Za týden končí skupině Smartwings ochrana před věřiteli. Její záchrana potrvá šest let; od Boeingu, tuzemských bank a státu by mohla získat dohromady až pět miliard korun
V příštím týdnu letecký dopravce Smartwings vrací do vzduchu donedávna problémový letoun Boeing 737 MAX. Jde o zásadní milník na cestě ven z propasti, do níž tuzemskou aerolinku uvrhlo – už v březnu 2019 – nejprve uzemnění a poté zejména – zhruba rok poté – koronovirová krize. Ta dopadla na letecký byznys obzvláště tíživě. Letectví prožívá nejhorší krizi ve své historii, která se počítá na více než stovku let. Skupina Smartwings zaznamenala loni devadesátiprocentní pokles tržeb v porovnání s rokem 2019, letos by měla být oproti předloňsku zhruba na polovině.
I pokud letos koronavirová krize nakonec díky vakcinaci do značné míry odezní, nelze předpokládat, že se letecká doprava celosvětově vrátí na úroveň předpandemického roku 2019 dříve než zhruba v roce 2025. I aerolinka Smartwings počítá s tím, že její cesta ze zmíněné propasti potrvá léta. Konkrétně šest let. Tak dlouho má totiž trvat záchranný plán, jejž nyní dojednává se svými „zachránci“: tedy s bankami a se státní pojišťovnou EGAP, která má záchranný úvěr ve výši dvou miliard korun garantovat.
Ke dvěma miliardám garancí žádá skupina Smartwings stát také o půl miliardy v hotovosti, jako takzvané „sedačkovné“. To od státu v rámci covidové pomoci dostávají autobusoví dopravci. Smartwings si „sedačkovné“ představuje jako kompenzaci za to, že její letadla loni během jarního nouzového stavu nesměla do vzduchu. A že tedy byla uzemněna celá její flotila, nejen problémová letadla 737 MAX.
Aerolinku tlačí čas. Za týden, 27. února, končí mimořádné moratorium, které ji chrání před věřiteli. Skupina Smartwings, pod jejíž křídla patří i dceřiná firma ČSA, dosud během moratoria financovala jen svůj provoz. Splácení dluhu bankám, pronajímatelům letadel a dalším věřitelům mohla skupina díky moratoriu odkládat. Za období do loňského srpna, od kdy moratorium platí, se jedná o jednu až dvě miliardy korun v odsunutých platbách. Moratorium má zásadní podíl na tom, že aerolinka dosud přežívá.
Ze dojednávaných dvou miliard úvěrů, poskytnutých konsorciem celkem čtyř bank a garantovaných státní pojišťovnou EGAP do výše 80 procent jistiny, ovšem skupině Smartwings nakonec zůstane jen přibližně polovina. Třeba právě proto, že kvůli konci moratoria ihned bankám splatí část svých závazků. Banky daly, banky ale také hned vezmou.
Smartwings proto musí hledat peníze ještě jinde. Aktivně nyní komunikuje s americkým výrobcem letadel Boieng ve věci odškodnění za nucené odstavení problémových „MAXů“. Tuzemská aerolinka preferuje mimosoudní dohodu. Loni už do výrobce dostala v přepočtu zhruba 220 milionů korun jako vrácenou zálohu za jeden neodebraný „MAX“. Zásadní otázkou je, na kolik si skupina Smartwings může na základě případného mimosoudního vyrovnání s Boeingem vlastně přijít.
Vodítkem mohou být jiná podobná vyrovnání. Boeing se v uplynulé době dohodl hned s několika aerolinkami na vyrovnání za předloňské uzemnění. K největším provozovatelům „MAXů“ patřily v době uzemnění americké aerolinky Southwest Airlines a American Airlines, v jejichž barvách létalo 34, resp. 24 strojů. S těmi se Boeing dohodl na blíže nespecifikovaném vyrovnání na přelomu let 2019 a 2020.
Výrobce letadel však uzavírá dohody i s menšími provozovateli. Například loni v červnu se s ním na vyrovnání dohodla největší evropská cestovní kancelář, německá Tui, provozující patnáct „MAXů“.
Na přelomu let 2019 a 2020 se také na vyrovnání s Boeingem dohodly turecké aerolinie Turkish Airlines, které v době uzemnění provozovaly tucet problémových strojů. Hodnota kompenzace tehdy činila 225 milionů dolarů. To odpovídá zhruba částce pěti miliard korun. Turkish Airlines v době uzemnění provozovaly dvanáct problémových strojů. Smartwings ve stejnou dobu měly sedm „MAXů“.
Pokud by vodítkem pro výši kompenzace měla být právě turecká zkušenost a výhradně počet provozovaných problémových strojů „MAX“, mohl by dopravce Smartwings pomýšlet na kompenzaci až takřka za tři miliardy korun.
