Pátek 18. červen 2021 12:49
reklama
Capital.com euro
reklama
Admiral Markets new demo
reklama
Dukascopy

Maloobchodní tržby ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments

08.06.2021 10:13  Sekce: Online FX zpravodajství  Tisk

Tuzemský maloobchod hlásí za letošní duben solidní meziroční růst tržeb, což je dáno nízkou srovnávací základnou, tedy uzavírkami, k nimž došlo loni na jaře v souvislosti s první vlnou pandemie.

Vliv uzavírek je patrný zejména u prodejů motorových vozidel, jež se letos v dubnu meziročně zvýšily o 73,9 %.

Růst tržeb v maloobchodě bez motoristického segmentu v dubnu činil 7,4 % a zaostal za očekáváním trhu, kde se počítalo s meziročním růstem tržeb o téměř 10,5 %.

Letos v dubnu meziročně rostly prodeje nepotravinářského zboží a pohonných hmot, obojí v oblasti 13 % až 14 %.

Mírně naopak klesly tržby u potravin neboť v případě prodejen potravin se loni na jaře uzavírky nekonaly a tehdejší chování spotřebitelů bylo spíše ve znamení předzásobování se, u prodejů potravin tedy příznivý efekt nízké meziroční srovnávací základny nenajdeme.

Zpomalení meziročního růstu tržeb hlásí prodeje přes internet a zásilkové služby, což ale není překvapivé, neboť popularita této formy nákupů silně rostla již loni na jaře, právě s nástupem pandemie.

Maloobchodní tržby vykázaly v dubnu neočištěný meziroční růst o 7,5 %, zatímco trh očekával nárůst o 10,4 %.

Kalendářně očistěný meziroční růst tržeb činil 7,4 %.

Letošní duben byl druhým měsícem v řadě, kdy maloobchodní tržby vykázaly solidní meziroční růst, což souvisí s efektem nízké srovnávací základny, neboť počátek loňského jara byl s příchodem pandemie ve znamení uzavírek prodejen.

Letos v dubnu z hlediska růstu dominovaly prodeje oděvů a obuvi, kde tržby meziročně vzrostly o 80 %.

Dvouciferný meziroční růst v procentuálním vyjádření zaznamenaly i prodeje počítačů a telefonů, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci anebo tržby za kosmetické a toaletní zboží.

Za zmínku stojí zpomalení růstu prodejů skrze internet a zásilkové služby, jenž v dubnu činil 14,2 %, což je nejslabší nárůst tržeb pro tuto formu prodeje od listopadu 2019.

I zde hraje roli efekt srovnávací základny, ten je ale v případě internetových prodejů nepříznivý, neboť s příchodem pandemie, tedy od loňského března, tyto prodeje silně rostly a letošní duben byl již meziročně porovnáván s hodně vysokou základnou.

V dalších měsících nákupy přes internet a zásilkové služby relativně utrpí tím, jak se zákazníci vracejí do znovuotevřených kamenných prodejen, popularita nákupů přes internet již nicméně zůstane zachována.

Prodeje motorových vozidel v dubnu vyskočily meziročně o rekordních 73,9 %, což opět souvisí s nízkou srovnávací základnou loňského jara.

Maloobchodní tržby v širším smyslu, tedy včetně motoristického segmentu, v dubnu meziročně vzrostly o 21 %, což v rámci dostupných údajů znamená historicky nejsilnější růst, tedy přinejmenším od počátku roku 2001 .

Za celý rok 2020 klesly maloobchodní tržby kromě prodejů motorových vozidel v neočištěném vyjádření o 0,7 %.

Za první čtyři měsíce letošního roku byl vykázán meziroční růst maloobchodních tržeb o 0,5 % a ve znamení růstu tržeb by měly být i zbývající měsíce letošního roku: čistě z pohledu statistiky celkového vývoje maloobchodních tržeb bude letos jejich loňský pokles více než vykompenzován.

