Sobota 27. duben 2024 07:51
reklama
FTMO férovost
reklama
FTMO král
reklama
CapXmaster
reklama
CapXmaster

Smart Money trading - Rozdíl mezi ICT a SMC koncepty (3. díl)

26.03.2024  Autor: Tým FXstreet.cz  Sekce: Smart Money koncept a ICT trading   Tisk


V předchozích kapitolách jsme si popsali, co to je ICT (Inner Circle Trader) a SMC (Smart Money Concept). Tyto koncepty jsou oba postaveny na likviditě trhu, nicméně dokázali byste říct, jaké jsou mezi nimi rozdíly? I když jsou oba koncepty postaveny na stejné věci a logice, tak jsou tam malé rozdíly, proto se na to tedy pojďme podívat a více si rozebrat jednotlivé rozdíly mezi oběma koncepty. Rozdílů mezi oběma koncepty upřímně není mnoho, nicméně jsou dost důležité v kontextu celkové strategie a pohledu na trhy a trading.

Indikátory

První rozdíl mezi ICT a SMC je používání a celkový pohled na indikátory. Skupiny zastánců obou konceptů se dokonce hádají na sociálních sítích ohledně jejich využití a funkčnosti, přičemž každá ze skupin si stojí pevně za svým názorem. Názor obchodníků a zastánců ICT konceptu na využívání indikátorů, ať už jako doplněk či jako hlavní součást trading strategie, je poměrně dost kritický. Zastánci ICT mají názor takový, že indikátory jsou převážně tvořeny brokery, tvůrci trhu a velkými finančními institucemi proto, aby obchodník, který se rozhodne využít takový indikátor, měl pocit, že se mu výrazně zlepší obchodní statistika, úspěšnost a obecně trading. Jenže toto tvrzení se ICT zastánci snaží vyvracet z toho důvodu, že ICT spekuluje, že tyto indikátory jsou záměrně tvořeny velkými institucemi a ty se nás snaží vždy obrat na trhu, jednoduše díky použití indikátorů tak obchodník prodělá peníze v dlouhodobém horizontu. ICT obchodníci zastávají názor, že indikátory můžou být krátkodobě účinné, ale dlouhodobě nikoli.

Skeptický názor ICT obchodníků je způsoben taky tím, že považují technické indikátory za zpožděné a v daný moment jen odvozené od ceny, což může vést k chybným signálům. To je myšleno tak, že indikátor v daný moment ukáže jinou „výchozí hodnotu“ z důvodu aktualizací ceny v reálném čase než tu, kterou by indikátor ukázal v minulosti na backtestingu dat z toho důvodu, že v backtestingu už se cena nijak nepohybuje a podle ICT je možné, že tyto indikátory se ve zpětném pohledu na grafu řídí i budoucími pohyby grafu, aby vykazovaly lepší výsledky (tedy překreslují se). Jedním z dalších argumentů je jednoduchost, kterou ICT obchodníci stále prosazují, ta spočívá v tom, že použitím mnoha indikátorů a různě je spolu kombinovat může vést k přetíženosti informacemi a tím se stane celý proces obchodování kontraproduktivní. Celkově totiž ICT shromažďuje méně informací při obchodování než SMC.

SMC vidí indikátory naopak o dost více pozitivněji než ICT, nicméně k nim přistupují s určitou mírou opatrnosti, na rozdíl od ICT obchodníků, kteří je přímo odmítají. Samozřejmě SMC obchodníci dávají přednost Price Action analýze přímo na grafu namísto důvěřování technickým indikátorům, které ale používají především jako doplněk k jejich tradingu pro lepší potvrzení nebo vyvrácení jejich predikce.

Tedy první rozdíl je v používání indikátorů, kde ICT je především odmítá, zatímco SMC je nevidí negativně.

