Pátek 24. května 2024 00:33
reklama
InstaForex Autochartist_
reklama
Fintokei ProTrader
reklama
FTMO král
reklama
Purple Ebook Svíčkové a cenové formace 3

Spotřebitelé v Česku jsou nečekaně silně při chuti utrácet. Mohutně navyšují své útraty třeba i za kosmetiku, konsolidační balíček ani drahé energie je neodrazují

09.05.2024 10:23  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Spotřebitelé v Česku jsou nečekaně silně při chuti utrácet. Letos v březnu tržby maloobchodu reálně stouply o 6,1 %. Čekal se přitom růst ani ne poloviční.

Češi navyšují své reálné útraty za vše: potraviny, nepotravinářské zboží i pohonné hmoty. Za kosmetiku dokonce utrácejí meziročně o bezmála třicet procent.

Nárůst celkových tržeb o 6,1 % je nejvyšší od ledna 2022, tedy ještě od doby před invazí Ruska na Ukrajinu, jejíž dopady – v podobě inflace či drahých energií – dramaticky omezily možnosti Čechů utrácet.

V lednu 2022, což byl poslední měsíc s meziročně vyšším růstem tržeb maloobchodu, se však ještě projevovala nízká základna meziročního srovnání, ponížená celkem tuhými pandemickými restrikcemi ledna 2021. Toto ponížení tedy opticky zvyšovalo tržby ledna 2022. Tím přesvědčivěji je aktuální výsledek března 2024 dokladem překonání vleklé spotřebitelské recese a návratu jistého optimismu mezi spotřebitele.

Spotřebitelům v Česku se rychle vrací důvěra v ekonomiku i podle předstihového ukazatele jejich sentimentu. V dubnu byla jejich nálada v tomto směru lepší, než odpovídá dlouhodobému průměru let 2003 až 2023; přitom lepší než dlouhodobě průměrnou náladu měli čeští spotřebitelé poprvé za celé období od podzimu 2021.

Klíčovým důvodem optimismu spotřebitelů je pokles inflace na úroveň cíle České národní banky, tedy stabilizace cenového vývoje v Česku, a související pokles cen potravin a energií. To vše při setrvání míry nezaměstnanosti na nejnižší úrovni v rámci EU. Konsolidační balíček nemá na jejich finanční možnosti zjevně tak nepříznivý vliv, jak někteří – například odbory – varovali.

Vzhledem k tomu, že tuzemská ekonomika jako celek by letos měla vykázat mírný růst, lze konstatovat, že Česko pomalu, ale jistě dokonává kýžený manévr „měkkého přistání“. Ten je přitom historicky vzácný. Krocení inflace si totiž zpravidla vyžádá hlubší recesi a citelnější vzestup míry nezaměstnanosti, tedy souhrnně „tvrdé přistání“.

Za celý letošní rok by tak tržby maloobchodu měly reálně povyrůst o 3,5 procenta a spotřeba domácností se bude podílet na ekonomickém růstu, jež převýší jedno procento.

