
Vítám vás u dalšího článku ze série o psychologii tradingu, ve které se aktuálně věnujeme různým archetypům. V dnešním článku si posvítíme na archetyp, který oplývá především intuicí a jehož nositel dokáže velmi dobře vyhodnocovat aktuální nastavení trhů. Jaké další benefity tento archetyp obchodníkům přináší a kde lze hledat prostor pro zlepšení? Přesně tomu se budeme věnovat na následujících řádcích.
Trading je dobrodružství se vším všudy
Tento typ archetypu je poměrně složitý a zahrnuje jak mnoho výhod, tak i řadu možných bariér. Významnou roli zde hraje to, jakým způsobem na sobě obchodník pracuje, jak se rozvíjí a nakolik je ochotný vystupovat ze své komfortní zóny. Přirozenost tohoto archetypu jej vede k objevování nových věcí, avšak pokud převládne strach, může se obchodník dostat do slepé uličky, ze které nebude vědět, jak se dostat.
Hlavní výhodou archetypu Dobrodruha je schopnost zkoušet nové věci, testovat nové strategie nebo být aktivní na jiných trzích. Velmi dobře se tento archetyp přizpůsobuje změnám tržních podmínek nebo makroekonomickým změnám. Flexibilita a ochota zažívat při tradingu více než jen rutinní činnost může obchodníka dovést až do stádia, kdy disponuje diverzifikovaným portfoliem obchodních strategií.
Stejná touha objevovat však může obchodníka dovést do situace, kdy bude dělat takzvaně všechno, ale zároveň nic pořádně. Archetyp Dobrodruha může mít kvůli své povaze sklon k přeobchodovanosti a při sérii ztrát i tendenci porušovat vlastní strategii. Obchodníci s tímto archetypem by si měli dát pozor, aby v tradingu nehledali pouze dobrodružství. Snadno se totiž může stát, že na finančních trzích začnou místo zisků vyhledávat především adrenalin, což se může jejich peněžence výrazně prodražit.
Tento archetyp má díky své dobrodružné povaze vyšší toleranci k riziku, což může vést k nepřiměřenému riskování, obchodování větších lotáží a jak jsme si již řekli, i k celkové přeobchodovanosti. Touha po dobrodružství může obchodníka nutit k neustálé aktivitě, i když pro to nejsou vhodné tržní podmínky. Na finančních trzích však často platí, že méně znamená více.
Kotvení emocí ve strategii
Archetyp Dobrodruha disponuje silnou intuicí. Aby obchodník tento potenciál využil naplno, měl by se naučit svou intuici podpořit jasně definovanými pravidly. Následně by ji měl implementovat do své obchodní strategie, čímž může vytvořit robustní a konzistentní systém. Pokud obchodník cítí, že má trh jasně našlápnuto k růstu, měl by umět přesně popsat, na základě čeho tak usuzuje, například pomocí analýzy price action. Tento směr osobního rozvoje může obchodníkovi s archetypem Dobrodruha výrazně pomoci.
Martin Klass




