Pátek 19. duben 2024 13:17
reklama
Swissquote Bank
reklama
CapXmaster
reklama
Swissquote Bank
reklama
InstaForex ETF

Elektromobilita není pro budoucnost dopravy jediné řešení. Variant má být více, včetně vodíku

21.12.2021 08:25  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Elektromobilita je řadou aktérů z automobilového průmyslu či politiky zmiňována jako jediná možná budoucí alternativa k současným spalovacím motorům. A to i za cenu přehlížení limitů či problémů spojených s tímto řešením. Mnohem vhodnější by ovšem bylo chápat elektromobilitu jako jedno z možných řešení a připustit i další alternativy. Jednou z nejperspektivnějších je jednoznačně vodík, popisuje ve svém komentáři jednatel společnosti Adast Daniel Struž.

Díky postupnému vývoji klíčových technologií a rostoucí popularitě elektromobilů došla před nedávnem část nejen motoristického světa k názoru, že v budoucnu budeme jezdit pouze na elektřinu. Hlavním důvodem bylo pojímání elektromobility jako bezemisního řešení, které při jízdě nevypouští do ovzduší jakékoliv škodlivé plyny. Zároveň je však nutné dodat, že tito aktéři zavírají oči před celou řadou problematických aspektů.

Nezohledňují například extrémní náklady spojené s těžbou lithia či kobaltu, které jsou potřeba pro výrobu baterií. S nimi se pojí obrovská energetická, a tím pádem i emisní zátěž. Velmi náročná je v těchto ohledech také výroba. Elektromobilita je velkou překážkou také pro nákladní dopravu, v současnosti je stále nepředstavitelné, jakým způsobem by měly být konstruovány baterie pro nákladní vozy, aby tyto mohly plnit svoji primární funkci – dlouhý dojezd s minimem zastávek. Taková efektivní a účinná technologie zatím nejen že neexistuje, ale s ohledem na vývoj baterií se nezdá být ani na obzoru.

Řada hlasů však stále zmiňuje elektromobilitu jako jediný možný způsob dopravy budoucnosti. Důvodem je zejména obrovské množství zainvestovaných peněz ze strany významných světových automobilek do tohoto řešení. Tuto komunikační linku pak kopírují i představitelé daných států, kde tyto firmy působí, neboť politici nechtějí jít přímo proti silným ekonomickým a strategicky významným výrobcům, zaměstnavatelům a exportérům.

Zároveň je však třeba uvést, že toto až fanatické zaslepení elektromobilitou u řady aktérů pomalu vyprchává. Ačkoliv to zatím nechtějí uvést nahlas, aby nešli proti aktuálním zájmům automobilek, začíná si čím dál více z nich uvědomovat, co za elektromobilitou všechno je. Že elektroauto nelevituje v prostoru, ale vstupuje do něj nejen výroba, ale i náklady na těžbu surovin.

Rozhodně zároveň neplatí, že by elektromobilita byla pro budoucnost špatným řešením. Pouze není správné ji vnímat i jako jedinou možnost a zavírat oči před problémy nebo jinými alternativami. Mezi ty nejzajímavější lze jednoznačně zařadit vodíkové články. Na jejich vývoji se pracuje již téměř od poloviny minulého století, aktuálně se zdokonalování těchto pohonů věnují velcí hráči jako Toyota či Siemens. Právě i jejich aktivity nahlodávají u některých stakeholderů původní pohledy směrem k elektromobilitě jako jedinému řešení budoucnosti.

Vodík se aktuálně jeví v řadě aspektů jako perspektivnější alternativa pro budoucnost než elektřina. Oproti ní má větší potenciál pro aplikaci v nákladní dopravě, ať už se jedná o automobilovou nebo lodní. I přesto je však potřeba ho vnímat jen jako jednu z variant, nikoliv jako jedinou správnou cestu. Nikde není psané, že se i u tohoto řešení nemohou vyskytnout možné limity či problémy. Člověk by si tak pouze zavíral dveře před jinými alternativami spalovacích motorů, které aktuálně ještě nemusí být ani známé.

Zástupcům automobilového průmyslu i politickým představitelům tak lze poradit jediné – monotematická cesta, ať už se jedná o elektřinu či vodík, není správná. Mnohem vhodnější je vyvažovat různé alternativy, ve výsledku to může díky vzájemné konkurenci znamenat také lepší ceny. Ty jsou sice u vodíkových vozů zatím vyšší, v horizontu příštích 10 let však lze očekávat jejich postupné snižování k hodnotám, kdy budou konkurenceschopné nejen vůči elektromobilům, ale také klasickým spalovacím motorům.

