Čtvrtek 28. březen 2024 12:00
reklama
Swissquote Bank
reklama
Purple trading AI
reklama
InstaForex Autochartist
reklama
CapXmaster srovnani

Role sociálních sítí v americké prezidentské kampani

25.09.2020 11:51  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Autor: Althea Spinozzi, specialistka na dluhopisy Saxo Bank

V nadcházejících amerických volbách budou hrát sociální sítě ústřední roli. Obzvláště v této době lidé tráví stále více času online než kdykoliv dříve. Informace, které se k voličům prostřednictvím těchto platforem dostávají, jsou často zkreslené a sociální sítě tak představují mocný nástroj, který umožní v rámci kampaně manipulovat veřejným míněním. V tomto ohledu se zdají být Trumpovi zastánci na vedení digitální kampaně lépe připraveni než ti Bidenovi.

Letos se staneme svědky zcela unikátních amerických voleb. Koronavirová pandemie mění způsob, jak se dělá politika, protože dnes jsme všichni online více, než kdykoli jindy v lidské historii.

Internet je sice považován za nástroj poznávání světa a získávání lepších znalostí, ale také se již stihl stát mocnou politickou zbraní, která dokáže manipulovat veřejným míněním a polarizovat společnost. A to zejména kvůli způsobu, jakým sociální sítě organizují a distribuují obsah na základě osobních preferencí. Uživatel si ovšem tyto preference sám neurčuje. Vyhodnocují je počítačové algoritmy, které důkladně zkoumají jeho osobnost, okruh přátel a reakce na nejrůznější sdělení.

Jedná se o takzvanou umělou inteligenci, nebo také AI z anglického Artificial Intelligence. Jakmile počítač pochopí, jaké máte zájmy, předkládá vám obsah a reklamy, které odpovídají vašemu profilu.

AI se snaží jednotlivým lidem zalíbit, aby takzvaně zvýšila jejich engagement, tedy aby je co nejvíce zaujala a dále rozšířila klientelu své platformy, protože díky tomu se prodá více reklamy a vydělá více peněz. Algoritmus proto vyřadí všechny zprávy, které by uživatele nezaujaly nebo které nekonvenují jeho názorům. K člověku se tak dostane pouze obsah, který ho má potěšit. Existují důkazy, že o tom, co se občanům v sociálních médiích zobrazuje, rozhoduje hlavně to, v jakých kruzích se pohybují. Předpokládejme například, že skupinu přátel nějakého uživatele tvoří liberálové. V takovém případě bude dostávat zprávy, které jsou nakloněné demokratům. A protože bude takovému obsahu vystaven opakovaně, bude i vyšší pravděpodobnost, že si jej přečte[1]. To v něm vyvolá falešný pocit, že jeho názory sdílejí i všichni ostatní. Ve skutečnosti však každý uživatel pracuje s jinou množinou faktů. Dostali jsme se do bodu, kdy je obtížné získat jiné informace než ty, které jsou nám úmyslně předkládány. To ve svém důsledku zvyšuje polarizaci názorů a vyvolává ideologické konflikty.

Ne všechny informace, které se k voličům ze sociálních médií dostanou, jsou však dobré:

Politické dezinformace a fenomén Fake news

Empirické studie ukazují, že převážná část obsahu, který se k uživatelům dostane, je extrémně ideologicky zabarvená. To proto, že uživatelé s extrémními ideologickými názory vytvářejí nepoměrně více obsahu než ti umírnění[2]. Zároveň se značná část těchto extrémistických zpráv nakonec ukáže jako falešná. Za produkcí tzv. fake news, neboli falešných zpráv, stojí sice většinou spíše finanční než politické důvody, ale bylo prokázáno, že během voleb v roce 2016 se objevovaly dezinformace ve prospěch prezidenta Trumpa. Průzkum zjistil, že si velká část amerických voličů dokáže jasně vybavit některé falešné zprávy, které se k nim před volbami dostaly[3] a přispěly k jejich konečnému volebnímu rozhodnutí.

Nezávislí versus najatí trollové
Sociální média jsou plná trollů. Nezávislí trollové jsou lidé, kteří jednají ve vlastním zájmu, zatímco těm najatým za to, aby šířili falešné zprávy a komentovali ve veřejném prostoru, platí někdo jiný. Západní zpravodajské služby zjistily, že jedním ze sponzorů, kteří opakovaně platí trollům, aby ovlivňovaly veřejné mínění, je Rusko; zatím však není jasné, do jaké míry dokážou voliče skutečně ovlivnit. Jisté ale je, že AI nedokáže rozlišit mezi nezávislými a najatými trolly. Proto budou jejich komentáře pro většinu lidí nerozlišitelné od ostatních a mohou voliče přesvědčit, aby se přiklonili k určitým názorům. Oba druhy trollů zveřejňují polarizující komentáře, které vyvolávají intenzivní emocionální odezvu[4].

Výše uvedené problémy jsou jen částí všech problémů souvisejících s užíváním sociálních médií. Následky dezinformací dále umocňuje skutečnost, že používané algoritmy vytvářejí lidé z komerčních pohnutek – jejich cílem je zvýšit hodnotu své firmy tím, že budou koncovým uživatelům nabízet více obsahu.

Jak budou sociální média ovlivňovat voliče ve srovnání s volbami v roce 2016?

Zdá se, že letošní prezidentské volby v USA budou sociálními médii ovlivněny více než jakékoliv jiné volby v dějinách. I když existují důkazy, že ke zvolení Trumpa v roce 2016 přispělo i zkreslování reality, zatím se podniklo jen málo kroků, které by pomohly tuto situaci vyřešit. Například loni v říjnu sice Facebook provedl ověření faktů (tzv. fact-check) u jednoho z Trumpových příspěvků a označil ho jako fake news, ale následně upravil zásady politické propagace, takže placená inzerce v rámci kampaní už nebude cenzurována, ani kdyby obsahovala nepravdivé informace[5]. Teď tedy mohou kandidáti bez problémů využívat v kampaních pravdivé i nepravdivé informace.

Zároveň je dnes objem falešných informací exponenciálně vyšší než v roce 2016. Jen o koronavirové pandemii přináší v tuto chvíli falešné zprávy 329 webových serverů[6]. Ještě v dubnu publikovalo nepravdivé informace o COVIDu-19 jen 36 webových serverů. Výzkumníci z Carnegie Mellon University navíc zjistili, že zhruba polovina příspěvků na Twitteru, které se zabývají koronavirem, pochází pravděpodobně od botů[7]. Vůči takové záplavě fake news nebudou americké volby rozhodně imunní.

Sociální média budou dál uživatelům předkládat extrémní politické názory a nebude možné odlišit fakta od falešných zpráv a placených trollů. Tento typ obsahu na sociálních platformách funguje hlavně protože, že lidi přirozeně přitahuje. Některé firmy aktivně využívají jeho kontroverzní charakter k prosazování svých obchodních cílů. Podle zprávy deníku Wall Street Journal[8] se manažeři společnosti Facebook rozhodli nepodnikat žádné kroky, které by mohly zajistit, že jejich stránky nebudou vyvolávat tolik kontroverzí. Jeden ze snímků z jejich prezentace z roku 2018 přímo hlásal: „Naše algoritmy využívají faktu, že lidský mozek přitahují kontroverzní názory.“

V tomto kontextu se zdá, že mají republikáni vůči demokratům jednoznačnou výhodu. Za Trumpovou digitální kampaní z roku 2016 stál člověk jménem Brad Pascale. Podle vlastních slov publikoval na Facebooku 5,9 milionu vizuálních reklam, zatímco v celé kampani Hilary Clintonové jich bylo použito pouze 66 000. Pascale tvrdí, že Trumpova kampaň běží od roku 2016 nepřetržitě, a že od té doby zdokonalili využívané technologie i datové operace. Naproti tomu demokraté evidentně tak dobře organizovaní nejsou, takže je Bidenova kampaň v jasné nevýhodě[9].


[1] Bakshy, Eytan, Dean Eckles, Rong Yan, and Itamar Rosenn. (2012) “Social Influence in Social Advertising: Evidence from Field Experiments.” Proceedings of the 13th ACM Conference on Electronic Commerce.

[2] Barberá, Pablo, and Gonzalo Rivero. (2015). “Understanding the Political Representativeness of Twitter Users.” Social Science Computer Review.

[3] Allcott, Hunt and Matthew Gentzkow. (2017). “Social media and fake news in the 2016 election.” Journal of Economic Perspectives.

[4] Marwick, Alice, and Rebecca Lewis. (2017).”Media Manipulation and Disinformation Online.” Data & Society Research Institute.

[5] https://www.ft.com/content/760c8782-f114-11e9-ad1e-4367d8281195

[6] https://www.newsguardtech.com/coronavirus-misinformation-tracking-center/

[7]https://www.cmu.edu/ambassadors/july-2020/covid-falsehoods.html

[8] https://www.wsj.com/articles/facebook-knows-it-encourages-division-top-executives-nixed-solutions-11590507499?mod=hp_lead_pos5

[9] https://www.newyorker.com/magazine/2020/03/09/the-man-behind-trumps-facebook-juggernaut

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Rok 2022 aneb Ztracené iluze o investičních trzích
    Aniž bych chtěl nějak fušovat do řemesla panu spisovateli Balzacovi, titul jeho knihy Ztracené iluze mi připadá pro dění na akciových a dluhopisových trzích v uplynulém roce velice příhodným. Na počátku roku byly totiž trhy v zajetí hned několika různých iluzí. Co si z toho odnést do roku letošního?
  • Rok 2022 bude pro Solanu výzva
    Solana v minulém roce zaujala obchodníky především díky své výkonnosti a vidinou úspěchu na krypto trhu. Za minulý rok vzrostla o 11 000 %. Dnes patří mezi největší kryptoměny s tržní hodnotou přes 28 miliard dolarů.
  • Rok 2022 jako investiční anomálie za 150 let. Co si z toho odnést?
    Co mají společného roky 1941, 1969 a 2022? Za více jak 150 let pouze v těchto třech letech došlo k tomu, že v rámci světově největšího amerického trhu byly záporné výnosy jak akciových, tak dluhopisových portfolií. Rok 2022 pak tomuto žebříčku propadů jednoznačně kraluje. Jak se poučit nejen do roku letošního?
  • Rok 2022: Jak to bude dál?
    Myslím, že je třeba zmínit, že vytváříme rámec, nikoli konkrétní pohled. Pomocí rámce můžeme poskytnout makro scénář, který považujeme za nejpravděpodobnější – to, čemu říkáme náš "základní scénář" -, ale také nabídnout dva další alternativní scénáře spolu s důsledky pro aktiva v případě, že se některý z těchto scénářů naplní.
  • Rok 2022 ve znamení nejsilnější poptávky po zlatě za více než 10 let
    Loňský rok, který se nesl ve znamení vysoké inflace, geopolitické krize, nejistoty a mnoha dalších událostí, zapříčinil vysoký příliv investic do zlata. Podle nejnovější zprávy Světové rady pro zlato WGC, byla loňská poptávka po žlutém kovu nejsilnější od roku 2011, tedy za více než 10 let. Za tímto nárůstem stojí hlavně maloobchodní poptávka a enormní nákupy centrálních bank. Globální poptávka po zlatě vzrostla v roce 2022 o 18 % na 4 741 tun, což bylo na podobné úrovni, jako v roce 2011. Překážkou nebyly ani určité odlivy ze strany ETF.
  • Rok 2023 bude pro trhy zlomový
    Během středečního zasedání Fedu bylo rozhodnuto o zvýšení sazeb o 0,50 %, takže úrokové sazby jsou podle očekávání na 4,50 %. Byly oznámeny i prognózy HDP, nezaměstnanosti, úrokových sazeb a inflace na příští roky.
  • Rok 2023 byl špatný. Statistici dnes potvrdili recesi. Nicméně rok 2024 bude lepší
    Český statistický úřad dnes zveřejnil data o tom, jak se v roce 2023 dařilo ekonomice. Podle statistiků poklesla ekonomika v roce 2023 o 0,4 %. To bylo o trochu lepší, než se čekalo. Většina ekonomů totiž čekala pokles o 0,5 %. Na výsledku ale nic nemění fakt, že je ekonomika v recesi, což je špatné.
  • Rok 2023 se nesl ve znamení stabilních úroků u hypoték
    Hodnota Broker Consulting Indexu hypotečních úvěrů v prosinci opět zůstala v porovnání s předchozími měsíci téměř nezměněna. Průměrné úrokové sazby hypoték v posledním měsíci roku dosáhly hodnoty 5,71 procenta. Pro rok 2024 očekávají analytici i vzhledem k výsledkům prosincového zasedání České národní banky, na kterém došlo po roce a půl ke snížení dvoutýdenní repo sazby, postupné oživení poptávky na hypotečním trhu i velmi pozvolné snižování úrokových sazeb. Tento fakt je zásadní nejen pro nové žadatele o hypotéku, ale také pro ty, kterým bude letos končit fixace. Aktuálně je výhodné volit spíš kratší dobu fixace.
  • Rok 2023: ustupující inflace, ekonomická recese a nejistota
    Právě skončený rok 2022 byl v mnoha ohledech přelomový. Do Evropy se vinou ruské agrese znovu vrátila válka a drahé energie společně s vysokou inflací se staly makro problémem číslo jedna. Centrální banky musely opustit mantru extrémně nízkých úrokových sazeb a prudce otočit kormidlo měnové politiky. Z pohledů investorů pak byl minulý rok vyloženě tristní – ještě nikdy v historii nedošlo k tak prudkému synchronnímu propadu amerických akcií i dluhopisů. Co čekat na makro frontě od roku 2023?
  • Rok 2023 v ČSOB: Růst vkladů, investic i uživatelů virtuální asistentky Kate
    Skupina ČSOB v roce 2023 potvrdila pozici lídra trhu. Důvěru klientů potvrzuje silný růst obchodních objemů. Objem aktiv pod správou se navýšil o 19 procent, vklady se meziročně zvýšily o devět procent a objem úvěrů byl meziročně vyšší o pět procent. Kvalita úvěrového portfolia zůstává excelentní. Čistý zisk skupiny činil 15,4 miliardy korun. Počet aktivních uživatelů aplikace ČSOB Smart překročil 1,3 milionu, většina si již vyzkoušela i virtuální asistentku Kate.
  • Rolls Royce aktivoval plán na získání dodatečných financí
    Samotné letecké společnosti nebyly během korony jediné, které zasáhly restrikce spojené s pandemií. Tvrdý dopad omezení pocítili i dodavatelé komponentů jako je například firma Rolls Royce Holdings, která vyrábí letecké motory. Prudký propad letového provozu totiž zároveň způsobil prudké snížení zájmu o nová letadla a firma musí hledat způsoby, jak výpadky příjmů alespoň částečně vykrýt.
  • Rolls Royce stoupá o 17 %, akcie na nejvyšší úrovni od března 2020 📈
    Akcie kultovního výrobce motorů používaných především v letectví Rolls-Royce (RR.UK) dnes posilují o 17 %, protože společnost oznámila, že očekává, že zisk za první pololetí bude dvakrát vyšší, než předpokládal konsenzus trhu.
  • Roman Koděra rozšířil tým expertů na obchodování v Saxo Bank
    Roman Koděra (45) rozšířil tým odborníků na investiční obchodování v Saxo Bank. Na pozici Senior Sales Manager je zodpovědný za obsluhu VIP klientů.
  • Ronaldo odchází z Juventusu… a akcionáři klubu tomu tleskají. Po Barceloně se drahé „koule u nohy“ zbavuje právě i turínský klub
    Akcie italského fotbalového klubu Juventus Turín dnes poskočily až o 4,2 procenta poté, co se vyrojily spekulace, že jeho největší hvězda, Portugalec Cristiano Ronaldo, by mohl být na prodej Manchesteru City. Zpráva, která rmoutí fanoušky „Staré dámy“, její akcionáře naopak těší. Situace tak připomíná nedávné dění v souvislosti s odchodem argentinské „star“ Lionela Messiho z Barcelony do Paris Saint-Germain.
  • Ropa
    Ropa pokračuje nadále v rostoucím trendu, dnes se její cena zvedla o 0,58 centů na 94,58. Panuje nyní pozitivní nálada na globálním trhu a o...
  • Ropa
    Zlato se odrazilo od svého čtyřdenního poklesu, který byl zaznamenán během posledních několika dnů. Kov vzrostl o 8,75 USD na 163,75, avšak růst byl ...
  • Ropa
    Ropa smazala část své předchozí ztráty, ale obchoduje se stále na negativní straně. Klesla o 1 USD na 92,53. Posun gl...
  • Ropa
    Ropa vyšplhala o 1,10 na 94,23 během dnešní seance díky pozitivnímu sentimentu. Na trhu došlo k omezeným pohybům...
  • Ropa
    Ropa dnes rostla a vymazala veškerou včerejší ztrátu ještě před zveřejnění zprávy o týdenní inventuře. Komodita se ny...
  • Ropa
    Ropa se dnes zvedla o 21 centů na 90,33, poněvadž ceny jdou nahoru díky oživení apetitu pro rizika na finančních trzí...
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Dukascopy new