Ještě více by mohl žádat na základě zkušenosti brazilského dopravce GOL Linhas Aereas Inteligentes. Ten v době uzemnění provozoval jako Smartwings sedm problémových „MAXů“. Přitom se loni na jaře dohodl na kompenzaci v hodnotě 2,4 miliardy brazilských realů. To odpovídá více než deseti miliardám korun.
V praxi však nelze výši kompenzace odvozovat jednoduše jen od počtu provozovaných problémových strojů. Značnou roli hrají celkové podmínky kontraktu na dodání letadel a šíře celého kontraktu. Boeing většině aerolinek před uzemněním „MAXů“ dodal jen menší část těchto letadel.
Loni v únoru vyčíslil dopravce Smartwings celkovou škodu za uzemnění „MAXů“ na sto milionů dolarů, což odpovídá 2,2 miliardy korun. Realistické tedy je i na základě zkušenosti jiných dopravců předpokládat, že pokud bude po Boeingu v rámci své nynější žaloby požadovat sumu odpovídající 2,5 miliardy korun, má značnou naději se kompenzace opravdu dočkat. Od konce února 2020 se škoda ze uzemnění zvýšila, současně ovšem obecně platí, že nelze očekávat, že Boeing kompenzuje veškeré škody, které v souvislosti s uzemněním té či oné aerolince vznikly.
Sečteno, podtrženo, skupina Smartwings si může v relativně dohledné době přijít až na celkem pět miliard korun. Dvě miliardy může získat v podobě zmíněného garantovaného úvěru, půl miliardy ve formě „sedačkovného“ a až 2,5 miliardy jako odškodné od Boeingu. I když odškodné od Boeingu může být nakonec o něco nižší a bankovní úvěr se rychle scvrkne o polovinu, tuzemskému dopravci by takové peníze měli umožnit přežití.
Lukáš Kovanda
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank
Čtěte více
-
Zatímco dolaru pomohly vzhůru výnosy, libru drtí výhled tvrdého brexitu
Německý index ZEW dopoledne odhalil, že v největší evropské ekonomice panuje ještě větší pesimismus, než se čekalo. Euru to možná přitížilo, ale další trhy se s informací vypořádaly poměrně dobře. Americké maloobchodní tržby naopak příjemně překvapily svým červnovým růstem i vylepšením dříve nepříznivého trendu. -
Zatímco euro dál posiluje, koruna z vývoje ve světě nedokáže profitovat
Pro akcie i euro zůstává zdrojem růstu převládající optimismus před hlasováním o řeckých úsporách. Návrh údajně podpoří i n... -
Zatímco euro dál posiluje, koruna z vývoje ve světě nedokáže profitovat
Pro akcie i euro zůstává zdrojem růstu převládající optimismus před hlasováním o řeckých úsporách. Návrh údajně podpoří i někt... -
Zatímco Evropu podpořil záchranný balík, Amerika zavelela k ústupu
Po jasně převažující poptávce po riziku už dnes nevidíme na hlavních trzích tak jednoznačný vývoj. Evropské akcie sice během dne slušně rostly, ale následně ze svých zisků slevují. Německý či francouzský trh se i tak drží slušně v plusu, Wall Street však tíží korekce technologického sektoru a propad ropy, takže Nasdaq100 padá a poklesem později navazuje také S&P500. -
Zatímco koruna pokračuje v oslabování, libře opět pomohla data
Česká měna navázala na včerejšek a dnes dopoledne oslabuje k euru už na 25,55. Za pohybem stále nevidíme žádné nové zprávy. Menší vliv může mít vývoj v celém regionu, kde ostatní měny taktéž registrují menší ztráty. Z většiny však bude oslabení způsobeno výběrem zisků, které mohli investoři na koruně vytěžit během září. Příští týden nás čeká zasedání ČNB, kde pravděpodobně dojde ke zvýšení úrokových sazeb, ovšem tento krok by měl být v kurzu započítán. Navíc po posledních komentářích asi nepřekvapí, když banka silně naznačí ještě jedno zvýšení na konci roku. Vyvstává tak otázka, čím by vlastně ještě mohli bankéři pozitivně překvapit, a ta může být motivací právě k realizaci krátkodobých zisků. -
Zatímco výnosy míří vzhůru, hlavní měny se z místa příliš nepohnuly
Finanční trhy se během čtvrtka nesetkaly se zprávami, které by jim udávaly jasný směr. Firemní výsledky se netýkají klíčových jmen a slušný výsledek průzkumu filadelfského Fedu o aktivitě v průmyslu nevyvolal vážnou reakci. Slabý britský maloobchod odnesla libra pouze přechodným oslabením. -
Zatímco západní trhy začínají týden v klidu, Šanghaj doháněla propad
Rozjezd šanghajské burzy po sváteční i nucené přestávce mohl leckoho vylekat, jde však "pouze" o dohánění propadu, který by jinak přišel dříve důsledku už známých zpráv. Zatímco tato burza je dole o 7,7 procenta, Hongkong už pouze o procento a evropské akcie ráno mírně rostou. -
Zatíží obchodní válka americkou ekonomiku?
