Pátek 26. duben 2024 00:20
reklama
FTMO král
reklama
Purple Ebook: Svíčkové a cenové formace
reklama
FTMO férovost
reklama
Purple Ebook: Svíčkové a cenové formace

Tržby obchodníků klesají již třičtvrtě roku

14.03.2023 14:10  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

„Kvůli vysokým cenám lidé omezují nakupování, což způsobuje pokles tržeb drtivé většiny obchodníků. Do problémů se mohou dostávat menší obchody, kterým rostou výdaje na provoz, ale chybějí jim příjmy od zákazníků,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.

V lednu 2023 došlo k reálnému meziročnímu snížení maloobchodních tržeb o 7,7 procenta. Jednalo se již o devátý měsíc v řadě, kdy tržby klesaly. V následujících měsících lze očekávat, že pokles tržeb bude pokračovat, protože se kvůli vysoké inflaci budou snižovat reálné příjmy českých domácností.

Již déle než rok v kuse klesaly tržby internetových obchodů, což lze kromě horší situaci v rodinných rozpočtech přisoudit konci pandemie koronaviru. Část zákazníků se totiž vrátila z online světa do kamenných obchodů. To se projevilo hlavně u oděvů a obuvi, kde došlo k meziročnímu růstu tržeb o 5,8 procenta.

Tržby v obchodech s výrobky pro domácnost klesly o výrazných 14,8 procenta. Prudký propad tržeb o 10,0 procenta byl zaznamenán u prodejen s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci. Celkově lze říct, že lidé začali více šetřit. Při nákupech se orientují na akční nabídky a častěji nakupují to nejlevnější z daného sortimentu.

