Pondělí 21. září 2020 04:53
reklama
Purple Trading USA volby
reklama
Dukascopy
reklama
Admiral spread new

Pandemie zásadně změní trh s ojetinami, do 5 let se každé desáté auto prodá on-line

15.09.2020 13:21  Sekce: Online FX zpravodajství  Tisk

Během prvního pololetí letošního roku se oproti loňsku prodalo o čtvrtinu méně nových aut a ojetiny jsou na tom ještě hůře – jejich prodeje meziročně klesly o 40 %. Trh nových vozů se z koronavirového šoku pomalu vzpamatovává, ale na oživení prodejů ojetých vozů si počkáme nejméně do podzimu. Prodejci ojetin zatím zaznamenali ztrátu přes 27 miliard korun, kterou budou velice těžko dohánět. Manévrovací prostor autobazarů je totiž velmi úzký. Nacházejí se ve velice složité situaci, kdy nejsou technologicky vybaveny, aby mohly nabídnout jinou, lepší službu. Prudký pád trhu, který předtím řadu let bezstarostně rostl, zastihnul prodejce ojetých aut zcela nepřipravené.

Jen během třech měsíců největších omezení proti šíření koronaviru ztratil český trh ojetých aut na prodejích kolem 25 miliard a další miliardové ztráty se nasčítaly během léta. Musely ale autobazary a dealerství skutečně přerušit prodej? Když se podíváme na vítěze a poražené karanténních opatření z letošního jara, jasně vidíme, že on-line obchodníci naopak zaznamenali obrovský nárůst prodejů. Kromě prodejů ochranných pomůcek či desinfekcí raketově rostl především on-line prodej potravin a spotřebního zboží s dovozem domů, stejně jako například prodej zábavní elektroniky a vybavení pro domácí kanceláře. Nakupovat na internetu začali i nejvíce konzervativní zákazníci  využívat. Z dostupných dat přitom vyplývá že lidé kteří nakupují po internetu zůstávají věrní nejen tomuto způsobu nakupování, ale, samozřejmě v případě pozitivní zkušenosti, také svým obchodníkům.

Internet během několika málo let zcela změnil nákupní chování koncových zákazníků i firem – a to napříč všemi obory. Vzhledem k dlouhodobým zvyklostem své branže zůstali obchodníci s auty dlouhou  dobu stranou a teď na svůj konzervativní přístup těžce doplácejí. Již během karanténních opatření se některé autobazary snažily zavést prodeje po telefonu a po internetu, ale bez možnosti důkladné přípravy a nastavení nových služeb se souvisejícími procesy se o skutečný on-line prodej nejednalo. Navíc je prakticky jisté, že českým zákazníkům nebude stačit lokální nabídka ojetých aut, protože již dnes aktivně hledají svůj budoucí vůz na německém trhu i v dalších zemích. Skutečný on-line prodej přitom stírá regionální i jazykovou bariéru a poskytuje obrovskou možnost porovnání konfigurace vozů, jejich cen a samozřejmě také služeb poskytovaných prodejci po celé Evropě.

Je potřeba si uvědomit, že koronavirová pandemie vlastně jen uspíšila vývoj, který je nevyhnutelný. Zákazníkům on-line prodej přináší mnohem širší nabídku ojetých vozů, stejně jako jim pomáhá z pohodlí domova vyřešit financování a pojištění auta, jeho technickou prověrku a třeba i prodlouženou záruku. Obchodníkům s vozy se tak otevírá možnost efektivního prodeje na zahraničních trzích.

E-commerce v automotive sektoru je teprve na samém počátku, ale význam on-line prodeje rychle poroste. Například ve Spojených státech dosáhly on-line tržby v automotive v roce 2018 asi 14,6 miliardy dolarů a představovaly kolem 1 procenta celkového prodeje aut. Již toto 1 procento ale odpovídá polovině prodejů všech aut v České republice. Do 5 let pak on-line prodeje ve Spojených státech vzrostou na 3 až 5 procent. V Evropě odhadujeme, že se během pěti následujících let začne on-line prodávat 10 % vozů ročně, tedy jen na českém trhu se bude jednat o 50 000 aut, což bude představovat trh o velikosti přibližně jedné miliardy eur. Z tohoto koláče si ale ukousnou jen ti, kteří začnou s přípravou na on-line prodej co nejdříve. Silnější zájem o on-line prodej vozů v rámci Evropy vychází především z výrazně větších cenových rozdílů mezi jednotlivými evropskými státy, stejně odlišnou socioekonomickou situací, zákony či restrikcemi.

