Pátek 24. října 2025 14:55
reklama
Purple trading band forex umíme
reklama
Fintokei 10 000 000 Kč
reklama
Purple trading band forex umíme
reklama
Purple trading  Fair Value Gap

Průzkum ČSÚ o spotřebitelské a podnikatelské důvěře za letošní říjen

24.10.2025 12:21  Sekce: Burzovní zpravodajství  Tisk

Důvěra v české ekonomice v říjnu třetí měsíc v řadě vzrostla a je na nejsilnější úrovni od června 2021.

Tahounem zlepšení celkové důvěry v tuzemské ekonomice byla jak lepší nálada mezi spotřebiteli, tak silnější důvěra na straně podnikatelů, zejména v průmyslu.

Říjnový průzkum zároveň hlásí výrazný propad cenových očekávání mezi spotřebiteli a smíšený – avšak nijak dramatický – vývoj na straně podnikatelů.

Celková důvěra v tuzemské ekonomice v říjnu třetí měsíc v řadě vzrostla.

Nálada mezi spotřebiteli se dostala na nejvyšší úroveň od února 2020 s tím, jak se výrazně zmírnily obavy ohledně zhoršení celkové ekonomické situace v ČR v příštích dvanácti měsících a zlepšil také výhled finanční situace domácností na příštích dvanáct měsíců.

Na straně podnikatelů se výrazně zlepšila důvěra v průmyslu a mírně ve službách, výrazně se ale zhoršila důvěra v maloobchodu a ve stavebnictví.

I tak se celková důvěra mezi podnikateli je na nejvyšší úrovni od června 2022.

Souhrnný indikátor spotřebitelské a podnikatelské důvěry v české ekonomice v říjnu vzrostl na nejvyšší úroveň od června 2021.

V průmyslu v říjnu vzrostl indikátor důvěry na nejvyšší úroveň od dubna 2023.

Tuzemské průmyslové podniky jsou velmi optimistické ohledně očekávaného vývoje výrobní činnosti v příštích 3 měsících a například také hodnocení současné zahraniční poptávky.

Tuzemský průmysl je optimistický ohledně výhlednu exportů a celkové ekonomické situace pro příští 3 měsíce.

Mírně se zvýšila očekávání ohledně vývoje prodejních cen v příštích 12 měsících.

Ve službách důvěra v říjnu vzrostla na své dvouměsíční maximum.

Zlepšilo se mimo jiné hodnocení celkové ekonomické situace a její výhled na příštích 6 měsíců, naopak se ale propadlo hodnocení poptávky za uplynulé 3 měsíce.

Indikátor očekávaného vývoje cen pro příští tři měsíce v sektoru služeb v říjnu poměrně viditelně vzrostl: na nejvyšší úroveň od letošního února.

V případě stavebnictví indikátor důvěry klesl na tříměsíční minimum poté, co se v září dostal na nejvyšší úroveň od února 2022.

Výrazně slabší bylo v říjnu hodnocení stavební činnosti za uplynulé 3 měsíce, očekávaný vývoj stavební činnosti v příštích 3 měsících a výrazně klesla očekávání ohledně poptávky pro příští 3 měsíce.

Indikátor očekávaného vývoje prodejních cen ve stavebnictví zůstal v říjnu beze změny a je tak na nejvyšší úrovni od letošního března.

V maloobchodu celkový indikátor důvěry v říjnu klesl na čtyřměsíční minimum.

V maloobchodu se zhoršilo hodnocení celkové ekonomické situace za uplynulé 3 měsíce, výhled na příští 3 měsíce i na příštích 6 měsíců zůstal beze změny.

Indikátor očekávaného vývoje cen pro příští tři měsíce v sektoru služeb v říjnu výrazně klesl: na nejnižší úroveň od letošního dubna.

Na straně spotřebitelů důvěra v říjnu dále výrazně vzrostla a dosáhla nejvyšší úrovně od února 2020.

Mezi spotřebiteli prudce vzrostl optimismus ohledně výhledu celkové ekonomické situace v ČR na příštích dvanáct měsíců, výrazně se zlepšil také výhled finanční situace domácností na příštích dvanáct měsíců

Indikátor očekávání cenového vývoje pro příštích dvanáct měsíců se mezi spotřebiteli v říjnu doslova propadl, na nejnižší úroveň od loňského června.

Říjnový průzkum hlásí růst důvěry v české ekonomice: tahounem byla spotřebitelská důvěra, na straně podnikatelů pak především výrazně lepší nálada v průmyslu.