Lukáš Kovanda
Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Spotřeba domácností a investice jsou tahounem ekonomiky
    Podle zpřesněného odhadu vzrostla česká ekonomika v druhém čtvrtletí mezičtvrtletně o 1,0 % po předchozím poklesu o 0,3 %. Předběžný odhad ukazoval růst pouze o 0,6 %. V meziročním srovnání HDP rostlo tempem 8,2 %, zatímco předběžný odhad ukazoval 7,8 %.
  • Spotřeba domácností naznačuje lepší zítřky
    Česká ekonomika dle zpřesněného odhadu Českého statistického úřadu mezikvartálně rostla o 0,1 %, což je v souladu s očekáváním trhu a prvotním odhadem. Revidován byl mírně meziroční výsledek, kdy místo snížení o 0,5 % české HDP pokleslo o 0,4 %. Ve druhé polovině roku očekáváme mírné oživení ekonomiky především ve spojitosti s vyšší spotřebou domácností.
  • Spotřeba piva stále klesá
    Výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová se vyjádřila, že je i přes pokles pití výběr piva stále pestřejší. Pivo má nízkou kalorickou hodnotu a obsahuje velké množství vitaminů, minerálů a přírodních antioxidantů. V přiměřeném množství je vhodné i po sportu a po fyzické práci.
  • Spotřeba táhne ekonomiku. Brzdou jsou nedostatečné investice
    „Naše ekonomika těží z vysoké domácí poptávky, která je stimulována situací na trhu práce. Nedostatek pracovních sil tlačí na růst mezd v soukromém sektoru. Rostoucí mzdy slouží jako argument k růstu důchodů a platů ve veřejném sektoru. Výsledkem jsou vyšší příjmy českého obyvatelstva, které navyšují spotřebu a vedou k růstu celé ekonomiky,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Spotřebitelé doháněli odloženou spotřebu
    Lepší, než očekávaný předběžný odhad HDP v závěrečném čtvrtletí minulého roku poukazoval na vychýlení maloobchodních tržeb k lepšímu výsledku, což se také stalo. V prosinci maloobchodní tržby včetně prodeje automobilů meziročně vzrostly o 2,6 % a vyjma aut o 3,7 %. Trh přitom v obou případech počítal s poklesem přesahujícím jedno procento. Současně byl zmírněn listopadový propad. Po revizi se maloobchod včetně automobilového segmentu snížil meziročně o 8,3 % (původní odhad 9,2 %) a vyjma aut o 6,2 % (původní odhad 7,0 %). Za celý rok 2020 se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel očištěné o kalendářní vlivy snížily reálně meziročně o 0,9 %, bez očištění o 0,6 %. V motoristickém segmentu se tržby očištěné o kalendářní vlivy reálně meziročně snížily o 15,4 %, bez očištění o 15,3 %.
  • Spotřebitelé jsou znepokojeni situací na trhu práce
    Euro a britská libra vůči americkému dolaru rychle vzrostly poté, co se objevila zpráva, že spotřebitelská důvěra v USA v únoru letošního roku poprvé za poslední čtyři měsíce klesla. Stalo se tak na pozadí zhoršujících se názorů Američanů na výhled ekonomiky, trhu práce a finančních podmínek. Kupující si však nedokázali udržet iniciativu a nedosáhli nových týdenních maxim. Na technický obrázek se však zaměříme později.
  • Spotřebitelé podpoří růst slovenské ekonomiky a udrží inflační tlaky silné
    Slovenská ekonomika letos zůstane odolná a její růst podle nás mírně zrychlí na 1,6 % oproti růstu o 1,1 % zaznamenaném za rok 2023. K tomu přispěje spotřeba domácností podpořená rostoucími reálnými příjmy a také fixní investice tažené prostředky z fondů EU. Čistý vývoz by měl naopak po velmi silném roce 2023 přispět záporně.
  • Spotřebitelé prozatím nepociťují plný přínos nižších cen ropy
    „Protože se zhoršily vyhlídky poptávky v souvislosti s rostoucími obavami z recese a větší nabídkou na trhu ze strany OPEC a prodeje ropných rezerv v USA ceny ropy Brent klesly z nedávných maximálních hodnot 120 USD. To přispívá ke zmírnění obav z inflace, nicméně překážky v rafinaci brání tomu, aby se tato výhoda plně přenesla na spotřebitele, což tlumí její dopad.
  • Spotřebitelé se oklepávají z energetické krize
    Únorový konjunkturální průzkum ukázal, že nálada mezi spotřebiteli se v únoru již podruhé v řadě výrazně zlepšila. Stále sice zůstává pod svým dlouhodobým průměrem, zároveň je ale nejvyšší od loňského února. Domácnosti se již méně obávají zhoršení své finanční situace, menší vrásky jim dělá i další vývoj ekonomické situace. Zároveň došlo k dalšímu mírnému poklesu podílu spotřebitelů, kteří se domnívají, že pořizovat velké nákupy nyní není vhodné. Průzkum tak potvrdil naše očekávání, že nálada domácností by se měla pomalu zlepšovat s čímž by měla růst i jejich ochota utrácet. Přispívat by k tomu měl i letošní růst mezd.
  • Spotřebitelé se z koronakrize „otřepávají“ rychleji než firmy, zejména ty v průmyslu. Nálada v průmyslu je nejníže od roku 2009, nálada ve službách se ale zlepšuje nejvýrazněji od roku 2003
    Důvěra v tuzemskou ekonomiku se v červnu „odrazila ode dna“, avšak jen nesměle. Zůstává hluboko pod úrovní dlouhodobého průměru let 2003 až 2019. Tento průměr je ve statistice ČSÚ přepočten na úroveň jednoho sta bodů, přičemž červnová důvěra v ekonomiku odpovídá 77,2 bodu. Oproti květnu, a zejména dubnu se však jedná o zlepšení. Důvod k oslavě to ale stále pochopitelně není.
  • Spotřebitelé v Česku jsou nyní nejspokojenější za celou dobu od posledních sněmovních voleb. Jejich náladu se zlepšuje i před dopady konsolidačního balíčku, zejména díky pokles inflace
    Důvěra spotřebitelů v českou ekonomiku letos v únoru stoupla na nejvyšší úroveň od října 2021, tedy shodou okolností od měsíce, kdy proběhly poslední sněmovní volby. Z nich vzešla současná Fialova vláda, pro niž jsou dnešní čísla ke spotřebitelské důvěře pozitivní.
  • Spotřebitelé v prosinci nakupovali, dokud mohli
    Rozvolnění protipandemických opatření přineslo před Vánocemi skok maloobchodních tržeb v ČR. Společensky deprivovaní spotřebitelé využili možnosti otevřených obchodů a služeb a před Vánocemi nakupovali, protože mohli. Svou roli také sehrál efekt odložené spotřeby kvůli předchozímu lock-downu a to v období před Vánocemi. Na druhou stranu byl na začátku a na konci měsíce obchod protipandemickými opatřeními stále zasažen. Počítali jsme s meziměsíčním růstem tržeb bez prodeje aut přes 3 % a to jsme mezi odhady analytiků byli na optimistické straně. Meziměsíční nárůst ale činil 8,3 % a v meziročním vyjádření se tak maloobchodní tržby přehouply do růstu 3,7 % z předchozího poklesu o 6,2 % (ten byl citelně revidován vzhůru z původních -7,0 %). Medián odhadů ukazoval meziročně - 1,6 % a náš odhad – 1,0 %. Prosinci 2020 nahrávaly kalendářní výhody v podobě dvou pracovních dnů navíc. Po očištění o kalendářní vlivy byl meziroční růst 1,4 %.
  • Spotřebitelé v USA se v novém roce pustili do nákupů
    Předvánoční nákupy v zámoří byly poměrně slabé, respektive po dnešní revizi dolů ještě slabší. Prosincové maloobchodní tržby spadly o 2,5 procenta. O to silněji se však nákupy vrátily v lednu, kdy tržby stouply rovnou o 3,8 procenta a překonaly očekávání na úrovni 2 pct. Ještě výraznější překvapení přinášejí tržby očištěné o auta a benzín, které rostly rovněž o 3,8 pct, ovšem při konsensu nastaveném na 1 procento.
  • Spotřebitelé začínají (konečně!) utrácet
    Po dvou letech hlubokého útlumu začínají útraty českých domácností konečně svižně narůstat. Maloobchodní tržby v březnu výrazně překonaly odhady analytiků, když meziročně přidaly k dobru více než 6 %, oproti předešlému měsíci pak vzrostly o solidních 1,3 %. Dobrou zprávou je fakt, že se nejedná o jednorázové pozitivní ustřelení – maloobchodní tržby vzrostly za celé první čtvrtletí reálně o 1,9 %, nejvíce od poloviny roku 2021, kdy došlo k rozvolnění protipandemických opatření. Nad očekávání rychlé oživení spotřebitelské poptávky napříč jednotlivými kategoriemi jde ruku v ruce s obnoveným růstem reálných mezd.
  • Spotřebitelé zůstávají při svých nákupech i nadále obezřetní
    Že v ČR neprobíhá žádný nákupní boom potvrdila už i prosincová čísla z maloobchodu. Oproti listopadu se tržby po očištění snížily o jedno procento, meziročně byly vyšší jen o 2,8 %. Důvodem je nepochybně vysoká inflace, nebo přesněji rychle rostoucí náklady na bydlení, které spotřebitele nutí nakupovat s rozvahou. Pro úplnost je třeba dodat, že jde o čísla po sezónním a kalendářním očištění.
  • Spotřebitel je příliš silný a Fed zůstává jestřábí
    Data o americkém maloobchodu byla nečekaně silná. Růst za říjen dosáhl 1,3 pct, bez aut a benzínu +0,9 pct. Jen zhruba 0,4 bps z toho táhnou vyšší ceny, takže spotřebitel se evidentně nebojí a utrácí nad očekávání. Žádný náznak recese nákupy zboží zkraje 4Q neukazují, takže uvidíme, jak bude vypadat předvánoční sezóna.
  • Spotřebitelská důvěra a index S&P Case Shiller v USA; analýza EUR/USD a ROPY
    S&P/CS index mapující ceny domů v amerických metropolích dosáhl v meziročním srovnání v červenci růstu o 12,4 pro...
  • Spotřebitelská důvěra klesla
    Spotřebitelská důvěra v květnu klesla na 106,4 b. oproti revidovaným 108,6 b. v dubnu. Trhy očekávaly pokles na 103,8 b.
  • Spotřebitelská důvěra klesla
    Spotřebitelská důvěra v květnu klesla na 95,7 b. oproti revidovaným 98,4 b. v dubnu. Trhy očekávaly pokles na 97 b.
  • Spotřebitelská důvěra klesla
    Spotřebitelská důvěra v únoru klesla na 110,5 b. oproti revidovaným 111,1 b. v lednu. Trhy očekávaly pokles na 110 b.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Purple trading AI