
    Takzvaná válečná daň, kterou chystá zavést Fialova vláda, je druhem sektorové daně. Co hůř, vláda, která sama sebe označuje jako středopravou, by zavedením válečné sektorové daně přijala za své učení Karla Marxe.
  • Místo zvyšování mezd se bude propouštět
    „Zaměstnanci se začínají bát o práci a přestávají žádat zaměstnavatele o zvyšování mezd. Zaměstnavatelé zas přichází o zakázky a musí hledat úspory. V důsledku tohoto vývoje se sníží tempo růstu mezd. Mnohým zaměstnancům dokonce v důsledku vysoké inflace klesne reálná hodnota mezd,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • MISTROVSTVÍ SVĚTA VE FOTBALE: EXISTUJÍ PARALELY MEZI FTSE A ANGLICKÝM FOTBALEM? A CO SE MOHOU INVESTOŘI NAUČIT OD FOTBALOVÉHO MISTRA?
    Hlavní body: • Skutečný stav fotbalu v Anglii se patrně nehodnotí dle síly národního týmu, ale kvality anglické Premier League. Její rozmanitost je zdrojem trvalé síly. Totéž lze říci i o akciovém indexu FTSE All-share. • Od slavné „otočky“ Johana Cruyffa uplynulo už několik desetiletí. Byla to taková ukázka fotbalového mistrovství, že podle legendy soupeř Cruyffa na hřišti stále hledá. Ve finančních kruzích je „otočkou“, kterou investoři vyhlíží, potenciální pivot amerického Federálního rezervního systému (Fed). • Jaké scénáře se mohou odehrát na turnaji? Jak daleko se Anglie dostane tentokrát? Budou Nizozemci hledat inspiraci u dávných hrdinů, jako byl Cruyff? A co Brazílie? Mohou Francouzi dosáhnout dalšího finále? A přišel konečně čas Lionela Messiho?
  • Mistrovství světa v hokeji je strojek na peníze. Svaz i stát na něm vydělají nemalé stovky milionů, celkově by to mohlo být více, než se uvádí – tři miliardy korun
    Když se v Česku konalo mistrovství světa v hokeji konalo naposledy, v roce 2015, jeho pořadatel, Český svaz ledního hokeje, předpokládal, že mu vydělá desítky milionů korun. Nakonec to bylo o řád více. Stovky milionů. Přesněji bezmála půlmiliardy korun. Podobné pozitivní překvapení se může konat i letos.
  • 🏆 Mistr světa v tradingu
    Jeho schopnost číst soupeře a předvídat trhy ho činí výjimečným řečníkem na téma trading. Nepropásněte možnost poslechnout si trojnásobného mistra světových tradingových soutěžích a bývalého špičkového šachistu a pokerového hráče Jana Smoleňe, již tuto sobotu 23. 3. od 13:00 na Online trading konferenci.
  • Mít pravdu nestačí, i tak nevyděláte ❌ Trhy rostou a snílci přibývají
    Týdenní videokomentář: akcie, indexy, Forex, komodity a kryptoměny.
  • Mitsubishi UFJ koupí filipínskou a indonéskou divizi Home Creditu
    Japonská společnost Mitsubishi UFJ Financial Group koupí zhruba za 600 milionů eur (14,2 miliardy Kč) filipínskou a indonéskou divizi společnosti Home Credit Group BV, která patří české finanční skupině PPF. S odkazem na zdroje o tom informovala agentura Reuters a server japonského listu Nikkei. Home Credit informaci nekomentoval.
  • Mizerná nálada v americkém průmyslu rozšířila sérii slabých dat
    Pomalu už to přestává být náhoda. Jedno slabší americké číslo střídá druhé a trvá to pěkných pár seancí v řadě. Naposledy včera touto řečí promluvil index podnikatelské nálady v americkém průmyslu (ISM), který se nedokázal odrazit z pásma resece výše. Minulý týden jsme na tomto místě psali o tom, že podezřelá divergence mezi relativně dobrými tvrdými daty a nepříznivě se vyvíjejícími se měkkými čísly musí dříve či později narovnat. Jaká je po pár seancích realita?
  • Mladí Češi nedůvěřují podnikatelům. Jenže ne všichni jsou jako Boesky, předobraz filmového Gordona Gekka, který v pondělí zemřel
    Chamtivost je zdravá a dobrá. Ale všeho s mírou. Zemřel Ivan Boesky, předobraz filmového Gordona Gekka.
  • Mladí investují do kryptoměn třikrát více než starší lidé
    Mladí lidé do 35 let, tzv. mileniálové, investují do kryptoměn zhruba třikrát více než starší generace nad 52 let. Celkem 58 procent mileniálů investovalo do kryptoměn více než 500 dolarů (11.290 Kč) a 29 procent přes 1000 USD (22.580 Kč). Vyplývá to z letošní studie společnosti SurveyMonkey ve Spojených státech.
