Neděle 27. července 2025 12:46
reklama
Fintokei Payouty
reklama
RebelsFunding NEW
reklama
RebelsFunding NEW
reklama
RebelsFunding NEW

Evropský chemický průmysl hledá záchranný člun, aby přežil. rozí uzavření až čtyřiceti procent evropské kapacity na výrobu ethylenu, varuje Wood Mackenzie

27.07.2025 08:34  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Evropský chemický průmysl se ocitl v hluboké krizi. Výrobní provozy se zavírají jeden za druhým, rychleji, než kdysi mizely telefonní budky. Ačkoli se to může jevit jako problém velkých hráčů a vzdálených továren, důsledky se promítnou i do každodenního života. V cenách potravin, léků, stavebnin nebo domácích potřeb.

Když se rozpadá chemický průmysl, nezdraží jen plasty nebo průmyslová hnojiva. Jde o celou páteř hospodářství, která ovlivňuje výrobu léčiv, automobilů nebo potravinových obalů. Je jako oběhová soustava ekonomiky, když začne kolabovat, chřadne celé tělo.

Evropský chemický průmysl byl ještě před několika dekádami globálním tahounem. Dnes ale bojuje o přežití. Podle konzultační společnosti Wood Mackenzie hrozí uzavření až čtyřiceti procent evropské kapacity na výrobu ethylenu, základní stavební látky pro tisíce výrobků. V Česku je situace jen o málo růžovější.

Domácí chemický průmysl zaměstnává desítky tisíc lidí a tradičně patří mezi páteřní odvětví ekonomiky. Jenže právě nyní čelí bouři: nízká poptávka v Evropě, vysoké ceny energií a přísné ekologické regulace bez dostatečné státní opory. Na rozdíl od výrobců v USA nebo Číně tu firmy platí vysoké ceny za emisní povolenky, zatímco konkurenti z mimoevropských zemí často neplatí nic. Výsledkem je ztráta konkurenceschopnosti.

Zatímco evropské závody spalují ropnou naftu, výrobci ve Spojených státech nebo na Blízkém východě využívají levnější etan, vedlejší produkt těžby břidlicového plynu. Výsledné náklady na výrobu ethylenu jsou tak dramaticky nižší: zatímco v Evropě přesahují 800 dolarů za tunu, v USA se pohybují pod 400 a v zemích Perského zálivu okolo 200 dolarů. Současně Evropa provozuje většinou zastaralé kapacity. Průměrné stáří evropských krakovacích jednotek (zařízení, která rozkládají uhlovodíky na základní chemikálie) přesahuje čtyřicet let, zatímco v Číně je to jen jedenáct.

Evropská komise letos v červenci představila Akční plán pro chemický průmysl a slibuje miliardové investice do dekarbonizace a modernizace. Jenže jde o krok, který přichází ve chvíli, kdy už mnohé podniky zvažují ukončení provozu.

Úpadek chemického průmyslu přináší zdražování i komplikace v celém dodavatelském řetězci. Pokud Evropa ztratí schopnost vyrábět klíčové chemikálie, bude odkázaná na dovoz a porostou náklady, které se následně promítnou do cen v obchodech. A to se týká všeho od pracích prášků po hračky pro děti. Konkurence ze zahraničí sice nabízí levnější vstupy, ale i vyšší uhlíkovou stopu.

Čína navíc mezi lety 2025 a 2030 plánuje každoroční navýšení své kapacity o 6,5 procenta, a do konce dekády tak vyrobí téměř 87 milionů tun ethylenu ročně, tedy více než trojnásobek současné evropské produkce. Současně buduje nové závody v jihovýchodní Asii, odkud vyváží do Evropy a Severní Ameriky, často s cílem obejít uhlíkové daně a obchodní cla.