Autoři a IPDA

Za autora nebo minimálně osobu, která položila základní kameny konceptu Smart Money, je považován Richard Wyckoff (narozen 1873, úmrtí 1934), což byl legendární americký investor, pedagog a zakladatel magazínu Wall Street. Wickoff je autorem mnoha metod technické analýzy (Wyckoff Theory) a věčně prosazoval, aby stop-loss byl součástí každého obchodu. Wickoff byl zároveň ten, kdo vytvořil metodu akumulace a distribuce, která se zaměřuje na identifikaci a sledování akumulace a distribuce “chytrých peněz” na finančních trzích. Pro představu jsou znázorněny na obrázcích níže, každopádně nyní v tomto článku se jimi nebudeme zabývat. To až později.


Schéma distribuce a akumulace podle Wickoffa

Oproti Wickoffovi je zde druhý člověk, a to je Michael J. Huddleston, známý také pod přezdívkou "Inner Circle Trader" a logicky taky zakladatelem tohoto ICT konceptu. Michael je obchodník na Forexu a mentor, který se proslavil svými metodami a strategiemi obchodování na trzích především díky novým postupům a technikám. Jeho přístup k obchodování je komplexní a zahrnuje analýzu trhu, správu kapitálu a psychologické aspekty obchodování. Zároveň je mu ale velmi vyčítáno, že veřejně obchoduje převážně na demo účtu a některými lidmi je považován za podvodníka, který se snaží vydělat peníze jen prodeji jeho kurzů.

Rozdíl mezi těmito lidmi je ten, jakým způsobem se dívají na pojem IPDA (Interbank Price Delivery Algorithm) v překladu Mezibankovní Algoritmus Dodávání Cen. Tento pojem vymyslel zakladatel ICT a stojí si za ním, jedná se o to, že ICT tvrdí, že tento algoritmus zajišťuje a doručuje cenu pro větší hráče na trhu a tím jsou obíráni ti menší, nicméně SMC obchodníci toto tvrzení vylučují a říkají, že nic takového neexistuje, jelikož jejich argument je postaven na tom, že tento algoritmus by vyžadoval určitý výpočetní výkon a cena se pohybovala stejně a stejnými způsoby i v době, kdy žil Wickoff (narozen v roce 1873 a zemřel v roce 1934). Proto je toto tvrzení ICT nelogické, jelikož v době, kdy žil Wickoff, žádný takový algoritmus neexistoval a ani taková technologie nebyla k dispozici. To je právě ten důvod, proč SMC obchodníci označují IPDA za hloupost.

Tedy rozdíl je převážně v myšlení obou autorů a jejich příznivců, kdy navzájem vyvrací své myšlenky a způsoby tradingu.

Vzdělávání a přístup k obsahu

Celkově lze říct, že klasické a základní SMC se dá naučit od více zdrojů na internetu. Samotný autor SMC teorie už zemřel, tedy zdrojů je hned několik a je v podstatě jedno, jaký si vyberete. SMC má pevný a základní rámec, kde velmi důležitým úkolem bude pochopení makroekonomických a fundamentálních souvislostí. Kdežto ICT koncept a autor je jen jeden a je stále naživu. Jeho videa jsou všechny na jednom místě a je jich více než 500. Ačkoli obsah od ICT je více dostupný na rozdíl od SMC a snáze dohledatelný v kompletní podobě, tak je bohužel i více chaoticky provedený, mnoho lidí i přímo studentů si stěžují, že jedno hodinové video má pouze 10 až 15 minut vzdělávací hodnoty a tyto minuty nejsou po sobě jdoucí, tedy musíte zhlédnout celé video, které je ve zbytku doplněno dlouhými monology chvástání samotného autora, dále jsou věci ve videích zbytečně složitě popsány a mají silnou dávku narcismu.

Časově jsou oba koncepty dost rozdílné, naučit se SMC stihnete do 6 měsíců na rozdíl od ICT, kde odhadovaná doba činí minimálně 1 rok a někdy i více. Samozřejmě záleží na jednotlivci, ale obecně jsou tyto časy považovány za průměrné.

