Pátek 29. březen 2024 10:31
reklama
Purple trading AI
reklama
Fintokei SwiftTrader
reklama
InstaForex Ebook
reklama
InstaForex Ebook

Maloobchodu se v listopadu dařilo

13.01.2020 09:49  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Listopadové maloobchodní tržby se po očištění o handicap jednoho pracovního dne zvýšily o 3,7 %. Bez této úpravy stouply o 2,9 %. Ve srovnání s tržním konsenzem překvapil především maloobchod včetně prodejů aut. Prodej automobilů v listopadu vzrostl o 3,0 % ve srovnání s říjnovými 1,2 %. Jinak opět nejvíce rostly tržby za nepotravinářské zboží. Vyšší příjmy umožňují domácnostem utrácet za zboží, které nutně nepotřebují, což se pak odráží v růstu prodejů nepotravinářského zboží (+7,4 %). Tržby za potraviny rostly pouze mírně, a to o 0,2 % y/y. Tržby za pohonné hmoty v listopadu naopak vykázaly pokles. Zvýšení tržeb nejvíce ovlivnil prodej zboží internetových obchodů a zásilkových služeb. Ten v meziročním srovnání stoupl o téměř 15 %. Kolem těchto úrovní ovšem roste stabilně. Rostl i zájem domácností o nákup počítačových a komunikačních zařízení (+8,8 % y/y) či o výrobky pro domácnost.

Maloobchodní tržby si zatím udržují solidní dynamiku. V průběhu letošního roku však očekáváme, že jejich dynamika bude postupně slábnout. Po předpokládaném loňském růstu maloobchodních tržeb bez prodejů aut o 5,2 %, očekáváme v letošním roce zpomalení na 2,9 %.

