Vítám vás u dalšího článku, ve kterém se budeme věnovat psychologii tradingu. Tento článek se bude pohybovat na rozhraní mezi obecnou psychologií a psychologií tradingu. Téma generalizace je totiž velmi důležité, jelikož nás provází i v běžném životě. Popíšeme si nejčastější negativní generalizace a podíváme se na to, jakým způsobem vznikají. Díky tomu pak může být obchodník schopen “vyčistit” svůj způsob uvažování a dopracovat se tak k lepším obchodním výsledkům.
“Vždycky” to zhoršuje
Generalizace může sloužit jako manipulace, pokud je používána účelově. Podobné manipulativní fráze poté obvykle zahrnují slova jako všichni, všechno, každý atd. Tato generalizující slova jsou zavádějící, protože je nemožné, aby všichni měli stejný názor, nebo aby to každý znal. Pokud se obchodník chce po psychické stránce rozvíjet, tak bude nezbytné, aby generalizaci ve svém životě odhalil a dokázal si jí uvědomovat. Dokud se tak nestane, bude trader pouze obětí generalizace.
Určitý druh generalizace se také používá v marketingu a trading je krásná ukázka toho, jak to lze aplikovat v praxi. Například na internetu a sociálních sítích naleznete úspěšné obchodníky, kteří jen vydělávají na trzích peníze a to s minimem ztrát. Vzhledem k vysokému množství si může trader vsugerovat, že všem se daří kromě něj. A opět jsme u generalizace, která v první části věty zvýrazňuje množství s tím, že ve druhé části věty si bere slovo role oběti, ale to si rozebereme třeba někdy příště.
Výsledek je v takovém případě jasný. Trader sám sebe přesvědčí, že on je ten jediný, kterému se nedaří, zatímco všem ostatním ano. A generalizace zde funguje velmi negativně, což se promítne později i při samotném tradingu.
Jestliže obchodník sám sebe přesvědčí o tom, že jemu se nikdy dařit nebude, bude podle toho jeho trading vypadat. I přesto, že takový obchodník může mít hluboké znalosti chování trhu, technické a fundamentální analýzy, jeho špatné psychické nastavení mu nedovolí realizovat série ziskových obchodů, popřípadě nezvládne psychicky unést sérii ztrátových obchodů.
Kombinace generalizace a autosugesce je jedním z důvodů, proč dochází k nevědomé sebesabotáži. Při ní totiž obchodník vyhledává příležitosti, které neodpovídají jeho strategii, obchoduje více, než by měl a ztrátové obchody drží, zatímco ziskové obchody uzavírá. A to vše jen proto, že sám sebe přesvědčil, že všichni ostatní jsou úspěšní, zatímco on nikdy nebude.
Martin Klass pro portál FXstreet.cz