Teoretická a praktická omezení

U obou konceptů jsou tyto omezení jiná, každopádně nemálo problematická. První se podíváme na teoretické omezení obchodování SMC, zde je hlavní omezení v tom, že vyžaduje, respektive jako hlavní výhodu považuje přístup k zasvěceným informacím od insiderů, tedy lidí, kteří jsou ve vedoucích pozicích a mají přístup k interním informacím ve firmě či instituci, problém je v tom, že je hlavně nezákonné vynášet tyto informace a v neposlední řadě by se to dalo považovat za neetické, ale jelikož se to děje, je to označeno pouze za teoretické omezení.

Praktickým omezením je, že není reálné a ani možné napodobit úspěch „chytrých peněz“, tedy těch, které obchodníci SMC sledují a snaží se dělat rozhodnutí v souvislosti s jejich, bohužel je to nereálné, jelikož nemají přesné informace o tom, kde a kdy tyto „chytré peníze“ provádí transakce a obchody.

U konceptu ICT je bráno teoretické omezení to, že tento koncept vyžaduje hluboké pochopení struktury trhu a toku objednávek, což je velmi složité a časově náročné se naučit, nicméně to není nereálné, a proto se toto omezení pokládá za teoretické.

Každopádně praktické omezení u ICT je dáno jeho investičním či spekulativním stylem a to tak, že je velmi náročné činit obchodní rozhodnutí pouze na základě technické analýzy a analýzy toku objednávek, z tohoto důvodu obchodníci ICT musí mít jejich obchodní strategii zvládnutou a zpětně otestovanou, aby v ní měli důvěru, jelikož je postavena na méně faktorech, než využívá například SMC.

Závěr

Hlavním rozdílem každého konceptu je jeho zaměření, porozumění trhu a přístup. Závěrem si můžeme tyto body jednoduše shrnout.

1. Zatímco obchodníci SMC se zaměřují na pochopení chování institucionálních hráčů na trhu, tak obchodníci s ICT se zaměřují na pochopení struktury trhu a toku objednávek.

2. Obchodníci SMC používají širší škálu nástrojů a indikátorů k analýze trhu, zatímco obchodníci ICT spoléhají především na analýzu struktury trhu a analýzu toku objednávek.

3. Oba přístupy využívají různé nástroje a strategie k analýze trhu a identifikaci potenciálních obchodních příležitostí.

Je velmi důležité zvolit si přístup, který vyhovuje vašim individuálním potřebám, stylu obchodování a toleranci k riziku. Někteří obchodníci mohou najít úspěch s konceptem SMC, zatímco jiní mohou preferovat techničtější přístup konceptu ICT k analýze. Jak SMC, tak ICT mohou být efektivní přístupy k obchodování na Forexu či jakémkoli jiném trhu, ale úspěch v konečném důsledku závisí na dovednostech a znalostech jednotlivých obchodníků. Obchodníci by si měli zvolit přístup, který je v souladu s jejich silnými stránkami a cíli, a zaměřit se na rozvoj solidní obchodní strategie založené na analýze trhu ať už podle SMC nebo ICT konceptu.

