Vítám vás u dalšího článku o psychologii tradingu. V dnešním díle se zaměříme trochu více na vědecký pojem selektivní pozornost, který si popíšeme v jeho obecné rovině s následnou aplikací do tradingu. Selektivní pozornost totiž velmi úzce souvisí se zaměřením se pouze na jednu věc, přičemž trader musí disponovat i obecným ponětím o dění na finančních trzích. Pojďme si tedy tento zajímavý fenomén více probrat.
Přílišný fokus na jednu věc
V jednom experimentu dostali studenti psychologie za úkol počítat přihrávky dvou basketbalových týmů. Během doby, kdy si sportovci přihrávali a studenti počítali, se prošla po hrací ploše slečna v obleku gorily. Výsledkem tohoto experimentu bylo, že si někteří studenti této gorily nevšimli, přičemž byli nejspíše naplno ponoření do počítání přihrávek. Další zajímavostí bylo, že ti studenti, kteří si gorily nevšimli, byli skálopevně přesvědčeni, že kdyby se po hřišti opravdu prošla gorila, tak by si jí určitě všimli.
Díky tomuto zajímavému příklad, ve kterém je popsána síla selektivní pozornosti, už jistě tušíte, jaký vliv může mít tento fenomén na trading. Selektivní pozornost můžeme také v jeho obecné rovině popsat jako klapky na očích nebo případně i jako přílišné zaměření se pouze na jednu věc. Pokud nahlédneme například do přírody, tak zjistíme, že selektivní pozorností disponují třeba dravci, jako je orel nebo kočka, kteří dokážou na lovu ze své pozornosti odfiltrovat hluk z okolí a díky tomu tak dokážou věnovat své kořisti 100% pozornost. Naopak ale v tradingu může být selektivní pozornost spíše ku škodě.
Nenechte se nachytat
Selektivní pozornost je patrná především u začínajících obchodníků, kteří mají tendenci svou pozornost zaměřit na ty záležitosti, které se zrovna naučili. Například, když se začátečník naučí používat trendovou čáru, všude vidí trendy atd. Jde o celkem pochopitelné chování, ve kterém se nicméně projevuje selektivní pozornost. Jedním z běžných zkreslení je poté opomenutí dění na vyšších časových rámcích. Začínající obchodníci se často také zaměřují jen na jeden časový rámec a tam velmi často obchodují proti dlouhodobějším trendům.
Zbavit se selektivní pozornosti při tradingu je rovněž i otázka zkušeností. Postupem času si však obchodník sám přijde na to, které informace má vnímat, protože jsou pro jeho trading důležité, a naopak které informace může upozadit nebo zcela odfiltrovat. Trading je totiž i z velké části o udržování informační rovnováhy. Na jednu stranu obchodník potřebuje kvalitní informace, aby se mohl rozhodnout, ale na druhou stranu, příliš mnoho informací může obchodníka spíše zahltit, a tím pádem i snížit kvalitu jeho rozhodnutí.
Každý obchodník by si tedy sám měl najít informace, na které zaměří svou pozornost, aby jí nemusel plýtvat na takové informace, které jej k ziskům nedovedou. V tomto bodě se informace mohou lišit u každého obchodníka, proto není vhodné na 100 % kopírovat něčí obchodní styl, jelikož tam nedochází ke 100% pochopení mechanismů. Selektivní pozornost může být v mnoha situacích prospěšná, nicméně v tradingu se domnívám, že je potřeba s ní aktivně pracovat.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz