Vítám vás u dalšího článku věnovaného psychologii tradingu. Nově jsem si pro vás připravil sérii článků o archetypech a jejich vlivu na obchodní chování. Jedná se o téma, které se snaží jít hodně do hloubky,ale ne vždy je snadno uchopitelné tak, jak jsme si u exaktního tradingu zvykli. Díky poznáním jednotlivých archetypů může obchodník výrazným způsobem psychicky i emocionálně vyrůst, zbavit se negativních kotev a posunout svůj trading na novou úroveň. Ještě než se ale pustíme do jednotlivých typů, pojďme si tuto oblast popsat trochu více obecněji.
Co jsou psychologické archetypy
Psychologické archetypy představují hluboce zakořeněné vzorce chování, myšlení a vnímání, které se opakují napříč lidmi, kulturami i situacemi. Tento pojem poprvé systematicky popsal švýcarský psycholog Carl Gustav Jung, který je chápal jako univerzální modely osobnosti uložené v našem kolektivním nevědomí. Archetypy určují, jak člověk vnímá svět, jak reaguje na stres, jak se rozhoduje a jakým způsobem prožívá úspěch či neúspěch.
Každý obchodník má určitý dominantní archetyp, který se projevuje jeho přístupem k riziku, disciplíně, emocím a strategii. U některých převládá racionální a analytické myšlení, jiní reagují intuitivně nebo impulzivně. Archetyp určuje, zda trader hledá jistotu nebo vzrušení, zda plánuje dlouhodobě, nebo jedná okamžitě. Je důležité zdůraznit, že archetyp není nálepka, ale dynamický vzorec, který se může v čase měnit podle zkušeností, psychického stavu i fáze vývoje tradera.
Díky poznání a zařazení své osobnosti do určitého archetypu může obchodník získat něco jako mapu vlastních emocí. Když trader dokáže své emoce racionálně popsat, získává nad nimi nadhled a tím se mu také otevírají dveře pro práci s nimi. Na základě různých archetypů je poté možné rozvíjet různé aspekty tradingu, jako je třeba agresivita v okamžicích, kdy je nutné být agresivní, nebo trpělivost, když trhy nesignalizují obchodní příležitost.
Téma archetypů má také velmi výrazný přesah a poznání sama sebe může pomoci zlepšit obchodní výsledky, ale také z tradera udělat lepšího člověka, který navíc dokáže svou osobnost utvářet podle životních situací. Používáním archetypů lze dosáhnout stability a emoční vyrovnanosti, což je třeba nejen při obchodování na finančních trzích, ale mnohdy i v běžném životě.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz