Sobota 27. duben 2024 12:23
reklama
Fintokei SwiftTrader
reklama
FTMO férovost
reklama
Purple Ebook: Svíčkové a cenové formace
reklama
Purple Ebook: Svíčkové a cenové formace

Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, leden 2024

24.01.2024 11:51  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Důvěra v české ekonomice v lednu přerušila sérii zlepšování, kterou zaznamenala ve všech měsících loňského závěrečného čtvrtletí.

Důvěra v české ekonomice v lednu klesla na čtyřměsíční minimum, tahounem poklesu byla slabší důvěra mezi podnikateli, především v průmyslu.

V případě spotřebitelů se důvěra naopak po dvou předchozích poklesech v lednu vydala ke zlepšení a dle našeho názoru bude díky nižší inflaci prostor pro zlepšení nálady mezi spotřebiteli i v dalších měsících.

Velmi dobrou zprávou, plynoucí z lednového průzkumu, je pokles cenových očekávání v české ekonomice, jenž byl patrný napříč všemi sektory a zejména pak ve službách, v maloobchodu a mezi spotřebiteli.

Celková důvěra v tuzemské ekonomice v lednu klesla na své čtyřměsíční minimum.

Pokles důvěry v české ekonomice byl v lednu tažen propadem důvěry mezi podnikateli, především v průmyslu a ve službách, v menší míře také v maloobchodě.

Spotřebitelé v lednovém průzkumu signalizují výrazné zlepšení nálady, výrazně se důvěra zlepšila také v sektoru stavebnictví.

V průmyslu se indikátor důvěry výrazně zhoršil a dostal se na čtyřměsíční minimum.

Výrazně se zhoršilo očekávání ohledně vývoje ekonomické situace v příštích měsících, zhoršil se též výhled exportů.

Lednový průzkum hlásí pokles v očekávání vývoje prodejních cen v průmyslu pro příští tři měsíce, jde nicméně o pokles z velmi vysoké úrovně vykázané v prosinci.

Ve službách důvěra po růstu v předchozích dvou měsících v lednu klesla, patrné bylo horší hodnocení poptávky a také vývoje a výhledu zaměstnanosti.

Indikátor očekávaného vývoje cen pro příští tři měsíce v sektoru služeb v lednu prudce klesl a dostal se na nejnižší úroveň od března 2021.

V maloobchodu se celkový indikátor důvěry mírně zhoršil poté, co se loni v listopadu a prosinci zlepšoval.

Lednové zhoršení důvěry bylo taženo pesimismem ohledně očekávaného vývoje celkové ekonomické situace v příštích měsících.

Indikátor očekávaného vývoje prodejních cen pro příští tři měsíce v lednu výrazně klesl a je nyní nejnižší od listopadu 2019.

V případě maloobchodu ovšem předpokládám, že se důvěra bude v dalších měsících spíše zlepšovat.

Na náladu mezi spotřebiteli by měla pozitivně působit snižující se inflace, neboť pomalejší růst cenové hladiny povede ke zlepšení vývoje na straně reálných příjmů tuzemských domácností. 

V případě stavebnictví důvěra v lednu výrazně vzrostla, na nejsilnější úroveň od listopadu 2022.

Výrazně se zlepšilo očekávání vývoje jak očekávané poptávky a stavební činnosti do dalších měsíců, tak celkové ekonomické situace.

Indikátor očekávaného vývoje prodejních cen ve stavebnictví v lednu mírně klesl a dostal se na své tříměsíční minimum

Výrazně se zlepšila důvěra na straně spotřebitelů, když v lednu zcela odmazala svůj propad z loňského prosince.

Zlepšilo se hodnocení finanční situace i její výhled pro příštích dvanáct měsíců.

Indikátor očekávaného vývoje spotřebitelských cen v příštích dvanácti měsících v lednu klesl a odmazal tak většinu prosincového nárůstu.

Předpokládáme, že náladu mezi spotřebiteli bude v dalších měsících podporovat klesající inflace a její příznivý dopad na reálné příjmy domácností. 

Lednový průzkum hlásí zhoršení důvěry v české ekonomice, tahounem byla slabší nálada mezi podnikateli, především v průmyslu a také ve službách.

