Úterý 24. listopad 2020 18:10
reklama
Capital.com
reklama
Admiral dax new
reklama
Bossa kviz indexy

Problémový Boeing 737 Max se v Evropě vrátí do vzduchu v lednu. Smartwings může od Boeingu na základě žaloby získat 2,5 miliardy korun

22.11.2020 14:16  Sekce: Online FX zpravodajství  Tisk

Letadla Boeing 737 Max, která byla loni na jaře po dvou tragických nehodách v celém světě odstavena z provozu, dostanou v Evropské unii povolení k návratu do služby zřejmě v lednu 2021. Na pařížském leteckém fóru to řekl šéf Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. Právě tento úřad loni provoz letadel v Evropě zakázal. 

Americký Federální úřad pro letectví už v týdnu rozhodl o tom, že stroje typu 737 Max mohou opět vzlétnout. 

S návratem „Maxů“ do vzduchu ovšem nekončí vypořádávání žalob, které kvůli uzemnění letadel americký výrobce letadel čelí. Ačkoli návrat strojů do vzduchu je příznivou zprávou, v době uzemnění loni v březnu málokdo počítal, že se letadla vrátí plnohodnotně do provozu až v roce 2021. Jako o nejzazším termínu návratu do vzduchu se na jaře 2019 spekulovalo o lednu 2020, optimisté ale věřili, že „Max“ mohou opět vzlétnout ještě v létě 2019. Návrat „Maxů“ do vzduchu zajímá o tuzemského leteckého dopravce Smartwings, který Boeing rovněž žaluje.  

Boeing se v uplynulých měsících dohodl hned s několika aerolinkami na vyrovnání za loňské uzemnění problémových letadel 737 Max. K největším provozovatelům „Maxů“ patřily v době uzemnění v březnu 2019 americké aerolinky Southwest Airlines a American Airlines, v jejichž barvách létalo 34, resp. 24 strojů. S těmi se Boeing dohodl na blíže nespecifikovaném vyrovnání na přelomu roku. Výrobce letadel však uzavírá dohody i s menšími provozovateli. Například letos v červnu se s ním na vyrovnání dohodla největší evropská cestovní kancelář, německá Tui, provozující patnáct „Maxů“. 

Na přelomu roku se také na vyrovnání s Boeingem dohodly turecké aerolinie Turkish Airlines, které v době uzemnění provozovaly tucet problémových strojů. Agentura Reuters tehdy citovala turecká média, jež vyčíslila hodnotu kompenzace na 225 milionů dolarů. To dle současného kursu odpovídá zhruba částce pěti miliard korun. Turkish Airlines v době uzemnění provozovaly dvanáct problémových strojů.  Smartwings ve stejnou dobu měly sedm „Maxů“. Pokud by vodítkem pro výši kompenzace měla být právě turecká zkušenost a výhradně počet provozovaných problémových strojů „Max“, mohl by dopravce Smartwings pomýšlet na kompenzaci až takřka za tři miliardy korun. 

Ještě více by mohl žádat na základě zkušenosti brazilského dopravce GOL Linhas Aereas Inteligentes. Ten v době uzemnění provozoval jako Smartwings sedm problémových „Maxů“. Přitom se letos na jaře dohodl na kompenzaci v hodnotě 2,4 miliardy brazilských realů. To odpovídá více než deseti miliardám korun. 

V praxi však nelze výši kompenzace odvozovat jednoduše jen od počtu provozovaných problémových strojů. Značnou roli hrají celkové podmínky kontraktu na dodání letadel a šíře celého kontraktu. Boeing většině aerolinek před uzemněním „Maxů“ dodal jen menší část těchto letadel. 

Ke konci letošního února vyčíslil dopravce Smartwings celkovou škodu za uzemnění „Maxů“ na sto milionů dolarů, což odpovídá dle aktuálního kursu 2,2 miliardy korun. Realistické tedy je i na základě zkušenosti jiných dopravců předpokládat, že pokud bude po Boeingu v rámci své nynější žaloby požadovat sumu odpovídající 2,5 miliardy korun, má značnou naději se kompenzace opravdu dočkat. Od konce února se škoda ze uzemnění zvýšila, současně ovšem obecně platí, že nelze očekávat, že Boeing kompenzuje veškeré škody, které v souvislosti s uzemněním té či oné aerolince vznikly. 

