Čtvrtek 28. březen 2024 13:41
reklama
Swissquote Bank
reklama
CapXmaster
reklama
CapXmaster
reklama
CapXmaster

Automobilky pod tlakem konkurence a změn

22.08.2017 09:42  Autor: Globtrex  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

V automobilkách vládne ostrá konkurence, malé marže a návratnost neodpovídá nákladu kapitálu.

Ostrá konkurence ve světě automobilek tlačí dolů marže a zisky. Jakási nestabilní rovnováha trvá již řadu let. Peníze mizí v nenávratnu, neboť jejich návratnost neodpovídá nákladu kapitálu. Mnoho automobilek svůj náklad kapitálu ani z daleka nepokrývá a jejich zisky jsou mnohem nižší, než by měly být zisky odpovídající tomu, kolik bylo do firmy investováno peněz. Mnoho z nich je i přímo ve ztrátě. Jen pár z nich náklad kapitálu pokrývá.

Automobilky v mínusu

Konkrétně společnosti GM, Toyota, Renault-Nissan a VW, z nichž každá vyrábí asi 11 milionů automobilů za rok, svůj náklad kapitálu plně nepokrývá. Stejně je na tom i dalších 7 největších automobilek a ještě mnohem hůř je na tom Peugeot. Pokrytím nákladu kapitálu se může pochlubit zatím pouze německá společnost BMW a Daimler, některé menší japonské a čínské firmy. Možná jde o přímou úměru ve stylu, čím větší, tím horší. Předhánění se o výkon a prvenství být světovou jedničkou, má hluboký sebedestrukční dopad opředený honbou za přeludem.

Výrobci součástek a automobilky

Výrobci součástek a samotné automobilky by tedy neměly jít do velkých korporálů a snažit se růst za každou cenu. Fungují zde zcela jiné zákony, než jsou například u výrobců elektroniky, kde zatím návratnost z velikosti působí pozitivně, což ale pokládáme také za dočasný stav. Investoři by měli být při investování financí do velkých automobilek mnohem opatrnější. Automobilové odvětví je zajímavé odvětví. Je zde mnoho pozoruhodných změn, které se ale velmi lehce mohou zvrtnout do mnoha scénářů. Konkurence je vysoká a marže i zisky jsou velmi často naopak hodně nízko. Řešením by mohly být fúze a akvizice, ale z toho co bylo napsáno, jasně plyne, že velikost spíše škodí, než pomáhá. Intenzivní hrozbu pro tradiční automobilky představuje také elektrifikace a autonomie řízení, kterou propagují nejen společnosti Tesla anebo třeba Apple.

Polofinanční instituce

Automobilky se razantně mění na polofinanční instituce s mnoha příležitostmi i riziky. Nastává posun k prodejům na leasing a úvěr, a probíhá příliš rychle. U spousty automobilek tvoří finanční část více než polovinu jejich rozvahy. Za posledních 5 let si automobilky Toyota a Renault připisují cca 100 %, GM cca 60 %, VW je díky emisím a podvodu blízko 0 %. Poslední rok znamenal pro GM cca 10 % posílení a pro Toyotu 5 %. V japonské a francouzské společnosti jsou na tom ještě znatelně hůř.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Automobilka Škoda v lednu hlásí propad prodeje automobilů
    Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto hlásí lednový propad. Na celém světě v lednu prodala 102 600 vozů. Meziročně o 1,1 % méně než v roce 2018 ve stejném období, kdy byl lednový prodej vozů rekordní v historii společnosti. Tehdy dodala celosvětově 103 800 vozů, meziročně o 10,7 % více.
  • Automobilka Škoda zavádí v Německu šrotovné
    Pokud si zakoupíte Škodu Super, sleva bude činit až 194 000 korun. Šrotovné umožní nahradit Němcům starší vozy disponující emisními normami Euro 5 a nižší za nové modely splňující přísný předpis Euro 6, který platí od letošního září.
  • Automobilka Tesla přesune sídlo z Kalifornie do Texasu, oznámil Musk
    Tesla oficiálně přesune své sídlo z kalifornského Silicon Valley do Texasu. Na valné hromadě akcionářů americké automobilky to oznámil generální ředitel společnosti Elon Musk. Výrobu na západním pobřeží Spojených států podle něj ale firma zachová.
  • Automobilka Volvo získala rekordní objednávku na 1000 elektrických kamionů
    Společnost Volvo Trucks podepsala předběžnou objednávku se švýcarskou stavební společností Holcim na dodání 1000 elektrických kamionů v příštích sedmi letech. Pro Volvo je to největší komerční zakázka na elektrické nákladní vozy, uvádí se v dnešním sdělení automobilky. Hodnota objednávky nebyla zveřejněna.
  • Automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst
    V nadcházejících letech automobilky celosvětově zruší minimálně 80 tisíc pracovních míst, vyplývá z aktuálních čísel agentury Bloomberg. Z hlediska české ekonomiky je varovné, že podstatná část těchto pozic bude zrušena v Německu. Na tamním automobilovém průmyslu je česká ekonomika silně závislá. Ve velkém se pracovní místa budou rušit také v automobilových závodech v USA či Británii.
  • Automobilky FCA a PSA upravily podmínky fúze
    Francouzská automobilka PSA a italsko-americká Fiat Chrysler (FCA) upravily podmínky své plánované fúze. Cílem změn je zachování vyšší hotovosti a větší snížení nákladů v době pokračující koronavirové krize. Oznámily to společnosti v dnešním prohlášení. Sloučená firma se bude jmenovat Stellantis a má být čtvrtým největším výrobcem aut na světě za společnostmi Volkswagen, Toyota a Renault-Nissan.
  • Automobilky hlásí obří propady prodejů
    „Škodovce se propadají prodeje nových vozidel méně než ostatním značkám na evropském trhu. Díky tomu vzrostl její tržní podíl, takže každý sedmnáctý nově prodaný automobil má logo s okřídleným šípem,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Automobilky hlásí, že prodej aut v ČR zpomaluje
    Po rekordním roce 2017 čekají české automobilky horší časy. Prodeje komplikují nové regulace ze strany EU, které způsobily poklesem prodejů od loňského roku.
  • Automobilky kvôli vyšším mzdám zo Slovenska neodídu. Lebo sú tu z iného dôvodu
    Všemožné reakcie na štrajk vo Volkswagene ma utvrdili v tom, že tu panuje jeden veľký mýtus tom, že automobilový priemysel je u nás taký veľký pre to, lebo sa v západnej Európe jedného krásneho dňa spakovali fabriky kvôli mzdám a odišli na Slovensko (nehovorím len o automobilkách, ale aj o subdodávateľoch). Keďže slovenskému automobilovému priemyslu spomedzi európskych investorov dominujú tí nemeckí, tak by podľa tejto logiky malo v Nemecku ubúdať pracovných miest v automobilovom priemysle.
  • Automobilky Nissan a Renault dosáhly dohody o úpravě aliance
    Japonský výrobce automobilů Nissan Motor a jeho francouzský partner Renault dosáhli konečné dohody o úpravě své aliance. Povede to k vyrovnání podílů, které podniky jeden ve druhém vlastní, oznámily dnes firmy. Dodaly, že Nissan v rámci dohody investuje až 600 milionů eur (zhruba 14,5 miliardy Kč) do nové divize Renaultu pro výrobu elektromobilů.
  • Automobilky se smířily se zákazem spalovacích motorů, vadí jim Euro 7