Chemický průmysl je navíc jedním z nejlepších indikátorů ekonomického vývoje. Je-li v útlumu, brzy se to projeví i v dalších sektorech. Dopady pocítí automobilky, stavební firmy nebo farmaceutický průmysl. Přesto existují výjimky, které naznačují možnou cestu vpřed. Britská INEOS aktuálně staví v Antverpách novou krakovací jednotku za čtyři miliardy eur, první svého druhu v Evropě za posledních třicet let.

Evropská unie nyní mluví o suverenitě v dodávkách chemikálií, ale co je to za suverenitu, když si sama nedokáže vyrábět základní chemické látky? Může se stát, že v horizontu několika let zůstane na kontinentu jen hrstka velkých výrobců ethylenu, kteří si dokáží dovolit modernizaci. A zbytek Evropy bude jen dovážet s rizikem vyšších cen, nižší bezpečnosti dodávek a závislosti na režimech, které ne vždy hrají podle stejných pravidel.

Lukáš Kovanda
Hlavní ekonom, Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Evropský akciový trh začal v polovině týdne prudce stoupat
    Klíčové akciové indikátory západní Evropy vykázaly během středečního obchodování po šestidenní sérii poklesů velkolepý...
  • Evropský akciový trh znovu na horské dráze
    Hlavní příčinou dnešního korekčního obratu akciového trhu byly pozitivní makro statistiky pro eurozónu. Hrubý domácí produkt Německa v prvním čtvrtletí letošního roku meziročně vyskočil o 4 %. Stojí za zmínku, že německá ekonomika je v eurozóně největší.
  • Evropský automobilový sektor zažívá krušné časy
    Evropské sdružení výrobců automobilů dnes zveřejnilo květnové počty registrací nových osobních automobilů, které byly ve srovnání s loňskem zhruba poloviční. Oproti dubnu se vlivem postupného rozvolňování protikoronavirových opatření sice pokles zmírnil, i nadále však zůstává výrazný. Dvouciferným tempem se počty registrací snižovaly ve všech státech Evropské unie a také u všech výrobců. Vyhlídky pro následující období však také nejsou zrovna růžové. Již před koronavirovou krizí se výrobci automobilů, včetně navazujících dodavatelských odvětví, potýkali s celosvětovým nedostatkem poptávky a s přechodem na přísnější emisní limity. Současná situace útlum poptávky pravděpodobně dále urychlí. Nepůjde jen o to, že automobily představují luxusní statek po kterém v době krize poptávka zcela logicky klesá, nýbrž i to, že během karanténních opatření došlo ke změnám, které mohou mít na automobilový průmysl zásadní dopad. Jedná se o stále se rozšiřující trend výkonu práce na dálku, který vede k nižší potřebě i frekvenci se přemisťovat. To může vést k preferenci sdílení automobilů, upřednostnění jiných způsobů dopravy, či jednoduše k pozvolnější obměně stávajících automobilů v důsledku nižšího opotřebení. Vše uvedené však vede k jedinému, k nižší poptávce po automobilech.
  • Evropský automobilový trh zatím nestagnuje
    Růst české ekonomiky jde těsně ruku v ruce s průmyslem a je to poznat na jejím výkyvu nahoru i dolů. Především jde o náš automobilový trh. Ten se právě díky své expanzi stal asi největším tuzemským oborem s 10 % podílu na HDP. Z pohledu počtu vyrobených aut na jednoho obyvatele ČR náš trh sice o něco zaostává za Slovenskem, přesto to nijak nesnižuje význam našich automobilek pro současný i budoucí vývoj v oblasti tuzemského hospodářství.
  • Evropský automotive a možný dopad nových “cel”