Radek Zalubil
Tým FXstreet.cz

Klíčová slova: FXstreet | Price Action | Obchodní strategie | Video | Peníze | Akumulace | Transakce | Distribuce | Indikátor | Indikátory | Investor | Mezibankovní | Obchodník | Smart money | Stop-Loss | Trader | Trading | Wall Street | Obchodování | Obchodování na forexu | Myšlení | Výsledky | Obchodníci | Vzdělávání | Trading strategie | Analýzy | Cena | Forexu | FXstreet.cz | Vydělat peníze | ROCE | Technické indikátory | Úspěch | Obchodník na forexu | Algoritmus | Predikce | Obchodování na trzích | Obchodní rozhodnutí | Tým FXstreet.cz | Technické analýzy | Statistika | Rozvoj | Trhy | Obchody | Americký investor | ZIL | Ceny | Lepší výsledky | Chytré peníze | Mentor | Příležitosti | ICT | Technologie | Chování | Použití indikátoru | Přístup k obchodování | TIM | | SMC | CZ | Proces obchodování | Circle | Smart money concept | Zakladatel | Vice | Aspekty obchodování | BRANO | Porozumění trhu | Inner Circle Trader | Psychologické aspekty | Výkon | ICT koncept | ICT (Inner Circle Trader) | SMC (Smart Money Concept) | Chování institucionálních hráčů | Michael J. Huddleston | Pochopení struktury trhu | Struktury trhu | SMC obchodníci | Zakladatel ICT | IPDA | Interbank price delivery algorithm | Mezibankovní algoritmus dodávání cen | Mezibankovní algoritmus | Algoritmus dodávání cen | Dodávání cen | Radek Zalubil | ICT obchodníci | SMC teorie | Tvůrci trhu | Solidní obchodní strategie | Smart Money trading | Rozdíl mezi ICT a SMC | ICT a SMC | ICT a SMC koncepty | Pohled na indikátory | Wyckoff | Názor obchodníků | Využívání indikátorů | Obchodní statistika | Obecně trading | ICT zastánci | Richard Wyckoff | Základní kameny konceptu Smart Money | Akumulace a distribuce | Schéma distribuce a akumulace | Distribuce a akumulace podle Wickoffa | Wyckoff Theory | Psychologické aspekty obchodování | IPDA (Interbank Price Delivery Algorithm) | Způsoby tradingu | Základní SMC | Autor SMC teorie | Autor SMC | Obchodování SMC | Omezení obchodování | Teoretické omezení | Obchodníci SMC | Transakce a obchody | Omezení u ICT | Analýzy toku objednávek | Obchodníci ICT | Pochopení chování institucionálních hráčů | Přístupy k obchodování | Efektivní přístupy k obchodování | Akumulace podle Wickoffa |
Sdílení článku: 
   

 

Související články

    C:\fakepath\smart-money-14032024-1.png
    Smart Money Concepts (SMC) - obchodování podle velkých hráčů (2. díl)
    V minulém dílu jsme si rozebrali úvod do ICT (Inner Circle Trader) konceptu a v dnešním díle si rozebereme trochu odlišný styl, tedy SMC (Smart Money Concepts). Oba koncepty jsou postaveny na vnímání likvidity na trhu, nicméně se trochu liší v různých otázkách a každý z nich má své výhody i nevýhody oproti druhému. Každopádně pokud se chystáte věnovat strategiím na bázi likvidity, je nutné znát ICT i SMC.
    C:\fakepath\ict-26022024-uvod.png
    ICT trading - Smart Money strategie (1. díl)
    ICT obchodování a Smart Money koncept patří momentálně k nejoblíbenějším a nejvíce sledovaným trading strategiím současnosti. Hlavně tedy v zahraničí. A proto jsme se rozhodli začít zcela nový a rozsáhlý seriál, ve kterém vám postupně představíme kompletně vše o tomto způsobu obchodování. Můžete se tedy těšit na opravdu detailní a propracované články, ve kterých vás vše naučíme. Připravte se tedy na vzrušující pohled do světa tradingu, který překročí hranice konvenčních strategií. Za zkratkou ICT se skrývá autor tohoto obchodního přístupu - Inner Circle Trader. ICT je metodologie založená výhradně na cenové akci, tedy Price Action. Pojďme na to!

