
Vítám vás u dalšího článku ze série o psychologii tradingu, ve které se aktuálně věnujeme různým archetypům. V tomto článku se podíváme na velmi zajímavý archetyp obchodníka, který se od těch dosavadních bude v mnohém lišit. Řeč totiž bude o archetypu Filozofa, tedy o obchodníkovi, který je hloubavý, potřebuje mít o všem přehled a snaží se pochopit vnitřní procesy, které stojí za cenovými pohyby. To s sebou přináší jak spoustu benefitů, tak i problémů, na které se nyní podíváme blíže.
Tolerance k riziku
Asi tím největším benefitem, který tento archetyp obchodníkovi přináší, je vyšší míra tolerance k riziku. Díky tomu si obchodník uvědomuje, že při tradingu mohou vznikat i ztrátové série, které jsou nedílnou součástí obchodního příběhu a vlastně jen potvrzují, že je trader na správné cestě. Díky tomuto pochopení zákonů pravděpodobnosti se dokáže obchodník s archetypem Filozofa povznést nad krátkodobé cenové výkyvy a držet se svého dlouhodobého plánu.
Vzhledem k tomu, že je archetyp Filozofa schopen přemýšlet o kontextu trhu a vnímat i jeho mikrodetaily, nevstupuje do nepotvrzených obchodů a má nižší obchodní frekvenci. Snaží se vyhledávat takové obchody, které jsou v souladu s jeho filozofií a obchodní strategií. Jakmile v tomto vnímá nesoulad, drží se mimo trh a čeká na tu správnou příležitost.
Obchodníkům spadajícím do tohoto archetypu bude spíše vyhovovat klidnější styl tradingu, například swingové obchodování, nebo intradenní trading s nižší frekvencí obchodů a čekání na 100% patterny.
Rozhoduje rovnováha
Jak už to tak bývá, úspěšný obchodník s tímto archetypem musí dbát na rovnováhu. Ta může být v tomto případě narušena přílišným hloubáním, zkoumáním a snahou pochopit každý cenový pohyb a fundamentální zprávu. To ovšem na finančních trzích není možné. Obchodníci se každý den setkávají se situacemi, které si protiřečí a navzájem se vylučují. Prostředí finančních trhů je složitě predikovatelné a obchodník s jakýmkoliv archetypem by měl mít tuto skutečnost na paměti.
Jakmile se obchodník s archetypem Filozofa bude snažit každý cenový pohyb interpretovat a zařadit jej do příběhu, bude to mít na finančních trzích velmi složité a postupem času jej tento způsob přemýšlení může vést k psychickému vyčerpání.
Snaha pochopit vše, co se na trzích děje, vychází z potřeby ega obchodníka. Ve skutečnosti je to právě ego, které má potřebu vše chápat a mít pod kontrolou. Schopnost ovládat své ego je tedy u tohoto archetypu více než žádoucí a pro dlouhodobý úspěch na finančních trzích dokonce nezbytná.
Martin Klass



