
Vítám vás u dalšího článku ze série o psychologii tradingu, ve které se aktuálně věnujeme různým archetypům. Dnešní článek budeme věnovat archetypu, kvůli kterému se z tradingu může stát nástroj pro uspokojování emočních potřeb. Hned v úvodu si tento archetyp popíšeme a vysvětlíme si, proč může být pro obchodníka tak destruktivní. Tento archetyp se vyskytuje u specifické skupiny lidí, ovšem velmi složitě se potlačuje. Pojďme se tedy pustit do zkoumání tohoto zajímavého typu obchodníka.
Trading jako prokrastinace
Již v mnoha článcích jsem psal, že pokud chce obchodník v tradingu uspět, měl by jej vnímat jako zcela regulérní byznys. Tento pohled je ovšem v rozporu s postojem emočního archetypu, který nutí obchodníka v tradingu hledat spíše rozptýlení než zisky. Zároveň se tento archetyp projevuje u lidí, kteří se cítí být osamělí a emočně strádají a díky častým cenovým pohybům si tak kompenzují emoce, kterým se jim v běžném životě nedostává.
Tento archetyp jsem také pozoroval u specifické skupiny obchodníků. Jednalo se o lidi, kteří pracovali v “nudné” nebo rutinní práci. Šlo obvykle o obchodníky pracující v kanceláři, kteří trading měli jako nástroj prokrastinace a rozptýlení. To samozřejmě vedlo k tomu, že se obchodník nevěnoval naplno nejen tradingu, ale i své práci.
Princip chování tohoto archetypu lze sugestivně popsat jako koně s klapkami na očích. Emocemi ovládanému obchodníkovi schází nadhled a do emočního víru jej pohltí jakákoliv zpráva například na sociálních sítích. Problém tohoto archetypu je, že se jedná o emoční kompenzaci, což je sice dobrá zpráva, ovšem náprava může být složitá.
Nastolení životní rovnováhy
Aby se trader povznesl nad své emoce, je potřeba, aby si ve svém životě udělal pořádek. To nemusí být vždy snadné, ale pro úspěch v tradingu a ovládnutí svých emocí zcela nezbytné. Tento archetyp čerpá svou sílu z emočního deficitu. Aby jeho vliv dokázal trader minimalizovat, je potřeba, aby do svého života přijal radost, štěstí, nadšení, emoční střízlivost, zkrátka, aby si vytvořil širší paletu emocí, než je jeho aktuální šedý průměr.
Výše popsané kroky obvykle vedou ke kompletní změně životního stylu a postoje, což je složitý úkol, protože lidé principiálně nejsou moc ochotní vybočit ze své komfortní zóny. Tento archetyp je však možné potlačit právě vystoupením z ní.
Je tu ještě jedna cesta a tou je používání logiky. Podléhat emocím při obchodování je totiž nelogické, protože emoce nemají vliv na cenový růst nebo pokles instrumentů. Obchodník tak může zkusit logicky argumentovat své emoce, které při tradingu pociťuje. Nejlepší s tímto přístupem je začít před nebo po obchodní seanci, kdy si trader sám se sebou udělá malý briefing, ve kterém posoudí svou emoční odezvu pomocí logických argumentů. Časem je možné dosáhnout většího vlivu logiky nad emocemi, nicméně řešení pomocí životní stability přinese mnohem větší pokrok, a to nejen v tradingové rovině.
Martin Klass