Minulý pátek uštědřil Bílý dům první ránu, protože Donald Trump uvalil na čínský dovoz nové celní tarify ve výši 34 miliard dolarů a oznámil, že v blízké budoucnosti by se tato suma mohla zvednout o dalších 16 miliard dolarů na celkovou částku 50 miliard dolarů. Čína zareagovala clem na americké zboží ve výši 34 miliard dolarů. Zdá se, že americká administrativa si nemyslí, že by ji to mohlo poškodit, ačkoli několik hospodářských odvětví pocítí napětí. -
Za Trumpa jsou komodity levnější než za Obamy
Od nástupu prezidenta Trumpa jsou ceny hlavních průmyslových komodit na nižších úrovních, než činil průměr za dobu vlády prezidenta Obamy. -
Zatřese ropné embargo vůči Íránu s cenou ropy?
V pondělí vstoupily v platnost dosud nejtvrdší sankce proti Íránu, čímž se trh s černým zlatem dostává pod tlak. Důvodem sankcí je program obohacování uranu, který Spojené státy vnímají jako obrovskou hrozbu, neboť tuto aktivitu považují za spojenou s produkcí atomových zbraní. Írán se však snaží sankcím vyhnout vypnutím lokačních systémů, aby zabránil omezení exportu. -
Zaujímavé grafy k obchodným vojnám 5: Ktorým aktívam by najviac pomohlo upokojenie situácie?
Keďže sú opäť v popredí obchodné vojny, tak po troch mesiacoch pridávam ďalšiu sériu zaujímavých grafov k tejto téme. -
Zaujímavé grafy k vývoju v Taliansku
Keďže začiatok nového týždňa sa na trhoch točí výhradne okolo Talianska, tak som zozbieral zopár zaujímavých grafov, ktoré ilustrujú aktuálnu situáciu v Taliansku: -
Zaujímavosti k sentimentu pred výpredajmi a po nich : Korekcia visela vo vzduchu, investori ostávajú optimistickí
Korekcia na akciových trhoch priniesla aj viacero grafov od analytikov a novinárov, ktoré poskytujú zaujímavý pohľad na sentiment pred výpredajmi, počas nich a po zmiernení situácie. -
Zaútočí na volný obchod také Evropa? Vývoj trhů je smíšený, koruna další oslabení odvrátila
Nerozhodnost a relativní klid evropských akcií z dnešního rána se poměrně brzy změnily v jednoznačný pokles. Hlavní indexy se zanořily hluboko do červeného v čele s německým DAXem a odpoledne se inspiruje také Amerika. Akcie na Wall Street ale ztrácejí zatím mírně. -
Zaváhání ADP kompenzuje růst v sektoru služeb, analýza EUR/USD
Soukromý sektor USA (ADP report) přidal minulý měsíc 175 000 nových míst, což je v historickém srovnání nejméně o... -
Zaváhání překonáno, Amerika velí k novému růstu
Ačkoli akciové trhy občas zaváhají, následně bývají taženy znovu vzhůru. To je i případ včerejšího poklesu na Wall Street, na který dnes navazuje solidní růst a umazávání ztrát. S&P 500 stoupá o 0,8 procenta. Evropské indexy ovšem zůstávají v záporu, v případě Stoxx Europe o půl procenta. Během dne se sice zkoušely dostat výš, ale zatím to na kladné hodnoty nestačí. -
Závěrečná hodnota indexu pražské burzy se dostala pod 800 bodů
Index pražské burzy dnes odepsal 3,6 procenta na 790,09 bodu, poprvé od dubna 2009 tak jeho závěrečná hodnota klesla pod hranici 800 bodů. Nedařilo se zejména finančním titulům, ale v červených číslech ukončily dnešní obchodování například i akcie společnosti ČEZ. Vyplývá to z údajů burzovního webu. -
Záverečná piata vlna rastu v USDCHF
Tento týždeň budeme počuť prejavy od viacerých členov Federálneho výboru pre voľný trh, vrátane predsedkyne Federálneho rezervného Janet... -
Závěrečný webinář týmu FXstreet.cz s Ondřejem Hartmanem
Vážení příznivci obchodování na forexu, dnes ve středu 13.12.2017 budeme vysílat závěrečný webinář týmu FXstreet.cz s Ondřejem Hartmanem. -
Závěr minulého týdne bude nejspíš okamžik, na který bude chtít většina akciových investorů radši zapomenout
Závěr minulého týdne bude nejspíš okamžik, na který bude chtít většina akciových investorů radši zapomenout. Nejen v E...