Domácnosti se vymaňují z nejistot ohledně vývoje cen energií a potravin: zdá se, že novoroční přepisování ceníků žádný šok nepřineslo a inflace by měla v české ekonomice výrazně klesnout, což je dobrá zpráva nejen pro spotřebitele.

Na průmyslu se zřejmě projevuje i nadále slabá situace v tomto sektoru napříč Evropou, přesto i zde lze v průběhu letošního roku čekat postupné oživení. 

Radomír Jáč
hlavní ekonom
Generali Investments CEE

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Spotřebitelská nálada z Michiganu ukázala pokles
    Spotřebitelský sentiment University of Michigan dosáhl v dubnu na 65,2 z předběžného výsledku 65,7. Březnový výsledek byl 59,4.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, březen 2023
    Důvěra v české ekonomice se v březnu zlepšila, tahounem zlepšení byla důvěra mezi podnikateli, konkrétně v průmyslu a v obchodu.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, březen 2024
    Důvěra v české ekonomice v březnu vzrostla a dostala se na nejsilnější úroveň od loňského května.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, duben 2023
    Důvěra v české ekonomice se v dubnu zlepšila, přičemž zlepšení bylo patrné jak mezi spotřebiteli, tak napříč všemi odvětvími na straně podnikatelů.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, duben 2024
    Dubnový průzkum spotřebitelské a podnikatelské důvěry je celkově ve znamení dobré nálady v české ekonomice.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Důvěra v tuzemské ekonomice se v červnu dále výrazně zlepšila a vzrostla na nejvyšší úroveň od února 2019. Ke zlepšení důvěry došlo ve všech podnikatelských odvětvích, především ve službách a obchodu, a viditelně se zlepšila nálada také mezi spotřebiteli.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Na důvěru v tuzemské ekonomice dopadá stávající vlna pandemie koronaviru: na počátku nového roku se nálada zhoršila jak mezi podnikateli, tak u spotřebitelů. Zhoršení důvěry není překvapivé s tím, jak omezení spojená se stávající vlnou pandemie dopadají na aktivitu ve vybraných odvětvích ekonomiky a na důvěru spotřebitelů, především skrze obavy z růstu nezaměstnanosti. Indikátory důvěry ovšem zůstávají výrazně nad úrovněmi z loňského druhého čtvrtletí, kdy na ekonomiku dopadala omezení spojená s první vlnou pandemie.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Důvěra v tuzemské ekonomice se v květnu opět výrazně zlepšila a vzrostla na nejvyšší úroveň od prosince 2019. Ke zlepšení důvěry došlo ve všech podnikatelských odvětvích a znatelně se zlepšila nálada také mezi spotřebiteli. Výrazně se zlepšila důvěra ve službách, kde na sentiment podnikatelů příznivě dopadá avizované anebo už i probíhající uvolňování uzavírek spojených s pandemií. Uvolňování protipandemických restrikcí vedlo spolu se zlepšujícími se zprávami z ekonomiky k prudkému růstu spotřebitelské důvěry, příslušný ukazatel byl v květnu nejsilnější od loňského února.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Důvěra v tuzemské ekonomice se v dubnu výrazně zlepšila a vzrostla na nejvyšší úroveň od loňského března. Ke zlepšení důvěry přispěl vývoj ve většině podnikatelských odvětví a také znatelně lepší nálada mezi spotřebiteli. Roste podíl podnikatelů očekávajících zlepšení poptávky, což platí zejména o službách, kde se zjevně projevuje sázka na otevírání provozoven v souvislosti se zlepšením situace na poli pandemie. Nálada se výrazně zlepšila také v průmyslu a maloobchodu. Stavebnictví je tak jediným odvětvím, jež v dubnovém průzkumu hlásí zhoršení důvěry s tím, jak podnikatelé ve stavebnictví očekávají slabší poptávku a zhoršení své ekonomické situace.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, květen 2023
    Důvěra v české ekonomice se v květnu zhoršila, přičemž zhoršení důvěry bylo patrné jak na straně podnikatelů, tak mezi spotřebiteli.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, listopad 2023