Zrychlení elektrifikace autoparků

Následky pandemie koronaviru se projeví také na rychlejší elektrifikaci evropského autoparku. Pobídky na povzbuzení prodeje nových vozů se totiž ve vyspělých evropských zemích budou tentokrát, narozdíl od šrotovného během minulé hospodářské krize, týkat především elektromobilů. Například Německo schválilo snížení DPH a zdvojnásobilo pobídky pro nákup elektromobilů a také rozsáhle investuje do stavby dobíjecích stanic. Zatím má ze všech v Německu nově přihlášených aut plně elektrický pohon pouhých pět procent vozů, ale bezpochyby jde o skvěle zvolenou strategii, která podpoří německé automobilky. Například VW se se svojí úplně novou jednotnou platformu pro elektroauta může do roka posunou do podobné pozice, ve které je dnes Tesla. Volkswagen je již dnes v elektromobilitě silný a jakmile se jeho nová sériová elektroauta začnou objevovat na silnicích, stane se z VW nový lídr trhu. Daimler má velkou výhodu ve spolupráci na vývoji s čínskou automobilkou Geely. Další automobilky, ani český trh, v tak dobré pozici ale nejsou . V ČR nelze zásadní změnu očekávat ani s příchodem Škody Enyaq. Elektrické vozy jsou pro běžného českého zákazníka velmi drahé a i kvůli nedostatečné infrastruktuře dobíjecích stanic nemá u nás příliš smysl tato auta pořizovat. Dotace na pořízení elektrovozů byly navíc z důvodu nedostatku financí zrušeny.

Ani se všemi pobídkami ale nemůžeme očekávat rychlé oživení prodejů nových vozů. Investice automobilek do vývoje elektromobilů se totiž promítly i do cen nových aut s konvenčním pohonem a ta jsou teď pro soukromé zákazníky velmi drahá.

Koronakrize zároveň odstartovala i zásadní změny v dodavatelských řetězcích. Zavedení dodavatelé, jako jsou firmy Bosch nebo Faurecia, nemají technologie na výrobu baterií,. jejichž cena dnes představuje až polovinu ceny elektromobilu. I proto výrazně poroste význam tradičních technologických firem, které mají kromě baterií zkušenosti i s informačními technologiemi, jako jsou Apple, Huawei nebo Samsung. A neméně klíčovou roli bude hrát i přístup k přírodním zdrojům. Navrch má v tomto směru Čína, která má k dispozici a kontroluje suroviny k výrobě bateriových vozů.

Dealerství extrémně posílila svou pozici

V době koronavirové krize se ukázala také důležitost dealerství v dodavatelsko-odběratelském řetězci a potvrdila se extrémní nepřipravenost automobilek a prakticky celého trhu na čistě distanční prodej. Ještě v minulém roce některé studie renomovaných poradenských společností předpokládaly, že v horizontu pěti let zanikne 30 až 50 % veškerých poboček. To je ale v zásadním rozporu s faktem, že po celém světě neustále stoupá počet vozů v provozu, které je potřeba někde zákazníkům předat, servisovat, vykoupit a znovu prodat.

Další skutečností je probíhající konsolidace trhu. Bez ohledu na velikost dealerství je častým a neřešeným problémem generační obměna, na kterou majitelé dealerství nejsou připraveni. Velkou výzvu představuje nutná změna standardu vzhledem k nástupu elektrických vozů. Úprava se týká nejen interiéru showroomu, investic do vybavení dílny nebo bateriových skladů, ale i zásadního posílení elektrifikace provozovny.

Úplný zánik dealerství je ale zcela nereálný. Celý segment bojuje s nedostatkem kvalifikované pracovní síly a kapacit se nedostává na prodejní ploše ani  v servisu. V Evropě roste počet registrovaných vozidel v řádu několika procent každý rok. To s sebou přináší větší objem zakázek pro servisy a vytváří tlak na zvýšení nákladů na mzdy servisních pracovníků a tím i růst hodinových sazeb pro koncové zákazníky. Klesající počet učňů v oboru autoopravárenství je dalším faktorem pro zvyšování nákladů na servisní opravy.

Druhým důvodem, proč bychom měli vidět budoucnost dealerské sítě pozitivně, je skutečnost, že automobilky se budou výrazně více soustředit na obsazení pozic na rostoucích trzích, jako jsou Čína, Indie, Vietnam a další. Automobilky se tedy musí věnovat  přesunu výroby mimo Evropu. Budování vlastní kompetence prodávat vozy koncovým zákazníkům by automaticky mělo za následek vznik konfliktů s dealerskou sítí. V západní Evropě se produkuje až 20 % procent všech aut. A jak víme z praxe, automobilky zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobu i v dražších zemích. S nástupem elektromobility a nových platforem vidíme, že jsou nové moderní závody budovány především v asijských zemích.