Zdroj: Komerční banka

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Maloobchod překvapil, negativně
    Mimo veškeré odhady zamířil říjnový výsledek maloobchodu. Bohužel ve směru dolů a meziroční propad dosáhl reálně 9,4 %. Trh přitom předpokládal zpomalení „jen“ zhruba o 6,5 %, po 5,3 % v září (revidováno z -5,6 %). Nečekaně prudký je tak i pokles měřený meziměsíční dynamikou, kdy tržby proti září poklesly o 1,8 %. Česká ekonomika tak alespoň podle dílčích dat za říjen brzdí rychlejším tempem, než jsme původně předpokládali. To znamená, že pokles ekonomiky na přelomu roku může být silnější, zároveň ale rychle ustupující poptávka nedává prostor ani příliš perzistentní jádrové inflaci, a i růst cen by se měl v takovém prostředí stabilizovat rychleji.
  • Maloobchod se dočkal po roce a půl růstu
    Rok a půl trvající propad maloobchodních tržeb se konečně zastavil, když v listopadu byl zaznamenán reálný růst o 0,9 %. Tento výsledek je sice pro trhy překvapením ale jednoznačně s pozitivním nádechem. V dalších měsících lze očekávat, že sektor maloobchodu bude těžit z vyšší spotřeby domácností, které nebude již takovým způsobem svírat vysoká inflace.
  • Maloobchod se odráží od loňských propadů
    Vládní opatření byla v platnosti i během března, a tak se od tržeb v maloobchodu nedaly čekat zázraky. Oproti únoru tržby po očištění o sezónní vlivy poklesly reálně o 1,6 %. V meziročním srovnání se ovšem dostavil líbivý výsledek +13,0 % včetně prodeje automobilů a +6,6 % vyjma automobilového sektoru. Růst je ale tažen nízkou srovnávací základnou. Zhruba od poloviny minulého března byla zavedena první restriktivní opatření a došlo tak prakticky k vypnutí aktivity v maloobchodu. Meziroční ztráty činily 12,9 %, o měsíc později, v dubnu 2020, dosahovaly již na 20,8 %.
  • Maloobchod se snad už odráží ode dna
    Maloobchodní tržby bez prodejů automobilů klesají sice již více než rok, ale květen přinesl první pozitivní signál, jelikož v meziměsíčním srovnání byly tržby o 0,5 % vyšší. Meziročně tržby v maloobchodě za měsíc květen klesly reálně o 6,1 %.
  • Maloobchod sílí, ale prodej aut je stále slabý
    Maloobchodní tržby v ČR bez zahrnutí prodeje aut v červenci vzrostly meziměsíčně o 0,5 %, tedy velmi podobnou rychlostí jako v červnu. V meziročním vyjádření to představuje růst o 3,1 %, což bylo prakticky v souladu s naším odhadem, ale téměř dva procentní body pod mediánem očekávání analytiků. Nutno dodat, že letošní červenec měl meziroční kalendářní nevýhodu v podobě dvou chybějících pracovních dnů. Po očištění o tento faktor činil reálný růst tržeb v maloobchodu 5,5 % po červnovém tempu 6,7 %. Toto zpomalení je přirozeně dáno rostoucí srovnávací základnou z minulého roku, kdy podobně jako letos ekonomika fungovala při téměř plném rozvolnění protipandemických opatření.
  • Maloobchod ukazuje na další propad spotřeby
    Včerejší čísla z maloobchodu potvrdila, že čtvrtý kvartál bude pravděpodobně ve znamení pokračující recese, do které nás dostala vysoká inflace, prudký propad reálných mezd (v průměru skoro o 10 %) a z toho vyplývající slabá spotřeba domácností. Říjnový maloobchod ukázal, že nominálně sice české domácnosti v obchodech kvůli vysoké inflaci utratí více peněz (meziročně o 7,4 %), reálně si však koupí výrazně méně (meziročně o 9,4 %). Ještě markantnější je toto porovnání s před-covidovým rokem 2019.
  • Maloobchod ukazuje na konec spotřebitelské recese
    Českému spotřebiteli se blýská na lepší časy. Maloobchod v listopadu skončil nad odhadem nás i trhu (+0,9 % versus -1,6 %) a v kombinaci s říjnem ukazuje na opětovný růst spotřeby českých domácností. Bohudík. Jinak totiž procházka rokem 2023 nebyla pro českého spotřebitele nijak veselá a v prvních třech kvartálech se marně pokoušel najít “pevnou půdu pod nohama”.
  • Maloobchod ukazuje na lepší výkon spotřeby ke konci roku
    Maloobchodní tržby v říjnu vzrostly reálně meziměsíčně o 0,6 % (částečně i kvůli negativní revizi za září) a ukazují na lehké oživení spotřeby ke konci roku. S tím počítáme nejen my, ale i centrální banka a z jejího pohledu nejsou dnešní čísla velkým překvapením. Hodnocení čísel z maloobchodu trochu kazí pohled do jeho struktury. Je patrné, že tržbám do značné určité míry pomáhají pohonné hmoty.
  • Maloobchod ukazuje na rychlejší stabilizaci spotřeby
    Únorový maloobchod nás překvapil lehce pozitivně. Po poměrně výrazném lednovém nárůstu tržeb, daném mimo jiné i tím, že řada zboží (například textil) na rozdíl od roku 2022 začala opět sezónně zlevňovat, jsme předpokládali výraznější únorový útlum. K tomu nedošlo, když meziměsíčně maloobchod reálně poklesl jen 0,4 % a meziročně se tak tempo poklesu maloobchodu opět zmírnilo (na -6,4 % oproti našemu odhadu -8 %). Bylo to především díky sezónně zlevňujícímu nepotravinářskému zboží - tržby v prodejnách s oděvy a obuví meziročně vzrostly o 4,8 %, stejně tak jako v prodejnách s počítači a elektronikou (+3,8 %). Na druhé straně potraviny v únoru opět prohloubily svůj propad (-7,6 % meziročně).
  • Maloobchod únoru - klid před bouří