Autor komentáře: Daniel Struž, jednatel společnosti Adast

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • EK schválila Německu 550 milionů eur na pomoc Deutsche Bahn kvůli koronaviru
    Evropská komise (EK) povolila Německu vyplatit 550 milionů eur (téměř 14 miliard Kč) na pomoc železničnímu dopravci Deutsche Bahn (DB), který se jako mnoho dalších firem potýká s dopady pandemie způsobené šířením koronaviru. Podle dnešního sdělení komise je pomoc v souladu s pravidly Evropské unie o státní podpoře.
  • EK vyměřila za kartel pokutu 875 milionů eur 4 německým automobilkám
    Evropská komise (EK) uložila čtyřem německým automobilkám pokutu 875 milionů eur (22,6 miliardy Kč). Firmy Daimler, BMW, Volkswagen, Audi a Porsche podle komise vytvořily kartel, aby omezily vývoj a zavádění systémů kontroly emisí u osobních aut s naftovým motorem. Daimler se ale pokutě vyhnul, protože na existenci nezákonné spolupráce upozornil, uvedla dnes komise. Volkswagen zvažuje, že se odvolá.
  • EK vyšetřuje CDS: Investiční banky, asociace ISDA i Markit prý bránily vstupu burz
    Třináctka investičních bank od Goldman Sachs po UBS, mezinárodní asociace pro swapy a deriváty i poskyto...
  • EK vyšetřuje Microsoft, vadí jí spojení produktů Teams a Office
    Evropská komise (EK) začala vyšetřovat americkou softwarovou společnost Microsoft. Propojováním sady kancelářských nástrojů Office s aplikací pro videokonferenční hovory Teams může firma narušovat hospodářskou soutěž, uvedla dnes komise. Ta má jako exekutivní orgán Evropské unie rozsáhlé pravomoci a může vyměřovat i vysoké pokuty.
  • EK zahájila vyšetřování plánovaného převzetí Activision Blizzard Microsoftem
    Evropská komise zahájila hloubkové vyšetřování nabídky společnosti Microsoft na převzetí společnosti Acitivison Blizzard, výrobce her Call of Duty či Candy Crush. EK se obává, že transakce, která má být největším převzetím v technologickém průmyslu, může poškodit hospodářskou soutěž, uvádí se v prohlášení.
  • Eldorado Resorts – vyplatí se jejich nákup před „Earnings“
    Investoři vždy hledají akcie, které dokáží v době zveřejňování příjmů zazářit. A jednou takovou společností by mohla být i Eldorado Resorts Inc. Zvěřejnění výsledků firmy je na dosah ruky a zdá se, že události utváří pěkný report.
  • Elektrická auta: Blíží se bod zlomu
    Údaje o prodejích elektromobilů i přes bezprecedentní krizi kvůli covidové pandemii lámou rekordy. V Německu se prodeje od první poloviny roku 2019 ve srovnání s první polovinou roku 2020 téměř zdvojnásobily a za obrovský počin můžeme považovat pokles prodejů běžných automobilů s benzínovými motory o nejméně 20 %, jak uvádí analýza CapitalPanda.
  • „Elektrický“ spin-off Harley-Davidson poháňa trh
    Harley Davidson (HOG.US), známa značka výrobcu motocyklov zo Spojených štátov amerických, dnes získava až 10 % v predobchodnej fáze. Súvisí to so správou, že spoločnosť hodlá zo svojho biznisu vyčleniť svoju značku LiveWire. LiveWire založená v roku 2019 je elektrická motocyklová jednotka. Spoločnosť vstúpi na burzu prostredníctvom zlúčenia s účelovou akvizičnou spoločnosťou (SPAC). Takéto spoločnosti sa zakladajú najmä na získavanie kapitálu prostredníctvom IPO. Očakáva sa, že hodnota novej spoločnosti dosiahne 1,77 miliardy dolárov. Očakáva sa, že nová spoločnosť bude mať hotovosť približne 500 miliónov dolárov na rýchle uvedenie svojho prvého modelu elektrického motocykla. Strategickým partnerom novej spoločnosti je okrem Harley Davidson aj KYMCO, spoločnosť vyrábajúca motocykle z Taiwanu. Očakáva sa, že Harley Davidson zostane po odčlenení 74% vlastníkom LiveWire.
  • Elektrikáři z Prahy
    V dnešní době je běžné, že lidé jsou zcela závislí na přívodu elektrické energie, a když se s ní něco stane, lidé jsou...
  • Elektrikář Kostelec nad Černými lesy
    Tak, jako instalatérů, tak i elektrikářů opravdu není nikdy dost. Je sice pravda, že ani jedno z výše jmenovaných pov...
  • Elektromobily nevyřeší problém závislosti na ropě
    „Výroba automobilů je perspektivní průmyslové odvětví, které v příštích dvou desetiletích zažije velký boom v rozvíjejícím se světě. Dominantní část poptávky po automobilech bude tvořit asijský trh, který nadále bude preferovat konvenční paliva,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Elektronická evidence tržeb zbytečně "buzerovala" podnikavé lidi
