Čtvrtek 21. srpna 2025 18:09
reklama
Fintokei Payouty
reklama
RebelsFunding NEW
reklama
RebelsFunding NEW
reklama
InstaForex ebooks

Labubu předhání Barbie: Za co Gen Z utrácí peníze

21.08.2025 15:32  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Labubu je dnes jednou z nejžhavějších značek světa. Plyšové hračky v tzv. „ugly-cute“ stylu se během několika měsíců staly globální ikonou a symbolem nové ekonomiky zážitků. V první polovině roku jejich výrobce zvýšil zisk téměř o 400 % a jeho tržní kapitalizace dosáhla 74 miliard dolarů. Majitel značky Labubu má tak větší hodnotu než Barbie, Transformers a Hello Kitty dohromady. I když v Česku ani Polsku zatím nejsou žádné obchody Pop Mart, hračky této společnosti jsou už velmi populární. Labubu ukazuje, jak se mění spotřeba mladých lidí a jak lze emoce úspěšně monetizovat.

Výrobce Labubu, čínská společnost Pop Mart, začínal jako obchod s drobnostmi. Prodejní koncept figurek je jednoduchý: blind box, tedy uzavřená krabička, jejíž obsah se odhalí až po otevření. Starším generacím připomíná vzrušení z Kinder Surprise, jen je přizpůsobené době TikToku a Instagramu. Samotný nákup se stává divadlem a unboxing lze sdílet na sociálních sítích. Nekupujete jen hračku, kupujete kus sdílené identity a nový zážitek.

V úterý Pop Mart zveřejnil výsledky za první polovinu roku 2025, potvrzující, že mánie Labubu není jen krátkodobý trend, ale silný byznys. Tržby meziročně vzrostly o 204 % na 13,88 miliardy jüanů (1,93 miliardy dolarů). Čistý zisk se zčtyřnásobil na 4,57 miliardy jüanů, což je nárůst o 396 %. Po zveřejnění výsledků akcie vzrostly o 12 % na nové historické maximum. Od začátku roku vzrostla cena akcií o 247 % a za posledních 12 měsíců o 583 %.

Řada The Monsters, jejímž hlavním hrdinou je Labubu, vygenerovala 670 milionů dolarů – více než sedminásobek oproti minulému roku. Tato částka je téměř dvojnásobkem tržeb Barbie ve stejném období (374 milionů dolarů). Důvodem je fakt, že kupující Labubu jsou v mnohem větší míře dospělí, obvykle z generace Z, kteří jsou ochotni utratit více než rodiče kupující hračky dětem. Jde také o symbolický kulturní posun – nová globální ikona se již nerodí v USA, ale v Číně.

Úspěch Labubu podporuje i další produkty Pop Mart. Nejvíce rostou plyšové hračky – za šest měsíců dosáhly prodeje 6,14 miliardy jüanů, nárůst o 1 276 %, čímž tato kategorie tvoří 44 % tržeb oproti 9,8 % před rokem. Hrubá marže vzrostla z 64 na 70,3 %. Takové úrovně bývají spíše spojovány s nehmotným zbožím než s fyzickými produkty. Pop Mart toho dosáhl nízkými výrobními náklady a vysokými prodejními cenami.

Společnost se rychle globálně rozšiřuje, snaží se plně využít současný boom. V asijsko-pacifickém regionu mimo Čínu tržby vzrostly o 258 %, v Americe o 1 142 % a v roce 2025 tam otevřeli 19 nových obchodů. V USA se prodeje řízené TikTokem zvýšily o 2 033 %, z 14,7 milionu jüanů na více než 315 milionů jüanů. V Evropě nárůst činil 729 %. Celkem Pop Mart nyní provozuje 571 obchodů v 18 zemích a 2 597 „roboshopů“, automatů prodávajících figurky a hračky. Ve střední Evropě společnost nemá žádnou pobočku; nejbližší jsou ve Francii, Velké Británii, Itálii a Španělsku.

Pop Mart systematicky buduje komunitu zákazníků a posiluje jejich loajalitu. Více než 91 % tržeb pochází od opakovaných kupujících, což dokládá, že Pop Mart neprodává jen hračky, ale i pocit sounáležitosti. Hledání blind boxů se stává sociálním rituálem.

Efekt je vidět přímo v tržní hodnotě. Na konci roku 2023 byla hodnota Pop Martu 3,44 miliardy dolarů, dnes jeho kapitalizace překročila 47 miliard. Za méně než dva roky společnost vzrostla patnáctkrát a předstihla historické výrobce hraček. Hasbro je aktuálně oceněn na 11,23 miliardy dolarů, Sanrio na 12,46 miliardy a Mattel na 5,69 miliardy, oproti předchozím 6,67 miliardy. Tento skok nejlépe ilustruje změnu éry, kdy Labubu je nyní hodnotnější než Barbie, Transformers a Hello Kitty dohromady.

Rizika a výzvy jsou však významná. Více než třetina tržeb pochází z Labubu, což je klasický případ koncentrace. Pokud hype opadne, efekt bude okamžitý. V Číně státní média již kritizovala blind boxy, přirovnávající je k hazardu a navrhující omezení pro nezletilé. Sekundární trh, kde mohou vzácné figurky dosahovat až 2 000 dolarů, ukazuje stále spekulativnější charakter fenoménu.

Očekávaný P/E poměr Pop Martu je 36,5× pro rok 2025 a 28,4× pro rok 2026. Tyto úrovně jsou několikanásobně vyšší než u většiny konkurentů: Hasbro 16×, Sanrio 38×, Mattel pouze 11×. Jde však o výpočty založené na předpokladu pokračování současného růstu. Skutečnou zkouškou bude, zda společnost dokáže efekt Labubu zopakovat i u jiných produktů. Nákupní centra a luxusní značky jsou dnes ochotna spolupracovat, láká je hype. Aby se tento úspěch proměnil v dlouhodobý zdroj příjmů, bude klíčová kreativní kontinuita a schopnost proměnit emoce v dlouhodobou loajalitu.

Autor: Paweł Majtkowski, polský analytik eToro

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Fintokei 10 000 000 Kč