Psychologie kulatých čísel na forexu – 1. část

25.02.20131,143,146, - 1,143,  Autor: Tým FXstreet.cz  Sekce: Obchodní systémy na FOREX   Tisk

Psychologie kulatých čísel je zajímavé a poněkud rozsáhlejší téma, takže dnes zveřejňujeme první část článku a příště jej dokončíme.

Než se však pustíme do povídání o zajímavém psychologickém jevu, se kterým se při tradingu denně setkáváme, můžete si zkusit malý test, který vám nezabere ani pár sekund. Sledujete trh a cena je 1.2643. Očekáváte nějakou významnou změnu v chování trhu? A teď je cena 1.2700. Jak myslíte, že bude reagovat cena, nebo spíše tradeři, nyní? A co se stane na ceně 1.3000?

Klam a mam

Lidská mysl se i ve 21. století nechává ráda klamat a mámit. Jednou z oblastí, kde to skvěle funguje, je psychologie čísel.

Zde je úryvek z článku pro novozélandské obchodníky na téma jak si dávat pozor na správné stanovení ceny:

Všimli jste si, jak se ceny na benzinkách na nějakou dobu zastavily na $1.999 za litr, tedy pouze 0.1 centu od hranice $2.000? To znamená, že když si koupíte 100 litrů, stojí vás to pouze o 10 centů méně, než při ceně $2.000 za litr.

Pouhých 10 centů! Tak proč se zatěžovat udáváním ceny na tři desetinná místa? Důvodem je…

Psychologie

Studie ukázaly, že zákazníci vnímají ceny jako nižší, když končí na lichá čísla jako 95 nebo 99 centů. Jedno z možných vysvětlení je to, že jsme se naučili spojovat “99 centů” s cenami ve výprodejích. Dalším důvodem je, že na první pohled cena, která končí na nějaké drobné, vyvolává dojem, že si prodejce dal maximální práci, aby produkt nabízel za tu nejnižší možnou cenu. Je také teorie o tom, že větší váhu přikládáme číslicím vlevo, protože oči čtou cenu odleva. “Víme”, že číslice vlevo jsou “ty důležité”, a tak ve své ukvapenosti nepřikládáme číslicím vpravo takovou váhu. Tak vznikne efekt, kdy si psychologicky zaokrouhlujeme ceny dolů.

Některé firmy, aby se odlišily od "svých zoufalých chudých příbuzných", naopak v cenách záměrně uvádějí na konci dvě nuly "00".

Když totiž dojde na cenu, naše vnímání nám realitu zprostředkovává velmi zkresleně.

 

Cena vytváří očekávání

Stejně jako v medicíně funguje placebo efekt, existuje podobný jev i u cen. Zákaznice, kupující si krém proti vráskám, věří, že krém v ceně $99 bude fungovat mnohem lépe, než krém v ceně $18 zakoupený v zadní uličce supermarketu, i když k tomu není žádný vědecky opodstatněný důvod.


Tolik tedy jen krátce z velmi zajímavého a mnohem delšího článku a honem zpátky k tradingu. Zopakujme si to ještě jednou: CENA VYTVÁŘÍ OČEKÁVÁNÍ. A "očekávání" si trader překládá do své řeči jako "S/R úrovně". Více o tom za chviličku.

 

Jak můžeme psychologii čísel uplatnit v tradingu?

Víme dobře, jak je důležité sledovat tzv. úrovně podpory a odporu (jak říkáme my tradeři – supportu a rezistence, dále S/R úrovně). Je mnoho způsobů, jak S/R úrovně vyhledávat, ale jen málokteré jsou tak přesvědčivě funkční jako "celočíselné psychologické úrovně".

Pokud již nějakou dobou sledujete grafy, jistě jste si všimli zvláštního chování, které mají ceny tendenci vykazovat, když se blíží "kulaté" neboli celé číslo (jako třeba 0.9900 nebo 0.9800 u AUD/USD). Níže je obrázek grafu AUD/USD, který se snažil dostat přes úroveň "parity".

Jak jistě víte, parita AUD/USD je cena 1.0000, jeden australský dolar stojí přesně jeden americký dolar. U této úrovně směnného kurzu se začínají dít zvláštní věci.

Jako lidské bytosti máme sklon přikládat větší váhu jednoduchosti a naše vlastní psychologie hraje velkou roli v podivném chování ceny, které se může odehrávat u těchto "psychologických úrovní".

 

Projděme si jednoduchý příklad ze života

Když se vás někdo zeptá, kolik jste dali za svůj počítač, asi odpovíte tak, že cenu zaokrouhlíte na nejbližší stokorunu – "asi tak 15.500" – nebo dokonce na tisícikorunu – "necelých 16 tisíc". Můžete samozřejmě říct přesnou částku jako "15.459 korun", ale ona není až tak důležitá. Pokud se někdo ptá na cenu počítače, určitě ho nezajímají nějaké drobné a neočekává tak přesnou odpověď. Chce si jen udělat hrubou představu o tom, kolik jste asi zaplatili.