V neposlední řadě je nutné pochopit i úzkou vazba zákazníka a dealera. Více než 70 % všech prodaných nových vozů tvoří dealerstvím vracející se zákazníci. To je číslo, vysoké i pro jiná retailová odvětví. 

Jan Kranát, COO autotržiště Carvago

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Paládium pokorilo zlato, dvakrát za sebou
    Paládium, drahý kov, ktorý našiel svoje využitie najmä v katalyzátoroch výfukových plynov do automobilov si v posledných týždňoch razí svoju cestu na výslnie. Jeho hodnota sa až do nedávna držala pod úrovňou kráľa v podobe zlata, no na začiatku decembra nakoniec prekonala jeho cenu a po dlhých 16 rokoch sa stala najdrahším kovom na kapitálových trhoch.
  • Palivové příplatky: proč je stále leteckým společnostem platíme?
    Analýza xPartners ukázala, že palivové příplatky nejsou krátkodobě svázány s cenou ropy, ani jednoznačně nesouvisí s délkou letu.
  • Palládium nejziskovějším kovem
    Přestože dlouhá léta drželo zlato vedoucí pozici mezi drahými kovy, prvenství mu už koncem roku 2018 po dlouhých 16 letech vyfouklo palladium. Přestože jeho cena následně opět klesla, bílý kov si své místo na výsluní vybojoval opět a pevně se ho drží. Svědčí o tom i fakt, že cena palladia se během uplynulé středy vyšplhala nad hodnotu 1500 USD za unci, což je historicky nejvyšší hodnota této komodity. Od začátku roku 2019 to představuje nárůst kolem 19 procent, což je nejvíce z drahých kovů.
  • Palladium pokořilo na konci května hranici 2 000 dolarů za trojskou unci
    Na konci května se palladium přehouplo přes hranici 2 000 dolarů za trojskou unci a dnes se jeho cena stále drží nad 1 950 dolarů. Hlavní důvodem je optimismus spojený s opětovným otevřením čínské ekonomiky a plánovaným rozjezdem automobilek, které byly nuceny uzavřít své provozy v důsledku koronavirové krize.
  • Pamätáte si na EU perifériu?
    Trhy dnes venovali veľa pozornosti spredom na grécke dlhopisy a ich rozširovaniu. Pri tom, ako bezpečné nemecké 10-ročné dlhopisy dosiahli...
  • Pandemická pomoc byla vyplácena mrtvým lidem
    „Rozdělování peněz v rámci pandemické pomoci budí emoce po celém světě. V některých zemích si lidé stěžují na zdlouhavé a byrokratické procesy, které rozdělování peněz doprovázejí. V jiných zemích je zas kritizována nedostatečná kontrola a zneužívání vyplácené pomoci,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Pandemie brzdí zisky O2
    Pandemie šířícího se koronaviru brzdí i růst čistého zisku společnosti O2. Přesto zvýšila díky úspěšné strategii své zisky o 2,6 % na 1,27 miliardy korun.
  • Pandemie koronaviru je příležitostí k nákupu, spíše než koncem světa
    “Pandemie koronaviru je příležitostí k nákupu, spíše než koncem světa” říká o akciových trzích spoluzakladatel fondu Quant a přední český ekonom Pavel Kohout.
  • Pandemie letos uvalí Japonsko do hluboké recese
    Očekává se, že Japonsko se v tomto roce dostane do hluboké recese. Národní banka Japonska (Bank of Japan – BoJ) chystá pobídky v podobě uvolnění měnové politiky.
  • Pandemie v Češích překvapivě povzbudila zájem o hypotéky, během měsíců nouzového stavu si napůjčovali o 25 procent více než loni. Hypotéky letos ještě dále zlevní
    Je to poměrně nečekaný výsledek, leč počet i objem nově poskytnutých hypoték byl letos v měsících březnu a dubnu vyšší než loni ve stejnou dobu roku. A to navzdory tomu, že od 12. března platil v ČR nouzový stav z důvodu boje s nákazou koronaviru.
  • Pan Euro do bankovní rady ČNB
    Na středoevropských devizových trzích panoval uprostřed pracovního týdne klid. Polský zlotý i maďarský forint otevřely včera ráno oproti úterku na silnější úrovni, kterou během dne udržely. Kurz koruny byl opět stabilní, když se držel v jednohaléřovém pásmu u 27,02 CZK/EUR. Tuzemský kurzový vývoj tak nijak neovlivnily zprávy z Hradu.
  • 😱Panický výpredaj, US100 výrazne klesol📈
