Maloobchod hlásí další propad
Byť do listopadových maloobchodních tržeb nebyly vkládány velké naděje, realita byla nakonec ještě o něco smutnější. S vyloučením motorových vozidel došlo k poklesu tržeb o 7 % meziročně, což po očištění o kalendářní vlivy odpovídá propadu na úrovni 5,3 %. Ve srovnání s předchozím měsícem pak byly tržby nižší o 5,6 %. Samotný sektor prodeje a oprav motorových vozidel vykázal meziroční pokles o 11,3 %, tedy znatelně větší, než v říjnu (-5,4 %) a po jeho zahrnutí se celkové maloobchodní prodeje po kalendářním očištění snížily o 7,1 %, zatímco ještě o měsíc dříve ztrácely „jen“ 2,2 %.
Na pozorovaném poklesu se nejvíce podílely prodeje nepotravinářského zboží, které meziročně odepsaly 8,7 %, zatímco potravin se prodalo naopak o 1,9 % více. Snížená mobilita se projevila na nižších tržbách z pohonných hmot (-10,9 %). Dramaticky se nedařilo specializovaným prodejnám oděvů a obuvi (-77,8 %), výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (-37,1 %) či potravin (-29,4 %). Vzhledem k vládním nařízením, které prodej podobných artiklů buď přímo znemožňují, nebo minimálně citelně komplikují, se nejedná o velké překvapení. Pokračuje tak přesun nákupů do digitálního prostředí. Maloobchod prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby pokračuje v růstu, když si v listopadu po očištění připsal 36,5 %.
Jarní dramatická situace se během listopadu vrátila do odvětví ubytování, stravování a pohostinství, které v listopadu zaznamenalo meziroční propad tržeb o 69 %. Zatímco stravování a pohostinství díky výdejním okénkům a rozvážkám ztratilo „jen“ 64,4 % (v dubnu, nejhorším jarním měsíci, se jednalo o 71,8 %), ubytování hlásí propastných -81,5 %, tedy téměř stejně jako uprostřed jarní uzávěry (-86,7 %).
Český maloobchod během pandemie prochází skutečnou zatěžkávací zkouškou. Obchodníkům, kteří se nemohou přesunout do digitálního prostředí, aktuální situace prakticky nedává šanci. Ani po případném uvolnění restriktivních opatření to ovšem nebudou mít jednoduché. Spotřebitelská nálada zůstává utlumená a s pokračujícími ekonomickými obtížemi se patrně bude dlouho vzpamatovávat. Část spotřebitelů, kteří dříve využívali kamenné prodejny, se navíc naučila vyřizovat své nákupy online. A ti obchodníci, kteří se orientují na zahraniční klientelu, se čilého turistického ruchu patrně také jen tak znovu nedočkají.
Tým ekonomického výzkumu Raiffeisenbank a.s.
Čtěte více
-
Makuch (ECB, guvernér NBS)
"Kurz eura je v blízkosti svojich fundamentálnych úrovní... som šťastný s aktuálnym kurzom e... -
Má kvalitný a moderný dizajn
Túžite si zaobstarať moderný nábytok z masívu ? To pre nás nebude žiadny problém. Máme ho totiž k dispozícii, a to v... -
Malá-veľká neznáma
Sýria vystrašila obchodníkovSýria je aktuálne zdrojom napätia nielen na trhu s ropou, kde sa cena ropy WTI pohy... -
Má letos Santa Claus Rally vůbec šanci?
Vývoj akciových indexů nebyl v posledních týdnech nijak pozitivní. Od počátku měsíce se výsledky pohybují od přibližně... -
Mali by sa investori zaoberať spomalením priemyslu?
Po zverejnení februárových PMI dát z Číny vieme s istotou povedať, že február je prvý mesiac za takmer 7 rokov, kedy PMI naznačuje spomalenie súčasne v eurozóne, Číne a v Japonsku. Malo by toto spomalenie zaujímať investorov? Na túto problematiku sa bližšie pozrieme v tejto analýze. -
Mali by sa trhy obávať globálnej recesie?