    Maloobchodní tržby v únoru bez segmentu aut meziměsíčně stagnovaly. V meziročním vyjádření to znamenalo růst o 7,4 %, což bylo citelně nad očekáváním trhu (4,5 %) i naším odhadem (4,8 %). Nicméně letošnímu únoru pomohl meziročně vyšší počet dní. Po očištění o tento efekt činil růst 3,9 %. Meziměsíčně došlo k nárůstu prodeje motorových vozidel o 0,8 %, ale jejich meziroční pokles se přesto mírně prohloubil na 4,6 % (po očištění o kalendářní vlivy o 5,5 %). Celkové tržby včetně motoristického segmentu vzrostly meziročně o 3,6 %, když analytici čekali 2,4 %.
  • Maloobchod už vidí světlo na konci tunelu
    Maloobchodní tržby bez prodeje aut se sice v meziročním srovnání reálně snížily o 4,1 %, ale je to znatelně nižší pokles než v předchozím měsíci. Jedná se o poměrně nečekaný výsledek pro trhy, kdežto naše prognóza naznačovala zlepšení, ač jsme byli ještě mírně optimističtější. Meziměsíčně tržby v maloobchodě stouply o 0,3 %.
  • Maloobchod v květnu doháněl předchozí ztráty
    Maloobchodní tržby bez započtení prodejů automobilů v květnu meziročně poklesly o 0,7 %, což bylo podstatně méně, než činila tržní očekávání. Celkové tržby včetně motoristického segmentu se ve srovnání se stejným měsícem předchozího roku snížily o 12,2 %. Meziroční srovnání však bylo ovlivněno i skutečností, že letošní květen měl oproti stejnému měsíci před rokem o dva pracovní dny méně. Po očištění o sezónní faktory byly tržby v maloobchodě reálně meziměsíčně vyšší o 11,6 %. Současně se zveřejněním květnových dat provedl ČSÚ i drobnou revizi tržeb v předchozích měsících. Spotřebitelé v květnu méně utráceli zejména za oděvy a obuv (o 21 %), farmaceutické a kosmetické zboží (o 9 %) a výrobky určené pro kulturu, sport a rekreaci (o 1,9 %). Naopak dynamicky rostly prodeje výrobků určených pro domácnost (o 15,2 %).
  • Maloobchod v Maďarsku snížil pokles
    Maloobchodní tržby v červenci klesly o 7,6 % meziročně oproti 8,3% poklesu v červnu. Trhy očekávaly pokles o 7,4 % meziročně.
  • Maloobchod v Německu dál klesá
    Maloobchodní tržby v únoru klesly o 7 % meziročně oproti revidovaným -4 % v lednu. Trhy očekávaly pokles o 5,1 % meziročně.
  • Maloobchod v prosinci mírně vzrostl
    Konec minulého roku se na straně spotřeby domácností nesl ve znamení mírného oživení. Maloobchodní tržby v prosinci meziměsíčně lehce vzrostly o 0,2 %, zejména díky vyšším útratám za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží. Naopak tržby za potraviny poklesly o 0,4 %. V meziročním srovnání se pak maloobchod dostal podruhé v řadě do černých čísel s růstem o 1,6 %, navzdory pokračujícímu poklesu tržeb za prodej potravin.
  • Maloobchod v prosinci výrazně zeslábl
    Maloobchodní tržby v ČR bez zahrnutí prodeje aut v prosinci meziměsíčně reálně po sezónním očištění klesly o 1,0 %, zatímco my jsme čekali stagnaci. Jednoznačně s jedná o zklamání. To vynikne zejména v meziročním vyjádření, kdy růst dosáhl pouze 3,3 % po předchozím růstu o 13,0 %. To bylo pod všemi odhady. Medián trhu činil 7,6 % a náš odhad činil 9,3 %. Po očištění o vliv počtu pracovních dní tržby rostly o 1,5 %.
  • Maloobchod v srpnu za očekáváním, HDP bude slabší… ČNB připravena jít se sazbami dolů již letos
    Tržby v maloobchodu za srpen zaostaly za naším očekáváním a poklesly meziměsíčně o 0,8 %, což lehce prohloubilo meziroční pokles na - 2,8 % (z -2,1 % v červenci). Dobrou zprávou je, že po sezónním očištění začíná postupně narůstat reálná spotřeba (zlevňujících) potravin. Na druhé straně spotřebitelé zůstávají opatrní při nákupech dražšího zboží a služeb. Na to ostatně ukazují i poslední průzkumy mezi spotřebiteli - i když se celková nálada zvyšuje, ochota nakoupit v následujících 12 měsících “něco většího” zůstává extrémně nízká. To se zatím neprojevuje na prodejích automobilů, ale začíná to být vidět na slabších reálných nákupech elektroniky, dovolených nebo oblečení.
  • Maloobchod v únoru snížil meziroční pokles
    I přesto, že se únor stejně jako začátek roku nesl ve znamení vládních restrikcí, dokázal maloobchod částečně snížit meziroční ztráty. Včetně prodeje automobilů tržby v maloobchodu poklesly o 4,9 %, vyjma o 5,8 %. Výsledek byl tak značně lepší, než činila naše i tržní očekávání. Kalendářní efekty meziroční pokles dále snižují na 3 %.
  • Maloobchod v USA zklamal, na Novém Zélandu pozitivně překvapil; analýza BOSSA USD, DAXu, EUR/CHF
    Slabá čísla amerických maloobchodních prodejů byla včera dalším důvodem pro prodej amerického dolaru (USD). Místo...
  • Maloobchod v září meziměsíčně rostl, meziročně dále klesá
    Maloobchodní tržby v září překvapily lepším než očekávaným výsledkem, mírné revize směrem vzhůru se dočkala i srpnová statistika. Meziměsíčně tak tržby proti předchozímu měsíci rostly reálně o 0,8 %, stejně i při odečtení vlivu aut. Meziročně ale zůstává český maloobchod dále v relativně hlubokém záporu a reálně tržby klesly o 5,6 %. Trh byl naladěn více negativně, když očekával pokles o 8 %. K lepšímu výsledku pomohl proti srpnu mírnější propad napříč sektory, zejména u potravin, pohonných hmot a internetových obchodů. Projevovat se pozitivně mohly i dopady v srpnu vypláceného pětitisícového příspěvku na dítě, a opožděné nákupy školních potřeb. Meziročně tržby klesaly v září popáté v řadě.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Purple trading AI