Čtěte více

  • Fair Value Gap: Klíč k Odhalení Skrytých Příležitostí na Trzích
    Fair Value Gap (FVG) je jedním ze stěžejních úkazů na grafu, který by měli znát všichni techničtí, ale i fundamentální obchodníci. Stojí na něm totiž mnoho obchodních strategií. Dnes si proto krátce FVG představíme a doporučíme vám bezplatný webinář od Purple Trading, na kterém si ukážeme také vhodné obchodní strategie, které s FVG pracují.
  • ICT trading - Smart Money strategie (1. díl)
    ICT obchodování a Smart Money koncept patří momentálně k nejoblíbenějším a nejvíce sledovaným trading strategiím současnosti. Hlavně tedy v zahraničí. A proto jsme se rozhodli začít zcela nový a rozsáhlý seriál, ve kterém vám postupně představíme kompletně vše o tomto způsobu obchodování. Můžete se tedy těšit na opravdu detailní a propracované články, ve kterých vás vše naučíme. Připravte se tedy na vzrušující pohled do světa tradingu, který překročí hranice konvenčních strategií. Za zkratkou ICT se skrývá autor tohoto obchodního přístupu - Inner Circle Trader. ICT je metodologie založená výhradně na cenové akci, tedy Price Action. Pojďme na to!
  • Pokročilá struktura Price Action (5. díl)
    V minulé kapitole jsme si rozebrali základní strukturu PA (Price Action) a to, jak ji správně chápat, jelikož spousta obchodníků s tím má problém. Pokud jste si minulou kapitolu o základní struktuře PA nepřečetli, tak si ji nejprve přečtěte, než začnete číst tuto, jelikož byste nemuseli pochopit určité pojmy a obě kapitoly budou na sebe navázány.
  • Praktické ukázky SMC obchodů
    Jak vypadá vybírání likvidity a trading pomocí Fair Value Gapů v praxi? Pojďte se podívat na několik ukázkových obchodů provedených podle strategie popsané v našem právě vydaném ebooku. Odkaz k jeho stažení najdete uvnitř článku.
  • Price Action: WRB analýza
    V dnešním vzdělávacím článku se podíváme na přístup Price Action, se kterým přišel už v roce 1980 kanadský obchodník M.A. Perry, který na světových diskuzních fórech vystupuje rovněž pod přezdívkami NihabaAshi nebo wrbtrader. Tento obchodník je doslova král Price Action, obchodování na plný úvazek se věnuje přes 20 let. M.A. Perry se věnuje čisté Price Action na bázi intradenního, swingového či pozičního obchodování. V jeho obchodním přístupu nenajdete žádné indikátory, naopak se soustředí na analýzu volatility, tržní cykly, supporty, rezistence nebo psychologické aspekty obchodování.
  • Smart Money a koncept výběru likvidity
    Stalo se vám někdy, že vás trh vybral na stop-lossu? Tak právě v ten moment jste se stali potravou pro velké hráče. Pokud chcete být v tradingu opravdu úspěšní, musíte se naučit vnímat trh optikou likvidity a těmto situacím se vyhnout. Jak na to si ukážeme v dnešním článku.
  • Smart Money Concepts (SMC) - obchodování podle velkých hráčů (2. díl)
    V minulém dílu jsme si rozebrali úvod do ICT (Inner Circle Trader) konceptu a v dnešním díle si rozebereme trochu odlišný styl, tedy SMC (Smart Money Concepts). Oba koncepty jsou postaveny na vnímání likvidity na trhu, nicméně se trochu liší v různých otázkách a každý z nich má své výhody i nevýhody oproti druhému. Každopádně pokud se chystáte věnovat strategiím na bázi likvidity, je nutné znát ICT i SMC.
  • Základní struktura Price Action (4. díl)
    V minulých kapitolách jsme si popsali, co je to ICT, SMC a rozdíly mezi nimi. Doposud všechny kapitoly byly teoretické, abychom pochopili souvislostí mezi teorií a praxí, na kterou se budeme zaměřovat dnes, jelikož dneškem začínají především praktické ukázky a popisy jednotlivých konfluencí, které se v ICT a SMC dost využívají. Zároveň je nutné poznamenat, že dost z těchto konfluencí je na internetu zdarma, každopádně ne všichni je chápou správně a proto se ve velké míře spousta lektorů dopouští chyb i v tak základní věci jako je struktura price action, kterou budeme dnes probírat. Kapitoly o struktuře si rozdělíme na dvě části, přičemž dnes si ukážeme základní strukturu a v další kapitole si tuto základní strukturu doplníme pokročilou interní strukturou, kterou většina lidí ani nepoužívá. První se ale jen trochu podíváme na pojem price action a koncept struktura trhu.
  • 3 obchodní strategie pro rok 2024
    Letošní rok očekáváme mnoho obchodních příležitostí. Pokud je chcete zobchodovat co nejefektivněji, budete potřebovat zvolit vhodnou strategii. V tomto článku najdete hned tři takové, které lze navíc použít na jakýkoliv trh.