V první polovině letošního roku letečtí dopravci celosvětově zrušili objednávky zhruba čtyř stovek letadel. Částečně je důvodem pandemie koronaviru, ovšem hlavní roli hraje právě uzemnění letadel Boeing 737 Max. Z uvedené sumy čtyř stovek zrušených objednávek představují ty týkající se právě „Maxů“ hned 313. I aerolinka Smartwings už od Boeingu nedávno získala alespoň kompenzaci za jedno nedodané letadlo – zhruba 220 milionů korun. Před uzemněním Boeing dodal aerolinkám 387 kusů problémového modelu a registroval objednávky na více než čtyři tisíce těchto strojů. 

Lukáš Kovanda
Národní ekonomická rada vlády (NERV)
Hlavní ekonom, Trinity Bank

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Prirážka výnosov z talianskych dlhopisov k španielskych je najvyššia od r.2012. Kvôli politickému riziku
    Taliansko a Španielsko vnímajú trhy v posledných rokoch ako podobne rizikové krajiny. V posledných týždňoch sa to však začína meniť, v neprospech Talianska. Prirážka desaťročných talianskych dlhopisov k španielskym sa dnes pohybuje nad úrovňou 0,45 percentuálneho bodu, čo predstavuje najvyššiu úroveň od začiatku roku 2012. V júni pritom ešte boli talianske dlhopisy vnímané ako bezpečnejšie:
  • Pristúpi ECB k uvoľneniu menovej politiky?
    Najviac sa môže spomalenie dotknúť Nemecka kvôli automobilkám, ktoré sú veľmi náchylné na cyklické výkyvy globálneho hospodárstva, čo môže negatívne zasiahnúť nemecký akciový index DAX.
  • Pro americké burzy je těsně lepší, vyhraje-li Trump, pro evropské trhy i českou korunu je zase lepší volbou Biden. Číňanům to může být jedno, vztahy se nezlepší ani s Trumpem, ani s Bidenem u moci
    Americká média a bubliny sociálních sítí polarizují politickou scénu natolik, že ve finále boje o Bílý dům proti sobě stojí totálně otrlý Trump a „dědeček hříbeček“ Biden. Prvnímu jeho egocentrická otrlost umožňuje, aby po něm mediální útoky, které by málokdo jiný snesl, stékaly jako po teflonu. Druhý je tak široce konsensuální, ale i natolik bez barvy a zápachu, že může z pozice „méně výrazného ze dvou zel“ oslovit nakonec rozhodující část voličů. Prezidentskému klání tak ale bohužel chybí kandidát, který by Americe v příštích čtyřech letech mohl vrátit to, čím bývala. Přirozeně respektovanou velmocí.
  • Pro a proti přijetí eura: skóre stran před volbami 50 : 50
    Po zhodnocení volebních programů deseti vedoucích politických stran podle průzkumu Median a Kantar TNS před volbami do poslanecké sněmovny jsou síly mezi zastánci a odmítači přijetí přibližně vyrovnané. Rázné „ne“ říkají ANO, ODS, KSČM, SPD a prozatímní ne říkají Piráti. Pro „ano“ jsou jednoznačně TOP 09, STAN, KDU-ČSL a Zelení, podmíněně také ČSSD.
  • Probíhá korekce na JPY. S/R úrovně pro jednotlivé páry.
     Japonská měna naplnila předpoklad, který jsme přinesli v pondělní predikci - Gap na JPY není uzavřen. Korekce začala...
  • Problém č. 1 světových vlád pro rok 2012: Splatit dluh 7,6 bilionu dolarů
    Hospodářsky nejvyspělejší země světa čeká letos nezáviděníhodný úkol - dobíhá ji...
  • Problémem není Kypr, ale Euro
    Lars Seier Christensen, spoluzakladatel a generální ředitel Saxo Bank. Po pár velmi náročných týdnech bych chtěl shrno...
  • Problémem není Kypr, ale Euro
    Lars Seier Christensen, spoluzakladatel a generální ředitel Saxo Bank. Po pár velmi náročných týdnech bych chtěl shrno...
  • Problémové boeingy by se do vzduchu mohly vrátit ještě před začátkem prázdnin. Alespoň tedy v USA
    Americkému výrobci letadel Boeing svitla naděje. Federální úřad pro letectví USA totiž uvedl, že předpokládá, že problémové stroje Boeing 737 MAX by se mohly do vzduchu vrátit ještě před začátkem července. Americké aerolinky by tak nemusely ve svých plánech na letní sezónu zásadně prodlužovat období, po které s letadly nepočítají – a počítat ani nemohou.