BH Securities a.s.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Tržby Hollywoodu se loni propadly na úroveň osmdesátých let
    Tržby amerického filmového průmyslu se loni kvůli koronaviru snížily o více než 80 procent, a dostaly se tak na úroveň osmdesátých let. Finančně úspěšnější než hollywoodské trháky byl poprvé film z Číny, která těžila z toho, že se v ní život už před měsíci vrátil téměř do normálu, a mohla tak hrát i kina. Na svém webu o tom píše německý týdeník Der Spiegel.
  • Tržby Huawei v pololetí kvůli sankcím klesly o rekordních 29 procent
    Tržby čínského telekomunikačního gigantu Huawei se v první polovině letošního roku snížily o rekordních 29 procent na 320,4 miliardy jüanů (1,1 bilionu Kč). Sankce Spojených států mají negativní dopad na dominantní podnikání firmy v oblasti telefonů a nové podnikatelské aktivity firmy jsou zatím v počáteční fázi, a nejsou tak schopné tyto ztráty vykompenzovat. Vyplývá to z dnešního prohlášení společnosti.
  • Tržby maloobchodníků kvůli uzavřeným obchodům klesají
    Maloobchodní tržby v ČR bez zahrnutí prodeje aut v lednu proti prosinci klesly o 6,6 %. Meziroční propad tržeb se tak prohloubil na -6,5 % z předchozích -0,8 %. Opětovné zavření obchodů si na tržbách jednoznačně vybírá svou daň. Bez očištění o rozdílný počet počtu pracovních dnů činí meziroční propad maloobchodních tržeb 9,0 %. Očekávání trhu ukazovala na menší pokles kolem 6,0 %, nicméně v rámci stávající nejistoty se jedná o malé negativní překvapení. Předchozí údaje byly ovšem revidovány směrem dolů, takže celkové vyznění dnes zveřejněných dat celkově ukazuje na slabší ekonomiku na přelomu roku.
  • Tržby maloobchodníků zamrzly
    Maloobchodní tržby bez zahrnutí prodeje aut v březnu se oproti předchozímu měsíci snížily o 12,2 %. V meziročním vyjádření tržby klesly o 8,9 % bez aut. Prodej aut meziročně klesl o 31,7 % a celkové maloobchodní tržby se zahrnutím aut se tak meziročně propadly o 15,5 %.
  • Tržby maloobchodu v Česku poprvé za více než půldruhého roku rostou, „blbá nálada“ českých spotřebitelů začíná odeznívat. Otázkou je, jak plynulé toto odeznívání bude – i vzhledem k dopadům konsolidačního balíčku
    Česko se ze spotřebitelské recese začalo vymaňovat nečekaně brzy, už loni v listopadu – jak plyne z dnešních dat ČSÚ. Poprvé od dubna 2022 totiž došlo k meziročnímu nárůstu maloobchodních tržeb, a to o 0,9 procenta. Přitom se obecně čekal jejich další propad – v konsensu expertů oslovených agenturou Bloomberg měl činit minus 1,6 procenta. Jde o další příznak toho, že mimořádně vysoká inflace v Česku je na ústupu a s ní i nechuť Čechů utrácet víc. Otázkou je, jak rychlý ústup spotřebitelské „blbé nálady“.
  • Tržby Mety vzrostly o 23 procent na 34,15 miliardy USD a překonaly odhady
    Americká internetová společnost Meta Platforms zvýšila ve třetím čtvrtletí tržby o 23 procent na 34,15 miliardy dolarů (zhruba 798 miliard Kč) a překonala odhady analytiků. Mateřská firma sociální sítě Facebook a Instagram přilákala inzerenty, kteří chtějí využít rostoucí ochoty spotřebitelů utrácet. Společnost také snížila výhled celkových výdajů na rok 2023 na 87 až 89 miliard dolarů z dříve předpokládaného rozpětí 88 až 91 miliard USD. Firma to uvedla ve svém dnešním sdělení po skončení burzovního obchodování ve Spojených státech, její akcie v reakci přidaly 5,5 procenta.
  • Tržby obchodníků dál klesají. Lidé začali ještě více šetřit na potravinách
    „Tempo poklesu tržeb za prodej potravin se zvýšilo. Mohou za to vysoké ceny, které spotřebitele nutí, aby nakupovali méně. Část tržeb se pak v České republice vůbec nerealizuje, protože lidé jezdí na nákupy do zahraničí, kde mohou potraviny koupit levněji,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Tržby obchodníků dramaticky klesají
    „Vysoké ceny odrazují od nakupování. Lidé se ještě více než v minulosti zaměřují na akční nabídky a nejlevnější sortiment. Hrozí, že někteří výrobci začnou šidit kvalitu svých produktů, aby nemuseli dál zdražovat,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Tržby obchodníků klesají, ale již nejde o strmý pád
    „Tržby obchodníků klesají již třináct měsíců v řadě. V květnu meziročně spadly o 6,1 %. Na datech, která dnes zveřejnil Český statistický úřad, však jednu pozitivní informaci najdeme – pokles tržeb zpomaluje. V květnu totiž propad přibrzdil z dubnových 8,4 % a březnových 9,5 %. I když v dalších měsících bude pokles tržeb obchodníků patrně pokračovat, očekáváme, že bude mít i nadále degresivní průběh,“ uvádí Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.
  • Tržby obchodníků klesají již půl druhého roku. Špatné výsledky hlásí obchody s oděvy a obuví
