
Nvidia: Od výrobce čipů k centru AI
Nvidia už dávno není pouze firmou, která prodává čipy – stala se symbolem celého fenoménu umělé inteligence. Za poslední dva měsíce oznámila sérii partnerství, jež dobře ilustrují její proměnu v klíčovou infrastrukturu světové AI. Seznam těchto spoluprací je dlouhý: od Palantiru přes Nokii, kde strategické partnerství doprovází miliardová kapitálová investice, až po zapojení do systémů 6G a umělé inteligence. K tomu přidejme spojení s firmou Uber na vývoji robotaxi. Aktuální ocenění společnosti tak dává smysl – v její ceně je už zohledněno veškeré toto očekávané růstové potenciál.
Investice Magnificent Seven: Žádný konec bubliny
Důležitou informací z výsledkové sezóny za třetí kvartál od společností Magnificent Seven je pokračující navyšování investic do umělé inteligence i v příštím roce. Prakticky všechny tyto firmy jsou připraveny investovat ještě více, než odhadovaných 400 miliard dolarů. Jinými slovy: ani v příštím roce nelze očekávat velké splasknutí této „bubliny“. Poklesy a korekce jsou samozřejmě možné, ale konec či pád umělé inteligence se zatím nerýsuje. Pro investory je třeba připustit smutnou pravdu: kdo před rokem a půl neinvestoval do AI – tedy do velkých amerických firem – udělal chybu. Dohánět vlak nyní už moc smysl nemá. Právě proto jsem článek otevřel burzovní kapitalizací Nvidie. Její akcie samozřejmě mohou ještě posilovat, ale očekávat, že příští rok zdvojnásobí svou hodnotu, je značně utopické. A kdyby k tomu náhodou došlo, už by nemělo smysl diskutovat, zda máme investiční bublinu. Bylo by to jasné.
Vývoj burzovní kapitalizace společnosti Nvidia za poslední měsíc:
Kam dál? Hledejte příležitosti v adopci AI
Nabízí se tedy zajímavá otázka: kam investovat, pokud chceme ještě naskočit na vlnu umělé inteligence, když přímo zapojené technologické firmy jsou už předražené? Investor by se měl pokusit vsadit na adaptaci AI na pracovní trh – tedy hledat firmy, které díky nasazení umělé inteligence výrazně ušetří. To samo o sobě není jednoduchá otázka, protože AI je poměrně složitý fenomén. Zatím však lze říci, že firmy ji budou implementovat především v administrativě a jednoduchém styku s klienty – tedy v back office. To jsou především americké banky, pojišťovny a zdravotnické firmy, které utrácejí obrovské částky za neproduktivní oddělení. Naopak bych osobně nesázel na logistické firmy, jež už před příchodem AI značně optimalizovaly své procesy.
Matěj Široký