    Elektronická evidence tržeb (EET) byla zbytečná buzerace podnikavých lidí. Zvláště to je patrné právě v těchto dnech, kdy se ve veřejných rozpočtech jen tak přehazují vidlemi stovky miliard. EET mělo maximálně vynést o řád méně.
  • Elektronika, investice a etika
    Investory ovlivňují i skandály. Někteří berou obchodování chladně a soustředí se jen na zisk. Jiné začíná zajímat, zda investují do etické společnosti. Skandálů na trhu s elektronikou a technologiemi je více než dost.
  • Elektřina na pražské burze citelně zlevňuje. Kdy se domácnostem vyplatí cenu elektřinu fixovat?
    Cena elektřiny se na pražské burze letos citelně propadla. Jen otázkou času je, kdy se tento propad projeví v konečné ceně elektřiny pro domácnosti. Zatím platí, že domácnosti by měly odolat různým nabídkám k fixaci ceny elektřiny, neboť by si ji mohly i pro několik příštích let zafixovat až zbytečně vysoko.
  • Elektřina příští rok zlevní i podle Energetického regulačního úřadu. Právě teď může být nejlepší doba pro fixaci cen elektřiny, neboť roste pravděpodobnost brzkého vyvinutí účinné koronavirové vakcíny
    Cena elektřiny klesá, ale brzy už tomu tak být nemusí. Velcí dodavatelé elektřiny v čele s podnikem ČEZ od posledního čtvrtletí letošního roku zlevňují své dodávky domácnostem, menší dodavatelé se postupně přidávají. Důvodem je pandemie koronaviru, která celosvětově srazila ceny energií kvůli slabší globální poptávce.
  • Elektřina v ČR stále zdražuje kolem deseti procent, koronavirus ji nezlevnil tak jako třeba pohonné hmoty. Navíc k mnohaletému maximu zdražují emisní povolenky EU, což výrobu elektřiny zdraží
    Koronavirová krize zatím nevede k tak citelnému zlevňování, jak se čekalo. Patrné je to z dnešních čísel ČSÚ k výrobním cenám v měsíci červnu. Dopad krize je sice patrný například v oblasti cen zemědělských a průmyslových výrobců, ale to je vše.
  • Elektřina v Německu je nejdražší v dějinách. Znamená to velký problém i pro český průmysl
    Tuzemská průmyslová výroba dopadla v červenci o něco lépe, než se čekalo. V očištěném vyjádření vzrostla meziročně o sedm procent. Skončilo tak období dvojciferného meziročního růstu průmyslové produkce, které trvalo letos od března do června. Bylo výsledkem extrémně ponížené srovnávací základny loňského roku, kdy v právě v měsících březnu až červnu na tuzemský průmysl nejtíživěji dolehla propuknuvší pandemie. Například největší tuzemské automobilky se tehdy dobrovolně rozhodly přerušit výrobu. Aby tak omezily šíření nákazy. Zároveň si byly vědomy zhoršené odbytové situace zemích, jako je Německo a Čína, jejichž poptávka je pro český vývoz určující, ať už přímo či nepřímo.
  • Elektřina v prodeji za zápornou cenu
    Koronavirová krize otřásla s cenami ropy, ale i elektřiny, která se poprvé v české historii prodávala v pondělí během Velikonoc za zápornou cenu.
  • Elektřina výrazně zvýšila inflaci. I tak může ale centrální banka snížit úrokové sazby, a tedy zlevnit hypotéky
    Všichni ekonomové čekali na dnešní den, aby se dozvěděli, jak dopadne inflace. Před inflací byl totiž špek. Vloni v říjnu byl zavedený úsporný tarif na elektřinu, který „falešně“ snížil ceny elektřiny. Tím se snížila srovnávací základna. Nicméně letos žádný tarif není, a tak musíme současné ceny bez „slevy“ srovnávat s loňskými cenami, kde sleva není. A to je ta neznámá, o které jsme věděli, že ovlivní inflaci, ale nevěděli jsme o kolik. Nakonec ceny meziročně rostly o 8,5 %, což je o 1,6 bodu více než v září.
  • Elektřina zdraží, přitom české domácnosti i v době pandemie platí za elektřinu suverénně nejvíce v celé Evropě. Bude teď hůř, takže se vyplatí fixace
    České domácnosti se musí připravit na razantní zdražení elektřiny, ale také zemního plynu. Cena energií přitom i během pandemie byla v ČR poměrně. Za elektřinu platí Češi vzhledem ke své kupní síly nejvyšší cenu v Evropě.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
CapXmaster
GKFX
IFC Markets
reklama
Purple Ebook: Svíčkové a cenové formace