    „Mnohé značkové oděvy a obuv se v České republice prodávají dráž než v sousedních zemích. Obchodníci s oblečením by se proto neměli divit, že jim klesají tržby. Zvláště v době internetového nakupování lze snadno porovnávat ceny a zboží je možné nechat si dovézt z celého světa,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Tržby obchodníků klesají již 14 měsíců
    „Lze očekávat, že inflace bude dále klesat, což povede k zastavení propadu reálných mezd. V důsledku tohoto vývoje se postupně začne oživovat spotřeba domácností,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Tržby obchodníků klesají již 17 měsíců
    „Již v příštím roce by se inflace měla vrátit na svůj cíl, což umožní, aby vzrostly reálné mzdy. Díky tomu se začnou zvyšovat tržby obchodníků a česká ekonomika se bude oživovat. Inflační epizoda však napáchala obří škody v našem hospodářství a výrazně snížila životní úroveň většiny obyvatel,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Tržby obchodníků opět výrazně klesly
    „Lidé reagují na drahotu tím, že méně nakupují. U sociálně slabších skupin obyvatelstva je omezování spotřeby vynucené napjatými rodinnými rozpočty. Bohužel hrozí, že některé rodiny finanční tlak nevydrží a budou se zadlužovat či v krajním případě skončí v exekucích,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Tržby obchodníků: Po špatném roce 2023 přichází lepší rok 2024
    „Postupná stabilizace cen v obchodech v kombinaci s růstem mezd zaměstnanců povede k navyšování tržeb obchodníků. Pomyslný bod zlomu nastal v listopadu loňského roku, kdy po roce a půl začaly tržby konečně růst. Prosincová data tento vývoj potvrdila,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Tržby obchodníků rostou. Oděvní společnosti však hlásí existenční problémy
    „Koronavirus výrazně snížil poptávku po nákupu formálních oděvů, protože vedl k častějšímu využívání práce na home office. Oděvním společnostem rovněž škodí propad cestovního ruchu, protože turisté tvoří důležitou část poptávky. Mnohé oděvní společnosti proto hlásí obří propady zisků, které mohou vyústit v existenční problémy,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Tržby obchodníků v loňském roce klesly o 3,6 procenta
    „Lidé se snaží šetřit na potravinách, které v loňském roce skokově zdražily. Kvůli vysoké inflaci lidé za potraviny vydávají více peněz v nominálním vyjádření, přesto si domů odnášejí méně potravin. Výrobci navíc začali zmenšovat balení, aby drahotu částečně zamaskovali,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Tržby obchodníků zpomalily tempo růstu
    „Rostoucí náklady na nájemné, energie a mzdy nutí obchodníky zdražovat zboží a služby. V ekonomice si můžeme všimnout dynamického růstu cenové hladiny, což má přímý vliv na vývoj tržeb,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Tržby před nástupem koronaviru ještě slušně rostly
    Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v lednu meziročně vzrostly o 4,9 %. Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku zvýšily o 2,1 %. Oproti očekáváním zklamal zejména prodej automobilů, zatímco zbylé tržby naopak rostly rychleji. Letošní leden měl stejný počet pracovních dní jako ten loňský, kalendářní vlivy tak byly potlačeny. Po očištění o sezónní faktory se tržby v maloobchodě reálně meziměsíčně zvýšily o 0,9 %. Spotřebitelé zvyšovali své útraty zejména za počítačové a komunikační vybavení a výrobky pro domácnost.
  • Tržby před nástupem koronaviru překvapily rychlým růstem
    Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v únoru meziročně vzrostly o 7,4 %. Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku zvýšily o 3,6 %. Letošní únor měl oproti únoru 2019 o jeden kalendářní den více, počet pracovních dní byl stejný. Po očištění o sezónní faktory tržby v maloobchodě reálně meziměsíčně stagnovaly. Spotřebitelé zvyšovali své útraty zejména za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží, potřeby pro domácnost a za počítačové a komunikační vybavení.
  • Tržby skupiny HARTMANN v prvním pololetí meziročně vzrostly na 1,165 miliardy eur. Rostly segmenty inkontinence a péče o rány
    V prvních šesti měsících roku 2023 dosáhla skupina HARTMANN, jíž je tuzemská společnost HARTMANN – RICO součástí, tržeb z prodeje ve výši 1,165 miliardy eur. To odpovídá mírnému organickému růstu tržeb o 3,6 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Konsolidovaná EBITDA dosáhla 92,7 milionu eur, což představuje zlepšení o 4,2 milionu eur ve srovnání se stejným obdobím roku 2022.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Purple trading AI