    Donald Trump se podle řady svých výroků chystá poměrně výrazně zvýšit cla na dovoz zboží do USA. Primárně bude “na mušce” čínské zboží, kde se podle dosavadních zpráv z tisku může jednat zejména o zboží ze seznamů 1-3 z obchodních válek let 2018-2019 (železo, ocel, strojírenské výrobky, automotive, elektronika). Další v pořadí je však Mexiko a Evropská unie, kde Donaldu Trumpovi “leží v žaludku” zejména odvětví, na jejichž dovoz Evropa aktuálně uplatňuje vyšší cla než Američané a kde je dovoz z EU historicky vysoký.
  • Evropský automotive pod tlakem asijské konkurence a emisních cílů
    Evropský automotive čelí prohlubující se krizi. Produkce zůstává na rozdíl od Číny hluboko pod před-pandemickými úrovněmi a velká část výrobců letos navíc naráží na slábnoucí poptávku (zhruba 40 % výrobců uvádí, že slabá poptávka je hlavní problém). Výhled minimálně pro nejbližší měsíce tak není vůbec pozitivní. Je zřejmé, že evropský automotive kromě cyklického zpomalení poptávky čelí prohlubující se strukturální krizi.
  • Evropský automotive pod tlakem D. Trumpa - kdo je nejvíce zranitelný?
    Na trzích opět narůstá obchodní nejistota poté, co Donald Trump oznámil záměr uvalit na EU cla ve výší 25%. Primárním cílem má být pravděpodobně sektor automotive, ale Donald Trump nevyloučil ani akci proti ostatním sektorům, neboť jeho výroky mířily obecně na celou evropskou ekonomiku.
  • Evropský bankovní sektor dál je a ještě dlouho bude hlavní brzdou akciových indexů v Evropě
    Pár slov k výprodejům, které tento týden zasáhly akciové trhy. Zatímco americké akcie jsou zpět na dosah rekordních úrovní, evropské indexy za těmi americkými i nadále výrazně zaostávají.
  • Evropský defenzivní sektor roste, protože Rheinmetall podepisuje novou smlouvu na 155mm munici s Ukrajinou 📈
    Agentura pro nákup obrany Ministerstva obrany Ukrajiny podepsala nový kontrakt s německou zbrojní společností Rheinmetall (RHM.DE) na dodávku ráže 155 mm. dělostřelecké munice. Akcie společnosti dnes rostou téměř o 2 % a dodávky by měly začít v první polovině roku 2025; nákup je plně financován z rozpočtu Ukrajiny.
  • Evropský hospodářský růst by mohl kvůli clům klesnout až o 0,5 % (ECB)
    Prezidentka Evropské centrální banky (ECB) se během zasedání Evropského parlamentu zabývala obavami a nejistotami ohledně eskalující obchodní války mezi Evropskou unií a Spojenými státy. Analýzy ECB naznačují, že hospodářský růst v eurozóně by se v reakci na 25% cla uvalená na evropské zboží dovážené do USA snížil o 0,3 %. Odvetná reakce EU by tuto ztrátu mohla prohloubit na 0,5 %.
  • Evropský indexy cítí se sebejistě na rozdíl od amerických.
    Situace na akciových trzích vyvíjí se docela nejednoznačně. Námitky mezi Ruskem, USA a Evropou, stále tlačí na trhy. K...
  • Evropský indexy cítí se sebejistě na rozdíl od amerických.
    Situace na akciových trzích vyvíjí se docela nejednoznačně. Námitky mezi Ruskem, USA a Evropou, stále tlačí na trhy. K...
  • Evropským akciím se dnes dařilo
    Evropský akciový trh se dnes veze na vlně optimismu, a to hned od ranních hodin, kdy akcie reagovaly na dohodu mezi Donaldem Trumpem a Jean-Claudem Junckerem o zmírnění navzájem uvalovaných cel. Náladě přispěla i ECB, která ponechala úrokové sazby beze změny a její šéf Mario Draghi naznačil, že sazby zůstanou beze změny minimálně do léta příštího roku. Index Stoxx 600 tak v odpoledních hodinách roste o zhruba půl procenta. Nejziskovějším sektorem jsou telekomunikace, které přidávají 1,8 %. Žádný jiný se nepřehoupl přes hranici jednoho procenta.
  • Evropským akciím se ráno nedaří, koruna se propadá
    Asijské trhy dnes ocenily lehkým nárůstem čínská makrodata, která mírně překonala odhady jak v případě srpnových maloobchodních tržeb, tak u průmyslové výroby. Ještě se asi projevil také pozitivní vývoj na amerických trzích ze včerejška.
  • Evropský maloobchod se zotavuje, ale luxusní zboží potřebuje ty, kteří hodně utrácí
    Evropa se začíná „oklepávat“ z omezení pohybu a podle analýzy Fidelity International ukazují čerstvá data známky oživení u maloobchodu, jednoho z nejvíce zasažených odvětví. U luxusního zboží je kvůli absenci čínských turistů, kteří hodně utrácí a představují až 40 procent poptávky v tomto sektoru, nejbližší výhled nejistý.
  • Evropským automobilkám hrozí “krvavá lázeň” v záplavě levného čínského dovozu, varuje šéf Stellantisu. Odpovědí by mohlo být vytvoření nadnárodního evropského “Airbusu elektromobility”
    Autopůjčovna Hertz se v USA zbavuje 20 tisíc elektroaut a nahrazuje je vozy s tradičnějším pohonem (viz obrázek 1 níže). Klíčovým důvodem jsou příliš vysoké náklady na údržbu a opravy elektroaut. Ty jsou i zásadní příčinou toho, proč se celosvětově zadrhává poptávka po elektrovozech.
  • Evropskými trhy se prohnala vlna optimismu
    Evropské burzy dnes vstřebávají staronový návrh, který včera večer Řekové poslali do Bruselu a který do značné míry ko...
  • Evropským trhům dnes velí komodity - míří vzhůru
    Evropské burzy zahájily nový týden se solidními zisky. Navázaly tak na dnešní vývoj v Asii, kterým vlilo optimismus do žil prohlášení čínské centrální banky. Hlavní evropské akciové indexy tak přidávají v úvodu mezi 1 - 2 %, a je to zejména komoditní a bankovní sektor, jež jim v tomto pomáhají. Silnější čínská měna by totiž měla nahrávat vývozcům komodit v Austrálii, Brazílii nebo Kanadě, což logicky zatlačilo na ceny komodit vzhůru.
  • Evropským trhům se po hodnocení Moody's pro Itálii a Portugalska ulevilo 📣
    Na začátku nového týdne je euro podpořeno víkendovými aktualizacemi ratingů Moody’s pro Itálii a Portugalsko. Minulý týden se objevily značné spekulace o riziku snížení ratingu Itálie na úroveň „junk“. Trhy si však o víkendu mohly vydechnout, když se rating nejen udržel, ale dokonce zlepšil. V případě Itálie si Moody's ponechala rating Baa3, jeden stupeň nad nevyžádanou poštou, ale změnila výhled z negativního na stabilní. Toto rozhodnutí bylo překvapením pro mnoho analytiků, kteří neočekávali žádné změny. Důvody pro zlepšení výhledu byly stabilní vyhlídky na ekonomickou sílu Itálie, stav bankovního sektoru a dynamiku veřejného dluhu. Ve třetím čtvrtletí italská ekonomika vykázala stagnaci po poklesu na začátku roku a očekává se, že italský dluh do roku 2025 mírně vzroste ze 140 % na 141 % národního výstupu. Přes tyto výzvy italská vláda v čele s Premiérem Giorgia Meloni hodnotí rating jako potvrzení efektivní práce a slibné vyhlídky do budoucnosti země.
  • Evropský obr s elektronikou Darty varuje před výsledky (-16 %). Spoluvlastní Datart
    Třetí největší prodejce elektroniky v Evropě, spolumajitel českého DATARTu, který v předvánoční prodejní sezóně rozvíř...
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Fintokei 10 000 000 Kč