  • Mladí investují zodpovědně. Udržitelným společnostem věří 63 % z nich
    Investování do společností bojujících s klimatickou změnou se těší oblibě hlavně mezi mladými lidmi do 26 let. Vedle zajímavého zhodnocení je volí zejména z osobního přesvědčení. Třetina Čechů však na poli zodpovědného investování stále tápe a není si jistá, jakou roli mohou tyto investice hrát v jejich portfoliu. Jak ukázal průzkum pro ČSOB Asset Management, mladí začínají s investováním i při menším objemu svých úspor, nejvíce si oblíbili alternativní investice.
  • Mladí lidé přestávají věřit bitcoinu, objevují kouzlo stabilnějších investic typu zlata. Salvador jim zatím důvěru nevrací
    Bitcoin už mladé lidi tolik netáhne. Vadí jim značná nestabilita jeho cenového vývoje, jakou lze pozorovat i právě v těchto hodinách, v souvislosti se zaváděním bitcoinu jako zákonného platidla v Salvadoru.
  • Mladí lidé, rozčarovaní z fiat měn, nacházejí novou naději v kryptoměnách
    „Svoboda, kterou získáte ve světě kryptoměn, bude i nadále přitahovat lidi, kteří z fiat systému nemají takový užitek“.
  • Mladí mají náskok, ale nevyužívají ho. Přitom stačí jen pětistovka měsíčně
    Dlouhodobý investiční produkt (DIP) měl být revolucí v tom, jak si Češi spoří na důchod. Jenže podle aktuálního průzkumu agentury Ipsos pro ČPP Servis o něm třetina lidí nikdy neslyšela a další dvě pětiny netuší, jak funguje. Přitom právě DIP může být klíčem k finančně jistějšímu stáří – a začít se dá už s pár stovkami měsíčně.
  • Mladí milionáři pokračují v investicích do kryptoměn
    Průzkum zpravodajského kanálu CNBC zjistil, že mileniálové si v roce 2021 mimořádně oblíbili kryptoměny. Zvlášť ti, kteří se zařazují do kategorie mladých milionářů.
  • Mladí Němci chtějí, aby vládla Levice a Alternativa pro Německo. Chtějí zhusta ještě více toho, co ekonomické problémy Německa – a jejich vlastní – způsobuje
    Pokud by v zítřejších německých volbách rozhodovali výhradně mladí lidé, zvítězí Levice a Alternativa pro Německo. Sociální sítě již tyto strany ovládly (viz grafy). Vždyť nejoblíbenější političkou na TikToku je Heidi Reichinneková, jež Levici spolušéfuje v německém parlamentu, v Bundestagu. Nejvíce sledujících na TikToku a Instagramu dohromady má zase pro změnu Alice Weidelová, spolušéfka Alternativy pro Německo, kandidátka této strany na kancléřku. Lídři stran současné vládní koalice kancléře Olafa Scholze za těmito političkami na sociálních sítích poměrně výrazně zaostávají. V oblíbenosti na TikToku citelně ztrácejí dokonce i na Sahrou Wagenknechtovou, další levicovou lídryní. Bývalá členka Levice dnes vede stranu Aliance Sahry Wagenknechtové.
  • Mladí vs. staří: jak by Češi naložili s rychlou půjčkou 80 tisíc korun? Výsledek je překvapivý
    Na co by Češi použili rychlou půjčku 80 tisíc korun, kdyby ji měli okamžitě k dispozici? A lišila se nějak preference nakládání s těmito penězi u lidí do 30 let a starších? Právě to se pokusila zjistit fin-tech společnost FlexiFin z průzkumu formou Omnibusu, což je pravidelně se opakující průzkum zahrnující více témat a oblastí od různých zadavatelů. FlexiFin jím oslovil tisícovku lidí napříč všemi kraji, věkovými kategoriemi, dosaženým vzděláním a velikostí obce, v níž bydlí. Výsledek je velmi překvapivý. Kdo by očekával, že mladší ročníky peníze bezmyšlenkovitě rozhází za zábavu a starší je utratí uvážlivě, hodně by se mýlil. Je to vlastně úplně naopak.
  • Mlékárna Olma loni zvýšila zisk o 31 pct na rekordních 282,3 milionu korun
    Mlékárna Olma loni zvýšila čistý zisk o 31 procent na rekordních 282,3 milionu korun. Tržby olomoucké mlékárny v roce 2023 vzrostly na 4,447 miliardy korun z předloňských 4,418 miliardy korun. Loňské tržby byly také nejvyšší v historii této společnosti. ČTK dnes informaci získala z výroční zprávy Olmy, která patří do skupiny Agrofert.
  • Mlékárna Olma ze skupiny Agrofert loni vykázala rekordní zisk 215,8 mil. Kč
    Mlékárně Olma loni vzrostl zisk meziročně o 4,4 procenta na rekordních 215,8 milionu korun. ČTK dnes informaci získala z výroční zprávy skupiny Agrofert, do které Olma patří. Tržby mlékárny zatím zveřejněny nebyly. V roce 2021 mlékárna Olma zvýšila tržby zhruba o 1,5 procenta na 3,668 miliardy korun z 3,626 miliardy korun v roce 2020 a vykázala čistý zisk 206,6 milionu korun, který byl zhruba stejný jako o rok dříve.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Fintokei Payouty