
Nikdy nepodceňujte obchod s DVD ve vaší ulici. Možná se z něj vyklube konkurent, který za 72 miliard dolarů pozře vaši firmu. I tak by se dal s trochou nadsázky definovat příběh, který momentálně dotahuje streamovací gigant Netflix.
Společnost začala nabízet předplatné za filmy už v devadesátých letech, tehdy ale ještě šlo o fyzické nosiče. Až s příchodem streamovací éry se Netflix proměnil v dravce, který začal dělat vrásky tradičním zástupcům zábavního průmyslu.
Ještě v roce 2010, kdy už měl Netflix asi 20 milionů uživatelů, ho tehdejší šéf Warnerů (skupina se dříve jmenovala Time Warner) veřejně ponižoval.
„Je to stejné jako se ptát, jestli albánská armáda převezme kontrolu nad světem. Já myslím, že se to nestane,“ řekl Jeff Bewkes o Netflixu.
Jenže jeho citát úplně dobře nezestárl. Role se otočily. To z Netflixu je najednou velikán, který chce Warnery koupit. Respektive jeho zábavní divizi – Warner Bros. Discovery se má příští rok rozlomit napůl, mediální divize vlastnící kupříkladu CNN by měla zůstat mimo vliv Netflixu.
Ona je tedy otázka, jestli se tak obří dohodu vůbec podaří dotáhnout do konce. Část Warnerů chtěl původně koupit Paramount, souboj konkurentů ale nakonec ovládl Netflix. A právě konkurenci, respektive to, co z ní zbylo, budou hodně řešit regulátoři v USA i Evropě.
Pokud Netflix převezme hollywoodskou produkci i vrchního streamovacího konkurenta HBO Max, stane se králem segmentu a předčasně ukončí streamovací války. Na druhou stranu musí akcionáři počítat s tím, že tak zásadní deal se v krátkodobém horizontu negativně promítne do hospodaření společnosti.
Filip Kalčák