  • Problémové krajiny eurozóny a EÚ si v rebríčku konkurencieschopnosti nepolepšili
    Dnes vyšiel aktuálny Doing Business ranking podnikateľského prostredia z dielne Svetovej Banky (ten rieši veci ako čas a náklady na založenie firmy, registráciu majetku, platenie daní?). Nejdem ho preberať bod za bodom, skôr sa pozriem na to, či si oproti minulému roku polepšili problémové krajiny eurozóny. Tu je rebríček krajín z EÚ pre rok 2017 (nechápem prečo to majú posunuté o rok dopredu), v druhom stĺpci je poradie, v treťom zmena oproti predošlému roku. Žltou sú krajiny, ktoré majú nezamestnanosť nad 10%:
  • Problém US byl vyřešen ve stylu Hollywoodu - na poslední chvíli!
    Minulou noci, hlava demokratu v Senátu, Harry Reid, prohlásil, že došlo k podstatnému pokroku ve řešení rozpočtové otá...
  • Problémy japonského jenu
    Dolárové medvede si na chvíľu vydýchli, keď sa minulý týždeň pokles eura zastavil pred svojimi 13-ročnými minimami. Menší oddych bol doprianý čínskemu juanu, no japonský jen je pod neustálym tlakom. Zdá sa, že opäť hrozí fenomén s názvom carry-trades.
  • Problémy preklopenia dlhov
    Jedným z dôvodov dnešného v&yacut...
  • Problémy Samsungu by se mohly opakovat
    Pro obchodníka není nic lepšího než prudký pokles a výhodná koupě bývalého miláčka trhu, jaký právě teď zasáhl společnost Samsung – ten by mohl vzbudit zájem řady rebelů na trhu. Dle mého názoru by však bylo lepší takovému pokušení nepodlehnout.
  • Problémy s daňovou reformou USA
    Daňová reforma v USA, kterou prosadil D. Trump – patřila k jeho stěžejním předvolebním slibům, který se mu, jako jedno...
  • Problémy s dodávkami masa prospívají akciím Beyond Meat
    Akcie výrobce veganské náhrady masa se na burze obchodují od května minulého roku a v polovině března zaznamenaly tak jako většina akciových titulů na kapitálových trzích výrazný propad. Od té doby si však připsaly růst přes sto procent. Důvod? V Americe kvůli koronaviru došlo k výpadkům dodávek masa kvůli masokombinátům, které musely zůstat zavřené a fastfoody tak maso v nabídce nahrazovaly právě veganskou verzí.
  • Problémy s likviditou v čínskom bankovom systéme?
    Čínsky bankový systém môže v januári čeliť podobným problémom s likviditou, aké sme videli pred niekoľkými mesiacmi v USA. Konkrétne ide o potrebu vyrovnania likvidity vo výške 3,8 bilióna juanov (545 miliárd dolárov). Banky tento mesiac očakávajú nárast dopytu po likvidite z dôvodu blížiaceho sa termínu platenia daní. Očakáva sa, že čínske spoločnosti a ľudia si môžu vybrať až 1,5 bilióna juanov pred lunárnym novým rokom. Taktiež vláda vydá dlhopisy v hodnote 340 miliárd juanov, čo taktiež vytvorí tlak na likviditu v bankovom sektore. Aj to môže stáť za uvoľnením monetárnych podmienok PBOC, o ktorom sme písali v rannom komentári.
  • Problémy VW zatiaľ nemecká ekonomika nepociťuje
    Popri problémoch emerging markets je v súčasnosti rizikom číslo dva pre eurozónu a najmä Nemecko dopad škandálu Volksw...
  • Problémy z Německa se přenáší do České republiky
    „Českou ekonomiku začíná ovládat špatná nálada. Podnikatelé i spotřebitelé ztrácí důvěru v budoucí vývoj, což může negativně ovlivnit výši investic a spotřeby. Ke špatné náladě v ekonomice přispívá i vláda, která na jedné straně mluví o nutnosti úspor a na druhé straně hodlá navyšovat sociální výdaje,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
  • Procter & Gamble
    Zisk a tržby amerického výrobce spotřebního zboží ve druhém finančním čtvrtletí roku vzrostly a překonaly odhady analytiků. Ke zlepšení dopomohla zejména zvýšená poptávka po zdravotnickém zboží. Čistý zisk výrobce pracích prášků Tide nebo plenek Pampers vzrostly na 7,9 miliardy dolarů o rok dříve.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Dukascopy