Kvůli jednoduchosti prostě lidé po většinu času automaticky všechna čísla zaokrouhlují na nejbližší celá čísla.

V tradingu se děje totéž.

Takže například tradeři, kteří chtějí prodat AUD/USD, si umístí stop-loss nad cenu 1.0000, protože spoléhají, že se tam cena tak často nedostane.

 

Co jsou tedy kulatá čísla?

V tradingu mluvíme o "kulatých číslech" i tehdy, když má cena na konci alespoň dvě nuly, jako třeba 1.2700 u EUR/USD nebo 1.5900 u GBP/USD. Následující obrázek ukazuje úrovně cen se dvěma nulami na grafu EUR/USD.

Někteří tradeři jsou dokonce ještě o krok dále v tom, že sledují i ceny uprostřed mezi kulatými čísly, tedy "padesátky". Tyto úrovně, jako 1.2750 u EUR/USD, často vstupují do hry stejně jako "kulatá čísla" se dvěma nulami.

Jediný pohled na graf ukazuje, že na těchto úrovních často dochází ke kongesci a cena se zde pohybuje nahoru a dolů. Graf níže ukazuje EUR/USD s vyznačenými úrovněmi se dvěma nulami černě a s padesátkami růžově.

Všimněte si, že mnoho cenových swingů se na výše uvedeném grafu odehrává právě kolem těchto úrovní. To je důvod, proč bychom měli tyto S/R úrovně při obchodování bedlivě sledovat.

Podívejme se nyní na stejný graf s vyznačením některých těchto swingů:

Tady tedy vidíte důvod, proč tyto ceny fungují tak dobře jako S/R úrovně – tradeři je sledují a přikládají jim značnou důležitost. Ne každá z těchto cen vždy zafunguje jako S/R úroveň, ale děje se tak dostatečně často na to, aby si to zasloužilo naši pozornost.

Ve druhé části článku budeme v tomto tématu pokračovat, do té doby vám přejeme hodně úspěchů v tradingu!

Pavel Kaiser
Tým FXstreet.cz

Sdílení článku:

Související články

 


Diskuse ke článku

Diskuse je přístupná pouze pro registrované uživatele.
Přihlásit se | Nová registrace

Články

reklama
FXTM banner

Kurzy obchodování

Zář
10

Juniorská škola tradingu - Forex I-II (Praha)

Juniorská škola tradingu - Forex I-II je určena pro začínající tradery. Pokud chcete vyzkoušet něco nového, vymanit se z davu a být úspěšný v obchodování na finančních trzích, tak je tento seminář určen právě vám.

Zář
24

Jak vytvářet ziskové AOS a testovat obchodní strategie

Představujeme vám exkluzivní seminář se zástupci profesionálního vývojářského týmu, působícího ve společnosti FXstreet.cz. Hlavní náplní budou základy tvorby automatických obchodních systémů (AOS) pro platformu MetaTrader 4 včetně praktických ukázek. Naučíte se také správně backtestovat ziskovost AOS. Navíc si sami v průběhu semináře vytvoříte svůj první ziskový AOS.

říj
15

Profesionálem na forexu - kurz pro pokročilé tradery (Praha)

Seminář Profesionálem na forexu je určený pro absolventy kurzu Juniorská škola tradingu a pro pokročilé forexové tradery. Naučíme vás naše ziskové intradenní a swingové obchodní strategie a posuneme vás k vyšším ziskům. Jedná o jeden z nejlépe hodnocených seminářů FXstreet.cz. Sleva: Absolventi semináře Juniorská škola tradingu mají tento seminář za 4 400,-Kč.


Literatura

titulka_smallsize.jpg

Novinka! Kniha "Jak se stát forexovým obchodníkem" Ondřeje Hartmana vychází ve druhém a výrazně rozšířeném vydání!

Kniha vychází již ve druhém, ale tentokrát výrazně upraveném a rozšířeném vydání. Kniha je koncipována tak, aby byla užitečným průvodcem jak začínajícím obchodníkům bez zkušeností, tak i těm, kdo na forexu již obchodují a potřebují si prohloubit své znalosti.

Day_Trading_obalka_78x110.jpg

Kniha "FOREX – Ziskové intradenní a swingové obchodní strategie" od Kathy Lien vychází v češtině!

Je nám velikou ctí, že můžeme obohatit český a slovenský forexový trh světově uznávanou knihou číslo 1 pro každého, kdo chce do hloubky pochopit fungování největšího světového finančního trhu.

zaciname na burze 03112013.jpg

Začínáme na burze - Jak uspět při obchodování na finančních trzích

Chcete dosáhnout úspěchu při obchodování na finančních trzích? Už jste to zkoušeli a stále se vám moc nedaří? Nevyznáte se v příliš odborných analýzách na finančních serverech? Všem začínajícím investorům přichází na pomoc nová kniha od zkušeného autora – Začínáme na burze.

.

 

reklama
reklama
GCM broker
reklama
reklama