Nemecké PMI výrobného sektora zaznamenalo v marci pokles pod úroveň 45 bodov, čo predstavovalo v poradí priaty pokles pod túto úroveň v priebehu 20-ročnej histórie tohto ukazovateľa. V tejto analýze sa bližšie pozrieme na to, aké mal pokles PMI dopady na akciový index DE30. -
Malí investori na akciových trhoch sú najoptimistickejší v histórii
V poslednej dobe počujeme z každej strany o tom, že akciové trhy sú nadhodnotené, nachádzajú sa v bubline a situácia pripomína prudký rast akcií v roku 2000, tesne pred prasknutím dot.com bubliny. Medvede majú minimálne v jednej veci pravdu – optimizmus malých investorov je na rekordných maximách. -
Malí investori znovuobjavujú akcie
Včerajšie obchodovanie na US akciovom trhu ovplyvnili opäť prioritne akcie spoločnosti Apple. O firme sa na trh... -
Maloobchdoní tržby Velké Británie zklamaly
Nejstudenější březen od roku 1962 ublížil maloobchodním tržbám ve Velké Británii. Tržby v meziměsíčním měř... -
Maloobchdoní tržby Velké Británie zklamaly, EUR/GBP letí vzhůru
Maloobchodní tržby Velké Británie zasáhlo v dubnu špatné počasí a kontraktovaly o 1,3 procenta. Výrazně ta... -
📈 Maloobchodné predaje v USA prekvapili
Pred malou chvíľou boli z USA zverejnené maloobchodné predaje za september. Údaje prekonali očakávania trhu, pretože celkový ukazovateľ (maloobchodné predaje) vzrástol o 1,9% MoM. Krátko po zverejnení dát zaznamenali futures trhy nárast. -
Maloobchodné tržby v Británii skolabovali, trhy však aj naďalej počítajú so zvýšením sadzieb
Aktuálne sa pravdepodobnosť toho, že Bank of England zvýši budúci týždeň sadzby pohybuje okolo úrovne 90%, čiže podľa trhov je zvýšenie sadzieb hotová vec. -
Maloobchodní prodeje pozitivně překvapily, spotřebitelská důvěra zklamala, analýza indexu S&P 500
Maloobchodní tržby ve Spojených státech se v září zotavily díky silným nákupům motorových vozidel. Data ukazují na stabilní domácí poptávku a utvrzují trh v očekávání prosincového zvýšení úrokových sazeb Fedu. Maloobchodní tržby v září meziměsíčně stouply o 0,6 procenta, v souladu s odhady analytiků, po snížení o 0,2 procenta za srpen. Na meziročním základě tržby vzrostly o 2,7 procenta. -
Maloobchodní prodeje v USA zklamaly, tempo růstu HDP eurozóny zpomalilo na polovinu
Maloobchodní tržby ve Spojených státech v červenci nečekaně stagnovaly po růstu o 0,8 procenta za červen, revidovaném z původně uváděných 0,6 procenta. Na meziročním základě tržby vzrostly o 2,3 procenta. Američané omezili nákupy oděvů a dalšího zboží. Páteční data naznačují, že zpomalení spotřebitelských výdajů by mohla zchladit očekávání, že ekonomický růst ve třetím čtvrtletí zrychlí. -
Maloobchodní tržby ČR - komentář Radomíra Jáče, Generali Investments
Na tuzemský maloobchod v listopadu výrazně dopadla omezení související s druhou vlnou pandemie koronaviru. Maloobchodní tržby vyjma motoristického segmentu v listopadu meziročně klesly o 7 %, tahounem poklesu byly slabší prodeje pohonných hmot a nepotravinářského zboží, na nichž se projevila protipandemická omezení. Jen nepatrně naopak klesly prodeje potravin, což je segment maloobchodu, jemuž se uzavírky vyhnuly. -
Maloobchodní tržby ještě zrychlují růst
Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v září meziročně vzrostly o 7,3 %. Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku zvýšily o 8,2 %. Vysoká dynamika je však částečně zkreslena vyšším počtem pracovních dní v letošním září. Spotřebitelé více utráceli za počítačové a telekomunikační zařízení, za vybavení domácností a oděvy a obuv. Vlivem nízké srovnávací základny z loňského roku (zavedení emisních limitů) výrazně poskočily i tržby v automobilovém sektoru. -
Maloobchodní tržby pokračují v růstu
Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v říjnu meziročně vzrostly o 3,4 %. Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku zvýšily o 2,4 %. Uvedená data jsou jen lehce nižší oproti tržním odhadům. Letošní říjen měl oproti stejnému měsíci před rokem o jeden pracovní den méně, což srazilo dynamiku tržeb k nižším úrovním. Po očištění o tento vliv se tržby v maloobchodě reálně zvýšily o 4,6 %. Spotřebitelé více utráceli zejména za oděvy a obuv, počítačové a telekomunikační zařízení a za výrobky pro sport, kulturu a rekreaci. -
Maloobchodní tržby před nástupem druhé vlny v mírném plusu
Tržby v maloobchodu v ČR v září bez zahrnutí prodejů aut meziměsíčně klesly o 0,4 % reálně. Meziroční tempo se mírně zvýšilo na 0,4 % z předchozího poklesu o 0,1 %. To bylo velmi blízko mediánového očekávání trhu, které činilo 0,5 % i našemu odhadu 0,7 %. S ohledem na zářijový nárůst spotřebitelské důvěry jsme viděli šanci na mírně lepší výsledek, ale o významném zklamání zde nelze mluvit. Špatná čísla budou následovat především v dalších měsících. -
Maloobchodní tržby rostly, i prodejcům aut se dařilo
Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v listopadu meziročně vzrostly o 2,9 %.Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku zvýšily o 2,7 %. Celkově maloobchodní tržby dopadly lehce nad očekáváním trhu. Byly negativně ovlivněny zejména o jeden pracovní den kratším měsícem ve srovnání s loňským rokem. Po očištění o tento vliv se tržby v maloobchodě reálně meziročně zvýšily o 3,7 %. -
Maloobchodní tržby rostou, epidemie jejich růst v souhrnu sníží
Maloobchodní tržby v lednu oproti prosinci vzrostly o 0,9 %. Meziroční tempo růstu maloobchodních tržeb tak setrvalo na slušných 4,9 %. To bylo dvě desetinky nad naším odhadem, ale celých 1,1 procentního bodu nad očekáváním trhu. Údaj dokládá, že apetit spotřebitelů byl na počátku roku stále vysoký odrážející rostoucí mzdy a nízkou nezaměstnanost. Co se ovšem neprodávalo, byla auta, jejichž prodeje meziměsíčně klesly o 1,8 %. Meziročně tak prodej motorových vozidel meziročně klesal tempem 5,2 %. Celkové maloobchodní tržby včetně prodeje a oprav aut zpomalily meziroční nárůst na 2,1 % z předchozích 4,4 %.