Očekáváme, že se růst české ekonomiky, vyjádřený ukazatelem HDP, letos zrychlí na 2,2 % po loňském růstu, jenž činil 1,1 %.

Jedním z tahounů by měla být spotřeba domácností, jíž by měla i nadále pomáhat kombinace nízké inflace a solidního růstu mezd.

Nejistý navzdory zlepšení důvěry pozorovanému v září a říjnu zůstává vývoj v průmyslu, kde na jednu stranu stále trvá nejistota v souvislosti s cly uvalených ze strany USA, zároveň by ale tuzemský průmysl mohl profitovat z vyšších evropských výdajů na obranu a infrastrukturu.

Z pohledu inflace, a tedy z pohledu měnové politiky, je dobrou zprávou pokles cenových očekávání mezi spotřebiteli; vývoj cenových očekávání na straně podnikatelů byl v říjnu smíšený, výraznější nárůst cenových očekávání ale hlásí pouze sektor služeb.

Radomír Jáč
hlavní ekonom
Generali Investments CEE

Sdílení článku: 
   

Čtěte více

  • Průzkum Bondsteru: Čeští investoři? Konzervativci, kteří se bojí rizika
    Přes polovinu Čechů zhodnocuje své úspory některou z forem investic. Nejrozšířenější je u Čechů investování do podílových fondů, do kterých finance ukládá přes polovinu českých investorů. Oblíbené jsou také přímé nákupy akcií a dluhopisů, ale i moderní investiční nástroje a alternativní investice. K investování většinu Čechů motivuje především vyšší výnos, než jaký nabízí tradiční bankovní produkty. Ne vždy ale volí investiční produkt, který je pro ně vhodný. Ukázal to průzkum fintechové společnosti Bondster.
  • Průzkum CBRE: Věřitelé v Evropě jsou otevřeni podnikání. V hledáčku zájmu jsou hlavně industriální nemovitosti a nájemní bydlení
    Dluhové trhy v Evropě včetně Česka zůstávají odolné. Rozsáhlý průzkum společnosti CBRE, světového lídra v oblasti komerčních realitních služeb, mezi 130 společnostmi ukazuje, že úvěrové prostředí má velmi dobré předpoklady pro nadcházející růst. Investiční aktivita má přitom nabírat na síle již od druhé poloviny letošního roku. Téměř dvě třetiny respondentů očekávají oproti loňsku oživení, přičemž nejvíce peněz půjde na refinancování. Z hlediska poskytování půjček jsou mezi preferovanými aktivy průmyslové a logistické nemovitosti a dále rezidenční projekty určené na pronájem. Největší nárůst poptávky zaznamenal segment komerčního bydlení pro studenty a hotely.
  • Průzkum Coingarage: Češi mají o kryptoměnách povědomí, ale jen jedna čtvrtina je využívá a jedna čtvrtina jim nerozumí
    Kryptoměny už nejsou pro Čechy neznámý pojem. Slyšelo o nich 98 % lidí. Jenže většina jim stále nedůvěřuje. Průzkum krypto burzy Coingarage ukazuje, že pouze 23 % Čechů kryptoměny aktivně používá. Hlavními překážkami jsou především složitost, obavy ze ztráty peněz a nedůvěra ke značkám. Z respondentů, kteří kryptoměny zatím nevyužívají, jich dokonce téměř 70 % uvedlo, že nemají žádnou osobní zkušenost. Nejčastěji se obávají výkyvů hodnot, podvodů, hackerských útoků nebo vlastní chyby v investování. Což jde ruku v ruce s tím, že téměř čtvrtina přiznává, že kryptoměnám nerozumí. Průzkum zrealizovala společnost IPSOS na vzorku 1000 respondentů.
  • Průzkum: České firmy mají velkou rezervu ve využívání AI, otevírá se prostor pro externí konzultanty
    46 % zaměstnanců, kterým by využití nástrojů umělé inteligence mohlo pomoci usnadnit a zefektivnit práci, o této možnosti zatím příliš neslyšela, 12 % dokonce vůbec. Vyplývá to z průzkumu, který realizovala společnost Seyfor mezi pěti sty odpovědnými pracovníky českých firem. 35 % oslovených ještě nikdy nevyužilo nejznámější nástroj AI – ChatGPT, který je při správném využití vhodným pomocníkem například při přípravě textů či analýz. Výsledky průzkumu naznačují jasný trend, na který je třeba se zaměřit v roce 2024, a zároveň otevírají možnosti pro zkušené konzultanty.
  • Průzkum české prop firmy ukazuje myšlení moderního tradera
