I když svá obchodní rozhodnutí nesmíte zakládat na emocích, znalost běžné psychologie obchodování vám může pomoci lépe se orientovat na trzích a vyhnout se jeho nástrahám. Pojďme se společně podívat na to, jaké jsou některé z nejběžnějších psychických jevů vyskytujících se u obchodníků na finančních trzích. Níže je výčet a popis základních emocí spojených s obchodováním.
Strach
Je jedním z nejrozšířenějších psychologických jevů v obchodování, který pramení hned z několika faktorů. Pokud jste například otevřeli obchod a trh se vydal opačným směrem, než jste očekávali, vkrádá se vám do mysli strach. Pocit potenciálních ztrát ve vás vyvolává strach, což může způsobit, že svou pozici uzavřete a porušíte tak svůj obchodní plán. Kvůli strachu můžete nadále také držet ztrátovou investici. Strach vás tedy nejen vede k tomu, že se budete držet ztráty, ale také vám zabrání nezahájit řádně otevření nových pozic. Vždy se proto řiďte striktně podle obchodního plánu.
Chamtivost
Další běžným psychologickým jevem je chamtivost, s níž má většina investorů tendenci bojovat celý den. Touha vydělat větší zisky často vede ke špatným rozhodnutím, které mohou být škodlivé pro zhodnocování vašeho obchodního kapitálu. Je to také chamtivost, která svádí obchodníky, aby drželi svou pozici déle, než jim radí obchodní plán. Z dlouhodobého hlediska vás může chamtivost stát hodně jak psychického, tak finančního kapitálu a ovlivnit vaše obchodní strategie.
Naděje
I když je dobré míti naději, často to může postrádat logiku a vést ke katastrofě. Pokud jste například nakoupili nějaký akciový titul, jehož cena po počátečním nárůstu začala klesat, naděje vás nutí držet akcii o něco déle, abyste získali zpět ztráty. I když na tom v zásadě není nic špatného, bezduchá naděje může vést k výraznému znehodnocení kapitálu. Pokud všechny indicie naznačují, že již cena neporoste, je lepší z pozice vystoupit. Nespojujte naději s chamtivostí, protože je to podobné hazardu.
Lítost
Existují dva způsoby, jak se může tento psychologický efekt finančních trhů dostavit. Mohli byste litovat buďto otevření pozice nebo toho, že jste obchodní pozici vůbec neotevřeli. Může vás to vést k tomu, že se pustíte do obchodu později, tedy poté, co jste zpočátku obchodní příležitost promeškali, nebo budete litovat svého rozhodnutí nevstoupit do obchodní pozice. Pokud například vámi obchodovaný trh vzrostl a vy jste se na poslední chvíli rozmysleli vstup do longové pozice, pocítíte lítost. Na druhou stranu, pokud jste do nějaké pozice vstoupili jen proto, že do ní vstoupili i ostatní a její cena začne klesat, můžete litovat, že jste do ní vložili své těžce vydělané peníze. Pochopte, že přijdete o některé obchodní příležitosti a některé obchody se pokazí. Zachovejte klid a pokračujte ve své cestě.
Závěrem
Mějte obchodní plán a obchodní disciplínu. Obchodní plán zahrnuje několik jednotlivých parametrů tak, abyste při obchodování víceméně jen plnili své rutinní úlohy a psychologickým jevům, které vás mohou negativně ovlivňovat, nedali prostor k projevení se. Jen tak si můžete vybudovat konzistentně ziskový obchodní přístup.
Gabriel Štefaňák
Dukascopy Europe