    Tuzemští výrobci aut i jejich dodavatelé se s úplným zákazem prodeje vozů se spalovacími motory již smířili. Jako hlavní problém v současnosti však vidí navrhovanou emisní normu Euro 7/VII, která podle nich může nastavený proces elektrifikace vozidel zásadním způsobem zkomplikovat. Mohlo by jít například o předčasné vyřazování vozů zejména nižších kategorií z trhu nebo přesměrování omezených zdrojů na vývoj a výzkum. Uvedlo to dnes Sdružení automobilového průmyslu v reakci zaslané ČTK.
  • Automobilky v srpnu stáhly průmysl do záporu
    Průmyslová produkce v ČR v srpnu po očištění o sezónní vlivy oproti červenci klesla o 3,2 %. To bylo plně v souladu s naším odhadem. Nicméně v časové řadě došlo ke změnám v meziročním srovnání. Průmysl tak rostl o pouhých 1,4 %, zatímco my jsme počítali s růstem kolem 4 %. Tržní očekávání bylo v průměru lehce nad 5 %, nicméně rozptyl odhadů byl velmi vysoký od 1,9 % do 8,5 %, což napovídá o vysoké nejistotě vývoje průmyslové produkce. Současně lze také říci, že průmyslová výroba v srpnu byla pod všemi odhady. Srpnovému výsledku navíc pomohla meziroční kalendářní výhoda v podobě jednoho pracovního dne navíc. Po standardním očištění o tento efekt odhaduje statistický úřad pro meziroční srovnání dokonce záporných 1,4 %.
  • Automobilový průmysl napříč globálním trhem
    Rok 2019 se neprojevuje v kladných číslech zejména u automobilky Volkswagen. Produkce automobilového průmyslu se loni naopak zvýšila na Slovensku.
  • Automobilový průmysl sráží výsledky celého odvětví
    Průmyslová výroba se v srpnu oproti červenci snížila o 3,2 %, proti loňskému srpnu byla nižší o 1,4 %. Hlavním důvodem slabších srpnových čísel byly jednoznačně slabší výsledky automobilového průmyslu. Pravidelnou letní odstávku doplnilo i nucené zastavení výroby v důsledku nedostatku komponent nutných k finalizaci automobilů.
  • Automobilový průmysl zajišťuje Evropě týdenní zisk; dnes vládne Valeo
    Evropské trhy drží v mírném zisku poblíž svých šestiletých maxim. Na vyšší hodnoty se ale neodhodlaly. Futures na amer...
  • Automobilový sektor v ohrození
    Akciové indexy v Európe a v USA majú za sebou negatívny týždeň vďaka pokračujúcej neistote týkajúcej sa koronavírusu. Bezpečné prístavy, ako sú drahé kovy zaznamenali nárast, pričom cena sa priblížila k úrovni 1650 dolárov za uncu. Spomínaná neistota podnietila investorov, aby presúvali svoje peniaze do bezpečných prístavov, čo spôsobilo pokles výnosov na dlhopisoch, pričom výnosy na 30-ročných amerických dlhopisoch sa dostali na historické minimá.
  • Automobily poslaly zahraniční obchod do hlubokého deficitu
    Dubnová bilance zahraničního obchodu skončila se schodkem téměř 27 miliard korun, což ve srovnání se stejným obdobím loňského roku představuje zhoršení o 43 miliard. Hlavním důvodem bylo výrazné zhoršení salda motorových vozidel, které meziročně propadlo o 36 miliard. Vývoz aut klesl o 70 mld. CZK. To se, vzhledem k tomu, že výroba automobilů klesla meziročně o více než 80 %, dalo očekávat. Výraznému poklesu se ale nevyhnuly ani ostatní kategorie zahraničního obchodu. Zhoršení bilance v rozmezí 3-5 miliard zaznamenal i obchod s počítači, elektrickými přístroji, plastovými výrobky či textiliemi. Od ještě většího deficitu bilanci naopak zachránil vývoj cen na světových komoditních trzích. Vliv měla i nižší poptávka po komoditách z důvodu výpadku výroby u řady průmyslových podniků. Deficit s ropou a zemním plynem byl tak o 6,5 mld. CZK nižší, o necelých 5 miliard byla nižší i bilance se základními kovy.
  • Automobily v Česku zdraží o dalších minimálně 15 procent, nejen kvůli chybějícím kabelům z Ukrajiny
    V pandemii fabriky na auta zavřely, případně omezily výrobu. Přišel čipový hladomor. Nyní zase kvůli válce na Ukrajině nejsou kabelové svazky. Autoprůmysl čelí „kabelovému hladomoru“.
  • Automotive a sázka na “nejistotu”
    Průmyslová výroba v posledních měsících začala klopýtat a jediným světlým bodem zůstává produkce automobilů. Meziroční dynamika zvolnila z necelých 3 % na 1,2 %, což by samo o sobě asi nevypadlo nijak špatně. Problém je v tom, že ji zásadním způsobem pomohl právě sektor automotive, který meziročně rostl po sezónním očištění o 30 %. Kromě automotivu, farmaceutické produkce a výroby elektrických zařízení všechna ostatní klíčová odvětví včetně strojírenství meziročně klesala.
  • Automotive výrazně pomohl k lepšímu výsledku průmyslu
    Průmyslová produkce v Česku rostla úctyhodným meziročním tempem a proti loňskému srpnu stoupla o 7,2 % (bez kalendářního očištění o 10,3 %). Potvrzuje se tak naše domněnka, že měsíční výsledky budou dále rozkolísané, zejména v důsledku vývoje v automobilovém sektoru. Ten samotný díky nízké srovnávací základně přidal k růstu přes 6 procentních bodů a byl hlavním důvodem úspěchu.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
CapXmaster