    Přístup k online tradingu se výrazně liší podle jednotlivých zemí. V průměru pouze 14 % traderů po celém světě považuje online trading za svůj hlavní zdroj příjmů, většina ho chápe spíše jako vedlejší aktivitu nebo příležitost k učení než jako plnohodnotnou kariéru. Situace v Japonsku je ovšem odlišná: trading je zde ve velké míře vnímán jako skutečné zaměstnání. Až 45 % japonských traderů uvádí, že vstoupili do tradingové společnosti s cílem stát se profesionály na plný úvazek, 42 % hledá dodatečný příjem a přibližně 12 % využívá tuto cestu k testování strategií či budování výsledkové historie.
  • Průzkum: Češi euro nechtějí, jeho používání se ale nebrání
    Většina Čechů euro jako domácí měnu nechce, ale jeho používání, třeba při cestách do zahraničí, se nebrání. Podle výsledků červnového průzkumu České bankovní asociace se na cesty do zemí mimo eurozónu a USA raději vybaví eurem (57 procent) než dolarem (26 procent), případně obojím (17 procent).
  • PRŮZKUM: Češi věří hotovosti. Nejbezpečnější volba i v digitální době
    Hotovost je i nadále nepostradatelnou součástí každodenního života. Denně s ní platí téměř třetina Čechů a 67 % ji vybírá z bankomatu alespoň jednou měsíčně. Přesto je dostupnost bankomatů stále velkým problémem, zejména v menších obcích. Podle průzkumu společnosti STEM/MARK pro poskytovatele bankomatů Euronet má bankomat v pěší vzdálenosti pouhých 10 % obyvatel obcí do 1 000 lidí. Situace se navíc dlouhodobě nezlepšuje, což potvrzuje i fakt, že 38 % Čechů občas nemá kde hotovost vybrat.
  • Průzkum: čeští mileniálové už méně důvěřují kryptoměnám
    Po roce zopakovaný průzkum české populace ve věku od 18 do 38 let, tzv. mileniálů, ukázal, že meziročně výrazně poklesl zájem o investice do kryptoměn. Zatímco vloni kupovalo kryptoměny 16 % z mladé populace, která investuje, letos tak odpovědělo jen 9 % respondentů. Rovněž tak opadá zájem o budoucí investici do kryptoměn – zvažuje ji necelých 8 % respondentů, přičemž na jaře 2018 tento záměr mělo přes 11 % mladých. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos pro brokerskou společnost xPartners, který byl realizován koncem února tohoto roku na reprezentativním vzorku mladé populace (výběr hlavních výsledků v příloze).
  • Průzkum ČPPS: DIP zůstává pro většinu Čechů záhadou. Mladí rozumí, ale neinvestují
    Povědomí o dlouhodobém investičním produktu (DIP), který má motivovat k zajištění na důchod, zůstává v České republice velmi nízké. Podle průzkumu agentury Ipsos pro ČPP Servis o tomto nástroji nikdy neslyšelo 34,4 % respondentů, dalších 40,7 % pojem sice zaznamenalo, ale nerozumí jeho principu. Výsledky zároveň upozorňují na nízkou důvěru ve fondy mezi méně vzdělanými skupinami a staršími věkovými kategoriemi, stejně jako na výrazný generační paradox u mladých lidí.
  • Průzkum ČSÚ o spotřebitelské a podnikatelské důvěře za letošní březen
    Důvěra v české ekonomice se v březnu zlepšila napříč všemi zkoumanými segmenty, ve většině případů ale zároveň vzrostla inflační očekávání.
  • Průzkum ČSÚ o spotřebitelské a podnikatelské důvěře za letošní únor
    Důvěra v české ekonomice se v únoru mírně zlepšila a vrátila se na úroveň z konce loňského roku. Růst celkového indikátoru důvěry táhla lepší nálada mezi podnikateli, zatímco sentiment spotřebitelů se dále zhoršil.
  • Průzkum: Dopadů rostoucí inflace na svoje finance se obává 95 procent lidí
    Dopadů rostoucí inflace na svoje finance se obává 95 procent lidí. Tři čtvrtiny Čechů za poslední rok změnily pod vlivem pandemie, inflace a zdražování energií svoje uvažování o financích či úsporách, více investovat však začala pouze pětina Čechů. Vyplývá to z průzkumu Generali Investments CEE, který se konal od 11. do 15. března mezi 1050 respondenty.
  • Průzkum: Do popředí žebříčku nejznámějších českých influencerů pronikl Mikýř