    Technologické akcie vo štvrtok prudko poklesli, keďže Nasdaq poklesol o viac ako 5%. Najväčšie technologické spoločnosti si viedli ešte horšie, keďže spoločnosti ako Amazon a Microsoft stratili viac ako 5% a Apple poklesol o viac ako 6%. Zoom Video a Tesla utrpeli ešte väčšie straty, keď ich akcie klesli o 8,4%, respektíve o 7,8%. Akcie spoločnosti Facebook klesli o 5% po tom, čo vyšla správa, že spoločnosť zakáže politické reklamy vo volebnom týždni. Technologický sektor indexu S&P 500 dnes zaznamenal najhorší deň od 11. júna.
  • Panika centrálních bank tlačí úrokové sazby dolu
    Stojíme na prahu nového monetárního cyklu. Všichni s napětím očekávají výsledky zasedání ECB a Fedu koncem července, které by mohly potvrdit nové kolo snižování sazeb. Vše naznačuje, že globální růst se bude i nadále zpomalovat. Globální ekonomika se již od začátku minulého roku neustále zhoršuje a v současnosti jsou některé ukazatele na úrovni rizika recese.
  • Panika na finančních trzích sílí
    Napětí mezi USA a Čínou se stupňuje a investoři si začínají uvědomovat, že na otevřený konflikt mezi velmocemi nejsou dostatečně připraveni. Nabízíme proto seznam nejvýznamnějších akciových titulů a ETF fondů, které jsou vystaveny riziku obchodní války.
  • Panika na finančných trhoch? Skôr sa jedná o izolovanú korekciu na akciách.
    Médiá k výpredajom z konca minulého a najmä zo začiatku tohto týždňa radi priraďujú slovo panika. Tá však vyzerá inak. Keď je totiž na trhoch panika, tak sa netýka len akcií, ale aj ostatných aktív. Zvyčajne sa deje minimálne nasledovné:
  • Panika na trzích ustupuje, dolar a Wall Street se zvedají
    Americké a evropské akcie sbírají část ztrát, které utrpěly v předchozích dnech. Po vyhrocení obchodní války dnes přinesla úlevu stabilizace čínské měny. K ní však došlo jenom pár hodin poté, co Spojené státy označily Čínu za měnového manipulátora, což by mohlo umést cestu k novému americkému postihu druhé největší světové ekonomiky. Pořád se ovšem rýsuje zářijová cesta čínských vyjednavačů do USA na jednání o tenzích ve vzájemném obchodu. Ekonomický poradce Bílého domu Larry Kudlow uvedl, že prezident USA Trump se nebrání nové dohodě, která by zajišťovala flexibilitu v otázce cel.
  • Panika pokračuje, padají rekordy
    Německá míra nezaměstnanosti v souladu s očekáváními zůstala na úrovni 5 %, tedy poblíž svého historického minima. Překvapivou statistikou ovšem bylo, že absolutní počet nezaměstnaných se dále snížil o zhruba 10 tisíc, namísto předpokládaného nárůstu o 4 500 lidí. Stalo se tak navzdory pokračující slabosti německého průmyslu, který se ještě ani neoklepal z dramatického obchodně-válečného roku 2019 a již si musí dělat starosti s dodávkami z/do Číny kvůli virové epidemii, potažmo s jejím možným rozšířením do Evropy. Neslavné vyhlídky německých průmyslníků se již odrazily i v nejvyšších patrech tamní politiky, když prozatím nepotvrzené zprávy z jejího zákulisí naznačují, že si ministr financí a vicepremiér Olaf Scholz pohrává s myšlenkou, že by centrální vláda na sebe mohla převzít závazky některých zadlužených municipalit. Tím by jim rozvázala ruce k investicím do lokální infrastruktury či občanské vybavenosti a dodala tak německé ekonomice fiskální vzpruhu. Jednalo by se ovšem o značně kontroverzní krok, jelikož by vyžadoval přepsání německé ústavy, která vládě zapovídá deficitní rozpočty mimo krizová období. Zda Scholz se svým nápadem uspěje, se teprve ukáže, nicméně jeho konzervativní spolustraníci mu podle všeho nejsou dvakrát nakloněni.
  • Panika v Európe na nových vrcholoch
    Kým politici, centrálni bankári a rôzne inštit...
  • Pán prezident Obama, je čas na paniku
    Pán prezident Obama, je čas na panikuPiatkové v&yacute...
  • Pán prezident Obama, je čas na paniku
    Piatkové výsledky z US trhu práce neskončili v&...
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Dukascopy