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Maloobchdoní tržby Velké Británie zklamaly
    Nejstudenější březen od roku 1962 ublížil maloobchodním tržbám ve Velké Británii. Tržby v meziměsíčním měř...
  • Maloobchdoní tržby Velké Británie zklamaly, EUR/GBP letí vzhůru
    Maloobchodní tržby Velké Británie zasáhlo v dubnu špatné počasí a kontraktovaly o 1,3 procenta. Výrazně ta...
  • Maloobchod hlásí další propad
    Byť do listopadových maloobchodních tržeb nebyly vkládány velké naděje, realita byla nakonec ještě o něco smutnější. S vyloučením motorových vozidel došlo k poklesu tržeb o 7 % meziročně, což po očištění o kalendářní vlivy odpovídá propadu na úrovni 5,3 %. Ve srovnání s předchozím měsícem pak byly tržby nižší o 5,6 %. Samotný sektor prodeje a oprav motorových vozidel vykázal meziroční pokles o 11,3 %, tedy znatelně větší, než v říjnu (-5,4 %) a po jeho zahrnutí se celkové maloobchodní prodeje po kalendářním očištění snížily o 7,1 %, zatímco ještě o měsíc dříve ztrácely „jen“ 2,2 %.
  • 📈 Maloobchodné predaje v USA prekvapili
    Pred malou chvíľou boli z USA zverejnené maloobchodné predaje za september. Údaje prekonali očakávania trhu, pretože celkový ukazovateľ (maloobchodné predaje) vzrástol o 1,9% MoM. Krátko po zverejnení dát zaznamenali futures trhy nárast.
  • Maloobchodné tržby v Británii skolabovali, trhy však aj naďalej počítajú so zvýšením sadzieb
    Aktuálne sa pravdepodobnosť toho, že Bank of England zvýši budúci týždeň sadzby pohybuje okolo úrovne 90%, čiže podľa trhov je zvýšenie sadzieb hotová vec.
  • Maloobchodní prodeje pozitivně překvapily, spotřebitelská důvěra zklamala, analýza indexu S&P 500
    Maloobchodní tržby ve Spojených státech se v září zotavily díky silným nákupům motorových vozidel. Data ukazují na stabilní domácí poptávku a utvrzují trh v očekávání prosincového zvýšení úrokových sazeb Fedu. Maloobchodní tržby v září meziměsíčně stouply o 0,6 procenta, v souladu s odhady analytiků, po snížení o 0,2 procenta za srpen. Na meziročním základě tržby vzrostly o 2,7 procenta.
  • 📊Maloobchodní prodeje v USA pod očekáváním
    Americké maloobchodní prodeje za květen byly zveřejněny ve 14:30. Klesly o 1,3 % při očekávání -0,8 %. Dubnové výsledky vykázaly stagnaci. Přestože data byla slabší, než se čekalo, nejsme svědky výrazných pohybů na trzích. Zde je to podstatné:
  • Maloobchodní prodeje v USA zklamaly, tempo růstu HDP eurozóny zpomalilo na polovinu
    Maloobchodní tržby ve Spojených státech v červenci nečekaně stagnovaly po růstu o 0,8 procenta za červen, revidovaném z původně uváděných 0,6 procenta. Na meziročním základě tržby vzrostly o 2,3 procenta. Američané omezili nákupy oděvů a dalšího zboží. Páteční data naznačují, že zpomalení spotřebitelských výdajů by mohla zchladit očekávání, že ekonomický růst ve třetím čtvrtletí zrychlí.
  • Maloobchodní tržby ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Na tuzemský maloobchod v listopadu výrazně dopadla omezení související s druhou vlnou pandemie koronaviru. Maloobchodní tržby vyjma motoristického segmentu v listopadu meziročně klesly o 7 %, tahounem poklesu byly slabší prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží, na nichž se projevila protipandemická omezení. Jen nepatrně naopak klesly prodeje potravin, což je segment maloobchodu, jemuž se uzavírky vyhnuly.
  • Maloobchodní tržby ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Tuzemský maloobchod vykázal v prosinci poměrně výrazný růst tržeb, čemuž napomohla zejména skutečnost, že se zákazníci vrhli do obchodů s tím, jak v předvánočních týdnech bylo povoleno jejich otevření. Růstu tržeb pomohla i skutečnost, že loňský prosinec měl o dva pracovní dny více, než stejný měsíc předchozího roku. Tahounem růstu tržeb byly prodeje nepotravinářského zboží, což souvisí s tím, že zákazníci neváhali využít otevření obchodů k předvánočním nákupům. Prosinec překvapil pozitivně, jde ale o výjimku, neboť hned po Štědrém dnu následovaly opětovné uzavírky kamenných obchodů, což by mělo v lednu vést k opětovnému poklesu tržeb.
  • Maloobchodní tržby, ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
    Uzavírky spojené s pandemií, jež byly v tuzemském maloobchodu obnoveny hned po Štědrém dni, vedly v lednu k prudkému poklesu tržeb.
  • Maloobchodní tržby ještě zrychlují růst
    Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v září meziročně vzrostly o 7,3 %. Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku zvýšily o 8,2 %. Vysoká dynamika je však částečně zkreslena vyšším počtem pracovních dní v letošním září. Spotřebitelé více utráceli za počítačové a telekomunikační zařízení, za vybavení domácností a oděvy a obuv. Vlivem nízké srovnávací základny z loňského roku (zavedení emisních limitů) výrazně poskočily i tržby v automobilovém sektoru.
  • Maloobchodní tržby pokračují v růstu
    Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v říjnu meziročně vzrostly o 3,4 %. Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku zvýšily o 2,4 %. Uvedená data jsou jen lehce nižší oproti tržním odhadům. Letošní říjen měl oproti stejnému měsíci před rokem o jeden pracovní den méně, což srazilo dynamiku tržeb k nižším úrovním. Po očištění o tento vliv se tržby v maloobchodě reálně zvýšily o 4,6 %. Spotřebitelé více utráceli zejména za oděvy a obuv, počítačové a telekomunikační zařízení a za výrobky pro sport, kulturu a rekreaci.
  • Maloobchodní tržby před nástupem druhé vlny v mírném plusu
    Tržby v maloobchodu v ČR v září bez zahrnutí prodejů aut meziměsíčně klesly o 0,4 % reálně. Meziroční tempo se mírně zvýšilo na 0,4 % z předchozího poklesu o 0,1 %. To bylo velmi blízko mediánového očekávání trhu, které činilo 0,5 % i našemu odhadu 0,7 %. S ohledem na zářijový nárůst spotřebitelské důvěry jsme viděli šanci na mírně lepší výsledek, ale o významném zklamání zde nelze mluvit. Špatná čísla budou následovat především v dalších měsících.
  • Maloobchodní tržby rostly, i prodejcům aut se dařilo
    Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v listopadu meziročně vzrostly o 2,9 %.Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku zvýšily o 2,7 %. Celkově maloobchodní tržby dopadly lehce nad očekáváním trhu. Byly negativně ovlivněny zejména o jeden pracovní den kratším měsícem ve srovnání s loňským rokem. Po očištění o tento vliv se tržby v maloobchodě reálně meziročně zvýšily o 3,7 %.
  • Maloobchodní tržby rostou, epidemie jejich růst v souhrnu sníží
    Maloobchodní tržby v lednu oproti prosinci vzrostly o 0,9 %. Meziroční tempo růstu maloobchodních tržeb tak setrvalo na slušných 4,9 %. To bylo dvě desetinky nad naším odhadem, ale celých 1,1 procentního bodu nad očekáváním trhu. Údaj dokládá, že apetit spotřebitelů byl na počátku roku stále vysoký odrážející rostoucí mzdy a nízkou nezaměstnanost. Co se ovšem neprodávalo, byla auta, jejichž prodeje meziměsíčně klesly o 1,8 %. Meziročně tak prodej motorových vozidel meziročně klesal tempem 5,2 %. Celkové maloobchodní tržby včetně prodeje a oprav aut zpomalily meziroční nárůst na 2,1 % z předchozích 4,4 %.
  • Maloobchodní tržby rostou pomaleji
    Maloobchodní tržby v ČR v prosinci bez prodeje aut oproti listopadu vzrostly o 0,4 % (sezóně očištěná data). Prodej aut se meziměsíčně snížil o 1,7 %. Celkové tržby v maloobchodu tak meziročně reálně rostly o 4,6 % a bez segmentu aut o 4,8 %. Údaje jsou pod odhady trhu, který čekal 5,5 % bez aut a 6,3 % se zahrnutím prodejů aut. I my jsme odhadovali s ohledem na meziroční kalendářní výhodu v podobě jednoho pracovního dne navíc meziroční tempa růstu kolem šesti procent. Nicméně celkově se stále nejedná o špatný výsledek. Maloobchodní tržby pokračují v růstu i když mírně pomalejším tempem.
  • Maloobchodní tržby se letos kvůli koronaviru a souvisejícím vládním zákazům a omezením propadnou, za březen a duben bude propad dramatický
    Maloobchodní tržby v lednu vykázaly solidní meziroční růst. Zklámáním byl však výkon motoristického segmentu, který poměrně nečekaně citelně poklesl. Spotřebitelé stále znatelně navyšovali výdaje za nepotravinářské zboží. To svědčí o jejich poměrně dobré náladě a stále značné ochotě utrácet za zboží, které nutně nepotřebují. V tomto jejich chování se odráží stále výborná kondice trhu práce, který vykazuje nejnižší míru nezaměstnanosti v rámci EU i zemí OECD a také nejnižší míru nezaměstnanosti v ČR od 90. let.
  • Maloobchodní tržby se pomalu zvyšují
    Tržby v maloobchodě v ČR se v červnu dál zlepšily. S menší mírou strachu a již ukončenými vládními restrikcemi se obchody více plnily lidmi. Přesto byl červnový nárůst tržeb pod všemi odhady analytiků. Tržby bez prodeje aut rostly oproti květnu o 0,2 %, což znamená meziroční stagnaci po předchozím propadu o 1,9 %. Zde analytici v průměru čekali meziroční růst kolem 3 %. Růst prodejů aut dál doháněl předchozí propady a meziměsíčně přidal 8,7 %, takže se jejich meziroční propad snížil na -17,3 % y/y po předchozích -36,8 % y/y.
  • Maloobchodní tržby silně propadly, ale přesto byly výrazně nad odhady
    Maloobchodní tržby v dubnu bez motoristického segmentu klesly oproti březnu o 4,8 % a meziroční propad se tak prohloubil na 10,6 %. Je to sice velký propad, ale v kontextu současného vývoje to je mnohem lepší, než se odhadovalo. Zhruba řečeno, čekalo se číslo ještě o deset procent slabší. Pozitivní překvapení jde do značné míry na vrub revizi předchozích dat, když podle nových údajů činil březnový meziroční propad maloobchodních tržeb 5,6 %, zatímco původní odhad ukazoval větší pokles o necelých 9 %. Celkové maloobchodní tržby se zahrnutím prodejů aut meziročně klesly o 21,2 % a i v tomto případě se v průměru čekal ještě větší propad kolem 30 %.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Admiral Markets new demo