    Důvěra v české ekonomice v listopadu mírně stoupla a dostala se tak na své tříměsíční maximum.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, prosinec 2022
    Důvěra v české ekonomice se v závěru letošního roku vrátila k meziměsíčnímu zhoršení, jehož tahounem byl slabší sentiment ve stavebnictví a v maloobchodu, zhoršení nálady hlásí také spotřebitelé.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, říjen 2023
    Důvěra v české ekonomice v říjnu poměrně výrazně stoupla, zlepšení se nicméně plně koncentrovalo jen do dvou oblastí: do průmyslu a mezi spotřebitele.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, srpen 2023
    Důvěra v české ekonomice se v srpnu zlepšila, tahounem bylo zlepšení nálady na straně podnikatelů, zatímco důvěra mezi spotřebiteli klesla.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, únor 2023
    Průzkum důvěry v české ekonomice hlásí, že se v únoru prudce zhoršila nálada v průmyslu, zatímco důvěra mezi spotřebiteli se dále zlepšila.
  • Spotřebitelská/podnikatelská důvěra, ČR, září 2023
    Důvěra v české ekonomice v září klesla, tahounem bylo zhoršení nálady jak na straně podnikatelů, tak mezi spotřebiteli klesla.
  • Spotřebitelská poptávka v červenci zklamala
    Tuzemské maloobchodní tržby za červenec zklamaly. Jejich reálný objem bez prodejů aut se zvýšil meziměsíčně pouze o 0,1 %, zatímco my jsme očekávali růst o 0,5 %. V meziročním vyjádření byly tržby nižší o 1,8 %, což byl ve srovnání s naší prognózou (-3,0 % y/y) i tržním konsensem (-3,1 % y/y) naopak lepší výsledek. Na meziroční vývoj totiž působily revize historických dat, když statistický úřad zhruba o desetinu zvýšil meziměsíční dynamiku pro každý měsíc v období od listopadu 2022 až do červena 2023.
  • Spotřebitelská poptávka v ČR stále klesá
    Maloobchodní tržby bez prodejů aut v září nadále klesaly. Meziměsíčně byly v reálném vyjádření nižší o 0,4 % po srpnovém poklesu o 0,8 %. Meziroční pokles po očištění o vliv rozdílného počtu pracovních dní se prohloubil z -2,8 % na -4,0 %, což bylo zhruba v souladu s naší prognózou (-3,9 %) a mírně pod tržním konsensem (-3,7 %). Oproti předpandemickému únoru 2020 byla úroveň tržeb letos v září nižší o 7,7 %.
  • Spotřebitelská poptávka v únoru nečekaně a silně klesla
    Maloobchodní tržby bez prodeje aut v únoru meziměsíčně klesly v reálném vyjádření o 0,8 %, zatímco ještě měsíc předtím rychle rostly o 1,3 %. Meziročně byly zmíněné tržby vyšší o 1,6 % a únorový výsledek tak zaostal za očekáváními, když tržní konsensus předpokládal růst o 2,3 % y/y. Směrem výše byl ale revidován lednový údaj, který původně ukazoval na meziměsíční nárůst o 1,0 %. Zklamání z únorového výsledku podtrhuje také fakt, že zatímco od října do ledna maloobchodní tržby meziměsíčně rostly a naznačovaly trend postupného oživování spotřebitelské poptávky, tak v únoru přišla poměrně výrazná korekce. Oproti předpandemickému únoru 2020 tak byly tržby bez prodejů aut v reálném vyjádření stále nižší o 5 %.
  • Spotřebitelská poptávka zůstala i na začátku druhého čtvrtletí slabá
    Maloobchodní tržby bez prodejů aut se v dubnu nadále snižovaly. Tempo meziměsíčního poklesu se však zmírnilo z březnových -1,3 % na -0,3 %. Nižší byly tržby za prodej pohonných hmot (-2,9 % m/m), ty za potraviny naopak nepatrně vzrostly (+0,2 % m/m), zatímco prodeje nepotravinářského zboží stagnovaly. Vynecháme-li období pandemie, kdy byla řada obchodů buď zavřena nebo určitým způsobem omezena, tak současná úroveň reálných maloobchodních tržeb odpovídá začátku roku 2018. V meziročním srovnání byly maloobchodní tržby bez prodejů aut letos v dubnu nižší o 7,7 %, což bylo výrazně pod tržním očekáváním (-6,1 %). Na této odchylce se ale podepsala také revize dat z předchozích měsíců směrem k horšímu. Zatímco původně statistici udávali, že v březnu tržby klesly meziročně o 8,1 %, po revizi se tento pokles výrazně prohloubil na -9,5 %.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
FTMO férovost