 


Diskuse ke článku

Diskuse je přístupná pouze pro registrované uživatele.
Přihlásit se | Nová registrace
Forex - doporučené články:

Co je FOREX?
Základní informace o finančním trhu FOREX. Forex je obchodování s cizími měnami (forex trading) a je zároveň největším a také nejlikvidnějším finančním trhem na světě.
Forex pro začátečníky
Forex je celosvětová burzovní síť, v jejímž rámci se obchoduje se všemi světovými měnami, včetně české koruny. Na forexu obchodují banky, fondy, pojišťovny, brokeři a podobné instituce, ale také jednotlivci, je otevřený všem.
1. část - Co to vlastně forex je?
FOREX = International Interbank FOReign EXchange. Mezinárodní devizový trh - jednoduše obchodování s cizími měnami - obchodování se směnnými kurzy.
VIP zóna - Forex Asistent
Nabízíme vám jedinečnou příležitost stát se součástí týmu elitních obchodníků FXstreet.cz. Ve spolupráci s předními úspěšnými obchodníky jsme pro vás připravili unikátní VIP skupinu (speciální uzavřená sekce na webu), až doposud využívanou pouze několika profesionálními tradery, a k tomu i exkluzivní VIP indikátory, doposud úspěšně používané pouze k soukromým účelům. Nyní se vám otevírá možnost stát se součástí této VIP skupiny, díky které získáte jedinečné know-how pro obchodování na forexu, výjimečné VIP indikátory, a tím také náskok před drtivou většinou ostatních účastníků trhu.
Forex brokeři - jak správně vybrat
V podstatě každého, kdo by chtěl obchodovat forex, čeká jednou rozhodování o tom, s jakým brokerem (přeloženo jako makléř/broker nebo zprostředkovatel) by chtěl mít co do činění a svěřil mu své finance určené k obchodování. Velmi rád bych vám přiblížil problematiku výběru brokera, rozdíl mezi jednotlivými typy brokerů a v neposlední řadě uvedu několik příkladů nejznámějších z nich.
Forex robot (AOS): Automatický obchodní systém
Snem některých obchodníků je obchodovat bez nutnosti jakéhokoliv zásahu do obchodu. Je to pouhá fikce nebo reálná záležitost? Kolik z nás věří, že "roboti" mohou profitabilně obchodovat? Na jakých principech fungují?
Forex volatilita
Forex volatilita, co je volatilita? Velmi užitečným nástrojem je ukazatel volatility na forexu. Grafy v této sekci ukazují volatilitu vybraného měnových párů v průběhu aktuální obchodní seance.
Forex zůstává největším trhem na světě
V dnešním článku se podíváme na nejnovější statistiky globálního obchodování na forexu. Banka pro mezinárodní vyrovnání plateb (BIS) totiž před pár týdny zveřejnila svůj pravidelný tříletý přehled, ve kterém detailně analyzuje vývoj na měnovém trhu. BIS je označována jako "centrální banka centrálních bank". Je nejstarší mezinárodní finanční organizací a hraje klíčovou roli při spolupráci centrálních bank a dalších institucí z finančního sektoru. Dnešní vzdělávací článek sice nebude zcela zaměřen na praktické informace z pohledu běžného tradera, ale i přesto přinese zajímavé a důležité poznatky.

Nejnovější články:


Naposledy čtené:

Forex brokeři
FxPro
24option
ActivTrades
reklama
CapXmaster