    Do popředí žebříčku nejznámějších českých influencerů pronikl na druhé místo Martin Mikyska vystupující jako Mikýř například v pořadu Mikýřova úžasná pouť internetem. V čele žebříčku nadále zůstává youtuber Karel Kovář zvaný Kovy. Vyplývá to z pravidelného průzkumu, jehož výsledky ČTK poskytlo Centrum marketingového výzkumu a tržních analýz Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické (VŠE).
  • Průzkum: dvě třetiny studentů potvrzují velký přínos podnikání už na střední
    Průzkum mezi absolventy výukového programu JA Studentská firma potvrdil, že dnešní mladá generace není zvědavá na dlouhé výklady, musí si vše osahat a vyzkoušet. Maximální propojení s praxí zvyšuje jejich motivaci i výkon.
  • Průzkum: Energetická krize donutila k omezení základních výdajů 11 pct lidí
    Energetická krize donutila 11 procent domácností k výraznému omezení základních výdajů na zdravotní péči či jídlo. Dalších 46 procent muselo omezit některé volnočasové aktivity nebo opatrněji hospodařit s rodinným rozpočtem. Vyplývá to z průzkumu agentury Ipsos, který má ČTK k dispozici. Češi podle něj zatím zvládají krizi lépe, než ještě vloni očekávali, přes 44 procent lidí hospodaří bez omezení. Pomohly k tomu i úsporná opatření, jež provedla více než polovina domácností. Obavy z dalších negativních dopadů krize ovšem přetrvávají, úspory tak budou pokračovat.
  • Průzkum Fidelity International: Evropské firmy jsou po Brexitu méně ochotny investovat ve Spojeném království
    Analytici Fidelity International v každoročním průzkumu Analyst Survey 2017* zaznamenali zlepšování ekonomických ukazatelů napříč odvětvími a regiony, přetrvává síla vyspělých trhů. V Evropě jsou ale analytici opatrnější než např. v případě USA. Ačkoli dle průzkumu není celkově nijak patrný významný vliv politického rizika, nejistota kolem Brexitu snižuje ochotu firem činit strategická investiční rozhodnutí ve Spojeném království.
  • Průzkum Fidelity International: Korporátní sentiment klesá, ale recese bezprostředně nehrozí
    Podle nejnovějšího analytického průzkumu Fidelity International klesl globální korporátní sentiment na úrovně, jaké nebyly od roku 2016 zaznamenány. Společnosti bojují se slabší spotřebou a rostoucími náklady.
  • Průzkum Fidelity International ukazuje nedostatek odhodlání investorů pro spravedlivou transformaci
    Společnost Fidelity International ("Fidelity") zveřejnila klíčové závěry svého průzkumu o "spravedlivé transformaci", který hodnotí povědomí investorů o tomto tématu, ale i jejich chuť investovat do této oblasti. Spravedlivá transformace je jednou z klíčových priorit společnosti Fidelity v oblasti udržitelného rozvoje a v souladu se svou strategií firma ve spolupráci s Coalition Greenwich zjišťovala názory více než 120 institucionálních investorů a finančních zprostředkovatelů, aby této důležité problematice do hloubky porozuměla.
  • Průzkum: Firmy nejvíce trápí rušení objednávek, menší poptávka a cestovní omezení
    Jihomoravské firmy se v současné době nejvíce potýkají s rušením zakázek, menším množstvím objednávek a byznys jim komplikují i cestovní omezení. Zásadní či částečné omezení každodenního provozu v souvislosti s epidemií koronaviru v následujících dvanácti měsících očekává 82 procent podniků. Vyplývá to z průzkumu, který mezi členskými firmami realizovala Regionální hospodářská komora Brno (RHK Brno).
  • Průzkum Home Creditu: Nevhodný dárek pod stromečkem? Češi situaci příliš neřeší
    Vánoce jsou tradičně spojeny s nadílkou dárků. Jenže co když se Ježíšek netrefí? 36 procent respondentů si v takovém okamžiku nechá své zklamání pro sebe. Činorodých 13 procent dárek přijme bez komentáře, ale po svátcích začnou usilovat o jeho výměnu. Pětina lidí pak věří v dobré úmysly a tvrdí, že žádný dárek nemůže být nevhodný, protože měl udělat radost. Zjistil to průzkum agentury IPSOS pro společnost Home Credit.
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

reklama
Swissquote Bank