Vítám vás u dalšího článku věnovaného psychologii tradingu. Tentokrát se zaměříme na situaci, kterou znají spíše citlivější obchodníci nebo ti, kteří se hlouběji zabývají sebepoznáním. Budeme se totiž bavit o fenoménu „téměř vítězství“, který na první pohled působí pozitivně, ale ve skutečnosti dokáže výrazně narušit obchodní proces. Popíšeme si situace, ve kterých tento stav vzniká, jak se projevuje a jak s ním pracovat, abyste mohli zlepšit své obchodní výsledky.Pojďme se tedy pustit na výlet do naší obchodní psychologie.
První dobrá
Vliv prvního obchodu v rámci obchodní seance je mimořádně důležitý, přesto jej obchodníci často podceňují. Když jsem si vedl obchodní deník, narazil jsem na zajímavý poznatek. Pokud byl můj první obchod ztrátový, ve většině případů následoval ztrátový celý den. Naopak když byl první obchod ziskový, obvykle byl ziskový i zbytek obchodní seance.
Tehdy jsem si uvědomil, jak je první obchod důležitý pro psychickou pohodu. V případě, že se udělá první obchod seance správně a vydělají se peníze, tak následně výrazně padá tlak na další obchodování, protože už je prostě vyděláno. S tím souvisí i další poznatek. Když byl první obchod ziskový, udělal jsem v daný den méně obchodů, než když byl první obchod ztrátový.
Celé to souvisí se snahou smazat ztrátu a nakonec i vygenerovat zisk. Toto chování je ovšem velmi negativní, protože v okamžiku, kdy trader na trhu vidí mnoho příležitostí, tak tam ve skutečnosti žádné nejsou a trh je spíše nastaven na generování falešných signálů. V těchto obdobích se pak ztrácí mnoho peněz a likvidují se zisky.
Co znamená “téměř vítězství”?
Nyní se dostáváme k jádru našeho tématu. Představte si, nebo si vzpomeňte na situaci, kdy jste analyzovali trh a správně predikovali pohyb ceny, ale obchod jste neotevřeli. Měli jste pravdu, obchod byl ziskový, ale kvůli nervům jste do něho nevstoupili. Toto je právě syndrom “téměř vítězství”, který jsem ze své statistiky obchodů také vypozoroval.
Problém je, že se jedná o velmi nemilou zkušenost pro psychiku, protože trader moc dobře ví, že už mohl mít vyděláno, ale nemá, takže se snaží dohnat pomyslnou ztrátu. To ho následně staví do situace, kdy generuje větší počet obchodů, což nejspíše povede k vytvoření ztráty. Celá situace je z retrospektivního pohledu zcela zbytečná, protože tím, že první obchod neproběhl, tak nebylo třeba nijak měnit přístup k tradingu a buď jen počkat na další kvalitní signál nebo ten den vůbec neobchodovat.
Určitě doporučuji si podobnou statistiku tradingu vést, nebo se nad tím alespoň zamyslet. Jedná se totiž o důležité psychologické stimuly, které mohou výrazně ovlivnit i dlouhodobou obchodní výkonnost.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz