Sobota 31. května 2025 09:39
reklama
Purple e-book Reverzní cenové formace
reklama
RebelsFunding
reklama
InstaForex
reklama
Purple e-book Reverzní cenové formace

Vozový park ve střední a východní Evropě stárne, řidiči ale obměnu auta odkládají. Každý desátý si nemůže dovolit ani drobnou opravu

29.05.2025 12:46  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Podle nedávného průzkumu skupiny MOL, provedeného v šesti zemích střední a východní Evropy, je průměrné stáří vozidel 12 let nebo více. Přestože téměř polovina respondentů (48 %) jezdí vozem starším než deset let, velká část řidičů je tak nevnímá — 44 % z nich označuje svůj automobil za „už ne nový, ale ještě ne starý“.

Průzkum založený na odpovědích více než 1 700 členů věrnostního programu MOL Move v Maďarsku, České republice, na Slovensku, v Rumunsku, Srbsku a Slovinsku zkoumal návyky při údržbě vozů a postoje k prémiovým palivům.

Řidiči podceňují stáří svých vozů

Podle oficiálních statistik EU je průměrné stáří vozidel v Maďarsku 15 let, v Rumunsku 15,5 roku, na Slovensku 15,1 roku a v České republice dokonce 16,2 roku. Odhady uváděné samotnými řidiči jsou však ve všech zemích výrazně nižší, což naznačuje, že mnoho řidičů skutečné stáří svých vozů buď podceňuje, nebo ignoruje. Například v Maďarsku se více než polovina respondentů (54 %) domnívá, že jejich vozidlo je stále nové nebo alespoň ne staré - navzdory skutečnosti, že téměř dvě třetiny (62 %) jezdí s auty staršími než 10 let.

Opožděná výměna, omezená finanční flexibilita

Průzkum také odhalil, že téměř polovina řidičů v celém regionu neplánuje v příštích pěti letech vyměnit svůj vůz - bez ohledu na jeho stáří. Alarmující je, že každý desátý respondent uvedl, že si v současné době nemůže dovolit ani drobnou opravu svého vozu. Tato nedostatečná finanční flexibilita a odkládání údržby představují na silnicích v regionu významné bezpečnostní riziko.

Jednoduchý krok k chytřejšímu řízení

V této souvislosti nabývají na významu dostupné, každodenní nástroje, které pomáhají prodloužit životnost vozidla - například používání prémiových paliv. V celém regionu používá prémiová paliva alespoň občas 64 % řidičů a 30 % z nich tak při tankování činí čtyřikrát nebo vícekrát z deseti případů. Většina respondentů věří ve výhody prémiových paliv: 60 % souhlasí s tím, že zvyšují výkon motoru, a 56 % je přesvědčeno, že pomáhají zachovat jeho životnost.

Češi své vozy považují za „mladé“, ale realita je jiná

Navzdory tomu, že průměrný věk vozového parku v České republice činí 16,2 roku, a je tak nejvyšší v regionu, celých 79 % českých respondentů své auto označuje za spíše nové nebo alespoň ne staré. Subjektivní vnímání stáří vozu tak v Česku výrazně nekoresponduje s realitou. Nákup nového vozu během následujících tří let pak zvažuje 38 % respondentů.

V rámci péče o vůz pak Češi pravidelně mění olej (93 %), používají nemrznoucí směs (90 %), kontrolují stav kapalin a vybírají si čerpací stanice s kvalitními pohonnými hmotami (86 %). V porovnání s dalšími zeměmi pak čeští respondenti průzkumu častěji tankují prémiová paliva. Hned 46 % oslovených českých řidičů je používá pravidelně – tedy při čtyřech a více tankováních z deseti. Dalších 36 % je tankuje alespoň občas (1–3x z 10 tankování).

„Prémiová paliva doporučujeme používat pravidelně a dlouhodobě. Prodlužují životnost motoru a snižují riziko jeho poruchy. Dlouhodobé používání odstraňuje staré usazeniny z ventilů a vstřikovačů, čímž se snižují náklady na údržbu. Pravidelné používání prémiových paliv udržuje celý palivový systém – od palivové nádrže přes vstřikovače až po spalovací komoru v čistotě. Motor dosahuje dynamiky, zrychlení a spotřeby, jako by byl nový,“ říká Lukáš Kopecký, manažer palivového segmentu společnosti MOL ČR.

Proč jsou prémiová paliva důležitá

Prémiová paliva jsou obohacena o speciální aditiva, která účinně brání tvorbě škodlivých usazenin uvnitř motoru – především na vstřikovačích a ventilech. Tím pomáhají předcházet ztrátě výkonu, zvýšené spotřebě paliva i riziku častějších poruch. Společnost MOL vyvinula paliva EVO Diesel Plus a EVO 100 Petrol Plus právě s cílem tato rizika eliminovat, a to pomocí ověřených, nejmodernějších a vysoce účinných technologií.

Pravidelné používání těchto paliv výrazně zlepšuje čistotu palivového systému a přispívá k dlouhodobě hladkému chodu motoru. Výsledkem je tišší a stabilnější běh na volnoběh, nižší hlučnost a delší životnost motoru. Výhody přitom ocení nejen nová generace motorů s přímým vstřikováním, ale i starší vozy, u nichž je odstraňování usazenin obzvlášť důležité.

MOL Česká republika, s. r. o.  

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Volvo Cars hodlá zdvojnásobit kapacitu chystané továrny na Slovensku
    Švédská automobilka Volvo Cars plánuje zdvojnásobit původně ohlášenou výrobní kapacitu své připravované továrny na východě Slovenska, kde bude vyrábět elektromobily. To by znamenalo, že kapacita závodu dosáhne půl milionu vozidel ročně. Vyplývá to z investičního záměru, který skupina Volvo předložila slovenským úřadům. Automobilový průmysl je už teď hlavním motorem ekonomiky Slovenska, které je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě.
  • Volvo Cars oznámilo propuštění 3 000 administrativních pracovníků v rámci globální restrukturalizace
    Společnost Volvo Cars oznámila plán na zrušení 3 000 administrativních pozic po celém světě, což představuje přibližně 15 % její kancelářské pracovní síly. Toto rozhodnutí je součástí širší restrukturalizační iniciativy zaměřené na snížení nákladů a zvýšení provozní efektivity v reakci na náročné tržní podmínky.
  • Volvo Cars propouští 3 000 zaměstnanců kvůli vysokým nákladům a nejistotě na trhu
    Automobilka Volvo Cars oznámila, že v rámci rozsáhlé restrukturalizace zruší 3 000 převážně administrativních pozic, a to především ve Švédsku. Tímto krokem reaguje na vysoké provozní náklady, zpomalující poptávku po elektromobilech a rostoucí obchodní napětí.
  • Volvo Cars ukončí výrobu zbývajících dieselových modelů
    Švédský výrobce osobních automobilů Volvo Cars do začátku příštího roku ukončí výrobu všech zbývajících modelů s dieselovými motory. Dál bude vyrábět už jen plně elektrická auta, jak avizovala dříve. Firma o tom dnes informovala na svém webu u příležitosti jednání Climate Week, které se od roku 2009 každoročně koná v New Yorku souběžně se zasedáním Valného shromáždění OSN. Automobilka už před dvěma lety oznámila, že do roku 2030 přejde na plně elektrický pohon.
  • Volvo se vrací ke kořenům
    Švédská automobilka Volvo Cars překvapila trhy oznámením o návratu Håkana Samuelssona na pozici generálního ředitele, a to v době, kdy čelí významným výzvám spojeným s přechodem na elektromobilitu a hrozbám nových cel ze strany Donalda Trumpa. Samuelsson, který vedl Volvo mezi lety 2012 a 2022, byl považován za klíčovou postavu v oživení značky a při uvedení firmy na burzu v roce 2021.
  • Volvo si vybralo software BlackBerry pro svá nákladní vozidla
    Společnost BlackBerry Limited (BB.US) oznámila, že si Volvo Group, jeden z největších výrobců nákladních vozidel, autobusů a stavebních strojů na světě, vybralo její operační systém QNX. Volvo vyrobí ročně více než 300 tisíc těchto vozidel. BlackBerry zveřejnilo v tiskovém prohlášení, že se Volvo snažilo najít jednoho dodavatele systému, který zajistí provoz celého vozidla, a to včetně zajištění bezpečnostních certifikátů na nejvyšší úrovni. Vývojáři budou mít příležitost designovat celý systém na dalších 15 let včetně budoucí podpory autonomního pohonu a elektrifikace.
  • VOLX vyskočil na najvyššiu úroveň od mája pri výpredaji akciových trhov
    Zvyšovanie volatility na trhu v posledných dňoch ovplyvňuje najmä investorov na trhoch s akciami. Zatiaľ čo niektoré akciové indexy dnes klesli o viac ako 3%, index volatility (VOLX) dosahuje úrovne, ktoré neboli zaznamenané od polovice mája. Preto stoja za zváženie dve otázky - čo spôsobilo pokles a kde sú dôležité úrovne indexu VOLX, ktorý investori často považujú za druh „poistenia“ proti stratám spôsobeným zvýšením volatility trhu (zisky z dlhej pozície VOLX) môžu kompenzovať straty vzniknuté pri obchodovaní s rizikovými aktívami, ako sú napríklad akcie).
  • Von der Leyenová: Energetická krize vyžaduje další kroky, včetně nových investic
    Evropská unie je díky dosavadním krizovým opatřením na začínající zimu energeticky zabezpečená, musí se ovšem připravovat na tu příští. Řekla to předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová, která vyzvala k dotažení aktuálně projednávaných plánů, jako je spuštění společných nákupů plynu. Zároveň hovořila o potřebě dalších investic do odklonu od fosilních paliv a nastínila nový fond na rozvoj takzvaných čistých technologií.
  • Von der Leyenová chce upevnit svoji moc nad Evropou, využívá oslabení Berlína i Paříže. Trump ovšem Evropské unii hrozí cly, pokud bude dále pokutovat jeho podporovatele Muska, Bezose, Zuckerberga či společnost Apple
    V Davosu je letos věru živo. Šéfka Evropské komise Ursula von der Leyenová využívá momentální slabosti Berlína i Paříže a na probíhajícím davoském ekonomickém fóru si řekla – prakticky bez povšimnutí českých médií – o vytvoření částečné fiskální unie v rámci EU. To by byl zásadní milní v dosavadním procesu evropské integrace. Von der Leyenová chce získat ještě větší moc, než jakou má nyní. Říká tomu „28. režim“. Pro inovativní firmy mají platit jednotná daňová pravidla napříč EU, což pochopitelně představuje základní rys fiskální unie.
  • V Ostravě se sejdou tuzemské špičky z oblasti financí a investic
    Colors of Finance otevřou klíčová témata budoucnosti. Zaměří se i na hypotéky, dluhopisy či správu majetku.
  • Vozy Tesla nejsou podle bývalého technika automobilky bezpečné k provozu
    Vozy Tesla nejsou podle bývalého technika této automobilky bezpečné k provozu na veřejných komunikacích. Někdejší technik Lucasz Krupski už v květnu německému listu Handelsblatt poskytl interní údaje Tesly včetně stížností zákazníků ohledně softwaru, který se stará o brzdění a samořízení aut. Jeho snaha řešit problémy interně ale vyzněla do prázdna, tvrdí. Případu se dnes věnuje server BBC, automobilka se k obviněním bezprostředně nevyjádřila.
  • V pátek další výprodej na Wall Street
    Páteční obchodování v podstatě smazalo čtvrteční zisky po špatných inflačních datech. Ztráty mírnil jen nepatrně bankovní sektor, ale i ten odepsal -1,8 %. Ovšem ani přes velmi slušná čísla amerických bank (JPMorgan +1,66 %, Wells Fargo +1,86 %) se dobrá nálada neudržela, naopak trh klesal v podstatě celý pátek až do samého závěru obchodování. Nejslabším článkem dne byl technologický Nasdaq (-3,1 %), který byl tažen ke dnu všemi velkými jmény (Apple -3,2 %, Alphabet -2,5 %, Microsoft -2,4 %, Tesla -7,6 %, AMD -5,1 %, Nvidia -6,1 %).
  • V pátek ropa vzrostla o 5 % a vrací se do býčího trendu
    Futures kontrakty na ropu BRNET od července stabilně rostly a 28. září se vyšplhaly na 13měsíční maximum 95,11, než došlo ke korekci. I když se ropě podařilo zastavit ústup a získat zpět část ztrát, zdá se, že její oživení slábne. Jelikož v pátek došlo k prudkému nárustu a trh vzrostl o 5 %, indikátory se dostali z přeprodané oblasti.
  • V pátek se Nord Stream 1 nerozjede, jak bylo plánováno. Turbínu do plynovodu totiž Rusové dostanou až v neděli
    V pátek se má po plánované údržbové odstávce obnovit provoz plynovodu Nord Stream 1. Jenže se tak podle všeho nestane. Rusko totiž tou dobou stále nebude mít k dispozici turbínu do plynovodní kompresní stanice Portovaja. Výrobce a „servisák“ turbíny, firma Siemens Energy Canada, teprve včera zařízení odeslal z revizní kontroly přes Německo do Ruska. Tam by turbína měla dorazit v neděli. Další čtyři dny může trvat její „nahození“ do běžného provozu.
  • V pátek slavila Amerika den nezávislosti.
    V pátek slavila Amerika den nezávislosti. Tamější státní svátek zjevně ovlivnil ostatní měny, které ve svých obchodních hodinách vykazovaly nízkou volatilitu. Euro již čtvrtý den za sebou klesalo a ztratilo víc, než dokázalo získat při stoupání posledních několika týdnů. Slabé Euro se taktéž projevuje na páru EUR/GBP, který dosahuje nových minim.
  • V pátek začne zasedání čínského parlamentu odložené kvůli viru
    V Pekingu v pátek začne plenární zasedání čínského parlamentu, které se mělo konat původně v březnu, ale bylo kvůli pandemii nemoci covid-19 odloženo. Předpokládá se, že prezident Si Ťin-pching využije výroční schůze ke zdůraznění úspěchů čínské vlády v boji s koronavirem, jehož šíření se Číně podařilo již téměř úplně zastavit. Napjatě očekávané je stanovení cíle růstu čínské ekonomiky, kterou koronavirová krize tvrdě zasáhla.
  • V pátek zasedá OPEC. Jaký bude další vývoj na ropě?
    Vývoj cen ropy v posledních měsících mnohé překvapil. Po prudkém březnovém a dubnovém růstu přišla korekce, které je o...
  • V Pensylvánii ještě chybí dopočítat více než milion hlasů
    Tom Wolf, guvernér státu Pensylvánie, řekl na Twitteru, že stále ještě chybí dopočítat více než 1 milion hlasů z poštovního hlasování. Slíbil, že se postará o spočítání všech hlasů. Jeho vyjádření pravděpodobně souvisí s projevem prezidenta Trumpa, který požadoval, aby kvůli riziku podvodů počítání hlasů skončilo. Tom Wolf považuje jeho vyjádření za útok na volby a demokracii. Pensylvánie je jedním z klíčových států. Vítěz získá 20 hlasů volitelů. Dle posledních dat NPR vede Trump v Pensylvánii poměrem 56:43 při sečtení 64 % hlasů.
  • Vplyv Fedu na devízové kurzy
    Federálny rezervný systém zodpovedá za vedenie menovej politiky najväčšej svetovej ekonomiky a každé z ich rozhodnutí ovplyvňuje výmenné kurzy, najmä správanie sa dolára.
  • V Polsku byl uveden do provozu plynovod Baltic Pipe, přivede plyn z Norska
    V Polsku byl dnes slavnostně uveden do provozu plynovod Baltic Pipe, který se stane důležitou trasou pro přepravu plynu z Norska do Dánska a Polska a který bude schopen dodávat surovinu také odběratelům v okolních zemích. Jde o další krok ve snaze Evropské unie zajistit větší diverzifikaci v dodávkách plynu i zemím ve středovýchodní Evropě, uvedla dnes Evropská komise (EK).
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Fintokei 10 000 000 Kč