Vítám vás u dalšího článku, ve kterém se budeme věnovat psychologii tradingu. Tentokrát se vrátíme k samotným kořenům psychologie obchodování a rozebereme fenomén, se kterým se většina obchodníků pravděpodobně již setkala. Zaměříme se na typickou emocionální reakci při ziskových a ztrátových obchodech. Vnímaví tradeři si jistě povšimli rozdílu, na který se nyní podíváme blíže. Proč nás ztráta bolí víc, než nás těší zisk? Pojďme si to objasnit.
Evoluci nepopřeš
Jedním z důvodů, proč nás ztráty bolí více než těší zisk, je hluboce zakořeněný mechanismus v našem nitru. Právě evoluční vývoj může za to, že jako obchodníci prožíváme silnější emoce ve stresových a rizikových situacích než v klidových stavech. Nutnost přežít je nám biologicky vlastní, a jakmile se ocitneme pod tlakem, fyzická i emocionální reakce nás nutí k okamžité akci. Zatímco v divočině tato reakce zajišťovala přežití, v tradingu často vede k neuvážené a přehnané aktivitě.
Sociální aspekt a výchova
Na podobném základě funguje i přístup většiny lidí k motivaci a trestům. Když dítě přinese ze školy jedničku, jen málokterý rodič kvůli tomu uspořádá oslavu. Když však přinese pětku, bývá v mnoha rodinách vystaveno výslechu, zkoumání a sérii trestů, obvykle spojených s negativní motivací v podobě zákazů.
Tento sociální vzorec by si měl každý obchodník důkladně uvědomit a reflektovat, jakým vlivům byl během formování své osobnosti vystaven. Pomůže mu to lépe pochopit vlastní emocionální reakce na ziskové i ztrátové obchody. A stejně tak mu to může napomoci k budování emocionální rovnováhy.
Podobný princip funguje i v pracovním prostředí. Když zaměstnanec plní své úkoly dobře a bezchybně, bývá za to odměněn výplatou a možná občas pochvalou od nadřízeného. Jakmile však udělá vážnější chybu, reakce okolí bývá mnohem silnější a bohužel převážně negativní.
Vzhledem k tomu, že většina obchodníků přichází na finanční trhy právě z prostředí, kde převládá negativní zpětná vazba, jde o velmi rozšířený psychologický vzorec. A nyní ruku na srdce. Věnujete větší pozornost svým ztrátovým obchodům nebo těm ziskovým?
Pochopení emocionální odezvy na ziskové i ztrátové obchody musí vycházet ze sebepoznání. U každého obchodníka přitom může mít tato odezva odlišnou intenzitu. Emoce v tradingu nelze zcela odstranit, ale je možné je stabilizovat. V ideálním případě by měl obchodník přistupovat ke ztrátám i ziskům se stejným nadhledem.
Není nic horšího než se dlouhodobě vystavovat stresu nebo zrušit obchodní účet kvůli krátkodobé vlně euforie.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz